Sv: Markträning - få hästen att backa
Däremot i samband- efter väl utfört uppdrag. Det kallas för positiv betingning o används även av vår arbetsgivare. Lön för mödan!
Och din arbetsgivare är väl också ett "rovdjur"......
Det går inte att använda samma träningsmetoder på köttätare och gräsätare, dom har helt olika refernsramar vad gäller det sociala samspelet.
T ex, så går rovdjurens (tex hundar och vargar) sociala samspel ut på att "samarbeta" för att "jaga", deras flockbeteende har därför utvecklats till ett mycket "högre" och mer "invecklat" socialt samspel, för att dom inte ska börja "äta upp" varandra i flocken av misstag då deras "jaktinstink" är mycket stark samt att dom måste "hjälpas åt" för att lyckas i jakten. Träningsmetoder till dessa är därför anpassasade till dessa förutsättningar, som ju också är mer likt vårt eget sociala samspel, varför vi ofta pga "okunskap" även överför detta till vår "gräsätarträning".
Medans gräsätarnas (tex hästar) sociala samspel går ut på "överlevnad" och förmågan att "snabbt fly" med tanke på alla rovdjur, att leva i en flock, med en trygg och säker ledarhäst ger ökat "skydd" mot rovdjur, fler som håller utkik och fler individer för rovdjuret att välja på. En flockmedlems överlevnadschans är t ex valltid "säkrare" än den som har "lägst rang" som också oftast är den som är svagast och den som rovdjuret väljer ut.
Deras sociala samspel går helt enkelt ut på att hitta en trygg och säker ledare, att
inte befinna sig lägst i rangordningen (=rovdjurets första val) att hålla utkick, alltid ha möjliga flyktvägar, äta, dricka och måt gott. Hästar har inget "naturligt" behov av "fysisk" närhet, så som hundar (och arbetsgivare
), utan ser detta enbart ur perspektiviet "ledare" eller "följare", och en ledarhäst skulle t ex aldrig "dela med sig av maten, eller börja mata" den lägre rangade hästen, då detta skulle uppfattas som en inbjudan till ett "rangordningsskifte".
Jag skulle därför inte använda "mat" till en häst som belöning/förstärkning för ett "betende", men däremot använder jag ofta "mat" som en positiv förstärkning inför situationer/miljöer som hästen upplever negativt, t ex vid lastningsproblem, så låter jag hästen äta sitt kraftfoder i transporten för att den ska uppfatta
transporten positivt, jag brukar också lägga ut "godis" på olika ställen på ridbanan, dit vi sedan går för att tillsammans "leta mat" vilket leder till att hästen förknippar "uppgiften" med godis, inte "mig", huruvida den uppfattar mig positivt eller ej beror helt och hållet på hur jag "hanterar" hästen i olika situationer, är jag en "ledare" eller "följare" i hästens ögen, det är det som det hela går ut på i hästens ögon.
Den metod och teknik som jag sedan använder för att "anpassa" hästen till den för hästen onaturliga miljö som mänsklig påverkan har skapat är mycket väl beprövad och anpassad för "arbetande" hästar i ranhmiljö. Hela tiden medveten om hästen naturliga flyktinstikt och flockbeteende. Det är en metod som jag mycket varmt kan rekomendera, den är väl beprövad och väl genomtänkt in i minsta detalj...........
Carina