Vad lever du av innan du hittar nytt jobb? Behöver du byta yrke helt så kanske det inte är så lätt att få något, särskilt som man i det läget har någon form av hälsoproblem.
A-kassa är inte omställning vid sjukdom. Då har man sjukpenning - under förutsättning att man uppfyller villkoren.
Jag utgår från att ett år som regel räcker för omställning.
Eller så lever jag på sparade medel.
Hur så?
Ja, jag kan självklart bli så sjuk att jag inte kan jobba. Då finns sjukpenning.
Eller så får jag skäl att byta yrke. Då får jag ju se till att skaffa nytt jobb innan jag säger upp mig.
Hitta nytt jobb är enkelt för mig, så länge jag håller mig till mitt yrke.
Det handlar inte om någon lucka medan man febrilt söker nytt jobb.
Vakanser är det gott om i mitt närområde och enligt prognosen kommer det fortsätta finnas gott om vakanser - både här och i större delen av Sverige i övrigt.
Alla har inte den situationen.
Jag ger inte råd.
Jag skriver inte hur någon annan ska göra.
Jag har konstaterat att jag för egen del inte ser skäl att vara med i någon A-kassa utifrån aktuell jobb-situation.
Sjukdom har inte med arbetslöshet att göra, A-kassan är inte ett skydd vid sjukdom.
Vilket jag tror att du vet, men tydligen känner du behov av att ifrågasätta mitt val och söker då osakliga grunder till ifrågasättandet.
Du kan vila lugn med att jag gjort ett val som jag känner mig nöjd med - låt det räcka med det