Markträning - få hästen att backa

Sv: Markträning - få hästen att backa

jo jag vet att det naturliga för dem är att gå emot tryck, jag ville bara poängtera att hon verkligen fungerar på det sättet eftersom de flesta av våra hanterade hästar i den åldern har lärt sig att det betyder att de ska gå undan.

jag har fått en del tips i tråden och tackar så mycket till er alla som har varit till hjälp!

:bow:
Du skriver så pedagogiskt.

Tack!

Jag har hängt här på Hantering ett par dagar. Innan dess har jag nästan aldrig ens tittat in. Jag är rätt skakad av hur hård ton gentemot hästarna som många har här. Hårda övningar med tveksamt syfte, och liknande. Och så då trådar om helt galna hästar som beter sig som blodtörstiga lejon. Tyvärr anar man ju ett samband.

Är det här normala diskussionsämnen för Hantering, eller är det en tillfällig våg just nu?

Jag förstår att du vill avsluta den här tråden nu, tycker att du har klarat av "negativa panelen" här inne med glans, diplomatiskt och med god ton har du ändå din egen övertygelse i behåll, du är på rätt väg och det är bra att du tar hjälp av tränare. Ödmjukhet är den bästa läromästaren och det verkar ju du har stora mått av.

Jag är ledsen för att mitt inlägg med filmerna skapade denna "smutskastning" av en hästträningsmetod istället för att hjälpa dig med ditt problem, det var inte avsikten, men jag hoppas du ändå fått lite hjälp på vägen.

Några tips och råd i tråden har ju varit positiva och hjälpsamma.

Lycka till

Carina

Denna skulle jag inte backa.

om du tycker den går för nära- backa själv o stoppa den sen i tid istället- var lite med. Ge den sen en morot.
Den dagen den ska lära sig att backa- använd en morot.

Moroten kommer att göra att både du o pållan känner er mäkta nöjda med stordåden för dagen.

*Make love, not war*

Jag skulle aldrig ge en häst, framförallt inte denna häst, morötter (eller andra mutor) som belöning, och att själv backa för hästen signalerar till hästen att det är den som flyttar på människan, det är ju som att bekräfta att det är hästen som bestämmer.

Jag har inte läst igenom tråden helt nu, men när jag vill att hästen ska backa så står jag framför och "tar plats", vifta med armbågarna, höj och sänk axlarna, stampa i marken. När hästen tänker bakåt (du ser att det rycker lite i bogen när den spänner denna) kommer eftergiften och du blir passiv. Sedan samma igen, ställ högre och högre krav tillslut har du en häst som backar..

Tack!

Jag har hängt här på Hantering ett par dagar. Innan dess har jag nästan aldrig ens tittat in. Jag är rätt skakad av hur hård ton gentemot hästarna som många har här. Hårda övningar med tveksamt syfte, och liknande. Och så då trådar om helt galna hästar som beter sig som blodtörstiga lejon. Tyvärr anar man ju ett samband.

Är det här normala diskussionsämnen för Hantering, eller är det en tillfällig våg just nu?

Ja välkommen till hantering:devil:

Ja jag tycker det är precis så, man blir så skakad och provocerad av mycket så periodvis tittar jag inte ens in för min sinnesfrids skull:o Orkar inte ens gå in i diskussioner. Just nu är en sån period:cool:. Så jag svarar inte i tråden.

Många skulle kunna få bra hjälp med sina problem och en del tar till sig bra råd och kommer vidare, men sen är det alla dessa mer eller mindre konstgjorda övningar som jag är säker på i de flesta fall mest stressar hästarna eftersom de som utför dem är personer som har problem i sin hantering redan och då blir det inte bättre av att börja med "tricks" när man inte ens kan läsa av hästen normalt, så att säga....

Jag tror visst att en del av dessa "cowboygubbars" arbete kan vara av värde om man förstår sej på hästar redan och vet vad man gör, men det är nog knappast meningen att kreti och pleti ska härja runt med sina hästar och stressa dem med övningar utan att ens kunna se hur det påverkar hästen.

(Eller så är det meningen, de tjänar ju pengar på det:crazy:)

Jag skulle aldrig ge en häst, framförallt inte denna häst, morötter (eller andra mutor) som belöning, och att själv backa för hästen signalerar till hästen att det är den som flyttar på människan, det är ju som att bekräfta att det är hästen som bestämmer.
För hundrafemitoåttonde gången- belöning är inte samma som muta!!

En häst kan inte förstå om den får godis INNAN utfört betéende!- Muta!

Däremot i samband- efter väl utfört uppdrag. Det kallas för positiv betingning o används även av vår arbetsgivare. Lön för mödan!

KOm på en fråga här:

Ger ni inte era hundar belöning heller när ni tränar dem:confused: På hundkurser brukar det gå åt mycket godis:d Är det också fel:confused:

Det här problem som du har med din häst är så klockrent att det är ett ledarskaps problem. Din häst visar så tydligt att hon inte respekterar dig för 5 öre. Det här som du skriver med att hon vägrar backa, sätter sig emot trqyck, går påq dig när du leder henne, inte står still i stallgången osv är tråkigt nog väldigt vanligt i häst Sverige, man ser det dagligen i nästan alla stall man besöker, och det hemskaste är att häst människorna och ägarna till deqssa hästar inte förstår vad det är deras hästar gör och att dem inte förstår att det är ett ett väldigt stort problem som verkligen måste göras något åt.
Din häst visar dig klart och tydligt att den är den dominanta och att den är ledaren, den rent ut sagt skiter i dig.
Om du tänker på hur hästar fungerar mot varandra i hagen så för att fastställa rangordningen och göra klart vem som är ledare (eller ranghög) så flyttar dem på varandra, alltså den ranghöga flyttar på den ranglåga och den ranglåga låter sig flyttas. Det här är hästarnas enda sätt att fastställa vem som är ranghög och vem som är ranglåg, dem kan inte lära sig något annat. Så hästar fungerar så att varje gång dem låter sig flyttas så sjunker dem i rang och varje gång dem flyttar på någon så klättrar dem upp ett steg på rang stegen. och så här gör dem även mot människor för att visa att det är dem som är ranghöga och att dem bestämmer. Dem flyttar helt enkelt på oss! Och det är också något man ser allt för ofta, hästar som flyttar sina ägare. (det kan vara att dem trycker ut oss med bogen, trampar på oss, buffar på oss med huvudet så vi kommer ur balans mm) och vad gör dem allra flesta då? jo dem låter sig flyttas! och vad säger vi då till hästen? Jo hästen uppfattar det som att eftersom vi flyttar på oss så visar vi att vi är lägre i rang och det betyder att hästen är högre i rang, alltså den som bestämmer.
du skriver också att hon vägrar att flytta på sig, det här är också ett sätt att visa att hästen skiter i vad du säger och trotsa att den inte flyttar på dig så genom att stå kvar och vända bort huvudet (som förästen är det mest respektlösa som en häst kan göra) så visar den också att den dominerar dig. Så hästen har alltså två sätt att visa dominans, ett: att flytta på motparten och två: att ignonera tryck från motparten och inte flytta sig undan. Så all typ av motstånd när du ska flytta din häst tyder på bristande respekt och ledarskap.
I ditt fall (om du inte är så erfaren själv) så måste du ta hjälp av en duktig tränare. För om du låter din häst fortsätta på det viset så kan det bli riktigt farligt och du riskerar att göra dig illa.
Jag vill bara också poängtera att i ett bra ledarskap ingår det absolut inte bara att gå runt och dominera hästen, saker som förtroende, tillit, ömsesidig respekt osv är minst lika viktigt men dem "byggstenarna" börjar man med när man etablerat dominans över hästen. Sen när hästen vet sin plats så är det självklart inte meningen att man ska gå runt och dominera den, det är inte så hästar gör mot varandra!
Lycka till!

Emma

KOm på en fråga här:

Ger ni inte era hundar belöning heller när ni tränar dem:confused: På hundkurser brukar det gå åt mycket godis:d Är det också fel:confused:

Hästar och hundar är två HELT olika djur. Därför så kan man inte jämföra dem (visst är dem lika på vissa punkter) men det går inte att göra sådanna jämförelser. Hundar är rovdjur och dem behöver godis som belöning för att dem (precis som människor) drivs och motiveras av att få den berömmen eftersom vi är rovdjur och när vi jagar så är vår belöning det vi har jagat. Alltså så funkar det jätte bra att träna hundar med godis. men hästar är inga rovdjur och dem funkar inte alls på det sättet. Hästars berömm är eftergiften. Dem har inget som helst behov av att få godis när dem gjort något rätt. Tänk ett sto och dess föl, när mamman uppfostarar den så ger den inte fölet en godis varje gång den gör rätt..

Däremot i samband- efter väl utfört uppdrag. Det kallas för positiv betingning o används även av vår arbetsgivare. Lön för mödan!

Och din arbetsgivare är väl också ett "rovdjur"......:angel:

Det går inte att använda samma träningsmetoder på köttätare och gräsätare, dom har helt olika refernsramar vad gäller det sociala samspelet.

T ex, så går rovdjurens (tex hundar och vargar) sociala samspel ut på att "samarbeta" för att "jaga", deras flockbeteende har därför utvecklats till ett mycket "högre" och mer "invecklat" socialt samspel, för att dom inte ska börja "äta upp" varandra i flocken av misstag då deras "jaktinstink" är mycket stark samt att dom måste "hjälpas åt" för att lyckas i jakten. Träningsmetoder till dessa är därför anpassasade till dessa förutsättningar, som ju också är mer likt vårt eget sociala samspel, varför vi ofta pga "okunskap" även överför detta till vår "gräsätarträning".

Medans gräsätarnas (tex hästar) sociala samspel går ut på "överlevnad" och förmågan att "snabbt fly" med tanke på alla rovdjur, att leva i en flock, med en trygg och säker ledarhäst ger ökat "skydd" mot rovdjur, fler som håller utkik och fler individer för rovdjuret att välja på. En flockmedlems överlevnadschans är t ex valltid "säkrare" än den som har "lägst rang" som också oftast är den som är svagast och den som rovdjuret väljer ut.

Deras sociala samspel går helt enkelt ut på att hitta en trygg och säker ledare, att inte befinna sig lägst i rangordningen (=rovdjurets första val) att hålla utkick, alltid ha möjliga flyktvägar, äta, dricka och måt gott. Hästar har inget "naturligt" behov av "fysisk" närhet, så som hundar (och arbetsgivare;)), utan ser detta enbart ur perspektiviet "ledare" eller "följare", och en ledarhäst skulle t ex aldrig "dela med sig av maten, eller börja mata" den lägre rangade hästen, då detta skulle uppfattas som en inbjudan till ett "rangordningsskifte".

Jag skulle därför inte använda "mat" till en häst som belöning/förstärkning för ett "betende", men däremot använder jag ofta "mat" som en positiv förstärkning inför situationer/miljöer som hästen upplever negativt, t ex vid lastningsproblem, så låter jag hästen äta sitt kraftfoder i transporten för att den ska uppfatta transporten positivt, jag brukar också lägga ut "godis" på olika ställen på ridbanan, dit vi sedan går för att tillsammans "leta mat" vilket leder till att hästen förknippar "uppgiften" med godis, inte "mig", huruvida den uppfattar mig positivt eller ej beror helt och hållet på hur jag "hanterar" hästen i olika situationer, är jag en "ledare" eller "följare" i hästens ögen, det är det som det hela går ut på i hästens ögon.

Den metod och teknik som jag sedan använder för att "anpassa" hästen till den för hästen onaturliga miljö som mänsklig påverkan har skapat är mycket väl beprövad och anpassad för "arbetande" hästar i ranhmiljö. Hela tiden medveten om hästen naturliga flyktinstikt och flockbeteende. Det är en metod som jag mycket varmt kan rekomendera, den är väl beprövad och väl genomtänkt in i minsta detalj...........

Carina

Tack!

Det finns lika många träningsmetoder som det finns människor och hästar, bra och dåliga och det är nästan omöjligt att enbart via ett forum avgöra detta. Men det man kan konstatera är att det finns många hästar här med "människoproblem" och att många människor försöker sig på metoder som dom egentligen inte har förstått eller behärskar.

Vad gäller Clinton och de metoder han använder i de videos som diskuterats här kan jag bara säga att jag har mycket svårt att förstå varför dessa anses som "hårda" och "förslavande", men det beror nog på att jag har hållit på ett tag, har lärt mig mycket om hästar och deras människoproblem och att jag ser mer än bara "skeendet" på filmerna.

Om man tittar på nedanstående film så har jag mycket svårt att tro att denna häst är "kuvade" till detta, den är ju helt fri och skulle när som helst kunna "fly" om den ville.

För att "nå fram till en hästs själ" och åstadkomma denna mycket avvancerade kommunikation krävs kunskaper om hur hästen kommunicerar, han kan inte ha använt sig av vare sig "våld" eller "tvång". Skulle tro att kritikerna i detta fall bara är avundsjuka.

Carina

Senast ändrad:

Men om du tittar på filmen som jag länkade till- en 2-åring som han slår på tills den resignerar, så kan man nog förstå hur mkt den lösa hästen HAR utsatts för att bli sdn- fattar du nu?

tycker du att hästen gör detta med glädje?
Se hur fort hästen backar- VAD KAN det bero på?
Jag fattar.

Det finns många många andra som har en helt annan attityd till hästarna o man ser skillnad på hästens genuina intresse av sin tränare- om man kan hästar.
Läs mitt inlägg om kvinnan i lådan, så fattar du hur man får sin slav att inte ens försöka fly längre.

Senast ändrad:

Ta knytnäven och tryck in i en "grop" i bringan strax över bröstbenet och säg back. :idea:

Jag håller inte på med NH men måste ibland backa in hästarna med vagn i stallet( vid tävling)

Så länge man inte lägger dominansvärderingar i en övning så är det inte dominans om du förstår hur jag menar..däremot kan det kanske kännas otryggt för hästen att backa.

Jag skulle aldrig backa en häst för att visa dominans, jag backar för att det krävs just då att hästen backar, inget annat

Senast ändrad:

jag tycker det är så sorligt med dem som fått nh på bakfoten..
Jag tycker att man ska ta reda på fakta innan man sitter och säger att det är dåligt och det sättet att hantera hästar på är elakt osv, och då tänker jag inte bara påq nh utan påq all hnatering av hästar. jag tycker inte att man ska uttala sig om man inte har kunskap eller inte vet helt säkert vad man pratar om.
Tycker synd om alla hästar som hanteras så fel dagligen, tänk om alla bara kunde lära sig att "prata" med hästar på ett sätt som dem förstår, tänk då hur många problem som bara skulle försvinna och vilken harmoni som skulle uppstå, hästar är fantastiska djur och egentligen så har vi människor ingenting med deras liv att göra. Det är bara dem som är så snälla och låter oss vara nära dem, rida på dem osv.

Här har vi "bevis" på film t o m.
Vad skulle ursäkta att man slår på unghästen?

För dens eget bästa?

Man kan försvara dumheter till absurdum för att ngn tycker att det är en bra metod.
NH- ska vara moderna mjukare metoder än den gamla horsebreaking- metoden- där man tog vilda hästar o fixade till- snabbt.

Är det inte en gnutta märkligt att allt saluförs av män.

De har helt klart en tydlig pondus.
Sen har de ett behov av att vara macho.
Visst var även Pat en gammal rodeoryttare. Manlighetsrit i annan tappning.

NH är en bra grundfilosofi, men tyvärr så är det många som håller på med läran som inte ens förstår sig på hästar på grundnivå ens...dessa sitter o skriver på forumet och gör bort sig för många. Jag reagerar ganska hårt på detta, försöker förklara men det går inte in. Jag håller inte på med nån lära övht men är nog en NHare i min grundfilosofi , jag har inge verktyg som grimmor o grimskaft, ältar inga övningar men har lätt att förstå och bli förstådd av hästar.
Jag kan förstå att folk behöver vägledning, men när dom ändå ser boken som läraren, och inte hästen.....då är det ju som ingen idè

grimmor o grimskaft har jag ju såklart men inte repgrimmor o NH grimskaft

Jag tror att fenomenet kring NH kommer sig av att folk har blivit fascinerade över cirkuskonser o säger-Så vill jag oxå kunna, men förstår inte tiden det tar samt att man måste ha talang- om man vill ta den mjuka vägen.

Nu finns det helt plötsligt ett sätt att snabbt kunna känna makt över kusen o få den att göra som man vill. En metod som går att missbruka- kapitalt.

Jag har aldrig förr varit med om SÅÅ många hästar som protesterar- blir problemhästar.

Ja, jag tror dom menar väl, men det blir galet fel många ggr...övningarna görs men dom ser inte hästen med ior blicken....

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama