Matbudget 1 person

@Monstermom , det var som sagt inte meningen att göra någon ledsen. Och jag syftade, som sagt, inte på dem som har det tajt med pengar. Jag syftade på den "tävling" som jag upplever det vara på Buke om att spendera så lite som möjligt på mat. En "tävling" som uppstår i varenda mattråd som dyker upp. En "tävling" som alltså fler än jag lagt märke till och förundrats lite över. Och även oroats över.

Och, det var det jag skämtade om, jag ser ännu en trend här - nämligen med övre medelklassiga. Allt ska vara supereko och hemodlat och hemkokat och hemkärnat och dyrt. Jättedyrt. Jag ser inget fel i det men även det är en trend, en som jag till skillnad från det förstnämnda även ser i min FB-feed och min umgängeskrets (och familj). Att det liksom är lite ofint att inte bry sig om mat, att äta för mycket kött, att inte bry sig om ursprung. En omsorg som jag tror att det mest (generellt sett då) är övre medelklass som kan engagera sig eftersom de andra har fullt upp med att ro runt sin ekonomi och familj liksom.

Men - nu har jag sagt det flera gånger: mitt skämt syftade inte till någon med dålig ekonomi. Jag VET att jag borde ha skrivit det men jag glömde. Jag har, som sagt, bett om ursäkt för det.

Tycker du jag lägger lite eller "normalt" ? 1 600 kr per månad, som standard ingår dock inte läsk och hämtmat på den summan men ibland gör den det, beroende på månad. Handlar inga billighetsmärken för jag tycker inte det smackar bra. Handlar dock i princip jämt på mig pasta och kycklingfärs och liknande på erbjudanden. Kommer nog undan med den summan mycke för att jag inte orkar laga så mycke mat i veckorna.

Vi lägger runt 3200 för två personer. Takeaway och normala hygienprodukter är inräknat. Lyxigare utemat och dyrare hudvård eller liknande är inte inräknat.

<snip>
(Mina grannar, däremot, är helt extrema. De är planeringsnarkomaner. Mötte precis mannen i familjen som nöjt förkunnade att han hade förlagt kräftskivan till söndagen som kommer, pga att sopbilen kommer på tisdagen efter. Då skulle inte kräftorna lukta illa så länge. Jag bara gapade. Jag hade liksom aldrig ens övervägt att göra något sådant, någonsin. Det fick mig att fundera på vad folk lever för liv egentligen?)

Och de ar sakert lika oforstaende till din oformaga att planera. Alla blir saliga pa sin tro. ;)

Jag gillar att laga mat. Ibland. Nu har jag inte lagat mat sedan jag var i Florida i Juni. Ett par ganger medan jag var i Sverige, men jag har haft for mycket att gora ... och vadret ar sa fantastiskt att man inte vill vara inne, dessutom ar det for varmt for grytor och annat snabbt. Jag har atit fardig mat. Mest fran Mexikanska stallen har i Californien. Vansinnigt gott och billigt, men ocksa fardiga salader (Californien ar saladen och NYTTIG organisk mats forlovade land) Varenda matvaruaffar har en hel uppsjo fardiga salader som ar precis hur goda som helst ... och fa buffeer dar folk har statt och nyst over maten:wtf:.
Nar jag antligen aker vidare till Oregon lar jag fa borja laga mat igen:eek: Jag undrar hur man gor?:angel:

Är det bara jag som i flera inlägg i denna tråd får upp en bild på en katt som sitter i en hängampel och försöker peta på en krukväxt? till exempel kommer den upp när jag försöker göra en leende smiley (den som visar tänderna). Eller har jag blivit galen?

Och de ar sakert lika oforstaende till din oformaga att planera. Alla blir saliga pa sin tro. ;)

Till och med jag skulle nog göra någon form av planering inför en kräftskiva, men kanske inte efter sopbilens hämtdatum... ;) Hursomhelst, så medgav min granne med lite skamsen blick att det faktiskt händer att han missar sin planering. Tex har han ibland betalat en räkning två dagar sent. Och EN gång (skämsmössa) hade han till och med fått en påminnelse. That's living on the edge. :)

... ;) Hursomhelst, så medgav min granne med lite skamsen blick att det faktiskt händer att han missar sin planering. Tex har han ibland betalat en räkning två dagar sent. Och EN gång (skämsmössa) hade han till och med fått en påminnelse. That's living on the edge. :)
Oj oj oj! Som min son brukade säga när han var liten och jag tex påpekade att hela hemmet var ett enda kaos av lego.

En PÅMINNELSE! Man baxnar!

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 069
Senast: Wingates
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 216
  • Artikel Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
827
Senast: cassiopeja
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 966

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Passar inte med min hund :(
  • Freestyle och htm

Hästrelaterat