Matkostnader

Fillifjonkan

Trådstartare
Ni som har stora hundar (40-60 kg), vad äter era hundar, hur mycket äter de och ungefär hur mycket kostar maten varje månad?

Sv: Matkostnader

Min väger 35 kilo, hon äter 350 gr VoH + 150 gr brit care adult large breed/dag. Ungefärlig matkostnad/månad ligger kring 6-700 kronor.

Fodax och VoH. 800-1500 gram/hund och dygn nu när det inte är så kallt. Mer sen. Hundarna väger ca 30-35 kg

Kostnaden ligger på 10:-/kg för fodaxen och 28 kr/kg för VoH.

Min hund väger strax under 40 och hon klämmer en Standardt normalsäck i månaden också, på ett ungefär.

Min vovve väger 65 kg.
Han äter 1 kg VoH/dag. Det blir en kostnad på 1000:-/månad.

Ja du ser! Fast senast hade vi bara standardt extra hemma i butiken så jag tog en sån istället. Jesus, jäkla kalabalik det blev. Hon svävar bredvid mig på promenaderna, sisådär en halvmeter upp i luften. Nu blir det MILD igen!!

Min schäferhane på drygt 40 kg får 800-1500 g fodax röd om dagen beroende på arbete och hur mycket han får i sig (inget matvrak).

Det blir billigare desto mer man köper och kostar för mig 11,40 kr/kg.

Det blir just nu en kostnad på 350-400 kr/månad.

Schäfer, väger runt 39 kg. Äter mellan 600-1000g VoH om dagen. Får även torrfoder då han inte blir ordentligt mätt på bara färskfoder. Är även smidigt som belöning.

Betalar 19kr per 500g korv VoH.

Senast ändrad:

Mina väger 22+30kg, 1 jagande och 1 senior. De får högenergifoder (torrfoder) och äter ca 18kg ihop. Kostar ca 800:-/månad.

Ska dock gå över till färskfoder nästa månad, vet ej vart jag kommer hamna i foderkostnad ännu. Första vändan foder kommer 1a november, 2påsar med 12,5kg för 400:- ska bli intressant att se hur länge det räcker:) Tycker iofs allt är billigt nu när jag inte har hästar längre:D

/LL

Min förra hund en Grand danois tik 83 cm i manke, 53 kg åt 1 säck royalty canin = ca 650 kr och 20 "korvar" VoH = ca 320 kr 970 kr/månaden. Nu i efterhand hade jag aldrig valt RC men man blir ju klokare med åren :p

Min hund väger 29-30kg och vi köper en 12kgs säck för 550kr ungefär vartannan månad beroende på hur mycket vi ger henne, hon har i nuläget fått mer än vad hon behöver (gått upp nästan 2kg på en månad, hon är underviktig så det är bra så hon är inte fet eller överviktig haha) och då har vi fått köpa en säck i månaden. Men nu har vi dragit ner lite så hon inte ska bli för tjock och den håller i ca 40-50dagar.

Har bara en liten nu, 24 kg, och hon käkar en 15 kilos säck på cirka 6 veckor. Blir väl cirkus 600 kr i månaden. Då är dock inte snask och ben inberäknat.

Vår mastiff väger 50kg Han äter Halla foder, 300g torrfoder + 500g färskfoder, går på drygt 500:- per månad.
Sen slinker det ner en påse Frolic per månad o ett grisöra per dag :)

Tusen tack för alla era svar :). Nu har jag ett hum om vad vår kommande hudn kommer att kosta, räknar med ca 1000-1200:-/månad för foder och försäkring och det känns helt ok :).

Liknande trådar

Hundhälsa Min lilla hund på 5 kg skulle behöva ett hög energi foder, dock hittar jag bara sånt för stora hundar, och han har svårt att tugga dem...
Svar
10
· Visningar
636
Senast: Milosari
·
Juridik & Ekonomi Hej igen! Tänkte kolla med er om hur era matkostnader ser ut i genomsnitt per månad? Gärna ni som är ensamstående. Men ni andra får...
8 9 10
Svar
181
· Visningar
6 500
Senast: Enya
·
Övr. Hund Jag blev uppringd av ett försäkringsbolag som erbjuder betydligt bättre villkor än nuvarande. Hur är det när det gäller hund? Törs jag...
Svar
6
· Visningar
658
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
761
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka