Måste man vara med i a-kassan?

Finns ingen lag på som säger att du "måste" vara med i någon A-kassa... Men precis som med en trisslott, plötsligt händer det och du blir kanske sjuk och inte längre kan utföra ditt arbete... F-kassan utförsäkrar dig!!! Då gäller Ingen A-kassa=Ingen inkomst...
Jag själv skulle inte våga vara utan A-kassan.
Fast i det läget får man ingen a-kassa. Man måste vara arbetsför för att få ersättning från a-kassan.

Det syftas väl på om man enligt FK ska söka jobb på hela arbetsmarknaden, när man inte är arbetsför på det man har men (enligt dem) på andra. Och därmed puttas från sjukpenning till A-kassa.
Nej. En anhörig till mig här blivit utförsäkrad trots att hen inte är arbetsför och har sjukintyg från läkare. Hen har därför tvingats säga upp sig, och får nu heller inte a-kassa eftersom hen är sjuk och inte kan arbeta.

Nej. En anhörig till mig här blivit utförsäkrad trots att hen inte är arbetsför och har sjukintyg från läkare. Hen har därför tvingats säga upp sig, och får nu heller inte a-kassa eftersom hen är sjuk och inte kan arbeta.
Men det hindrar väl inte att andra kan gå från sjukskrivning till a-kassa pga att de kan ta andra arbeten, men inte gå tillbaka till sitt gamla?

Fast det händer ju även läkare att de kan bli sjuka och utförsäkrade när FK anser att de bör kunna ta ett annat arbete. För något år sedan var det ett fall med en som fått en stroke och var tillbaka på deltid men det dög inte.

I en sådan situation får man självklart ta ett annat arbete.
Jag kan inte se att medlemskap i A-kassan förändrar den situationen du beskriver?

Det finns något som heter solidaritet!

Jag förstår inte vad du menar nu.
Att jag skulle vara medlem i A-kassan för läkare är solidariskt mot vem?
Mot andra läkare med lika god arbetsmarknad.
A-kasse-pengarna rinner ju inte över till någon annan yrkesgrupp, väl?

Dessutom handlar ju just A-kassan lika mycket om solidaritet som vilken försäkring som helst.

Fast i det läget får man ingen a-kassa. Man måste vara arbetsför för att få ersättning från a-kassan.

Om du är inskriven vid en A-kassa och inte kan utföra ditt arbete på din nuvarande arbetsplats så är du berättigad till A-kassa.
Om jag som diabetiker blir av med mina yrkesbehörigheter för att t.ex köra buss (vilket är en risk om jag plötsligt måste ha insulin) blir jag av med mina yrkesbehörigheter på körkortet. Om arbetsgivaren då inte har möjligheter att omplacera mig blir jag uppsagd av personliga skäl (sjukdom) och är då berättigad till A-kassa eftersom jag kan utföra annat på arbetsmarknaden förekommande arbete.
Så visst kan man få A-kassa vid sjukdom. Men man måste medlem i en A-kassa

Dessutom handlar ju just A-kassan lika mycket om solidaritet som vilken försäkring som helst.
Som läkare är du med i AEA och solidarisk med alla de akademiker i förbund som är med i SACO.

A-kassa och fack är inte försäkrinsbolag som bygger på vinst och risk där premier bedöms utifrån vad du försäkrar och där du t ex kan nekas en försäkring eller få en skyhög premie om risken är för stor. De bygger på att många medlemmar solidariskt betalar samma premie för att alla ska få samma skydd till samma kostnad. Om bara de som verkligen behöver a-kassan och fackets hjälp skulle vara med skulle premierna bli skyhöga! Jmf sjukvården som även alla kärnfriska betalar via skatten. Vad skulle hända om de som inte tycker sig behöva sjukvård skulle slippa betala lanstingsskatt?

Jag kan inte se att medlemskap i A-kassan förändrar den situationen du beskriver?
Det kan ju ta mer eller mindre tid innan man får ett nytt arbete.
Om man har en sjukdom som begränsar, ibland ganska mycket, vilka arbeten man kan fungera på och hur intresserade arbetsgivare är av en kan det ta lång tid.

Om du är inskriven vid en A-kassa och inte kan utföra ditt arbete på din nuvarande arbetsplats så är du berättigad till A-kassa.
Om jag som diabetiker blir av med mina yrkesbehörigheter för att t.ex köra buss (vilket är en risk om jag plötsligt måste ha insulin) blir jag av med mina yrkesbehörigheter på körkortet. Om arbetsgivaren då inte har möjligheter att omplacera mig blir jag uppsagd av personliga skäl (sjukdom) och är då berättigad till A-kassa eftersom jag kan utföra annat på arbetsmarknaden förekommande arbete.
Så visst kan man få A-kassa vid sjukdom. Men man måste medlem i en A-kassa
I fallet jag beskrev så kan inte hen i dagsläget jobba alls, pga sjukdom, och får då varken a-kassa eller ersättning från försäkringskassan. Självklart är hen medlem i a-kassan, och har även den inkomstförsäkring som erbjuds där. Men just nu till ingen nytta. A-kassan, arbetsförmedlingen och försäkringskassan hänvisar till varandra i en enda härlig rundgång.

I fallet jag beskrev så kan inte hen i dagsläget jobba alls, pga sjukdom, och får då varken a-kassa eller ersättning från försäkringskassan. Självklart är hen medlem i a-kassan, och har även den inkomstförsäkring som erbjuds där. Men just nu till ingen nytta. A-kassan, arbetsförmedlingen och försäkringskassan hänvisar till varandra i en enda härlig rundgång.
Men det är fortfarande inte ett skäl till att inte vara med i a-kassan, enligt min mening.
Trots att det verkligen är katastrof i det enskilda fallet, så är det fortfarande i flertalet fall man har nytta av medlemskapet och de är så många att de överväger.

Jag har aldrig varit med i något fack eller a-kassa i mitt snart 20-åriga arbetsliv. När jag blev arbetslös under 1 år, lånade jag ut hästen på foder, lånade pengar av mina föräldrar och luffade runt i Indien och Nepal. Kan tänka mig att det ändå inte skulle vara förenligt med några a-kasse-regler, så jag skulle ha kunnat kvittera ut några pengar därifrån?

Japp.
Både a-kassa och fack.
Även nu när jag är anställd av familjeföretaget, är mitt uppe i byte från byggnads till unionen för jag monterar ingenting nu, vänder bara papper och byggnads matchar inte riktigt när jag pluggar heller.

Men det är fortfarande inte ett skäl till att inte vara med i a-kassan, enligt min mening.
Trots att det verkligen är katastrof i det enskilda fallet, så är det fortfarande i flertalet fall man har nytta av medlemskapet och de är så många att de överväger.
Nej, det var inte avsett som ett inlägg i för- eller emotdebatten. Själv har jag nyligen gått med igen efter att inte varit medlem under många år.

Vad lever du av innan du hittar nytt jobb? Behöver du byta yrke helt så kanske det inte är så lätt att få något, särskilt som man i det läget har någon form av hälsoproblem.

Jag har aldrig varit med i något fack eller a-kassa i mitt snart 20-åriga arbetsliv. När jag blev arbetslös under 1 år, lånade jag ut hästen på foder, lånade pengar av mina föräldrar och luffade runt i Indien och Nepal. Kan tänka mig att det ändå inte skulle vara förenligt med några a-kasse-regler, så jag skulle ha kunnat kvittera ut några pengar därifrån?
Nej, står man inte till arbetsmarknadens förfogande så uppfyller man inte grundvillkoret.

Liknande trådar

Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år... 2
Svar
20
· Visningar
1 889
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 825
Senast: malumbub
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
908
Senast: Sharpless
·
Juridik & Ekonomi Är ni med i facket? A-kassa? Jag funderar på att gå ur. Har aldrig haft svårt att få jobb, har aldrig varit arbetslös, har behövt... 7 8 9
Svar
167
· Visningar
11 097

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka