Matkonto, tips

Så. Vi har beställt kort med möjlighet till kredit. Gratis kredit i 60 dagar, ingen årsavgift. Dealen är dock att sätta in pengar i förväg (men att nalla på krediten är ok).

• Gilla
Reactions: Sar
@niphredil
Jag är precis som @Petruska
Även på CSN har jag inte behövt hålla koll på kontot. Jag köper det jag vill ha och behöver och det blir alltid över ändå. Jag har inga intressen eller annat som kostar särskilt mycket. Så det går helt enkelt inte åt särskilt mycket pengar.
För mig har det ofta varit så också...
Speciellt när jag levde på CSN för då unnade jag mig inget alls utan levde billigt

Den modell som fungerat bäst för oss och som hållit i över 10 år nu är, en gemensam budget för vårt gemensamma liv. Förut lägenhet och bara vi två och bil. Nu hus bilar och barn. Vi räknar ut på årsbasis vad vårt liv bör kosta, delar med 12 och får så fram en månadskostnad för vad vi ska betala in till vårt gemensamma liv. Proportioner har förändrats genom de 17 år vi levt tillsammans. Maten betalas via våra kreditkort som är knutna till samma konto. Pengarna för att betala räkningen tas från vårt gemensamma räkningskonto.
I den gemensam budgeten har vi lagt in en lite högre summa än vad vi räknar med att årskostnad ska vara, när vi sedan på räkningskontot byggt upp en buffert flyttas detta till er gemensamt sparkonto. Detta sparkonto används sedan som bank om vi köpt.mycket en månad,eller som buffert som vi kan samla ihop för renovering eller resa.

Vår modell funkar, men det beror på förutsättningen, gemensamma kontot restriktivt förhållningssätt till inköp, egna pengar köp vad du vill.

Haha gud vad snusförnuftigt det lät. (Men att ha hästar är dyrt och kräver lite (mycket) planering.)

Det var mest ett svar på att varför man inte kollar kontot var gång man handlar.
Jag tyckte inte att det lät snusförnuftigt, jag blev tvärtom dödsimponerad! Så skulle jag också vilja ha det men jag är totalt ansvarslös med pengar eftersom jag har hög lön, inga skulder och bara mig själv att försörja. Min största skräck är att försäkringskassan ska få för sig att sjukpensionera mig eftersom jag är så förbannat krasslig. Då skulle jag få lägga mig ner och dö, av ekonomiska skäl.

Jag tyckte inte att det lät snusförnuftigt, jag blev tvärtom dödsimponerad! Så skulle jag också vilja ha det men jag är totalt ansvarslös med pengar eftersom jag har hög lön, inga skulder och bara mig själv att försörja. Min största skräck är att försäkringskassan ska få för sig att sjukpensionera mig eftersom jag är så förbannat krasslig. Då skulle jag få lägga mig ner och dö, av ekonomiska skäl.

Fördelen med att ha haft häst sedan man var ungvuxen antar jag. :p Man har koll på varenda krona, nackdelen är att så fort lönen ökas det minsta, så har man genast ett hål att fylla dem med.

Fast om FK sjukpensionerar dig, är det inte ett bra läge att flytta till Grekland och leva lycklig i alla din dar? :angel: ;)
(Jag brukar läsa i mat- tråden, men känner mig just nu som en creepy stalker.)

Fördelen med att ha haft häst sedan man var ungvuxen antar jag. :p Man har koll på varenda krona, nackdelen är att så fort lönen ökas det minsta, så har man genast ett hål att fylla dem med.

Fast om FK sjukpensionerar dig, är det inte ett bra läge att flytta till Grekland och leva lycklig i alla din dar? :angel: ;)
(Jag brukar läsa i mat- tråden, men känner mig just nu som en creepy stalker.)
:D

Nja, jag vill inte flytta på heltid, vill ha kvar något härhemma. Och då spricker det ekonomiskt.

Så. Vi har beställt kort med möjlighet till kredit. Gratis kredit i 60 dagar, ingen årsavgift. Dealen är dock att sätta in pengar i förväg (men att nalla på krediten är ok).

Nu har jag också beställt! För oss blev det OKQ8 kort. Vill helst inte ha nån kredit, men valde den lägsta. Och vi kommer lägga in 2000 kr var varje månad :) startar upp den 25:e!

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 705
Senast: Palermo
·
Tjatter Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
5 077
Senast: Enya
·
Fritid Vi hoppas kunna göra en "minisemester" i sommar - bara en natt eller två. "Vi" i det här fallet är min man och jag, vår 17-åriga...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 950
Senast: Myrten
·
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
790

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka