Mat-fixerad / aggressiv

Jag tycker det är viktigt att se till att hunden inte blir resursaggresiv. Om hunden ligger ute i trädgården och äter på ett ben vill jag inte att min 2-åriga systerdotter ska bli biten om hon går fram till hunden. Det är en fråga om säkerhet.

Att öva på detta handlar inte om att skapa en ångest hos hunden eller stress. Det handlar om att skapa en trygghet i relationen och snarare motverka ångest när leksak/mat försvinner eller byts ut.

Låt säga att du matar din valp fyra gånger om dagen. Då kan du öva på att fråga om du får titta vad det är i matskålen en gång i veckan. Kanske till och med stoppa i en extra godbit i maten eftersom hunden var så vänlig. Positivt betinga det helt enkelt. Det behöver inte ens vara maten, varför inte öva med ett gott ben eller något annat? Det blir som att öva byteshandel eller apportträning. "Kom hit och lämna det där du har så ska du få ngt ännu mumsigare".

Jag tycker det är viktigt att se till att hunden inte blir resursaggresiv. Om hunden ligger ute i trädgården och äter på ett ben vill jag inte att min 2-åriga systerdotter ska bli biten om hon går fram till hunden. Det är en fråga om säkerhet.

Att öva på detta handlar inte om att skapa en ångest hos hunden eller stress. Det handlar om att skapa en trygghet i relationen och snarare motverka ångest när leksak/mat försvinner eller byts ut.

Låt säga att du matar din valp fyra gånger om dagen. Då kan du öva på att fråga om du får titta vad det är i matskålen en gång i veckan. Kanske till och med stoppa i en extra godbit i maten eftersom hunden var så vänlig. Positivt betinga det helt enkelt. Det behöver inte ens vara maten, varför inte öva med ett gott ben eller något annat? Det blir som att öva byteshandel eller apportträning. "Kom hit och lämna det där du har så ska du få ngt ännu mumsigare".
Att du vänjer hunden vid att du kan ta ett ben ifrån den är inte en garanti för att din 2-åriga systerdotter sen kan göra samma sak.

Att du vänjer hunden vid att du kan ta ett ben ifrån den är inte en garanti för att din 2-åriga systerdotter sen kan göra samma sak.
Min 2-åriga systerdotter kan göra detta med min hund. Jag vill tro att hon kan det eftersom vi tränat på att "låna och ge tillbaks" prylar. Men jag kanske bara har en snäll hund?

Precis. Jag kan ta vad jag vill från min hund.
Försöker ett barn ta något från honom biter han direkt.
Skulle aldrig lämna honom obevakad med barn bara för att han är stabil med mig.
Varför kan du ta saker ifrån honom och inte barn? Kan andra vuxna ta någonting ifrån honom? Ogillar hunden barn generellt?

Han har hög integritet och stort resursförsvar, han är ett djur, ingen robot.
Vuxna kan ta saker om de vet hur ska de göra.

Han är inte förtjust i människor överlag.

Det förklarar ju saken.

Jag har i alla fall delat med mig av mina erfarenheter, och vad som fungerat för mig och min hund.

Övrigt:
Eva Bodfäldt är med i ett avsnitt på Hundpodden och pratar om detta ämne.

Länk: https://static-cdn.sr.se/Laddahem/P...6/07/p4_varbastavan_20160718_0400_445695d.mp3

Jag har alltid tränat in ett loss-kommando och ett ”akta lite” kommando. Mest för att lugnt kunna avbryta om hunden senare skulle hålla på att sätta i sig något dumt. Har själv aldrig haft hund som man inte om det behövts kunnat tas mat/leksaker/resurser ifrån.
I familjen har funnits en sådan hund som beskrivs i TS. Extremt resursförsvar. Jag tror inte det påverkats alls av om man gjort på si eller så sätt som valp. Det var helt enkelt den hundens mentalitet och det fanns andra saker med den hundens mentalitet som sas inte var helt hundra. Hunden var ”som alla andra” tills den blev könsmogen och började pröva sina vingar, då utvecklades extremt resursförsvar och en del andra oönskade saker. Ingenting i den hundens uppväxt osv skilde sig åt mot tidigare eller senare hundar av samma ras som aldrig hade minsta resursförsvar.

Jag har en hund som visade resursförsvar när han var 10 veckor. Han hade fått ett tömt gräddpaket att fixa med och jag kom lite för nära. Jag valde att rycka på axlarna och lite "och var fick du luft ifrån?"
Sen har jag jobbat extremt mycket på våran relation, alltså relationen i alla lägen. Blir min hund rädd, då ska han komma till mig. Jag brukar säga att slåss man med min hund så slåss man med mig, vi samarbetar, han ska veta att det alltid är lönsamt att göra som jag säger. Då blir hans vilja och min vilja samma sak.
Han ställer upp på mina idéer, jag ställer upp på hans.
Med det här tänket så har jag aldrig övat varken "ta ifrån" eller byteshandel.
I första hand är t ex matskålen hans, vad ska jag dit och göra? Skulle jag däremot behöva lyfta upp den så gör jag det, min hund litar på mig trots hans resursförsvar.
Men jag skulle aldrig be någon annan ta av min hund något, ser inte heller nyttan med det utom i fågelapporteringen då han måste kunna leverera till en annan förare. Men aldrig annars.

Alla mina hundar har som valpar haft ägande och resursförsvar. Ingen har detta nu. Jobbar mycket med att belöna att hunden släpper (med både mat och leksak). Låter valparna ofta hämta saker och få belöning med ett likadant föremål som den sedan får vinna.
Som vuxen hund har jag aldrig haft problem med att få hunden att släppa eller spotta ut. De får alltid någon form av belöning för detta.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 579
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 367
Senast: Hellhound
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 299
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hålvägg