Matkonto, tips

Vi är två vuxna (utan barn) som bor ihop och delar på kostnaderna. Men. Vi har inget system med matkonto vilket gör att vi ibland tjafsar i onödan. Vi har olika banker, en handlar oftast på Coop, den andra oftast på Ica. Hur gör andra i våran situation?

Vi sparar alla kvitton och räknar sen ut i slutet av månaden - vi kommer dock göra det en gång i veckan hädanefter då jag hade betalat betydligt mer senast!

Följer tråden då jag vill ha gemensamt konto också! Funderade på Ica först men då kostar det 25 kr i månaden. Ingen stor summa visserligen...

Vi handlar vart vi vill och delar sedan kostnaden på två. Den som inte betalat Swishar den andre. Aldrig något tjafs eller konstigheter.
Så att om du köper mat för 480 kronor så swishar din partner 240 kronor till dig? Och du kommer alltid ihåg att säga till partnern, och hen kommer alltid ihåg att swisha och vice versa?

Vi sparar alla kvitton och räknar sen ut i slutet av månaden - vi kommer dock göra det en gång i veckan hädanefter då jag hade betalat betydligt mer senast!

Följer tråden då jag vill ha gemensamt konto också! Funderade på Ica först men då kostar det 25 kr i månaden. Ingen stor summa visserligen...
Spara kvitton känns för bökigt för oss.

Nu har vi iofs gemensam ekonomi men vi har trots det ett särskilt matkonto som vi för över en bestämd summa till varje månad. Korten är inte anslutna dit (kan dock göras) utan vi för över till kortet när vi handlar. Görs på 10sek genom bankens app.

Spontant - ett konto där bägge har varsitt kort.
Insättning av pengar varje månad. Räcker det inte så bidrar man med mer.

Alternativt sätter in olika hög summa om lönerna är väldigt olika.

(Gemensam ekonomi fungerar om bägge är generöst lagda. Om den ene/ena är "sparsam" kan det landa som i min relation där jag inte hade några egna pengar eftersom allt var gemensamt. Aldrig mer.)

Spontant - ett konto där bägge har varsitt kort.
Insättning av pengar varje månad. Räcker det inte så bidrar man med mer.

Alternativt sätter in olika hög summa om lönerna är väldigt olika.

(Gemensam ekonomi fungerar om bägge är generöst lagda. Om den ene/ena är "sparsam" kan det landa som i min relation där jag inte hade några egna pengar eftersom allt var gemensamt. Aldrig mer.)
Vi har dels olika syn på ekonomi, dels gillar vi båda att kunna spendera utan att fråga/ta hänsyn till någon annan så någon sorts konto med kort till känns helt klart som vår grej. Vill också att det ska vara enkelt och rulla på av sig själv. Bara till att välja bank ell dyl så är det snart gjort.

Så att om du köper mat för 480 kronor så swishar din partner 240 kronor till dig? Och du kommer alltid ihåg att säga till partnern, och hen kommer alltid ihåg att swisha och vice versa?

Ja, vi har full koll. :)
Däremot räknar vi bort från totalsumman om det är något specifikt vi köpt till oss själva. t.ex. om jag köper bindor eller dylikt. Det behöver inte sambon betala för.

Nu har vi gemensam ekonomi efter att vi köpte hus för tre år sedan. Men innan dess hade vi vars ett Statoil mastercard som var kopplat till samma kreditkonto. Vi satte in pengar på det varje månad och blev det för lite pengar så fick vi en räkning. Det var gratis och man fick bonus som man fick ut i checkar att nyttja på Statoil eller lösa in för att få kontanter. Det fungerade bra för oss.

Vi har ett medmera visa hos coop, kopplat till två kort. Pengar sätta över dit och båda kan handla från kontot överallt, inte bara på coop. Tycker det är förträffligt smidigt samt ger poäng hos coop. Kostar 99 kr per kort och år, helt överkomlig summa. Tror inte just medmera visa finns längre, nu heter det betala efter eller betala före, men kontonen fungerar i stort sett likadant.

Fast det är ju ändå 300 kr / året. Borde finnas billigare bättre.
Har också hör gått om COOP som tas upp i tråden, ska tydligen vara ett bra poängsystem på det.

Men jösses! Varför? (Ja, jag blir uppriktigt förvånad.)

..så då räknar du bort 30 kr. Räknar ni också bort om någon äter större portioner än den andra?
Menar inte att förlöjliga utan är ärligt nyfiken

Det där lät på riktigt asjobbigt. Hur orkar ni hålla på med det :p

Svarar er alla på en gång istället. ☺

För oss är det jobbigare att hålla reda på ett till kort och ytterligare en kod. Min asperger gör att jag har stenkoll på alla inkomster samt utgifter, sparar inte ens kvittot utan kan räkna utifrån minnet.

Räknar inte bort om jag t.ex. äter en pizza som är 2 kr billigare än sambons. Däremot anser jag inte att sambon ska behöva betala för saker som är inhandlade i samband med matköpet som är ämnade enkom för mig och vice versa.

Tycker inte vårt sätt är så udda, men tycks väcka en del frågor. Tycker inte ni att det är jobbigare med ett till kort där man håller reda på saldot?

Tycker inte vårt sätt är så udda, men tycks väcka en del frågor. Tycker inte ni att det är jobbigare med ett till kort där man håller reda på saldot?

Vi har kort från Statoil Mastercard, ingen avgift, faktura i efterhand. Behöver därmed inte hålla koll på något saldo. Förmånskort på respektive butik kräver ingen kod, så det är väldigt enkelt tycker jag.

Räknar inte av något, det som handlas i matbutiken eller i övrigt för att gå i munnen eller hundarna eller som hygien/tvätt delas på. Han kanske har lite dyrare schampo än jag, eller så äter han dyrare än vad jag gör. Det jämnar ut sig, det unnar vi varandra.

Vill däremot varna för Supremecard som jag har fått avsmak för. De smygdebiterar minst 30 kr/månad, för användning av kortet. Har lackat rejält, men har så många funktioner kopplade till kortet att jag inte orkat ta tag i det.

För oss är det jobbigare att hålla reda på ett till kort och ytterligare en kod. Min asperger gör att jag har stenkoll på alla inkomster samt utgifter, sparar inte ens kvittot utan kan räkna utifrån minnet.

Räknar inte bort om jag t.ex. äter en pizza som är 2 kr billigare än sambons. Däremot anser jag inte att sambon ska behöva betala för saker som är inhandlade i samband med matköpet som är ämnade enkom för mig och vice versa.

Jag försöker inte ens hålla reda på saldot på mitt bankkort. Det behövs ju inte.

För mig låter ert system dels jobbigt, dels som lite extrem millimeterrättvisa som jag inte fattar syftet med. Varför är det viktigt att dela så noggrant på utgifterna?

Vi är två vuxna (utan barn) som bor ihop och delar på kostnaderna. Men. Vi har inget system med matkonto vilket gör att vi ibland tjafsar i onödan. Vi har olika banker, en handlar oftast på Coop, den andra oftast på Ica. Hur gör andra i våran situation?

Vi har ett gemensamt konto på en bank med varsitt kort. För över matpengar, lika mycket var och betalar med kortet kopplat till kontot!

Jag är inte mycket för millimeterrättvisa. Innan jag och exet hade gemensam ekonomi så handlade han ibland, jag ibland och det var inte mer med det. Vi kollade vad som behövdes och handlade det. Ingen bigie och aldrig tjafs.

Jag försöker inte ens hålla reda på saldot på mitt bankkort. Det behövs ju inte.

För mig låter ert system dels jobbigt, dels som lite extrem millimeterrättvisa som jag inte fattar syftet med. Varför är det viktigt att dela så noggrant på utgifterna?
Nu är det ju inte mig du frågar men att man har dåligt om pengar kan göra att det är väldigt viktigt att det blir millimeterrättvist. Jag vet att jag och min dåvarande sambo var väldigt rättvisa ifråga om inköp under tiden vi studerade och var svaga ekonomiskt (eller, jag jobbade extra som en tok för att ha råd att hålla häst men summa summarum var att det fanns en mycket begränsad summa som skulle räcka till exempelvis mat) och men att det sedan luckrades upp direkt vi fick mer pengar att leva på.
I nuvarande förhållande har vi aldrig kört med millimeterrättvisa men ekonomin ser ju mycket bättre ut då båda har jobb.

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 706
Senast: Palermo
·
Tjatter Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
5 077
Senast: Enya
·
Fritid Vi hoppas kunna göra en "minisemester" i sommar - bara en natt eller två. "Vi" i det här fallet är min man och jag, vår 17-åriga...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 950
Senast: Myrten
·
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
805

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka