Matbudget 1 person

@Monstermom , det var som sagt inte meningen att göra någon ledsen. Och jag syftade, som sagt, inte på dem som har det tajt med pengar. Jag syftade på den "tävling" som jag upplever det vara på Buke om att spendera så lite som möjligt på mat. En "tävling" som uppstår i varenda mattråd som dyker upp. En "tävling" som alltså fler än jag lagt märke till och förundrats lite över. Och även oroats över.

Och, det var det jag skämtade om, jag ser ännu en trend här - nämligen med övre medelklassiga. Allt ska vara supereko och hemodlat och hemkokat och hemkärnat och dyrt. Jättedyrt. Jag ser inget fel i det men även det är en trend, en som jag till skillnad från det förstnämnda även ser i min FB-feed och min umgängeskrets (och familj). Att det liksom är lite ofint att inte bry sig om mat, att äta för mycket kött, att inte bry sig om ursprung. En omsorg som jag tror att det mest (generellt sett då) är övre medelklass som kan engagera sig eftersom de andra har fullt upp med att ro runt sin ekonomi och familj liksom.

Men - nu har jag sagt det flera gånger: mitt skämt syftade inte till någon med dålig ekonomi. Jag VET att jag borde ha skrivit det men jag glömde. Jag har, som sagt, bett om ursäkt för det.

@Monstermom , det var som sagt inte meningen att göra någon ledsen. Och jag syftade, som sagt, inte på dem som har det tajt med pengar. Jag syftade på den "tävling" som jag upplever det vara på Buke om att spendera så lite som möjligt på mat. En "tävling" som uppstår i varenda mattråd som dyker upp. En "tävling" som alltså fler än jag lagt märke till och förundrats lite över. Och även oroats över.

Och, det var det jag skämtade om, jag ser ännu en trend här - nämligen med övre medelklassiga. Allt ska vara supereko och hemodlat och hemkokat och hemkärnat och dyrt. Jättedyrt. Jag ser inget fel i det men även det är en trend, en som jag till skillnad från det förstnämnda även ser i min FB-feed och min umgängeskrets (och familj). Att det liksom är lite ofint att inte bry sig om mat, att äta för mycket kött, att inte bry sig om ursprung. En omsorg som jag tror att det mest (generellt sett då) är övre medelklass som kan engagera sig eftersom de andra har fullt upp med att ro runt sin ekonomi och familj liksom.

Men - nu har jag sagt det flera gånger: mitt skämt syftade inte till någon med dålig ekonomi. Jag VET att jag borde ha skrivit det men jag glömde. Jag har, som sagt, bett om ursäkt för det.

Det var inte meningen att på något sätt fortsätta kritisera, jag försökte bara göra tydligare varför det förmodligen blev något missförstånd. Jag - i min tur ;) - trodde jag varit tydlig nog med det iom att jag gillat ditt förra inlägg. Sorry. :D

Som sagt, jag har inte sett det här om prispressandet så jag lagt märke till det, däremot om supereko/supermedventeheten. Men vi lägger väl märke till olika saker var och en, helt enkelt.

Jag lägger märke till båda eftersom jag är en blandning av bägge och stör mig på bägge :D.

KL

Jag lägger ner massor av tusenlappar på mat. Vi brukar räkna med 18.000 i levnadskostnader på hela familjen (4 personer). Då är dock bensin inräknat och diverse andra utgifter. Men matkostnaderna är en mycket stor post, troligen 2.500/vecka. Jag äter lunch ute varje dag (100 kronor) när jag jobbar och så storhandlar vi en gång/vecka för ca 1.500.

Som "fattig" student försöker jag hålla ner alla kostnader, inklusive mat. Håller mig till ca 1-1500kr per månad vanligtvis, detta inklusive ev. snabbmat och allt som köps i en mataffär.

Jag försöker hålla koll på extrapriserna, handlar varor med kort datum och håller mig helt enkelt till billigare råvaror. Dagens handling som exempel:
Morötter, gul lök och vitkål för 2,95kr/kg (morötterna förvällde jag och frös ner)
Palsternacka, potatis och rotselleri för 10kr/kg
5 frp grädde för 5kr st
2st rostbröd (Rosta) för 5kr/st
Smör 500g för 20kr
2st frp tomatpuré 5kr/st
Förutom det köpte jag även ekologisk nötfärs med kort datum för halva priset, delade i två delar och frös ner. 800g för 43,50kr.

Ungefär så ser min handling ut normalt sett. Passar på att köpa sånt som det är bra extrapriser på eller som har kort datum.

