Måste du dricka på fest?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Nattliga funderingar, återigen. Måste du dricka när du är på fest? Eller kan du ha lika kul ändå?

Mot bättre vetande har jag trots allt ändå festat en hel del under hösten. Dock utan att dricka en droppe alkohol någon gång. Och jag har haft så kul, och utvecklats så mycket som människa av det :love:
Men samtidigt vet jag att det är en vanlig uppfattning att "det inte går att festa utan att dricka". Vad anser ni om det?

Nattliga funderingar, återigen. Måste du dricka när du är på fest? Eller kan du ha lika kul ändå?

Mot bättre vetande har jag trots allt ändå festat en hel del under hösten. Dock utan att dricka en droppe alkohol någon gång. Och jag har haft så kul, och utvecklats så mycket som människa av det :love:
Men samtidigt vet jag att det är en vanlig uppfattning att "det inte går att festa utan att dricka". Vad anser ni om det?
Kan kan jag väl, jag har ju alltid roligt med mina vänner. Men tycker det blir extra roligt med alkohol så jag har inga direkta planer på att börja festa nykter.

Nej jag måste inte dricka på fest. Men om jag är på lokal och inte dricker går jag hem tidigt (om jag ens går dit) för jag blir trött, less på fulla människor och tycker musiken är för hög.

Om jag sitter på hemmafest eller middag behöver jag inte dricka för att ha trevligt. Men att vara full är ju roligt tycker jag. Beror lite på; om jag ska jobba, om jag vill köra bil, om jag orkar vara bakis, om jag känner för att dricka etc.

Jag är en person som blir ohemult bakfull så för mig handlar det om att väga det roliga i alkoholen med det jobbiga att vara bakis. Oftast vinner det roliga med alkoholen när det gäller festande. Men då är det inte heller fest särskilt ofta nu för tiden.

Självklart måste man inte dricka på fest, eller jag måste inte det. Jag har aldrig varite ett big fan av alcohol utan har ofta varit den som varit nykter. Men jag har haft skitkul ändå. Jag lägger inga värderingar i varför man väljer att dricka eller inte dricka, jag är bara ointresserad av det.

De enda gångerna jag faktiskt druckit så har det varit för att folk köpt drinkar till mig, men min personlighet ändras inte nämnvärt. Man känner sig lite flummigare bara.

Jag dricker i stort sett inte om jag är på fest (eller annars), kanske smuttar på ett glas bubbel om det bjuds. Är alltså inte nykterist eller dylikt, men tyvärr så får jag i kanske 8/10 fall en dålig fylla där jag blir deppig och det krävs bara några klunkar för mycket så spyr jag. När jag var yngre trotsade jag det där i hopp om de där bra fyllorna som inträffade emellanåt, men de senaste tio åren har jag sällan druckit mer än ett glas på fest. Fast jag måste erkänna att jag är avundsjuk på de som blir lite mer härligt berusade, trots att jag inte ser det som ett hinder att vara den enda nyktra personen på en fest.

Nej, jag brukar inte dricka när jag går ut på nattklubb. Det är alldeles för dyrt för min del att köpa där, vilket jag ändå gjort ett par gånger eftersom det är mysigt med en drink. Oftast köper jag ett glas passionsfruktsjuice istället, mycket billigare och godare ;) Jag tycker överlag inte om alkohol (smaken alltså) och har svårt att dricka något jag inte gillar.

Bland mina vänner är det delat. Vissa dricker inte alls, vissa dricker ett glas och vissa dricker många glas. Vi brukar ha väldigt kul tillsammans ändå :D

Jag festar sällan numer men har festat nykter många gånger! Har ofta behövt köra dagen därpå pga häst o jobb. På hemmafester har jag inga problem att vara nykter men tycker det är jobbigt på krogen sådär efter tolv ett, folk som är fulla beter sig så märkligt har jag upplevt, på hemmafest blir det inte samma mängd märkliga upplevelser som på krogen :p

Mina föräldrar är kanske inte så glada i mitt festande, om vi säger så....

Dina föräldrar måste inte gilla allting du gör. Att du vill festa är ditt ansvar.
Det enda jag kan förstå att de reagerar på är om du väcker dem när du kommer hem, spyr i hallen eller liknande. Påverkar inte ditt festande föräldrarna så anser jag att de inte har med saken att göra.

Mina föräldrar är kanske inte så glada i mitt festande, om vi säger så....
Jag gillar att du har hittat något du tycker är roligt och gör det för att DU gillar det och inte låter bli för att föräldrarna ogillar det.

Till huvudfrågan: jag kan ha roligt utan alkohol också. Jag har ju liksom åkt kryssningar som gravid, tyckt att berusning är olämpligt när barnen är med och undvikit pga sjukdom bland annat samt i min fattiga ungdom (he he) struntat i alkohol så jag kunde köra fylletaxi eller bara ta mig hem. Visst kan jag ha roligt ändå men ska jag överleva nattklubb är det bannemig alkohol som gäller men brukar undvika nattklubb. Ett glas vin här och där kan jag dricka och blir inte berusad av det så när jag anser mig nykter kan jag (beroende på omständigheterna) ta ett glas.

Alkohol är annars ganska trevligt när det är stökigt omkring en då man själv blir lugn och avslappnad på insidan :D

Har inga problem att "festa" nykter. Är jag hemma hos någon kompis så har vi nog lika roligt oavsett vi dricker eller ej.
Ska jag däremot röra mig bland en massa semi- och helokända, fulla människor (t.ex. på någon större fest, eller krog/nattklubb) så föredrar jag nog att själv också dricka, även om det inte är något måste.
Vi talar inte om några sjöslagsfyllor då, utan bara sådär lagom lullig :)

Nej har inga problem att gå ut/vara hos vänner/liknande utan alkohol. Har inga problem med att vara den enda nyktra när alla andra är fulla.

Även om jag är blyg så har jag inga problem att umgås med folk. Behöver inte alkohol för att umgås med människor (vare sig de är fulla eller nyktra). Tycker snarare alkohol stjälper än hjälper när det kommer till sociala samspel.

Hade jag varit tvungen att ta ett glas eller två av alkohol för att kunna/våga/vilja vara glad och social så hade jag ansett att jag hade problem av något slag.

Det beror nog på hur man definierar festa. På en lugn parmiddag (motsvarande) har jag inga problem alls med att dricka alkoholfritt även om jag föredrar vin eller öl till maten. På en livligare hemmafest eller ffa ute på krogen, omgiven av andra människor som dricker, tycker jag att det kan vara hyfsat trist att vara den ende som inte dricker.

Ja jag kan absolut festa nykter. Inkl dansa och ha roligt.
Jag tycker dock det tillför lite extra nöje med lagom dos alkohol.

Finns nog bara en situation där jag nästan måste vara berusad för att kunna njuta av och det är om vi är på vissa dansgolv på vissa krogar där jag annars kan bli så jävla irriterad eftersom det är trångt, folk knuffas och tar plats. Det är sådana ställen där det helt plötsligt kan vara någon som börjar bugga på ett fullt dansgolv. Är jag nykter då blir jag så jävla arg att jag går hem istället :p

Jag har inte lika roligt utan alkohol nej, kan beror på att jag har social fobi kanske, men jo jag har mindre kul utan alkohol. Dricker mig aldrig askalas (festar dessutom extremt sällan pga småbarn och inget/litet intresse, är ungefär midsommar och nyår!) så det är några öl/cider ungefär som gäller.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 709
Senast: Enya
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 332
Senast: Castellini
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 592
Senast: sjoberga
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 456
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar