Matbudget 1 person

Själv har jag så dålig fantasi när det gäller mat att det inte blir något vettigt alls om jag inte får något tips :D Då surfar jag mest runt på receptsajter och tänker "inte det, inte det, inte det" när jag klickar mig runt. Det är med andra ord perfekt att se att det är extrapris på grytbitar, för då kommer jag på att jag kan göra en god gryta med tillbehör. För mig blir det alltså inte mer planering, det går snarare fortare att skriva inköpslistan :)

När jag surfar recept blir det mer "det, det, det" och sedan gäller det att stoppa innan inköpet blir till ett helt kompanis månadsluncher. :D

Själv har jag så dålig fantasi när det gäller mat att det inte blir något vettigt alls om jag inte får något tips :D Då surfar jag mest runt på receptsajter och tänker "inte det, inte det, inte det" när jag klickar mig runt.
Ah, jag förstår precis. I vårt fall brukar det alltid sluta med att vi går ut och äter istället.

Mvh
dåliga fattiga studenter som äter ute för mycket

För dig var det kanske så, och ofta är det nog så, men det behöver inte nödvändigtvis vara sämre för miljön att köpa mat som någon annan lagat. Kunnig personal och ett stabilt kundunderlag ger goda förutsättningar till att kunna utnyttja stordriften hos en restaurang till mycket effektivare och mer miljövänlig mathantering än vad jag och mina grannar samantaget gör i våra egna kök. Dessutom bidrar det till sysselsättning och mina pengar ger generellt sätt mindre miljöskada inom tjänstesektorn än om jag köper prylar (men beror naturligtvis på vad som köps).
Nej det är inte sämre. Men det jag skrev är att det blir sämre att köpa mat ute och slänga maten hemma för man inte var sugen på det man har hemma.

Ah, jag förstår precis. I vårt fall brukar det alltid sluta med att vi går ut och äter istället.

Mvh

Fast det är både gott, roligt och mysigt att äta ute på bra ställen. Helt klart något jag också prioriterar, men ofta blir det inte när man bor långt ifrån civilisationen.

Fast det är både gott, roligt och mysigt att äta ute på bra ställen. Helt klart något jag också prioriterar, men ofta blir det inte när man bor långt ifrån civilisationen.
Och vi bor centralt med mycket restauranger. Det är typ omöjligt att låta bli eftersom det är så trevligt! Men dyrt blir det ju såklart.

Jag avstår utelunchen av två skäl: dålig kvalitet och för tidskrävande - matlåda är kvalitetsmässigt bättre, kostar hälften och tar kortare tid, vilket gör en halvtimme mer med barnen/ungdomarna hemma innan läggdags. De sitter dock ihop. Kan man tänka sig att åka en bit finns det restauranger med bra kvalitet, men då tar det ju ännu längre tid.

Där jag jobbar finns det nästan bara usla restauranger som serverar mat av typen 3 valfria sorters uppslevad smörja a la skolbespisning av sämre sort.

Men matlåda till jobbet är ett superspartips annars. Istället för 80kr/arbetsdag, landar man på kanske 25 kr per dag och får bättre mat samt kan spara undan 1200 kr till annat.

Å andra sidan har jag kolleger som bara äter ute på närmsta haket i stora portioner och knappt lagar mat hemma sedan. Då blir det inte så mycket besparing - men jäkla trist mat.

Ja, tyvärr så är det ju så det ser ut många gånger i praktiken. Men det skulle ju GÅ att åstadkomma kvalitativ och etiskt producerad mat, som hämtas i låda. Men det kostar ju mer, och så länge normen är så stark kring att det är bättre och "finare" att alla lagar mat själva så hjälper ju inte det heller utvecklingen framåt.

Nej det är inte sämre. Men det jag skrev är att det blir sämre att köpa mat ute och slänga maten hemma för man inte var sugen på det man har hemma.

Ok, då missuppfattade jag dig. Jag läste inlägget som att det var bättre förr för att du då generellt åt mindre kött och kastade mindre rester, och lagade mer mat hemma.

Fast så himla mycket planerande blir det inte. Man ska ju ändå planera måltider, varför inte göra det med reklambladet framför sig?

Jag måste erkänna att jag knappt ens bläddrat i reklamen. Och de gånger jag har gjort det har det varit ett hästjobb bara att memorera vad som finns var, man åker till fyra olika affärer i stället för bara en, bara för att finna att den superduperbilliga blodpuddingen eller tvättmedlet sålt slut. Jag planerar när jag står i affären, men jag håller nere kontot endast genom att köpa sådant som alltid är billigt, relativt sett, och avstår mycket kött (köper aldrig utländskt). Innan jag fick barn planerade jag aldrig en enda måltid, jag åt dag för dag, precis vad jag kände för, även som student.

Jag har aldrig riktigt klarat av att vara välplanerad och ser ingen vinst med det heller. Jag är urusel på att tänka framåt, men bra på att lösa problem när jag ställs inför dem.

Mvh

Ja, är man hungrig så har man ju ingen lust att först googla fram ett recept, sedan gå ut och köpa varorna, för att tre timmar senare möjligen ha något på bordet som man kan tänka sig att äta. Jag gick ut och åt varje dag som student och har alltid gjort. Mest för att få lite miljöombyte och en lugn vrå där jag kan tänka och fundera.

Jag ror att en stor del avmin begränsade matkostnad ligger i att:

-jag bakar mitt bröd själv. Det finns helt enkelt inte gott bröd att köpa! Allt ser bra ut och jag köper ibland när något ser riktigt gott ut. Det slutar ändå med att jag får plåga i mig brödet för att det är för sött och för äckligt. Bröd är dyrt dessutom.
-jag lagar min mat från grunden.
-jag är förtjust i grytor och soppor

Jag lagar maten. Från grunden. En av de saker jag köper är färdiga köttbullar för jag okar helt enkelt inte stå och göra dem. I övrigt gör jag det mesta själv.

Tvingas och tvingas, eller hemsk och hemsk....
Jag har många saker jag vill lägga pengar på. För ögonblicket har jag en dröm om en borrad brunn. Kan jag lägga undan någon tusenlapp extra i månaden för att jag tänker efter när jag handlar mat så känns det bra. Går det som planerat kan jag beställa den där brunnen nästa sommar.

Det beror väl förstås på vilka marginaler man har. Men jag hade hellre slängt iväg matsalsbordet på Blocket än att börja vända och vrida på slantarna. Tar pengarna slut jobbar jag mer eller säljer något onödigt som står på vinden.

Jag ror att en stor del avmin begränsade matkostnad ligger i att:

-jag bakar mitt bröd själv. Det finns helt enkelt inte gott bröd att köpa! Allt ser bra ut och jag köper ibland när något ser riktigt gott ut. Det slutar ändå med att jag får plåga i mig brödet för att det är för sött och för äckligt. Bröd är dyrt dessutom.
-jag lagar min mat från grunden.
-jag är förtjust i grytor och soppor

Jag lagar maten. Från grunden. En av de saker jag köper är färdiga köttbullar för jag okar helt enkelt inte stå och göra dem. I övrigt gör jag det mesta själv.

Men det måste ju ta avsevärt mer tid. Det är ju det man offrar - fritiden. Är man inte intresserad av att laga mat och fixa och dona är vinsten faktiskt rätt liten, räknat i timmar man hade kunnat jobba eller göra något annat roligt i stället.

Hur mycket pengar lägger ni som bor ensamma på mat och dryck (inkl toapper, tvål, tvättmedel och annat man kan köpa på Ica) per månad?

Just nu - ganska mycket, för att jag går ut och äter på restaurang lite för ofta... och även annars gärna svänger förbi indiern på vägen hem för att plocka med mig en palak korma eller något smaskigt i den svängen.

Men jag har levt snålt också, och så länge du planerar, och utviker de riktiga fällorna så är 1500 kr inga direkta problem att rent fysiskt klara sig på. Då minus extranöjen, bara för någorlunda bekväm överlevnad.

Exempel ett:
Gör ett storkok med potatis- och purjolöksoppa. En stor kastrull blir ju lätt fem middagar. Lyxa till med havremjölk och buljong i soppan om det finns extra cash, eller kör naturell med vatten och kryddor.

Exempel två:
Köp bigpack av ris och pasta på Ö&B. Gör storkok till med hackade rotfrukter som kan köras i ugn först eller kokas direkt i gryta. Morötter, palsternacka, rödbeta, kålrot... kostar nästan ingenting i affären, är nyttigt, och mättar verkligen. Samma som ovan, grytan kan lyxas till i den utsträckning det går. Men grunda med två konserver passerad tomat. Fetaost är gott i, men är dyrt.

Exempel tre:
Zuccinilasange. Gör en tomatsås med rivna morötter. Gör en bechamel med soya eller havremjöl. Skiva en massa zuccini. Lager på lager. Kör i ungen till den är klar. Ha på ost om du vill för att få den gratinerade känslan.

Frukostar:
Vanligen havregrynsgröt. Kan även vara knäckemacka.

En av lösningarna på billig mat är ofta att ta bort/minimera köttet, och att ta bort/minimera mejeriprodukter. Fyll ut med annat, och handla grönsaker/frukt efter säsong.

Jag bakar mitt eget bröd, men vet inte om jag egentligen tjänar så mycket pengar på det. Har ju i en massa goda saker i som russin, torkade aprikoser, linfrö, rivet äpple, och annat. Så rent kostnadsmässigt skulle jag lika gärna kunna handla färdigt bröd. Men bakar du på vatten och mjöl typ, så blir det ju billigare såklart.

Undvik givetvis extrasaker som godis/läsk/bullar/halvfabrikat (typ frysta köttbullar).

Men det måste ju ta avsevärt mer tid. Det är ju det man offrar - fritiden. Är man inte intresserad av att laga mat och fixa och dona är vinsten faktiskt rätt liten, räknat i timmar man hade kunnat jobba eller göra något annat roligt i stället.

Jag är lite lat och gör därför storkok som fryses in. Så jag kan offra en halv söndag för att få middagar och luncher klara resten av veckan.

Skulle aldrig klara att stå och laga mat en timme varje kväll efter jobbet och hästen.

Men det måste ju ta avsevärt mer tid. Det är ju det man offrar - fritiden. Är man inte intresserad av att laga mat och fixa och dona är vinsten faktiskt rätt liten, räknat i timmar man hade kunnat jobba i stället.
Ja. Det är en viktig aspekt.

Men om man jobbar som vanlig anställd och har "normala" intressen utöver det så finns det ett antal timmar över att spendera som man vill.

För mig är matinköp ett nödvändigt ont. Men jag är prismedveten och snubblar jag över något som jag anser bra, då köper jag.

Sedan är jag rätt förtjust i långkok och ungsrätter ckså. Stoppa in i ugnen några timmar - ät.

Jag ägnar en del tid åt böcker och nätet också. Men ingen tid åt TV för det har jag ingen. Någonstans finns tid och någonstans hittar man sådant som gör en lyckligare. Att gräva i trädgården samtidigt som en gryta blir klar i ugnen kan vara högsta lycka just den dagen. Att gå en vända i svampskogen kan vara det som räddar en annars bedrövlig dag.

jag är lycklig nog att inte behöva (eller vilja) jobba 16 timmar varje dygn för att få ihop vardagen. Att lägga några av dygnets timmar på att förbereda det jag ska få i mig är bara bonus i mitt liv.

Jag tycker om att laga mat, men jag har ändå prioriterat annat under en ganska lång period nu. För det är just det; något måste offras.

Ja. Det är en viktig aspekt.

Men om man jobbar som vanlig anställd och har "normala" intressen utöver det så finns det ett antal timmar över att spendera som man vill.
Min tillvaro kompliceras lite av att ha två små barn. Försökte leva lite mer "planerat och hemlagat" här i veckan, pga en hastig och oförutsedd utgift, och har i princip lagat varenda mål under ett antal dagar. Och jösses, jag tror inte jag har lämnat köket många minuter! Körde diskmaskinen typ 8 gånger i dag... :(

(Mina grannar, däremot, är helt extrema. De är planeringsnarkomaner. Mötte precis mannen i familjen som nöjt förkunnade att han hade förlagt kräftskivan till söndagen som kommer, pga att sopbilen kommer på tisdagen efter. Då skulle inte kräftorna lukta illa så länge. Jag bara gapade. Jag hade liksom aldrig ens övervägt att göra något sådant, någonsin. Det fick mig att fundera på vad folk lever för liv egentligen?)

Min tillvaro kompliceras lite av att ha två små barn. Försökte leva lite mer "planerat och hemlagat" här i veckan, pga en hastig och oförutsedd utgift, och har i princip lagat varenda mål under ett antal dagar. Och jösses, jag tror inte jag har lämnat köket många minuter! Körde diskmaskinen typ 8 gånger i dag... :(

(Mina grannar, däremot, är helt extrema. De är planeringsnarkomaner. Mötte precis mannen i familjen som nöjt förkunnade att han hade förlagt kräftskivan till söndagen som kommer, pga att sopbilen kommer på tisdagen efter. Då skulle inte kräftorna lukta illa så länge. Jag bara gapade. Jag hade liksom aldrig ens övervägt att göra något sådant, någonsin. Det fick mig att fundera på vad folk lever för liv egentligen?)
Planera kräftskivan efter sopbilen :laugh:

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 071
Senast: Wingates
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 216
  • Artikel Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
827
Senast: cassiopeja
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 966

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka