Fast den dåliga lönen i assistansbranchen är ju inte fackets fel.Wow, du menar de hela 58:- extra i timmen man får för att arbeta på helgen? Ändå mer än vad man får när man har sovande jour - några tior i timmen I LÖN (alltså inte ens tillägg, utan i LÖN) för att sova på sitt jobb? Jajamen säger Kommunal! Vem vill sova på sitt jobb för 25:- per timme? Har man tagit strid för sina medlemmar då, när de tvingas ha det så?
Och Kommunal som införde att vi skulle ha tre månaders uppsägning. Tack för den, har flera kollegor som gått miste om nytt jobb pga den långa uppsägningstiden. Få nya arbetsgivare har möjlighet att vänta tre månader + tiden för rekrytering, för att tillsätta en tjänst. De har tvingats säga upp sig själva på vinst eller förlust.
Och då har jag ändå inte tagit upp sprit- och sexfesterna som skett på medlemmarnas pengar.
Hur ska man kunna betala ut mer än vad man får i assistansersättning liksom? Ska brukarna betala ur egen ficka tänker du ? Det är ju ett problem som kommer högre upp ifrån att pengarna inte räcker.
Dessutom är ju 58kr rätt mycket om man jmf med vad man brukar tjäna som assistent, för mig är det mer än en tredjedel och då har jag ändå rätt bra timlön för branschen.