Jag har erfarenhet av att sitta med i både avdelningsstyrelse och klubbnivå i ett av de största facken inom staten. Tidigare erfarenhet från kommunal nivå (både vision och kommunal, det ena på sektionsnivå det vill säga nivån över klubb/arbetsplatsnivå). Man gör som man vill om man inte är med i facket, men att säga att de som sitter i styrelser inom facklig verksamhet inte jobbar är tammefan en skymf, vi och de sliter fan arslet av oss för att arbeta med att avtal, regler och lagar hålls, att löneavtalet blir okej och arbetsförmånerna inte blir sämre än de är i dagsläget utan försöker höjas (för tro mig, många arbetsgivare vill gärna gå tillbaka till 70-talet med förslag som nog den som inte är insatt i baxnar).
Sedan har vi dessa - ursäkta mig - gnällfi**or, män som kvinnor, som inte ser vad facket faktiskt gör utan gnäller hit och dit på saker som facket oftast inte kan styra över vilket de hade haft insikt i om de varit det minsta lilla belästa om vad facket är. Under mina tio år som fackligt förtroendevald är det möjligen fika, kanske någon middag i samband med stora stämmor som jag blivit bjuden på, men det har också varit oerhört hårt jobb för att arbetsgivarna inte ska få allt som de vill, vilket de utan problem kunnat göra om inte facket funnits. Men fester och jippon? Nä, det existerar inte för de allra flesta av oss som är fackligt förtroendevalda. Det är bra när det kommer fram men att tro att det är någon slags kutym för oss allihopa är ju både naivt, korkat och faktiskt jävligt respektlöst.
Jag kan dock med den insikten jag har i Sveriges största statliga fack lova er som jobbar statligt att ni har haft jävligt mycket fördelar av det som det facket jobbat igenom, vare sig ni vill se det eller inte. Att då sitta och hävda att vi som sitter i styrelser inte jobbar - alltså det är en sådan skymf så det finns inte. Gå ur kan man liksom göra ändå om det är så utan att sitta och säga att facket minsann inte jobbar och därmed visa hur dåligt påläst man är.
Folk får som sagt göra som de vill. I vårt fall, fortfarande en av Sveriges statliga myndigheter, kan vi se tydligt att de som är med i facket nu när ralsen börjar bli klar har fått flera hundra mer i lön än de som inte är med, jag vet flera myndigheter som det ser likadant ut på så gäller det en enskild arbetsplats är det väl kanske snarare så att de som inte är med i facket kanske jobbar bättre än de som är medlemmar helt enkelt, så kan det ju faktiskt också vara, eller hur?