Jag har fått så jäkla mycket annat att göra att jag valt bort att göra lunchlådor och ibland också att laga mat hemma på kvällen. Men när jag nu tack vare den här tråden faktiskt räknade efter vad jag lägger bara på uteluncher varje månad, så har jag bestämt mig för att det ska bli ändring på det. När saker lugnat ner sig.

[
Hade jag haft mer pengar hade jag garanterat lagt ner mer pengar på mat däremot. Jag älskar mat! :D

Ja, jag måste säga att det låter som en hemsk tillvaro att tvingas planera så i detalj och hålla koll på matkontot så som många gör i tråden. Ok om man är tvingad under några studentår, men i längden är det verkligen inget jag skulle stå ut med. Då hade jag hellre ökat inkomsterna eller skurit ned på någonting annat.

(däremot försöker jag använda så mycket som möjligt och undviker verkligen att slänga mat, men tyvärr lyckas det inte alltid.)

Ok jag har inte tänkt på det på det sättet så man ser väl saker olika.
Jag kan se att att kan bli ett problem om man vill äta så billigt som möjligt om det innebär att man inte bryr dig om djuren och människorna bakom. Det gäller dock inte bara mat. Om någon annan betalar ett för högt pris.

Men - när jag var tex hade dåligt med pengar så år jag snarare mindre kött än idag. Jag åt andra saker samt planerade bättre och använde alla rester på smart sätt.
Nu kan jag tex köpa med mig färdig mat hem för jag är sugen på det.
Så för mig är det bättre för djur miljö och alla med mindre pengar.

Ja, jag måste säga att det låter som en hemsk tillvaro att tvingas planera så i detalj och hålla koll på matkontot så som många gör i tråden.

Faktiskt så är det ingenting jag tänker på. :) Jag gör det till en rutin att varje vecka planera maten efter vad affärerna runt om har extrapriser på. Tvärt om hade jag känt mig otroligt slösaktig om jag bara hade fyllt en kundvagn utan någon som helst hänsyn till priserna.

Jag kan se att att kan bli ett problem om man vill äta så billigt som möjligt om det innebär att man inte bryr dig om djuren och människorna bakom. Det gäller dock inte bara mat.
Nä, givetvis gäller det inte bara mat men just här är det ju vad som diskuteras. Vore detta en modetråd hade jag förmodligen uttryckt exakt samma åsikt men för kläder ("det är problematiskt att så många vill köpa så jädra billiga kläder, negativ trend, bara medelklassen har råd att vara medvetna, man borde konsumera mindre och bättre" etc etc).

Min budget är på 2300 kr/mån, men det håller jag aldrig :D Nu ska jag lyfta ut utemiddagar ur detta konto, då ryms nog resten av mat och hushållsprodukter inom budget. Om man inte håller sig inom ramarna kan man ju ändra på räknegrunderna :idea:

Jag tänker tvärtom mot flera andra här; jag är helt ointresserad av mat och just därför vill jag inte behöva lägga alltför mycket energi på att planera den = högre matkostnad än vad jag skulle kunna ha, det är en bra prioritering för mig.

Ja, jag måste säga att det låter som en hemsk tillvaro att tvingas planera så i detalj och hålla koll på matkontot så som många gör i tråden.
Tvingas och tvingas, eller hemsk och hemsk....

Jag har många saker jag vill lägga pengar på. För ögonblicket har jag en dröm om en borrad brunn. Kan jag lägga undan någon tusenlapp extra i månaden för att jag tänker efter när jag handlar mat så känns det bra. Går det som planerat kan jag beställa den där brunnen nästa sommar.

För mig är det inget tvång och jag är faktiskt inte tvungen. Eftersom det enda jag gör faktiskt är att just tänka efter i mataffären.

Det är därför jag inte kan storhandla heller. Eftersom "storhandlingen" kan inträffa en gång när jag gått in för att köpa en mjölkliter och hittar bra extrapriser och erbjudanden och kommer ut med ett kvitto på flera hundralappar. För mig är god ekonomi att kunna göra de där extrainköpen när det finns möjlighet.

[

Ja, jag måste säga att det låter som en hemsk tillvaro att tvingas planera så i detalj och hålla koll på matkontot så som många gör i tråden. Ok om man är tvingad under några studentår, men i längden är det verkligen inget jag skulle stå ut med. Då hade jag hellre ökat inkomsterna eller skurit ned på någonting annat.

(däremot försöker jag använda så mycket som möjligt och undviker verkligen att slänga mat, men tyvärr lyckas det inte alltid.)
Fast så himla mycket planerande blir det inte. Man ska ju ändå planera måltider, varför inte göra det med reklambladet framför sig? Eller så åker man till affären, ser att en lövbiff ligger där till halva priset och känner att det vore en trevlig middag.
Mitt matkonto håller jag inte ett dugg koll på egentligen, det landar ändå runt 1500 kr (har kollat kontoutdraget i efterhand). Jag upplever inte att jag håller igen eller går miste om något :) Är jag sugen på tacos så blir det tacos även fast alla ingredienser ligger på ordinarie pris. Man behöver ju inte snåla bara för att man försöker hålla nere sina matkostnader :)

Tror även att jag sparar in en del på att jag alltid dricker kranvatten till maten (köper aldrig hem läsk/bubbelvatten/vin/etc). Likaså blir det inte mycket godis/snacks.

Ok jag har inte tänkt på det på det sättet så man ser väl saker olika.
Jag kan se att att kan bli ett problem om man vill äta så billigt som möjligt om det innebär att man inte bryr dig om djuren och människorna bakom. Det gäller dock inte bara mat. Om någon annan betalar ett för högt pris.

Men - när jag var tex hade dåligt med pengar så år jag snarare mindre kött än idag. Jag åt andra saker samt planerade bättre och använde alla rester på smart sätt.
Nu kan jag tex köpa med mig färdig mat hem för jag är sugen på det.
Så för mig är det bättre för djur miljö och alla med mindre pengar.

För dig var det kanske så, och ofta är det nog så, men det behöver inte nödvändigtvis vara sämre för miljön att köpa mat som någon annan lagat. Kunnig personal och ett stabilt kundunderlag ger goda förutsättningar till att kunna utnyttja stordriften hos en restaurang till mycket effektivare och mer miljövänlig mathantering än vad jag och mina grannar samantaget gör i våra egna kök. Dessutom bidrar det till sysselsättning och mina pengar ger generellt sätt mindre miljöskada inom tjänstesektorn än om jag köper prylar (men beror naturligtvis på vad som köps).

Fast så himla mycket planerande blir det inte. Man ska ju ändå planera måltider, varför inte göra det med reklambladet framför sig? Eller så åker man till affären, ser att en lövbiff ligger där till halva priset och känner att det vore en trevlig middag.
Fast det blir ju mer planering, det går ju inte att komma ifrån. Som fattig student planerade jag mina inköp och anpassade dem lite, inte slaviskt men en del. Som heltidsarbetande köpte jag det som jag kände för och föll mig in. Måste man ta in faktorn "billigt" i ekvationen är det ju en faktor till liksom.

Fast det blir ju mer planering, det går ju inte att komma ifrån. Som fattig student planerade jag mina inköp och anpassade dem lite, inte slaviskt men en del. Som heltidsarbetande köpte jag det som jag kände för och föll mig in. Måste man ta in faktorn "billigt" i ekvationen är det ju en faktor till liksom.
Själv har jag så dålig fantasi när det gäller mat att det inte blir något vettigt alls om jag inte får något tips :D Då surfar jag mest runt på receptsajter och tänker "inte det, inte det, inte det" när jag klickar mig runt. Det är med andra ord perfekt att se att det är extrapris på grytbitar, för då kommer jag på att jag kan göra en god gryta med tillbehör. För mig blir det alltså inte mer planering, det går snarare fortare att skriva inköpslistan :)

För dig var det kanske så, och ofta är det nog så, men det behöver inte nödvändigtvis vara sämre för miljön att köpa mat som någon annan lagat. Kunnig personal och ett stabilt kundunderlag ger goda förutsättningar till att kunna utnyttja stordriften hos en restaurang till mycket effektivare och mer miljövänlig mathantering än vad jag och mina grannar samantaget gör i våra egna kök. Dessutom bidrar det till sysselsättning och mina pengar ger generellt sätt mindre miljöskada inom tjänstesektorn än om jag köper prylar (men beror naturligtvis på vad som köps).

Jag avstår utelunchen av två skäl: dålig kvalitet och för tidskrävande - matlåda är kvalitetsmässigt bättre, kostar hälften och tar kortare tid, vilket gör en halvtimme mer med barnen/ungdomarna hemma innan läggdags. De sitter dock ihop. Kan man tänka sig att åka en bit finns det restauranger med bra kvalitet, men då tar det ju ännu längre tid.

Där jag jobbar finns det nästan bara usla restauranger som serverar mat av typen 3 valfria sorters uppslevad smörja a la skolbespisning av sämre sort.

Men matlåda till jobbet är ett superspartips annars. Istället för 80kr/arbetsdag, landar man på kanske 25 kr per dag och får bättre mat samt kan spara undan 1200 kr till annat.

Å andra sidan har jag kolleger som bara äter ute på närmsta haket i stora portioner och knappt lagar mat hemma sedan. Då blir det inte så mycket besparing - men jäkla trist mat.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 071
Senast: Wingates
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 216
  • Artikel Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
827
Senast: cassiopeja
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 966

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka