Matbudget 1 person

1500-2000 kr. Skulle jag tro. Måste nog kolla mina kontouttag för att veta säkert.
Men jag brukar inte snåla på maten. Handlade 1,5 kg svensk entrecote senast och köper mkt sallad.
Jag äter dock frukost på jobbet och har matlåda till lunch.

Skulle gissa på 1500-2000 ungefär. Då ingår mat till en Golden (Magnussons), tuggben etc och mat till en kisse (Mjau).

Snålar inte på maten, men köper kött etc när det är billigt och fryser in. Mejeriprodukter köpes närproducerat.
Äter sällan ute, max en gång i månaden och då typ pizza, och kör på storhandling, den ekonomiska fördelen av att bo in the middle of nowhere ;)

Lever på CSN och har hund, katt och hästar så att slösa alltför mycket pengar på maten är ju inte aktuellt, även om jag inte vänder på varje krona för att få det att räcka heller. :)

Eller om man har extremt liten inkomst och helt enkelt måste hålla ned även den kostnaden (fast då tycker jag mat ska prioriteras högt, direkt efter bostaden).
Jag och min sambo är båda studenter och har därför låg inkomst (dock en hel del på sparkonton men det är ju en annan sak). Vi kämpar hela tiden för att hålla matkostnaderna nere eftersom vi helt enkelt har väldigt lite att röra oss med varje månad. Vår strategi är att äta bra men billigt samt att hellre äta vissa saker mer sällan men att när vi väl äter det lägga mer pengar på det. Kött faller in i den kategorin till exempel; vi äter hellre kött en gång i veckan och köper schysst sådant än slentrianäter billigt kött varenda dag.

Vi längtar båda två tills vi kan känna att vi har mer att röra oss med.

KL

Det är inte huvudsakligen priset som avgör om det blir intressant mat eller inte. Men nog spelar det roll för vilken bredd i intaget av mat man gör. Vissa råvaror i bra skick kostar ganska mycket, helt enkelt.

Men varför detta race to the bottom som jag anar här? Ju mindre pengar man lägger på maten desto bättre?

Om man är helt ointresserad av mat så kan jag förstå att man hellre äter billigast möjliga näringsintag. Eller om man har extremt liten inkomst och helt enkelt måste hålla ned även den kostnaden (fast då tycker jag mat ska prioriteras högt, direkt efter bostaden).

Jag ser det inte som något konstigt att man lägger sådär 20% av sin disponibla inkomst på något som mat. Det verkar ganska rimligt med tanke på hur viktig den är för människan, även om intresset för mat och matlagning såklart är helt olika.

Det där fattar inte jag heller, om det inte är så att man verkligen har ont om pengar.

Matens andel av den disponibla inkomsten har minskat enormt under ett antal decennier, genom samhällsutvecklingen, men att för egen del göra allt för att pressa matkontot i botten ser jag ingen mening med.

Det är inte så enkelt som att priset inte har med smaken att göra. Tex är få av de billigaste ostarna ens i närheten av de dyrare, när det gäller smaken. Den allra billigaste pastasorten är vanligen sämre än de något dyrare. Och så vidare.

Det där fattar inte jag heller, om det inte är så att man verkligen har ont om pengar.

Matens andel av den disponibla inkomsten har minskat enormt under ett antal decennier, genom samhällsutvecklingen, men att för egen del göra allt för att pressa matkontot i botten ser jag ingen mening med.

Det är inte så enkelt som att priset inte har med smaken att göra. Tex är få av de billigaste ostarna ens i närheten av de dyrare, när det gäller smaken. Den allra billigaste pastasorten är vanligen sämre än de något dyrare. Och så vidare.
Kontentan av det hela är väl att man försöker äta så gott man bara kan och inte betala för mycket i onödan? Det är väl ingen strävan att betala så mycket man kan för maten heller?

Jag köper bara god ost. Men storhandlar när den är billig. T.ex. den "smörgåsost" jag köpte för 59,- som eg. är sekunda Västerbotten. Jag köpte för ett antal hundralappar.

Flera av mina favoriträtter, som jag kan få rejält sug efter, innehåller billiga, reko råvaror.

Idag köpte jag svensk fläskkarré till extrapris. Köpte 5 kg.
Såg ingen anledning att passera den och köpa annat kött för 150-200,-. Älskar lever. Den säljs lokalslaktad på lilla närbutiken för 29,- med jämna mellanrum.

Jag vill äta gott. Så enkelt är det för mig. Den godaste maten är inte den dyraste i mitt hushåll.

Kontentan av det hela är väl att man försöker äta så gott man bara kan och inte betala för mycket i onödan? Det är väl ingen strävan att betala så mycket man kan för maten heller?

Jag köper bara god ost. Men storhandlar när den är billig. T.ex. den "smörgåsost" jag köpte för 59,- som eg. är sekunda Västerbotten. Jag köpte för ett antal hundralappar.

Flera av mina favoriträtter, som jag kan få rejält sug efter, innehåller billiga, reko råvaror.

Idag köpte jag svensk fläskkarré till extrapris. Köpte 5 kg.
Såg ingen anledning att passera den och köpa annat kött för 150-200,-. Älskar lever. Den säljs lokalslaktad på lilla närbutiken för 29,- med jämna mellanrum.

Jag vill äta gott. Så enkelt är det för mig. Den godaste maten är inte den dyraste i mitt hushåll.

Inte i mitt heller, inte på något konsekvent sätt.

Men att helt förneka att det finns ett visst samband, är en underlig tanke för mig. Ingen sylt kan konkurrera med hortronsylt till ostkakan, tycker jag, och hjortronsylten är ju galet dyr. Till exempel.

Att sedan mina favoriträtter till vardags i stort ett består av linser, lök och råris är en annan sak. Och jag tror nog att min vardagssmak är utvecklad i ganska hög grad mot kunskapen om vad olika livsmedel kostar.

Bor sedan 2 månader tillbaka för första gången själv i Sverige så vet inte riktigt vad jag kommer att lägga på mat. De första månaderna kan jag inte riktigt använda som jämförelse då jag behövt "bygga upp" hela skafferiet.
Mina år utomlands kan jag inte jämföra med heller då priserna skiljer sig så mycket.

Siktar på att lägga cirka 2000 kr per månad till mat och typ toalettpapper, rengöringsmedel etc. Äter matlåda till lunch och hämtmat kanske 2-3 ggr per månad. Blir något helfabrikat per vecka också när jag inte har tid eller orkar laga något.
Funderar på att skaffa ett nytt kort enbart för matinköp och föra över 2000 kr per månad på kortet.

Enbart för mat lägger jag säkert runt 3000 kr per månad för mig och dottern. Lagar allt från grunden, använder bra råvaror och tummar inte på kvaliteten. Äter förutom diverse kött också mycket frukt och grönsaker.

Utöver det så tillkommer då duschgrejor, div skönhetsprodukter, toalettsaker, tvättmedel, diskmedel, skurmedel etc etc etc på runt 800 kr per månad.

Ser inget självändamål med att inte köpa bra råvaror, färsk frukt och grönt etc bara för att komma ner i en så låg summa som möjligt "bara för att". Har jag råd, så varför inte köpa det jag vill ha? Och för mig personligen, så är bra råvaror av hög kvalitet viktiga.

Inte i mitt heller, inte på något konsekvent sätt.

Men att helt förneka att det finns ett visst samband, är en underlig tanke för mig. Ingen sylt kan konkurrera med hortronsylt till ostkakan, tycker jag, och hjortronsylten är ju galet dyr. Till exempel.

Att sedan mina favoriträtter till vardags i stort ett består av linser, lök och råris är en annan sak. Och jag tror nog att min vardagssmak är utvecklad i ganska hög grad mot kunskapen om vad olika livsmedel kostar.
Fast då kanske man kostar på sig den dyra sylten om man vill ha den. Och resten av dan/ veckan äter man billigt?

Jag har ingen budget för maten eller annat. Gör de inköp jag anser att jag behöver, fattar ekonomiska beslut i stunden och håller inte koll på vad summan blir per månad.

Fast då kanske man kostar på sig den dyra sylten om man vill ha den. Och resten av dan/ veckan äter man billigt?

Så kan det så klart vara. Men det betyder ju inte att priset inte har någon betydelse för hur gott något är.

Den allra billigaste och enklaste apelsinmarmeladen, tex, är betydligt mindre god än vad många dyrare alternativ är. Det ändras inte av att jag köper det billigaste av något annat, eller väljer råvaror som bara finns i ganska billiga varianter, tex linser.

Om jag bodde ensam skulle nog matkostnaderna dra iväg ganska mycket, därför att jag inte skulle orka/ha lust att laga mat särskilt ofta, och då blir det ju mycket mat ute. Givet att jag hade pengarna, givetvis.

Så kan det så klart vara. Men det betyder ju inte att priset inte har någon betydelse för hur gott något är.

Den allra billigaste och enklaste apelsinmarmeladen, tex, är betydligt mindre god än vad många dyrare alternativ är. Det ändras inte av att jag köper det billigaste av något annat, eller väljer råvaror som bara finns i ganska billiga varianter, tex linser.
Om jag jämför mig själv nu mot när jag inte hade mkt pengar så tänkte jag annorlunda då. Jag gick inte och tänkte att jag ville ha en viss marmelad och att den smakade bättre. Jag var så fokuserad på att köpa mat som mättade bra och som räckte till mina måltider.
Vilken marmelad som smakade bäst var ett lyx-problem. ( nu äter jag aldrig marmelad men..)
När jag har haft lite pengar och velat äta billigt har jag varit så fokuserad på det så jag har inte tänkt på vilka varor som smakar bäst etc.

Kyckling äter vi mycket i grytor och sånt.
Köttfärs kan man göra mycket med
Blir lite falukorv mm också
Gör max av med 1500 på mig och dotter .
Plus 500 kr varannan månad för hundmat och 400 för kattmat och strö typ.

Om jag jämför mig själv nu mot när jag inte hade mkt pengar så tänkte jag annorlunda då. Jag gick inte och tänkte att jag ville ha en viss marmelad och att den smakade bättre. Jag var så fokuserad på att köpa mat som mättade bra och som räckte till mina måltider.
Vilken marmelad som smakade bäst var ett lyx-problem. ( nu äter jag aldrig marmelad men..)
När jag har haft lite pengar och velat äta billigt har jag varit så fokuserad på det så jag har inte tänkt på vilka varor som smakar bäst etc.

Oavsett ekonomiskt läge vid tidpunkten (jag har testat allt mellan ensamstående förälder som lever på studielån till hyggligt välavlönad med sambo och utflugna barn), så tänker jag på vad som är gott att äta. Och så köper jag det godaste jag kan köpa, med lite olika prioriteringsordningar, så klart.

Jag kunde tex mycket väl fira med att köpa en burk av den dyrare och godare marmeladen, men jag kunde inte köpa den vanemässigt.

Oavsett ekonomiskt läge vid tidpunkten (jag har testat allt mellan ensamstående förälder som lever på studielån till hyggligt välavlönad med sambo och utflugna barn), så tänker jag på vad som är gott att äta. Och så köper jag det godaste jag kan köpa, med lite olika prioriteringsordningar, så klart.

Jag kunde tex mycket väl fira med att köpa en burk av den dyrare och godare marmeladen, men jag kunde inte köpa den vanemässigt.
Där funkar vi kanske lite olika. Visst..jag vill inte äta ngt jag inte tycker om. Men- jag gör inte mat till en så betydelsefull sak.
Om jag inte skulle kunna köpa den godaste marmeladen eller hjortronsylten- det har aldrig varit en stor sak i min värld.

Jag är rejält matfixerad och äter var jag tycker är gott. Utöver det är jag beroende av Pepsi Max och dricker runt en flaska om dagen. Skulle tro att jag landar på 3-5000 i månaden vad gäller mat, dryck och annat. Jag köper vad jag vill ha, äter sällan ute och snålar inte.
Nu är det här uppskattade siffror då jag inte tänker på vad jag lägger ut direkt.

• Gilla
Reactions: rtf

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 071
Senast: Wingates
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 216
  • Artikel Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
827
Senast: cassiopeja
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 966

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka