Hur mycket pengar lägger ni som bor ensamma på mat och dryck (inkl toapper, tvål, tvättmedel och annat man kan köpa på Ica) per månad?
Just nu - ganska mycket, för att jag går ut och äter på restaurang lite för ofta... och även annars gärna svänger förbi indiern på vägen hem för att plocka med mig en palak korma eller något smaskigt i den svängen.
Men jag har levt snålt också, och så länge du planerar, och utviker de riktiga fällorna så är 1500 kr inga direkta problem att rent fysiskt klara sig på. Då minus extranöjen, bara för någorlunda bekväm överlevnad.
Exempel ett:
Gör ett storkok med potatis- och purjolöksoppa. En stor kastrull blir ju lätt fem middagar. Lyxa till med havremjölk och buljong i soppan om det finns extra cash, eller kör naturell med vatten och kryddor.
Exempel två:
Köp bigpack av ris och pasta på Ö&B. Gör storkok till med hackade rotfrukter som kan köras i ugn först eller kokas direkt i gryta. Morötter, palsternacka, rödbeta, kålrot... kostar nästan ingenting i affären, är nyttigt, och mättar verkligen. Samma som ovan, grytan kan lyxas till i den utsträckning det går. Men grunda med två konserver passerad tomat. Fetaost är gott i, men är dyrt.
Exempel tre:
Zuccinilasange. Gör en tomatsås med rivna morötter. Gör en bechamel med soya eller havremjöl. Skiva en massa zuccini. Lager på lager. Kör i ungen till den är klar. Ha på ost om du vill för att få den gratinerade känslan.
Frukostar:
Vanligen havregrynsgröt. Kan även vara knäckemacka.
En av lösningarna på billig mat är ofta att ta bort/minimera köttet, och att ta bort/minimera mejeriprodukter. Fyll ut med annat, och handla grönsaker/frukt efter säsong.
Jag bakar mitt eget bröd, men vet inte om jag egentligen tjänar så mycket pengar på det. Har ju i en massa goda saker i som russin, torkade aprikoser, linfrö, rivet äpple, och annat. Så rent kostnadsmässigt skulle jag lika gärna kunna handla färdigt bröd. Men bakar du på vatten och mjöl typ, så blir det ju billigare såklart.
Undvik givetvis extrasaker som godis/läsk/bullar/halvfabrikat (typ frysta köttbullar).