Jag med!!Jag skulle vilja starta en till tråd där man kan få recept av er som äter för 1000 i månaden eller däromkring.
Ni har ju skrivit att ni äter soppor, bönor, bakar bröd etc..
Skulle vilja få tex en meny av er vad ni äter på en vecka.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag med!!Jag skulle vilja starta en till tråd där man kan få recept av er som äter för 1000 i månaden eller däromkring.
Samma här fattig student så har egentligen verkligen inte råd med 2-3000 i mat som det lätt blirJag skulle vilja starta en till tråd där man kan få recept av er som äter för 1000 i månaden eller däromkring.
Men att helt förneka att det finns ett visst samband, är en underlig tanke för mig. Ingen sylt kan konkurrera med hortronsylt till ostkakan, tycker jag, och hjortronsylten är ju galet dyr. Till exempel.
Jag har ett COOP Master Card med 1000 kr kredit så om jag handlar för mer än 2500 kr så betalar jag bara in resterande belopp så snart jag ser att jag kommer ta av krediten. Det är räntefritt om man betalar inom en viss tid, en kalendermånad tror jag det är.Det där var ju lite smart! Varför har jag inte tänkt på det har ett extra bankkort som jag sätter över "shoppingpengar " på när jag ska iväg och inte vill ha vanliga kortet med mig, det kan ju funka till matkort med
För övrigt köper jag också gärna ekologisk och svenskt i den mån det går.
När jag var student åt jag för ca 1000 kr i månaden, men där var inte anledningen att jag köpte så billig mat utan att jag åt så lite. Har alltid varit väldigt "liten i maten" T.ex. ett paket bacon delades upp till fyra måltider, ett 10 pack korv blev till 10 måltider (med ca 1 dl pasta till baconet/korven). På en dag kunde jag äta en skiva bröd med smör, 1/4 paket bacon och 1 dl makaroner och inget mer. Så därför kan det vara lite svårt att jämföra matkostnaderna för en person också, det beror ju mycket på hur mycket man äter.Jag skulle vilja starta en till tråd där man kan få recept av er som äter för 1000 i månaden eller däromkring.
Jag plockar mina egna hjortron, hallon, blåbär, mm.
(Dock blir det ingen hjortronsylt för mig i år då jag gav bort allt jag plockat till min mor, som inte längre kan gå.)
Jag förstår din poäng (tror jag), men jag tycker inte att det är så enkelt som att man äter dåligt - eller saker av dålig kvalitet - för att man inte lägger så mycket pengar på maten. Man kan komma långt genom att byta ut pengar mot tid och möda istället.
Just hjortron förekommer ju rätt sporadiskt i landet.Jag plockar mina egna hjortron, hallon, blåbär, mm.
(Dock blir det ingen hjortronsylt för mig i år då jag gav bort allt jag plockat till min mor, som inte längre kan gå.)
Jag förstår din poäng (tror jag), men jag tycker inte att det är så enkelt som att man äter dåligt - eller saker av dålig kvalitet - för att man inte lägger så mycket pengar på maten. Man kan komma långt genom att byta ut pengar mot tid och möda istället.
Jag vill lägga pengarna på roligare saker eller spara dem. Kanske annorlunda om man är ett matvrak som älskar att äta exklusiv mat och har det som ett stort nöje i livet, men jag äter för att jag är hungrig. Enda undantaget är tex kakor men bakar alltid själv så det kostar inte så mycket.
3500 för mat inkl toapapper, tvättmedel, kattmat etc för en person är sjukt mycket, höll på att svimma när jag såg summan. Har satt en budget nu på ca 2000 kr som jag ska testa att leva efter denna månad, ska spara kvitton för att se vad det går mest pengar på.
Det betyder väl bara att folk i genomsnitt har en mycket högre inkomst i dag.
Jag tycker folk ofta på tex buke i trådar som handlar om bilar diskuterar vad kostnaderna blir, om bilen är törstig etc. Även andra kostnader för häst, boende etc tycker jag diskuteras mkt.Jus
Just hjortron förekommer ju rätt sporadiskt i landet.
Jag har allt det där med tiden och maten rätt klart för mig, om vi säger så.
Men det blir knäppt att hävda att pris och kvalitet/gott inte har något samband alls.
Och jag tycker att det är underligt att så många så gärna vill berätta hur lågt matkonto de har. Jag tycker inte att vi ser motsvarande när det tex gäller bil- eller bostadskostnader?
Fast inte utifrån premisserna att det ska vara så billigt som möjligt väl? Den stora majoriteten på Buke verkar tävla i att handla för så lite som möjligt när det gäller mat. Övre medelklassen i att göra sin egen sylt och föda upp sina egna ekologiska chiafrön samt att spendera en halv vanlig månadslön på sitt lyxkött de bara äter en gång i veckan.Jag tycker folk ofta på tex buke i trådar som handlar om bilar diskuterar vad kostnaderna blir, om bilen är törstig etc. Även andra kostnader för häst, boende etc tycker jag diskuteras mkt.
Jus
Just hjortron förekommer ju rätt sporadiskt i landet.
Jag har allt det där med tiden och maten rätt klart för mig, om vi säger så.
Men det blir knäppt att hävda att pris och kvalitet/gott inte har något samband alls.
Och jag tycker att det är underligt att så många så gärna vill berätta hur lågt matkonto de har. Jag tycker inte att vi ser motsvarande när det tex gäller bil- eller bostadskostnader?
Fast inte utifrån premisserna att det ska vara så billigt som möjligt väl? Den stora majoriteten på Buke verkar tävla i att handla för så lite som möjligt när det gäller mat. Övre medelklassen i att göra sin egen sylt och föda upp sina egna ekologiska chiafrön samt att spendera en halv vanlig månadslön på sitt lyxkött de bara äter en gång i veckan.
Jag tycker inte folk tävlar.. Varför är det dåligt att få tips?Fast inte utifrån premisserna att det ska vara så billigt som möjligt väl? Den stora majoriteten på Buke verkar tävla i att handla för så lite som möjligt när det gäller mat. Övre medelklassen i att göra sin egen sylt och föda upp sina egna ekologiska chiafrön samt att spendera en halv vanlig månadslön på sitt lyxkött de bara äter en gång i veckan.
Jag blir faktiskt lite ledsen när jag läser det här. Jag har väldigt lite pengar att röra mig med, jag vet att jag inte är den enda (vare sig här i tråden eller i verkligheten). Varför är det lustigt att man försöker äta gott ändå?
Det var inte meningen att göra någon ledsen. Det var ett skämt (jag tror inte att övre medelklassen tävlar i att föda upp chiafrön heller och så avslutades inägget med en stor smiley - dock skrev jag inte ut "OBS SKÄMT"). Men - det stämmer enligt mig det som @sjoberga och @Petruska skriver; särskilt på Buke verkar det vara ett race to the bottom vad det gäller matkostnader. Som att det är bra att ha matkostnader så låga som möjligt, oavsett ekonomi. Jag tycker det är en oroande utveckling eftersom det ju generellt har en trist påverkan på miljön.Jag tycker inte folk tävlar.. Varför är det dåligt att få tips?
De flesta människor har ju inte hur mkt pengar som helst. Bra tips är ju alltid bra att få.
Det var inte meningen att göra någon ledsen. Det var ett skämt (jag tror inte att övre medelklassen tävlar i att föda upp chiafrön heller och så avslutades inägget med en stor smiley - dock skrev jag inte ut "OBS SKÄMT"). Men - det stämmer enligt mig det som @sjoberga och @Petruska skriver; särskilt på Buke verkar det vara ett race to the bottom vad det gäller matkostnader. Som att det är bra att ha matkostnader så låga som möjligt, oavsett ekonomi. Jag tycker det är en oroande utveckling eftersom det ju generellt har en trist påverkan på miljön.