Mat- och sovrutiner - TIPS

Gnarpis

Trådstartare
Sonen är drygt 11 veckor nu och har sen ett par tre veckor varit väldigt gnällig och skrikig. Jag har hela tiden undrat om han blir riktigt mätt och så har det nog varit. Började ge ersättning för en vecka sen.
Han har sen han föddes sovit ganska bra och mycket under natten, men i början sov han nästan inte alls under dagarna.
Just när jag tror att han ska få ett mat- och sov mönster så ändras det!
Han kan vissa dagar sova flera timmar på förmiddagen och flera timmar på eftermiddagen och vissa dagar sover han pyttelite på förmiddagen medan han fortfarande sover mycket under eftermiddagen.
Det som hela tiden är desamma är att han inte orkar vara vaken längre än två timmar i sträck.

Ska det vara såhär? Ska jag vänta ut honom? Eller kan jag påverka detta på nåt sätt?

Sen vad gäller maten så är det lika där. Vissa dagar vill han äta var tredje timme och vissa dagar varannan. Nu sen han får ersättning också vill han ju inte äta varje timme iaf, men jag skulle ju vilja ge honom ersättning endast 1 gång om dan, men när han är vaken så mycket så måste jag ge honom oftare eftersom han bara blir förbannad när han ligger vid bröstet och inte verkar nöjd.

När utvecklas det rutiner? Skulle vilja ha en fast tid att lägga honom varje kväll, men det är omöjligt när varje dag ser olika ut.

Oj, vad svamligt det här kändes... Men hjälp, jag blir knäpp av det här!

Sv: Mat- och sovrutiner - TIPS

Jag tror du behöver chilla lite. Låt honom äta när han är hungrig, sova när han är trött och vara vaken när han är vaken. Rutiner kommer så småningom men just nu behöver han bara vara.

Nja, rutiner när dom är så små är nog inte så lätt. Det är nog olika från barn till barn.

Varför vill du bara ge ersättning en gång om dan? Det kan ju vara så att din mjölk inte räcker och då kan det ju vara idé att ge ersättning efter varje gång du ammat. Jättebökigt, jag vet...

Theo fick bättre sovrutiner när han var ganska exakt tre månader. Då somnade han vid 23-tiden och sov till 06.00. Sov nog fyra gånger på dagen då om jag inte minns fel. Innan det var det olika från dag till dag. När han sovit ungefär likadant två dagar i rad tänkte vi: Ja, nu har han hittat nån slags rytm! Men dagen efter så var det annorlunda igen...

Lycka till!

Jag tror du behöver chilla lite. Låt honom äta när han är hungrig, sova när han är trött och vara vaken när han är vaken. Rutiner kommer så småningom men just nu behöver han bara vara.

Problemet är väl att han inte sover när han är trött. Jag vet inte om vi har fastnat i en ond spiral.

Vi börjar med morgonen; Han vaknar och ammas tills han börjar gnälla vilket betyder antingen att han vill rapa eller att han är nöjd. Sen är han vaken och glad i ca en timme, därefter verkar han vilja ha mer att äta, men oftast räcker inte min mat till honom då, för han blir aldrig riktigt nöjd och ger jag honom ersättning så kan han vissa dagar gnälla väldigt mycket och får bara i honom litegrann. Antar då att han är trött. Han ser ju trött ut då också och försöker få honom att somna, men nej, då vill han inte somna. Men somnar ändå inom en halvtimme. Sover sen från 30 min till 3 timmar (vet aldrig varför han vaknar/sover?) Sen är det omöjligt att beskriva hur resten av dagen ser ut. Men det är inte så enkelt att låta honom äta när han är hungrig och sova när han ärr trött. Vet inte hur jag bäst ska förklara det... (Funderar)

Varför vill du bara ge ersättning en gång om dan? Det kan ju vara så att din mjölk inte räcker och då kan det ju vara idé att ge ersättning efter varje gång du ammat. Jättebökigt, jag vet...

Jag vet faktiskt inte varför jag har snöat in på det...
Men han har ju velat äta en gång i timmen i flera veckor och han har inte blivit nöjd Han kan bli förbannad nu med om inte mjölken kommer tillräckligt fort och mycket så jag kanske har tänkt att det var bättre att byta ut ett mål. Men om han får ersättning efter varje gång jag ammat behöver han ju inte äta lika ofta :idea:
Men hur mycket ersättning ska jag göra iordning då???

Å sen undrar jag... Ex på morgonen så ammar jag så fort vi går upp och så får han så han blir nöjd, jag skulle ju kunna prova med ersättning då men ska han få det direkt i anslutning till att jag har ammat eller ska jag vänta tills det är dags för honom att försöka somna?

Ibland tror jag att han bara behöver somna utan att äta, för då har han ju ätit så nyligen, men han bara skriker hysteriskt så då dra jag den slutsatsen att han är hungrig och erbjuder honom bröstet, men då kan han ta några tag, sen skriker han igen...

Nu svamlar jag igen...

Så där ser nog livet ut för många 11 veckors bebisar...

E hade absolut ingen rutin så som vi vuxna ser på det. Den röda tråden för oss låg i att hon var vaken max 1½ timme i sträck sedan var det sova som stod på schemat ( men sovtiden varierade kraftigt ).

Ok, du tycker problemet är att han inte somnar när han är trött. Har du provat med napp? Har du någon sjal? Funkar barnvagnen? Tycker han om att bli smekt? (min hatade det, därför jag frågar, annars kan det ju lugna dem att klappa på ryggen, buffa i rumpan mm).

Jag tror inte att det egentliga problemet är att han är hungrig, i alla fall inte på morgonen. Jag hade testat med napp om jag var du. Och sjal och en promenad.

Håller med vindvissla. Sjal eller bärsele är guld värt när bebis är trött eller gnällig och vill vara nära. Kunde jag inte få My att somna när jag märkte att hon var trött, så fick hon åka på magen och då somnade hon ganska snabbt.

Napp för att stilla sugbehov har varit (och är) toppen. När hon var så liten som 11 veckor åt hon (ammades) garanterat varannan timme på dagtid och med tre timmars mellanrum på natten, ibland oftare. Hon fick äta när hon var hungrig och sova när hon var trött, det fungerade bäst så. Rutiner kommer längre fram.

Gå på din magkänsla Gnarpis. Du verkar ju ändå ha koll på när han är hungrig, trött osv. Ge honom mat (amma/ersättning) när du tycker att det behövs, prova med napp för sugbehovet, och försök få honom att sova när han verkar trött (ibland behöver de lite hjälp på traven för att förstå att det blir bäst om de somnar!).

//Julia

Vi hade ganska tidigt som rutin att vid ungefär samma tid på kvällen byta om till pyamas och släcka ner. Slappa på soffan. Sen har de bivit mer och mer.

När de är under året så händer de så mkt och så täta utvecklingssprång så det funkar inte med fasta rutiner vid just exakt det klockslaget.

Du kan ha som rutin att klockan 9 klär vi på oss och kl 20 tar vi på pyamas igen. Blöjbyte vid det och det klockslaget (+ när det behövs) Mata så mycket han vill och när han vill ha mat samma sak med sömnen.
Låt honom vara med (om han är vaken) vid matbordet när ni äter och när ni borstar tänderna.

Rasmus är 2 år, han sover alltid efter lunch, ibland sover han 30 minuter och ibland 5 timmar!

Ok, du tycker problemet är att han inte somnar när han är trött. Har du provat med napp? Har du någon sjal? Funkar barnvagnen? Tycker han om att bli smekt? (min hatade det, därför jag frågar, annars kan det ju lugna dem att klappa på ryggen, buffa i rumpan mm).

Jag tror inte att det egentliga problemet är att han är hungrig, i alla fall inte på morgonen. Jag hade testat med napp om jag var du. Och sjal och en promenad.

Ja och ibland är problemet att han inte vill ha mat när han gör sken av att vara hungrig...

Han är beroende av sin napp så till den grad att han blir galen av att tappa den, så nej, det funkar inte. Jag bär på honom vilket han älskar, men nej det funkar inte heller. Vagnen avskyr han, bilen likaså.

Ok, jag hade nog testat att forsoka mig pa ett milt schema, typ forsok mata varannan timme, antingen med brostmjolk eller ersattning. Mellan gangerna far han bli lite hungrig och bar i sjal (har du inte en sa shoppa med det samma, den ar verkligen :love: om barnet gillar att bli buret. Ofta gillar de att sitta tajt mot mamman. sam somnade alltid inom 5 minuter efter man satt i honom, fast man fick ga ganska raskt). Om han ater hela tiden och aldrig blir varken matt eller hungrig kanske det ar extra jobbigt for honom?

Dessutom gor sjalen att man far bada handerna fria = man kan gora andra saker.

Just nu finns ingen ork till någonting och absolut inte ge mig iväg och shoppa :crazy:, jag orkar knappt hoppa ur pyjamasen om dagarna. Jag lyckades faktiskt få barnet att sova i vagnen i 30 min :bump: fast då var utmattad.

Vindvissla syftade nog på att om du inte har en sjal så var hennes tips att shoppa en :), inte att du skulle iväg ner på stan och shoppa loss i massor av affärer ..

Kop en pa blocket eller tradera eller sjalbarn men du kommer verkligen att gladjas over den.

Om han somnar nar du ligger och ammar kan du ju sova lite med honom, sa blir du lite piggare :)

Kop en pa blocket eller tradera eller sjalbarn men du kommer verkligen att gladjas over den.

Om han somnar nar du ligger och ammar kan du ju sova lite med honom, sa blir du lite piggare :)

Det låter så fint å bra, men tyvärr funkar inte det så lätt för oss längre. (om det nånsin gjort det)
Ligger ytterst sällan å ammar nu eftersom han börjar gallskrika oftast mitt i maten å då måste han rapa/spy/bajsa eller helt enkelt inte äta mer :crazy:

Min lille är ju också 11 veckor och är lite som din ibland. Ofta är hon nog bara missnöjd och vet inte riktigt vad hon vill. Och hon har inte heller några rutiner, vissa dagar sover hon jätte mycket både dag och natt, ibland vaken nästan hela dagen och sover mycket på natten, och ibland så ska hon vakna varje till varannan timme och äta/snutta. Och det där med maten lika så, innan åt hon varannan timme, nu är hon lite kinkig för tillfället och vill äta lite nästan varje timme både natt och dag.
Sen tror jag, eller jag har uppfattat det som att vissa barn bara är missnöjdare/kinkigare/känsligare än andra.

Bytheway, varför inte prova att bara ge ersättning? läste någonstans att det kan hjälpa kolikbarn ibland!

Nu har jag inte läst hela tråden.... Men jag läste någonstans att de har en stor utvecklingsfas i vecka 11/12 och kan vara ett tag, då rubbas både sömn och maten. Kände igen mig mycket väl då min lille nu är 12 veckor, där både sömnen och maten strulade hela tiden, precis som din berättelse.
Tack och lov så har det lagt sig, tog 14 dagar..

Bärsjalen var guld värd, skaffa!!!

Om bebisarna blir övertrötta så är det svårt att få dom att sova, borde vara tvärtom kan man tycka :D Min plutt sov massor i sjalen å han har väldigt sällan varit övertrött och inte kunnat komma till ro.

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
657
Senast: Bufera
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 468
Senast: Blyger
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 874
  • Artikel Artikel
Dagbok Sedan jag började att "dela tankar" här i en dagbokstråd, har jag sett flera fördelar med att göra just det. Det är ett väldigt nyttigt...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
22 632
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Valet i USA