Matbudget 1 person

Tycker ni det skiljer mkt i priser mellan olika kedjor?
Vart handlar ni?

Handlar mest på willys och går till coop, ica för grejer som inte finns på willys eller där willys inte har bra märken som smakar bra.

Finner att det mesta handlar om att lägga upp inköpen efter vad det finns för erbjudanden. Inte betalat full pris på max kycklingburgare eller kycklingfärs på flera månader. Köper på mig när det är erbjudanden istället.

Ca 1500 kr, ibland lite mer, ibland lite mindre. Handlar på city gross och försöker passa på när det är extrapris osv.

Jag blev sambo i maj, men innan dess la jag i snitt 1600 kr/mån. Kan tillägga att jag äter väldig lyxigt. Köper bara ekologiskt om sånt alternativ finns t.ex. I den summan finns alla luncher eftersom jag äter matlåda varje dag.
Restaurangbesök är dock inte inräknat. Det blir kanske 4 i månaden (t.ex. en utelunch på helgen).
Vad räknar du som väldigt lyxigt?

Jag är numera sambo men innan förde jag över 1500 till mitt Ica-kort varje månad. Brukade klara mig bra på det! Sen åt jag ute/hämtmat någon gång varje vecka som inte betalades med Ica-kortet.

Var mest Ica Maxi som gällde, det låg närmast.

Vad räknar du som väldigt lyxigt?

Jag syftar på att jag alltid köper ekologiskt om sådant alternativ finns. Sedan köper jag överlag sådant jag är sugen på utan att titta på prislappen. Jag jagar aldrig extrapriser eller funderar över vad saker kostar.

Är glutenintolerant också, så jag köper en hel del dyra produkter på grund av det, t.ex. exotiska mjölsorter och fröer av allehanda slag. Generellt sett är glutenfritt typ 3 gånger dyrare än den vanliga varianten, så det blir verkligen en merkostnad eftersom typ alla basvaror är dyra för mig..

Jag syftar på att jag alltid köper ekologiskt om sådant alternativ finns. Sedan köper jag överlag sådant jag är sugen på utan att titta på prislappen. Jag jagar aldrig extrapriser eller funderar över vad saker kostar.

Är glutenintolerant också, så jag köper en hel del dyra produkter på grund av det, t.ex. exotiska mjölsorter och fröer av allehanda slag. Generellt sett är glutenfritt typ 3 gånger dyrare än den vanliga varianten, så det blir verkligen en merkostnad eftersom typ alla basvaror är dyra för mig..
Då låter de inte så dyrt, 1600 i månaden är normalt/billigt. Absolut inte dyrt.

Då låter de inte så dyrt, 1600 i månaden är normalt/billigt. Absolut inte dyrt.

Jag har inte påstått att jag lägger mycket på mat. Jag tycker att 1600 är lite/lagom/medel.
Men jag kan konstatera att om jag jagade extrapriser, köpte det billigaste alternativet samt kunde äta vanliga basvaror som pasta, mjöl, bröd.. Ja, då skulle jag nog kunna spara rätt många hundralappar och ha en matbudget på < 1000.

Hur mycket jag handlar för i mataffärerna beror mycket(!) på hur många ben & jerry-glassar jag köper den månaden... Jag vågar inte ens fundera på hur många jag äter vissa månader. Kompenserar med att inte äta kött.. Inte så mycket mat heller för den delen, mina matvanor är verkligen periodvis urusla.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 069
Senast: Wingates
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 216
  • Artikel Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
827
Senast: cassiopeja
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 966

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka