Vi har kort från Statoil Mastercard, ingen avgift, faktura i efterhand. Behöver därmed inte hålla koll på något saldo. Förmånskort på respektive butik kräver ingen kod, så det är väldigt enkelt tycker jag.
Räknar inte av något, det som handlas i matbutiken eller i övrigt för att gå i munnen eller hundarna eller som hygien/tvätt delas på. Han kanske har lite dyrare schampo än jag, eller så äter han dyrare än vad jag gör. Det jämnar ut sig, det unnar vi varandra.
Låter smidigt och det är skönt att slippa extra avgifter. Däremot är varken jag eller sambon förtjusta i att få en faktura i efterhand eftersom vi upplever att det är lättare att "unna" sig och därmed riskera att få en faktura som kan bli kämpig att betala. Vi har varsitt bensinkort men dom används så pass sällan varje månad att det är lätt att hålla reda på ett ungefär hur mycket man tankat för totalt.
Där förstår jag att ni delar fakturan rakt av då det är nästintill omöjligt att hålla reda på vad som är inköpt.
Jag försöker inte ens hålla reda på saldot på mitt bankkort. Det behövs ju inte.
För mig låter ert system dels jobbigt, dels som lite extrem millimeterrättvisa som jag inte fattar syftet med. Varför är det viktigt att dela så noggrant på utgifterna?
+
Jag är inte mycket för millimeterrättvisa. Innan jag och exet hade gemensam ekonomi så handlade han ibland, jag ibland och det var inte mer med det. Vi kollade vad som behövdes och handlade det. Ingen bigie och aldrig tjafs.
Våra utgifter kan variera kraftigt från månad till månad då vi har ett bilintresse som tar upp både tid och pengar, därmed vill vi ha koll på vårt saldo så att vi inte lever över våra tillgångar.
Det handlar absolut inte om milimeterrättvisa, handlar någon av oss för 50 kr kommer vi inte hem och kräver att den andre ska swisha 25 kr. Vårt system tillämpas när det kommer till större summor, t.ex. när vi veckohandlar.
Vill passa på att förtydliga konceptet med att jag räknar av för privata inköp. Jag levde i flera år med en "man" som misshandlade mig fysiskt och psykiskt, där han b.la. redovisade för mig hur mycket jag kostade honom varje månad. Detta var under en period då jag var timanställd och inte fick ihop så mycket men bidrog med alla mina pengar till räkningarna, vilket ledde till att ex:et fick stå för matkostnaderna. Detta har rotat sig djupt och jag väljer själv att räkna av, för min egen sinnesro, inte för att min sambo vill/kräver att jag gör det. Han tycker att jag absolut inte behöver hålla på och att det bara är att dela summan på hälften.
Kort och gott; sambon missunnar inte mig och jag missunnar inte honom och det handlar inte om någon milimeterrättvisa. Det handlar om mina själsliga ärr, min sinnesro, mina tvångstankar och min ångest, ingenting annat. Jag kunde absolut ha varit tydligare i mitt ursprungsinlägg men körde en förenklad version då mitt mående egentligen inte är relevant i en tråd där det efterfrågas tips om matkontot.
Vårt system må vara udda men det funkar för oss.