Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ni som är sambos, hur lägger ni upp eran matbudget varje månad? Skriver ni ner varor att handla? Betalar en för maten andra för hyran eller hur gör ni?
Det som jag tycker är mest rättvist är om båda betalar i samma procent, inte samma kronor.
Hemma hos oss har vi kört 70 % hela tiden vi har bott och levt ihop, det har aldrig varit något bråk om pengar.
70 % av det vi tjänar för vi över till ett gemensamt konto som båda har kort till. Från det kontot betalas alla gemensamma räkningar, mat, bil, bensin, hundarnas försäkring, ny soffa eller vad som helst som är gemensamt intresse. Vi har betalar våra försäkringar, telefonräkningar och lite annat från det kontot också. Och så har vi även gemensamt sparande därifrån.
Resterande 30 % är egna pengar.
Vill jag köpa sockervadd för dem så gör jag det.
Ingen budget, den som har plånboken betalar. För vår del känns det dumt att göra strikta budgeter, eftersom vi har råd att leva som vi vill och det inte blir så att en har flera tusen medan den andra är pank. Samvetet gör att vi delar ungefär jämt i slutändan.
Dock är det väl kanske inte något att rekommendera för nån som precis blivit tillsammans och inte känner varandra så väl.
Vi gör så att en person betalar hyra mm. och sen för den andra över sin del av kostnaden. Matpengar betalar vi in på kontot till Ica-kortet, lika stor summa var. Månadens matpengar brukar räcka till två storhandlingar och lite stödhandling däremellan. Inför storhandling kollar vi igenom kyl, frys och skafferi och skriver ner vad vi behöver. I matbudgeten ingår även inköp av hygienartiklar och kattmat.
Det som jag tycker är mest rättvist är om båda betalar i samma procent, inte samma kronor.
Hemma hos oss har vi kört 70 % hela tiden vi har bott och levt ihop, det har aldrig varit något bråk om pengar.
70 % av det vi tjänar för vi över till ett gemensamt konto som båda har kort till. Från det kontot betalas alla gemensamma räkningar, mat, bil, bensin, hundarnas försäkring, ny soffa eller vad som helst som är gemensamt intresse. Vi har betalar våra försäkringar, telefonräkningar och lite annat från det kontot också. Och så har vi även gemensamt sparande därifrån.
Resterande 30 % är egna pengar.
Vill jag köpa sockervadd för dem så gör jag det.
Ni som är sambos, hur lägger ni upp eran matbudget varje månad? Skriver ni ner varor att handla? Betalar en för maten andra för hyran eller hur gör ni?
Vi betalar 50% var av hyra och gemensamma räkningar. För över 1500 var till ett gemensamt konto till mat och vissa gemensamma aktiviteter. Vissa månader räcker det, andra får vi lägga till några hundra.Allt verkar ju lovande här ju, haha.