Matbudget 1 person

Jag skulle vilja starta en till tråd där man kan få recept av er som äter för 1000 i månaden eller däromkring.
Ni har ju skrivit att ni äter soppor, bönor, bakar bröd etc..
Skulle vilja få tex en meny av er vad ni äter på en vecka. :p
Samma här :rofl: fattig student så har egentligen verkligen inte råd med 2-3000 i mat som det lätt blir:yuck:

Jag vill lägga pengarna på roligare saker eller spara dem. Kanske annorlunda om man är ett matvrak som älskar att äta exklusiv mat och har det som ett stort nöje i livet, men jag äter för att jag är hungrig. Enda undantaget är tex kakor men bakar alltid själv så det kostar inte så mycket.

3500 för mat inkl toapapper, tvättmedel, kattmat etc för en person är sjukt mycket, höll på att svimma när jag såg summan. Har satt en budget nu på ca 2000 kr som jag ska testa att leva efter denna månad, ska spara kvitton för att se vad det går mest pengar på.

Men att helt förneka att det finns ett visst samband, är en underlig tanke för mig. Ingen sylt kan konkurrera med hortronsylt till ostkakan, tycker jag, och hjortronsylten är ju galet dyr. Till exempel.

Jag plockar mina egna hjortron, hallon, blåbär, mm. ;)
(Dock blir det ingen hjortronsylt för mig i år då jag gav bort allt jag plockat till min mor, som inte längre kan gå.)

Jag förstår din poäng (tror jag), men jag tycker inte att det är så enkelt som att man äter dåligt - eller saker av dålig kvalitet - för att man inte lägger så mycket pengar på maten. Man kan komma långt genom att byta ut pengar mot tid och möda istället. :)

Det där var ju lite smart! Varför har jag inte tänkt på det :banghead: har ett extra bankkort som jag sätter över "shoppingpengar " på när jag ska iväg och inte vill ha vanliga kortet med mig, det kan ju funka till matkort med :idea:

För övrigt köper jag också gärna ekologisk och svenskt i den mån det går.
Jag har ett COOP Master Card med 1000 kr kredit så om jag handlar för mer än 2500 kr så betalar jag bara in resterande belopp så snart jag ser att jag kommer ta av krediten. Det är räntefritt om man betalar inom en viss tid, en kalendermånad tror jag det är.
Har det även kopplat på Hemköp så får poäng och rabatter både på COOP och Hemköp med samma kort. :sneaky: :idea:

Senast ändrad:
Jag skulle vilja starta en till tråd där man kan få recept av er som äter för 1000 i månaden eller däromkring.
Ni har ju skrivit att ni äter soppor, bönor, bakar bröd etc..
Skulle vilja få tex en meny av er vad ni äter på en vecka. :p
När jag var student åt jag för ca 1000 kr i månaden, men där var inte anledningen att jag köpte så billig mat utan att jag åt så lite. Har alltid varit väldigt "liten i maten" T.ex. ett paket bacon delades upp till fyra måltider, ett 10 pack korv blev till 10 måltider (med ca 1 dl pasta till baconet/korven). På en dag kunde jag äta en skiva bröd med smör, 1/4 paket bacon och 1 dl makaroner och inget mer. Så därför kan det vara lite svårt att jämföra matkostnaderna för en person också, det beror ju mycket på hur mycket man äter.

Nu på senare år, innan jag flyttade ihop med sambon, så åt jag för ca 2000-3000 kr i månaden, äter mycket mer nu än jag gjorde förr :p

Har studerat kontot: Verkar vara kring 2500 på mat och andra stormarknads-saker. Bolaget verkar landa på 1 200. Hämt/lunch-mat blir nog ca 800 per månad. Så ca 4 500 på mat och dryck alltså. Ungefär 15% av min inkomst. Inte speciellt mycket om jag jämför vad jag lägger på häst. :-)

(Dock blir det ingen hjortronsylt för mig i år då jag gav bort allt jag plockat till min mor, som inte längre kan gå.)

Jag förstår din poäng (tror jag), men jag tycker inte att det är så enkelt som att man äter dåligt - eller saker av dålig kvalitet - för att man inte lägger så mycket pengar på maten. Man kan komma långt genom att byta ut pengar mot tid och möda istället. :)

Exakt, det är för mig mycket en fråga om prioritering av tid och möda var slutsumman för maten hamnar. Min utgångspunkt är att jag vill äta varierat och med bra kvalitet. Och gott. Och med ett glas vin till någon riktigt höjdpunkt. Så då får det också kosta en slant. Hade jag lagt hela helgerna på att göra lunchlådor och planera en varierad kost med mycket hemodlat/hemplockat och med mycket inslag av bönor och linser, så hade jag nog kunnat trycka mig ner till kanske 1500. Men det ids/hinner jag inte för det finns för mycket annat jag vill hinna med. Och med en del uteluncher och ibland hämtmat så ligger jag säkert över 3000 i månaden.

För övrigt angående hemodlat så tycker jag att där finns en del pengar att spara på t ex bär och olika sorters sylt. Men att bli rik på att odla sin egen potatis/rödbetor/morötter tror jag inte så mycket på med deras kilopris. I alla fall för mig så är det mer en fråga om att det känns bra och gott att hämta direkt från landet. Nu har jag köpt mig ett växthus för ohemult mycket pengar, så även om jag slår ut den kostnaden på tomater och paprika och chili under resten av mitt liv, så kommer det att bli dyra grönsaker. Men det är ju som sagt andra värden också där.

Senast ändrad:
2000-2500 per månad ungefär. Då lagar jag ordentlig mat (och matlådor) och äter färska grönsaker och frukt. Jag prioriterar högt att äta bra trots att jag är student, dels för att jag gillar att laga mat och dels för att jag inte skulle orka med livet om jag åt köttbullar och makaroner jämt :)

Jag äter för ungefär 100 kr /dag. Lunch ute, oftast bara fil och flingor el macka till middag. Förutom de dagar jag äter middag ute oxå.
Så runt 3000 + några hundralappar?
När jag hade häst och därmed mindre pengar låg jag på runt 1500, veckohandlade och hade matlåda dagligen. Ska försöka skärpa mig men fortfarande i nån slags rus av att ha tid och pengar ;)

Jus

Just hjortron förekommer ju rätt sporadiskt i landet. :)

Jag har allt det där med tiden och maten rätt klart för mig, om vi säger så. :)

Men det blir knäppt att hävda att pris och kvalitet/gott inte har något samband alls.

Och jag tycker att det är underligt att så många så gärna vill berätta hur lågt matkonto de har. Jag tycker inte att vi ser motsvarande när det tex gäller bil- eller bostadskostnader?

Hamnar på runt 1500 kr/mån. Vill gärna hamna på en låg totalsumma eftersom jag är student utan extrajobb, men har vissa grejer jag inte tummar på (som t.ex. att köttet ska vara svenskt, bananerna ekologiska, några kronor extra på något som smakar bättre än det billigaste).

Handlar gärna efter veckans extrapris (reklambladen brukar finnas på butikernas hemsidor) och har inga problem att cykla runt till olika butiker för att handla extraprisvaror eftersom det ändå innebär motion. Köper även gärna varor med kort datum och bunkrar upp med basvaror när det är bra pris (t.ex. pasta, ris, tomatpuré, knäckebröd och sånt som håller sig länge), på så sätt kan jag äta gott till en lägre peng.
Tar alltid med matlåda när vi har föreläsningar med lunchrast emellan. Äter ute nån gång ibland när andan faller på eller när jag ska iväg och inte hinner fixa något själv.

Jag vill lägga pengarna på roligare saker eller spara dem. Kanske annorlunda om man är ett matvrak som älskar att äta exklusiv mat och har det som ett stort nöje i livet, men jag äter för att jag är hungrig. Enda undantaget är tex kakor men bakar alltid själv så det kostar inte så mycket.

3500 för mat inkl toapapper, tvättmedel, kattmat etc för en person är sjukt mycket, höll på att svimma när jag såg summan. Har satt en budget nu på ca 2000 kr som jag ska testa att leva efter denna månad, ska spara kvitton för att se vad det går mest pengar på.

Inget matvrak i meningen mängd. Men visst tycker jag att mat är ett stort nöje, såväl att planera, laga och att äta, och köpa.

Exklusivt är inte poängen, men smakvariation, konsistensvariation och olika sätt att laga är det.

Lägger runt 12000 per månad på livsmedel, säkert 15 om hygien ska räknas in. 6 personer i hushållet.

Nästan alltid matlåda på jobbet, min lagade mat är överlägsen även som mikrovärmd.

Ganska tacksamt att ha något så mänskligt essentiellt som nöje....

Det betyder väl bara att folk i genomsnitt har en mycket högre inkomst i dag.

Nä det gör det väl inte enbart. Matpriserna har pressats ner massor. Det är ju bara att jämföra priserna från förr och nu.
Det har till och med gått ner sen 90-talet enligt Ny Teknik

Här är några jämförelser mellan priser nu och då:

Pris i kronor år 2011 och år – 1993

Färsk kyckling/kg 38:90 – 47:50

Kassler/kg 70:90 – 114:00

Ishavstorsk, 400 g 38:95– 39:80

Grevéost/kg 99:00 – 67:00

Spaghetti, 1 kg 16:95 – 15:90

Ris, 2 kg 39:95 – 16:90

Öl 3,5 %, 6-pack 52:50 – 39:90

Jus

Men det blir knäppt att hävda att pris och kvalitet/gott inte har något samband alls.

Och jag tycker att det är underligt att så många så gärna vill berätta hur lågt matkonto de har. Jag tycker inte att vi ser motsvarande när det tex gäller bil- eller bostadskostnader?
Jag tycker folk ofta på tex buke i trådar som handlar om bilar diskuterar vad kostnaderna blir, om bilen är törstig etc. Även andra kostnader för häst, boende etc tycker jag diskuteras mkt.

Jag tycker folk ofta på tex buke i trådar som handlar om bilar diskuterar vad kostnaderna blir, om bilen är törstig etc. Även andra kostnader för häst, boende etc tycker jag diskuteras mkt.
Fast inte utifrån premisserna att det ska vara så billigt som möjligt väl? Den stora majoriteten på Buke verkar tävla i att handla för så lite som möjligt när det gäller mat. Övre medelklassen i att göra sin egen sylt och föda upp sina egna ekologiska chiafrön samt att spendera en halv vanlig månadslön på sitt lyxkött de bara äter en gång i veckan. :D

Jus

Javisst, man kan inte hitta allt växande runt hörnet, men min poäng var inte just Hjortron Till Folket! utan att man kan äta billigt och bra. Ett annat exempel som jag själv är vansinnigt förtjust i är kimchi, jag kan köpa en liten burk från Tistelvind för över 100kr/kg eller göra egen för bara några få kronor - men lägga mer tid istället. Allt kan inte kompenseras med tid och ansträngning, hur mycket jag än väntar får jag inga granatäpplen på tomten tex, men ska man inte ha precis allt man känner för när man känner för det så går det att äta gott (och med gott samvete) utan att spendera stora summor.

Vad gäller att berätta hur lite pengar man lägger så blir jag lite förbryllad faktiskt - det var ju TS fråga? Vi som inte lägger flera tusen, bör vi låta bli att svara? Det kan jag inte tänka mig du menar, så vad handlar det om? :confused:

Fast inte utifrån premisserna att det ska vara så billigt som möjligt väl? Den stora majoriteten på Buke verkar tävla i att handla för så lite som möjligt när det gäller mat. Övre medelklassen i att göra sin egen sylt och föda upp sina egna ekologiska chiafrön samt att spendera en halv vanlig månadslön på sitt lyxkött de bara äter en gång i veckan. :D

Jag blir faktiskt lite ledsen när jag läser det här. Jag har väldigt lite pengar att röra mig med, jag vet att jag inte är den enda (vare sig här i tråden eller i verkligheten). Varför är det lustigt att man försöker äta gott ändå?

Jag tycker inte folk tävlar.. Varför är det dåligt att få tips?
De flesta människor har ju inte hur mkt pengar som helst. Bra tips är ju alltid bra att få. :)

Jag blir faktiskt lite ledsen när jag läser det här. Jag har väldigt lite pengar att röra mig med, jag vet att jag inte är den enda (vare sig här i tråden eller i verkligheten). Varför är det lustigt att man försöker äta gott ändå?

Jag tycker inte folk tävlar.. Varför är det dåligt att få tips?
De flesta människor har ju inte hur mkt pengar som helst. Bra tips är ju alltid bra att få. :)
Det var inte meningen att göra någon ledsen. Det var ett skämt (jag tror inte att övre medelklassen tävlar i att föda upp chiafrön heller och så avslutades inägget med en stor smiley - dock skrev jag inte ut "OBS SKÄMT"). Men - det stämmer enligt mig det som @sjoberga och @Petruska skriver; särskilt på Buke verkar det vara ett race to the bottom vad det gäller matkostnader. Som att det är bra att ha matkostnader så låga som möjligt, oavsett ekonomi. Jag tycker det är en oroande utveckling eftersom det ju generellt har en trist påverkan på miljön.

Men visst, eftersom det är Buke borde jag ha skrivit "OBS, syftar inte på dem som har lite pengar att röra sig med" (så som exempelvis sjoberga gjort i sina inlägg). Jag har varit borta ett tag så jag glömde hur tydlig man måste vara. Återigen, givetvis syftar jag inte på människor som har lite pengar.

Det var inte meningen att göra någon ledsen. Det var ett skämt (jag tror inte att övre medelklassen tävlar i att föda upp chiafrön heller och så avslutades inägget med en stor smiley - dock skrev jag inte ut "OBS SKÄMT"). Men - det stämmer enligt mig det som @sjoberga och @Petruska skriver; särskilt på Buke verkar det vara ett race to the bottom vad det gäller matkostnader. Som att det är bra att ha matkostnader så låga som möjligt, oavsett ekonomi. Jag tycker det är en oroande utveckling eftersom det ju generellt har en trist påverkan på miljön.

Alltså att det var ett skämt tror jag framgick, det var lite det som jag blev ledsen över. Jag läste de lustiga överdrifterna som ett hån mot att man lägger en massa tid/ansträngning på maten istället för att lägga pengar, vilket är tråkigt när man inte har valet. Jag har inte märkt att det finns ngt slags tävling om att lägga minst på mat här, men det är möjligt att det är mitt eget perspektiv som gjort att jag inte märkt det helt enkelt... Däremot upplever jag absolut att matvanorna jag läser om här på Buke inte verkar likna vad jag ser till vardags ute i verkligheten så att säga, men då handlar det inte om prispress utan om att folk verkar extremmedvetna om vad de köper och varför - vilket kanske hänger ihop med det urval som blir av att man skriver en tråd om det på internet.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 148
Senast: Wingates
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 264
  • Artikel Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
828
Senast: cassiopeja
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 976

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka