Måste man vara med i a-kassan?

Det syftas väl på om man enligt FK ska söka jobb på hela arbetsmarknaden, när man inte är arbetsför på det man har men (enligt dem) på andra. Och därmed puttas från sjukpenning till A-kassa.

Precis, been there done that.

Arbetsförmedlingen är inte så glada på f-kassan för sånt där, men är man inskriven hos dem och skickar in sina rapporter, så är man berättigad A-kassa även fast man inte är frisk nog för sitt ordinarie yrke.

Man vet aldrig vad som händer och jag tycker att det är en billig försäkring för att kunna känna sig lite tryggare.
Men vad skulle kunna hända nu för att du skulle bli arbetslös och behöva ansöka om a-kassa?

Jag har så svårt att se det när man har en fast anställning och när man har en utbildning och en massa meriter i bagaget. Hur ska du bli ofrivilligt arbetslös utan chans att få nytt jobb typ direkt?

Vad lever du av innan du hittar nytt jobb? Behöver du byta yrke helt så kanske det inte är så lätt att få något, särskilt som man i det läget har någon form av hälsoproblem.

A-kassa är inte omställning vid sjukdom. Då har man sjukpenning - under förutsättning att man uppfyller villkoren.
Jag utgår från att ett år som regel räcker för omställning.
Eller så lever jag på sparade medel.
Hur så?

Ja, jag kan självklart bli så sjuk att jag inte kan jobba. Då finns sjukpenning.
Eller så får jag skäl att byta yrke. Då får jag ju se till att skaffa nytt jobb innan jag säger upp mig.
Hitta nytt jobb är enkelt för mig, så länge jag håller mig till mitt yrke.
Det handlar inte om någon lucka medan man febrilt söker nytt jobb.
Vakanser är det gott om i mitt närområde och enligt prognosen kommer det fortsätta finnas gott om vakanser - både här och i större delen av Sverige i övrigt.

Alla har inte den situationen.
Jag ger inte råd.
Jag skriver inte hur någon annan ska göra.
Jag har konstaterat att jag för egen del inte ser skäl att vara med i någon A-kassa utifrån aktuell jobb-situation.
Sjukdom har inte med arbetslöshet att göra, A-kassan är inte ett skydd vid sjukdom.
Vilket jag tror att du vet, men tydligen känner du behov av att ifrågasätta mitt val och söker då osakliga grunder till ifrågasättandet.

Du kan vila lugn med att jag gjort ett val som jag känner mig nöjd med - låt det räcka med det :)

Det kan ju ta mer eller mindre tid innan man får ett nytt arbete.
Om man har en sjukdom som begränsar, ibland ganska mycket, vilka arbeten man kan fungera på och hur intresserade arbetsgivare är av en kan det ta lång tid.

Ja, självklart.
Men om man själv inte är kräsen så kan det gå överraskande fort.

A-kassa och fack är inte försäkrinsbolag som bygger på vinst och risk där premier bedöms utifrån vad du försäkrar och där du t ex kan nekas en försäkring eller få en skyhög premie om risken är för stor. De bygger på att många medlemmar solidariskt betalar samma premie för att alla ska få samma skydd till samma kostnad. Om bara de som verkligen behöver a-kassan och fackets hjälp skulle vara med skulle premierna bli skyhöga! Jmf sjukvården som även alla kärnfriska betalar via skatten. Vad skulle hända om de som inte tycker sig behöva sjukvård skulle slippa betala lanstingsskatt?

Samma skydd till samma kostnad?
Nej.
Alla får inte samma ersättning från A-kassan.
Alla har inte samma kostnad.
Alla betalar inte samma premie till A-kassan.
Alla betalar inte samma fack-avgift (jo, medlemmarna i samma fack, till viss del, men mig veterligen (som icke-medlem inser jag att jag troligen har fel) är det en procentsats).

Ett skäl för mig att inte vara med i facket är att man i mina ögon ägnar sig åt åtminstone delvis fel saker.
Jag ser ingen anledning att sponsra semesterboenden i medelhavsområdet, exempelvis.
Det finns fler exempel som gör att jag är ovillig att betala en dyr medlemsavgift, trots att jag självklart ser att facket gör nytta också.

Liknande trådar

Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år... 2
Svar
20
· Visningar
1 889
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 827
Senast: malumbub
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
924
Senast: Sharpless
·
Juridik & Ekonomi Är ni med i facket? A-kassa? Jag funderar på att gå ur. Har aldrig haft svårt att få jobb, har aldrig varit arbetslös, har behövt... 7 8 9
Svar
167
· Visningar
11 097

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka