Sv: Markträning - få hästen att backa
Hej!
varmblodssto på 4år.
Hon är en mycket bestämd ung dam med mycket skalle och tuffhet, samtidigt som hon är väldigt känslig. Går man på henne för hårt så svarar hon upp, och trycker man henne åt sidan så går hon emot trycket, oavsett om det är konstant tryck eller upprepade små. Ett lätt tryck däremot fungerar bra - sidledes.
Men om hon knappt kan flytta sig åt sidan undan tryck, så verkar hon väl inte mogen för att gå bakåt undan tryck? Om hon dessutom flyttar sig för ett lätt tryck åt sidan, varför ska du då flytta henne bakåt under stark psykisk press, som på filmerna?
Vet du att hon trängs med dig när ni är ute som ett sätt att "ta över"? Hur vet du det i så fall? Min unghäst trängs ofta med mig när hon blir lite ängslig eller till sig, hon gömmer sig lite bakom mig och sätter gärna hovarna i mina fotspår. Hon lämnar alltså över åt mig att ta hand om "det farliga". Kan det inte vara något sådant din häst gör?
Nu vill man ju inte bli mos ändå, även om det är i all vänskaplighet från hästens sida, men det är ju inte ett skäl att
kräva underkastelse, det räcker ju om du kräver lite rörelseutrymme. Jag har helt enkelt krävt mitt utrymme med hjälp av min armbåge i de här situationerna, vilket fungerar utmärkt. Hästen accepterar genast att hålla det avståndet. Men jag får påminna då och då.
Man får ju tänka att fyraåringarna är barn (de är ju inte ens fyllda fyra år ännu, det är ju bara januari), precis som småbarn, kattungar och hundvalpar kan de bli lite närgångna och de känner nog inte riktigt sin egen kropp och styrka. Man behöver inte göra stor affär av det, bara hålla undan dem lite - inte kväsa dem.
Det jag skulle ha gjort, och framgångsrikt har gjort under vintern, är just att kräva mitt utrymme,
men inte mer än så. Jag vill inte att min tillgivna häst ska bli en rädd, dominerad häst, det räcker bra om hon lyssnar på mig när det behövs. Hon behöver inte lyda mig över gränsen för vad som behövs, och jag kräver inte det.
Vad gäller filmerna där dels hästen skräms att backa, dels den som axel visade (dar jag inte alls fattar syftet med övningen) så ser jag rädda, skrämda hästar, den sista stänger även av. Jag skulle hellre ägna några månader åt att småknuffas till och från med en unghäst, än att behandla den på det där viset någon enda gång. Hästar är inga rovdjur och behöver alltså inte behandlas som sådana.
NH som det visats på filmer i den här tråden, känns för mig som att det vilar på något slags machoföreställning om hästar som blodtörstiga lejon som måste kuvas innan man själv blir uppäten. Men då hästar är fredliga gräsätare, behöver vi ju inte hålla på med sådana dominansbeteenden mot dem.