Matkonto, tips

@Petruska Jag har inget minne av att jag nånsin kallat dig priviligerad tidigare så sorry, vet inte vad du referar till.

Om du skriver saker i stil med att du aldrig behöver ha koll på ditt saldo på kortet får du nog räkna med att folk tror att du har det rätt fett. Medan om du skriver "jag förlitar mig på krediten" alt "... eftersom jag har så stor koll ändå" så får du ju andra reaktioner.

Hur ditt eller din partners privatliv ser ut kan jag omöjligt ha koll på utan får ju helt enkelt läsa vad du skriver och svara utifrån det. Som jag gjorde i den här tråden.
Jag har inte tolkat det som ett symtom på gott om pengar att inte hålla koll på sin kontobehållning. De jag känner (till) som mest verkar intressera sig för sina konton är tex folk som pysslar med aktier och räntor etc. Jag gissar att sådana personer oftast har gott om pengar, men där kan jag ha fel.

Noterar helt enkelt att jag uppenbarligen låter obekymrad oavsett om jag är det eller inte.

Senast ändrad:
Har ett konto + kort dit vi båda för över samma summa varje månad. I början betalade vi varannan handling var med våra egna kort, men det tenderade att bli ojämnt fördelat under månaden så nu kör vi med ett konto.

Har heller ingen koll på kontot en vanlig höstmånad. Det räcker alltid för jag anpassar mig.
Antar att det är av erfarenhet man får en känsla av om man köpt något utöver det vanliga. Så det har nog med ålder att göra mer än att man har gott om pengar.
Detta året har varit speciellt då ett arv trillade in på kontot, skatten i våras + moms tillbaka och att vi småshoppar till ett altanbygge.
Jag har ingen aning om vad vi har på kontona idag. Mår lite dåligt över det stundvis och frågar då maken. Han har koll på alla gemensamma konton och tycker jag är jobbig som nojjar men svarar snällt. Att jag sen frågar en gång i veckan för att jag inte kommer ihåg gör inte saken bättre.
Nästa år är jag färdig med csn och det ska bli spännande att se om den pengen bara försvinner för mig eller om jag blir "rikare" varje månad. Kanske ska se till så den får ett eget konto.

Jag behöver en praktisk och enkel lösning. Rättvist är viktigt, men också enkelhet, inget räknande från gång till gång eller ens en gång i månaden. Typ bankkort med kort, men hur funkar det? Kan man handla på ett Ica-kort på andra affärer tex? Finns det olika typer av bankkonton som kan användas av två? Är kontot gemensamt eller den enes men två kort kopplade till?

Skaffa ett gemensamt konto, sätt in pengar.
Koppla ett kort.
Den som handlar mat använder det kortet.

Jag har inte tolkat det som ett symtom på gott om pengar att inte hålla koll på sin kontobehållning. De jag känner (till) som mest verkar intressera sig för sina konton är tex folk som pysslar med aktier och räntor etc. Jag gissar att sådana personer oftast har gott om pengar, men där kan jag ha fel.

Noterar helt enkelt att jag uppenbarligen låter obekymrad oavsett om jag är det eller inte.

Det kanske är olika men jag tror att de allra flesta som har stenkoll på kontosaldot är de som inte har råd att överskrida sin budget. Vet man att det blir över hursom finns det färre anledningar att kolla.

Det kanske är olika men jag tror att de allra flesta som har stenkoll på kontosaldot är de som inte har råd att överskrida sin budget. Vet man att det blir över hursom finns det färre anledningar att kolla.
Fast jag vet i stort sett helt säkert att det inte blir över. Om man då bortser från den där mindre krediten som jag har mest för att faktiskt kunna få med mig maten från affären även den 24:e.

För tillfället har jag vad jag själv tycker är hyggligt med sparpengar, men större delen av mitt liv har jag inte haft det och som det just nu ser ut med min bil kommer de nuvarande sparpengarna inom kort att vara ett minne blott. (Mycket dumt, för jag skulle vilja ha råd att stötta min utflugna fosterdotter mer just nu.)

Fast jag vet i stort sett helt säkert att det inte blir över. Om man då bortser från den där mindre krediten som jag har mest för att faktiskt kunna få med mig maten från affären även den 24:e.

För tillfället har jag vad jag själv tycker är hyggligt med sparpengar, men större delen av mitt liv har jag inte haft det och som det just nu ser ut med min bil kommer de nuvarande sparpengarna inom kort att vara ett minne blott. (Mycket dumt, för jag skulle vilja ha råd att stötta min utflugna fosterdotter mer just nu.)
Vet du säkert finns det ju få anledningar att kolla. Hoppas bilproblemen blir mindre kostsamma än du befarar.

Däremot är varken jag eller sambon förtjusta i att få en faktura i efterhand eftersom vi upplever att det är lättare att "unna" sig och därmed riskera att få en faktura som kan bli kämpig att betala.

Fast det är ett dåligt argument, det är ju bara att gå in på nätet och kolla hur mycket man spenderat, busenkelt.

Jag får inte heller alltid över pengar men har inte stenkoll på kontot. Kreditkort är fantastiskt för att slippa den där ojämnheten. I snitt måste det givetvis gå ihop sig.

Men visst, jag har också under många år levt på extremt lite pengar och då krävdes mer planering. Dock har jag/vi aldrig sett eller haft något behov av rättvisa, fokus är att totalen går ihop sig.

För mig är det dessutom omöjligt att komma i närheten av en definition av rättvisa i sammanhanget. Kanske för att jag tycker att det är ointressant.

..så då räknar du bort 30 kr. Räknar ni också bort om någon äter större portioner än den andra?
Menar inte att förlöjliga utan är ärligt nyfiken
Inte en fråga till mig men svarar ändå . ;)

Jag hade först gemensam ekonomi gällande mat med mitt senaste ex. När jag snabbt upptäckte att mitt matkonto ökade med minst det dubbla per månad fast att vi var två som handlade så sparkade jag bakut. Eftersom exet åt bra mycket mer än mig och även handlade dyrt skräp som ex smaksatt yoghurt :wtf:(min åsikt) och jag betalade mer i hyra pga min högre lön gentemot hans, så såg jag inte en orsak till att betala så pass stor del av den mat bara han åt.

Har hyfsad koll på vad jag gör av med per månad. Eller ja, jag budgeterar alltid för cirka tre månader åtgången, för att ha koll på om det är nån stor utgift som är på g. Så hinner jag skrapa ihop pengar till det.

Alla räkningar dras ju i början av månadslönen. Efter det räknas bensinen ut (jag vet om jag hur mycket jag har råd att köra, hälsa på vänner e.t.c. utöver pendlingen till jobb). Om det behövs köpa något till djuren och så min mat på det. Efter det är det spar som gäller.
Typ så det ser ut hos mig.

Sedan kalkylerar jag vad jag har att använda per vecka extra (om det blir nått extra d.v.s.). Oftast brukar det ju bli en eller två större poster.
Handlar väldigt lite ren konsumtion. Finns inte riktigt utrymme för det.

Ajja, vad jag försökte komma fram till är att jag endast behöver titta på kontot sista veckan innan det är löning. Har helt enkelt koll på utgifterna. :p
Handlar oftast mat utan att riktigt räkna på det, men jag handlar ju oftast det samma. Så är även där oftast bara sista veckan jag får hålla koll och dra in.

Har hyfsad koll på vad jag gör av med per månad. Eller ja, jag budgeterar alltid för cirka tre månader åtgången, för att ha koll på om det är nån stor utgift som är på g. Så hinner jag skrapa ihop pengar till det.

Alla räkningar dras ju i början av månadslönen. Efter det räknas bensinen ut (jag vet om jag hur mycket jag har råd att köra, hälsa på vänner e.t.c. utöver pendlingen till jobb). Om det behövs köpa något till djuren och så min mat på det. Efter det är det spar som gäller.
Typ så det ser ut hos mig.

Sedan kalkylerar jag vad jag har att använda per vecka extra (om det blir nått extra d.v.s.). Oftast brukar det ju bli en eller två större poster.
Handlar väldigt lite ren konsumtion. Finns inte riktigt utrymme för det.

Ajja, vad jag försökte komma fram till är att jag endast behöver titta på kontot sista veckan innan det är löning. Har helt enkelt koll på utgifterna. :p
Handlar oftast mat utan att riktigt räkna på det, men jag handlar ju oftast det samma. Så är även där oftast bara sista veckan jag får hålla koll och dra in.
Haha gud vad snusförnuftigt det lät. (Men att ha hästar är dyrt och kräver lite (mycket) planering.)

Det var mest ett svar på att varför man inte kollar kontot var gång man handlar.

Fast det är ett dåligt argument, det är ju bara att gå in på nätet och kolla hur mycket man spenderat, busenkelt.

Då förstår jag att du anser att argumentet är dåligt, och då kan jag helt ärligt erkänna att jag inte hade en aning om att den möjligheten ens fanns. Vi tittade förut på om det här med att ha ett kort var smidigare men hittade inget som fölls oss i smaken då företagen enbart erbjöd månadsfaktura men skrev ingen information om att det gick att ha en ekonomisk översikt.

Då förstår jag att du anser att argumentet är
dåligt, och då kan jag helt ärligt erkänna att jag inte hade en aning om att den möjligheten ens fanns.

Jag har 18 kort i plånboken, samtliga går att kontrollera via nätet. Jag vet inte vilket kort på marknaden som inte skulle gå.

De flesta har t o m en app om man vill det.

• Gilla
Reactions: Sar
Jag har ett Ica betalkort, så ha det går. Men ett konto med varsitt betalkort borde ni kunna få på vilken bank ni vill. Jag och mitt ex handlade i princip bara på Ica och hade varsitt bonuskort kopplat till kontot dit vi varje månad förde över matpengarna till.
Så har vi det också. Eventuella köp utöver det delas ungefär lika men det blir aldrig tjafs. tänker att det jämnar ut sig över åren liksom.

Låter smidigt och det är skönt att slippa extra avgifter. Däremot är varken jag eller sambon förtjusta i att få en faktura i efterhand eftersom vi upplever att det är lättare att "unna" sig och därmed riskera att få en faktura som kan bli kämpig att betala. Vi har varsitt bensinkort men dom används så pass sällan varje månad att det är lätt att hålla reda på ett ungefär hur mycket man tankat för totalt.

Med statoil-kortet kan du betala in i förskott så det inte blir en faktura i efterhand. Så använder jag mitt. Som ett vanligt kort. Fast med bonus på alla köp och ränta till mig på insatta pengar och ingen avgift. Man behöver inte ha massa kredit.

Då kan man ha varsitt kort och båda sätter in pengar i förskott till maten och handlar hur ofta eller sällan man vill. :)

Svarar er alla på en gång istället. ☺

För oss är det jobbigare att hålla reda på ett till kort och ytterligare en kod. Min asperger gör att jag har stenkoll på alla inkomster samt utgifter, sparar inte ens kvittot utan kan räkna utifrån minnet.

Räknar inte bort om jag t.ex. äter en pizza som är 2 kr billigare än sambons. Däremot anser jag inte att sambon ska behöva betala för saker som är inhandlade i samband med matköpet som är ämnade enkom för mig och vice versa.

Tycker inte vårt sätt är så udda, men tycks väcka en del frågor. Tycker inte ni att det är jobbigare med ett till kort där man håller reda på saldot?

Vi har bara varsitt bankkort men flera konton som vi kan föra över pengar från via bankens app så för vår del blir det lättare

@niphredil
Jag är precis som @Petruska
Även på CSN har jag inte behövt hålla koll på kontot. Jag köper det jag vill ha och behöver och det blir alltid över ändå. Jag har inga intressen eller annat som kostar särskilt mycket. Så det går helt enkelt inte åt särskilt mycket pengar.

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 705
Senast: Palermo
·
Tjatter Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
5 077
Senast: Enya
·
Fritid Vi hoppas kunna göra en "minisemester" i sommar - bara en natt eller två. "Vi" i det här fallet är min man och jag, vår 17-åriga...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 950
Senast: Myrten
·
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
792

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka