Matbudget 1 person

Ungefär 2000 (min sambo veckopendlar och är bara hemma någon dag på helgen). Jag köper matkasse varannan vecka för 400kr som jag då gör luncher av, jag får ut ca 15 luncher på den kassen. Sen käkar jag massor av frukt och grönt, och på kvällen brukar jag äta ett kokt ägg och några knäckemackor.

Matpriskollen är en bra app för att jämföra priser och se var de bästa erbjudandena finns. Just nu plockar jag massor av bär som jag fryser till vinterns smoothies, bär är ganska dyrt och de jag plockar är godare:)

Jag räknar inte med egenvårdsprodukter eftersom jag väljer att lägga ganska mycket pengar på det.

Vad äter man för så lite pengar som runt 1000? Odlar man mkt hemma, jagar? Äter aldrig annat än pasta eller grönsaker?
Äter inga mängder kött, bakar 75% av mitt bröd själv, gillar rotfrukter och olika grytor och soppor.
När jag tänkt efter är dock inte julisiffran riktigt representativ, eftersom jag då åt en del måltider hos min mor.

Sätter över 1500 på matkontot varje månad, gör nog av med 1200-1800 beroende på månad. Och då handlar jag tvål, toapapper, rengöring och lite skönhetsgrejer utöver mat. Gör mycket matlådor till lunch, äter ute någon gång ibland.

Vad äter man för så lite pengar som runt 1000? Odlar man mkt hemma, jagar? Äter aldrig annat än pasta eller grönsaker?
Basvarorna är de billiga bönorna, det prissänkta köttet, storpacken och storköp av extrapris. För egen del byter jag till mig en del med grannar och vänner. jag odlar sånt de inte odlar.

(grannen som fått ohanterligt mycket potatis i år tex :D Hon säljer febrilt, men kommer ändå att få en hel massa som måste vinterförvaras på något sätt)

Jag har alltid ätit gott. Även när jag ätit extremt billigt.
Det är inte priset som avgör om råvarorna blir något gott. Det är tillagning och kryddor.

När jag levde själv åt jag för 1000 kr i månaden.
Visserligen var det några år sedan men jag tycker inte matpriserna gått upp särskilt mycket och det skulle nog jämkas med att pojkvännen ofta åt hos mig.
Åt vegetarisk, gjorde många grytkok och storkok.

Tycker det var mycket lättare att hålla nere matkostnaderna när jag bara hade mig själv att göra mat åt, nu med sambo och barn är det mycket svårare.

KL

Det är inte huvudsakligen priset som avgör om det blir intressant mat eller inte. Men nog spelar det roll för vilken bredd i intaget av mat man gör. Vissa råvaror i bra skick kostar ganska mycket, helt enkelt.

Men varför detta race to the bottom som jag anar här? Ju mindre pengar man lägger på maten desto bättre?

Om man är helt ointresserad av mat så kan jag förstå att man hellre äter billigast möjliga näringsintag. Eller om man har extremt liten inkomst och helt enkelt måste hålla ned även den kostnaden (fast då tycker jag mat ska prioriteras högt, direkt efter bostaden).

Jag ser det inte som något konstigt att man lägger sådär 20% av sin disponibla inkomst på något som mat. Det verkar ganska rimligt med tanke på hur viktig den är för människan, även om intresset för mat och matlagning såklart är helt olika.

Allt mellan 2000 till 5000 beroende på vad jag vill äta. Lunch ute varje dag räknas inte in. Sedan är väl det väl si och så med enmanshushåll. Jag bor visserligen ensam här men sonen med sambo kommer tack och lov ofta och äter både planerat och oplanerat. Sedan har jag en särbo tydligen numera som jag ser till att få i lagad mat så ofta jag kan.
Det enda lite dyrare jag köper är skaldjur. Äter det ofta eftersom min nya mage mår toppen av det och det känns nyttigt och lättlagat. Har också alltid mycket frukt och grönt hemma. Men standardmiddagen för ensamma kvällar är omelett och det är jättebilligt.

KL

Men varför detta race to the bottom som jag anar här? Ju mindre pengar man lägger på maten desto bättre?

Om man är helt ointresserad av mat så kan jag förstå att man hellre äter billigast möjliga näringsintag. Eller om man har extremt liten inkomst och helt enkelt måste hålla ned även den kostnaden (fast då tycker jag mat ska prioriteras högt, direkt efter bostaden).

Jag ser det inte som något konstigt att man lägger sådär 20% av sin disponibla inkomst på något som mat. Det verkar ganska rimligt med tanke på hur viktig den är för människan, även om intresset för mat och matlagning såklart är helt olika.
För oss som inte är så intresserade av mat så vill man nog lägga pengarna på annat, ja.

Sen måste man ju äta mat som gör att man orkar.

Men nånting verkar ha hänt i samhället? Som att det är fult att inte vara intresserad av mat?

Jag kollade på alla mina köp i matvaruffärer under en mnd och det kom på ca 3500!! :eek:

Det är ju helt sjukt! Vill verkligen inte lägga så mycket på mat! Jag är inte ens intresserad av mat och är dessutom vegetarian. Visserligen ingår blötfoder till katterna i den summan (20-25 kr per dag, hungriga små varelser) men inga skönhetsprodukter till mig, det köper jag på iherb.

Vet inte riktigt vad det är som drar så mycket pengar men misstänker att det är frukt. Tycker om frukt men orkar ofta inte äta upp allt innan det börjar bli dåligt, då går det till hästarna. Så då blir det ännu mindre ekonomiskt. :crazy:

För oss som inte är så intresserade av mat så vill man nog lägga pengarna på annat, ja.

Men nånting verkar ha hänt i samhället? Som att det är fult att inte vara intresserad av mat?

Säger som du :) Men lägger till - man ska orka äta all mat oxå.

Nu är jag inte helt ensam, barnen är här med ojämna mellanrum som det är just nu och då äts det såklart som det ska, men när jag är ensam så äter jag knappt nånting alls. Och det går lixom inte att göra nånting åt, jag är sån och har alltid varit sån.

Nu vet jag inte vad det skulle kosta mig att leva ensam, men det skulle inte bli dyrt alls och förmodligen skulle jag ha den lägsta månadskostnaden av alla som skrivit här. Just för att jag inte äter så mycket och jag äter inte godis eller annat gott direkt heller.

Så då kan jag lägga pengarna på annat trevligt istället :up:

KL

Det är inte huvudsakligen priset som avgör om det blir intressant mat eller inte. Men nog spelar det roll för vilken bredd i intaget av mat man gör. Vissa råvaror i bra skick kostar ganska mycket, helt enkelt.

Jag håller med. Det känns nästan lite obehagligt när mjölken kostar 12 kr litern och en fläskkotlett en tjuga.
På samma sätt som det inte känns bra att en tröja på HM kostar under hundra kr.

Att glädja sig åt sådana priser ger minst sagt dubbla känslor. För mig iaf en känsla av visst obehag

Däremot är det ju kanon om man kan hålla kostnaden nere genom att tex odla grönsaker till husbehov osv!

@sjoberga

Kan lägga till att jag dock är intresserad av djurvård. Så jag betalar en högre summa för att köpa svenskt kött, ekologiskt etc

Idag lägger vi ca 14 procent av vår inkomst på mat.
I mitten av 1970-talet lade vi 25 procent av vår inkomst på mat.
På 1950-talet lade vi 52 procent av vår inkomst på mat.

Det betyder väl bara att folk i genomsnitt har en mycket högre inkomst i dag.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 071
Senast: Wingates
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 216
  • Artikel Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
827
Senast: cassiopeja
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 966

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka