Markträning - få hästen att backa

Sv: Markträning - få hästen att backa

Det var min sista kommentar till dig..
Som jag känner så är du helt ute och cyklar, du vet överhuvudtaget inget om hur jag går till väga utan försöker bara smutsa ner mig..

Ja videon är okej för mig..han slår inte hästen, inte värre än att använda en mjuk skänkel:grin:

Tycker du tt han gör rätt som fortsätter "klappa" med foderpåsen när hästen stannar till första gången?
Varför i så fall?

a videon är okej för mig..han slår inte hästen, inte värre än att använda en mjuk skänkel

:eek::eek::eek: What?!? *chockad* Jag vill INTE se dina hårdare skänklar om du jämför denna behandling som en mjuk skänkel!! Jisses människa!! :eek:

Jag ser INGEN som helst anledning i att tvinga hästen att utstå denna behandling! Vid VILKET tillfälle i vardagen utsätter man sin häst för nå dylikt så att man måste vänja hästen vid det!??! :devil:

Det lär du aldrig göra heller, pga att jag använder mycket sällan skänkeln utan sätet och använder jag den så är det ett litet tryck.

Hej den filmen har jag ej sett? har tittat på dem där killen backar hästen och där han ska stiga upp och ner på hästen.

Undrar vilket klipp du menar? kan ej få upp alla..
Har endast sett dem när han backar och hoppar upp och ner på en häst..
Och pinnen han använder slår han ej med där iallafall??

Hej!
varmblodssto på 4år.

Hon är en mycket bestämd ung dam med mycket skalle och tuffhet, samtidigt som hon är väldigt känslig. Går man på henne för hårt så svarar hon upp, och trycker man henne åt sidan så går hon emot trycket, oavsett om det är konstant tryck eller upprepade små. Ett lätt tryck däremot fungerar bra - sidledes.

Men om hon knappt kan flytta sig åt sidan undan tryck, så verkar hon väl inte mogen för att gå bakåt undan tryck? Om hon dessutom flyttar sig för ett lätt tryck åt sidan, varför ska du då flytta henne bakåt under stark psykisk press, som på filmerna?

Vet du att hon trängs med dig när ni är ute som ett sätt att "ta över"? Hur vet du det i så fall? Min unghäst trängs ofta med mig när hon blir lite ängslig eller till sig, hon gömmer sig lite bakom mig och sätter gärna hovarna i mina fotspår. Hon lämnar alltså över åt mig att ta hand om "det farliga". Kan det inte vara något sådant din häst gör?

Nu vill man ju inte bli mos ändå, även om det är i all vänskaplighet från hästens sida, men det är ju inte ett skäl att kräva underkastelse, det räcker ju om du kräver lite rörelseutrymme. Jag har helt enkelt krävt mitt utrymme med hjälp av min armbåge i de här situationerna, vilket fungerar utmärkt. Hästen accepterar genast att hålla det avståndet. Men jag får påminna då och då.

Man får ju tänka att fyraåringarna är barn (de är ju inte ens fyllda fyra år ännu, det är ju bara januari), precis som småbarn, kattungar och hundvalpar kan de bli lite närgångna och de känner nog inte riktigt sin egen kropp och styrka. Man behöver inte göra stor affär av det, bara hålla undan dem lite - inte kväsa dem.

Det jag skulle ha gjort, och framgångsrikt har gjort under vintern, är just att kräva mitt utrymme, men inte mer än så. Jag vill inte att min tillgivna häst ska bli en rädd, dominerad häst, det räcker bra om hon lyssnar på mig när det behövs. Hon behöver inte lyda mig över gränsen för vad som behövs, och jag kräver inte det.

Vad gäller filmerna där dels hästen skräms att backa, dels den som axel visade (dar jag inte alls fattar syftet med övningen) så ser jag rädda, skrämda hästar, den sista stänger även av. Jag skulle hellre ägna några månader åt att småknuffas till och från med en unghäst, än att behandla den på det där viset någon enda gång. Hästar är inga rovdjur och behöver alltså inte behandlas som sådana.

NH som det visats på filmer i den här tråden, känns för mig som att det vilar på något slags machoföreställning om hästar som blodtörstiga lejon som måste kuvas innan man själv blir uppäten. Men då hästar är fredliga gräsätare, behöver vi ju inte hålla på med sådana dominansbeteenden mot dem.

Undrar vilket klipp du menar? kan ej få upp alla..
Har endast sett dem när han backar och hoppar upp och ner på en häst..
Och pinnen han använder slår han ej med där iallafall??

Jag pratar iaf om klippet som axel länkade till, ville se det eftersom han tyckte det var hemskt.

Men jag tycker egentligen att du ska ta hjälp av någon duktig tränare, det kan bli mycket farligt med en häst som är van att "flytta omkring" på människor.

Carina

Ja vi ska åka på träning för en väldigt duktig instruktör/tränare men då det är precis som du söter, det kan bli farligt, så vill jag ta tag i detta snarast möjligt.

Jag har hittills tränat ganska precis så som Elanor skriver, men med resultatet att hon höjer huvudet och viket halsen. Ska prova att jobba med mer sidförflyttningar och bakdelsförflyttningar, som hon börjar svara riktigt bra på.

Dominans dominans......Skräm hästen till tystnad- passiv o lydig.
Utan att den ens har gjort något.

Har du sett hur hästar beter sig mot varandra i en hage någon gång?

För övrigt en annan sak som kan vara värt att tänka på.... enbart rovdjur ger varandra ätbara saker som "belöning". Det är inte ett naturligt beteende för t.ex. hästen.

Senast ändrad:

*kl*
nu har jag sett videorna som länkades, och så mycket vill jag inte behva backa min häst så att det inte blir några missförsstånd.. .jag vill bara att hon ska backa undan ett par steg när jag tycker hon kommer för nära.

Har du sett hur hästar beter sig mot varandra i en hage någon gång?

För övrigt en annan sak som kan vara värt att tänka på.... enbart rovdjur ger varandra ätbara saker som "belöning". Det är inte ett naturligt beteende för t.ex. hästen.
*Suckar*
Märker ju tydligt att du inte ser bortom NH. Helfrälst.

Det finns inte en djurtränare- förutom cowboys som inte använder belöning i form av godsaker.Delfiner, sälar, hundar, elefanter .............................Fråga Mackan! T o m du- eller hur.
bossa runt hästen, men du kommer aldrig att vinna hennes förtroende- bara bli tjurig eller en slav.

Nej nu måste det bli ändring på vilka som ska få ha häst- inför grönt kort- NU!

Men om hon knappt kan flytta sig åt sidan undan tryck, så verkar hon väl inte mogen för att gå bakåt undan tryck? Om hon dessutom flyttar sig för ett lätt tryck åt sidan, varför ska du då flytta henne bakåt under stark psykisk press, som på filmerna?

Vet du att hon trängs med dig när ni är ute som ett sätt att "ta över"? Hur vet du det i så fall? Min unghäst trängs ofta med mig när hon blir lite ängslig eller till sig, hon gömmer sig lite bakom mig och sätter gärna hovarna i mina fotspår. Hon lämnar alltså över åt mig att ta hand om "det farliga". Kan det inte vara något sådant din häst gör?

Nu vill man ju inte bli mos ändå, även om det är i all vänskaplighet från hästens sida, men det är ju inte ett skäl att kräva underkastelse, det räcker ju om du kräver lite rörelseutrymme. Jag har helt enkelt krävt mitt utrymme med hjälp av min armbåge i de här situationerna, vilket fungerar utmärkt. Hästen accepterar genast att hålla det avståndet. Men jag får påminna då och då.

Man får ju tänka att fyraåringarna är barn (de är ju inte ens fyllda fyra år ännu, det är ju bara januari), precis som småbarn, kattungar och hundvalpar kan de bli lite närgångna och de känner nog inte riktigt sin egen kropp och styrka. Man behöver inte göra stor affär av det, bara hålla undan dem lite - inte kväsa dem.

Det jag skulle ha gjort, och framgångsrikt har gjort under vintern, är just att kräva mitt utrymme, men inte mer än så. Jag vill inte att min tillgivna häst ska bli en rädd, dominerad häst, det räcker bra om hon lyssnar på mig när det behövs. Hon behöver inte lyda mig över gränsen för vad som behövs, och jag kräver inte det.

Vad gäller filmerna där dels hästen skräms att backa, dels den som axel visade (dar jag inte alls fattar syftet med övningen) så ser jag rädda, skrämda hästar, den sista stänger även av. Jag skulle hellre ägna några månader åt att småknuffas till och från med en unghäst, än att behandla den på det där viset någon enda gång. Hästar är inga rovdjur och behöver alltså inte behandlas som sådana.

NH som det visats på filmer i den här tråden, känns för mig som att det vilar på något slags machoföreställning om hästar som blodtörstiga lejon som måste kuvas innan man själv blir uppäten. Men då hästar är fredliga gräsätare, behöver vi ju inte hålla på med sådana dominansbeteenden mot dem.

Jodå, jag vet att hon "mopsar sig" - baserat på hur hon beter sig i andra situationer, i hagen mot andra hästar, mot de andra som hanterar henne osv. Detta är en häst som inte bara är ganska dominant (om det finns travfolk här så kanske det hjälper att jag säger att pappa hennes heter Tap In) mot andra varelser utan även bortskämd med att få som hon vill och dessutom en morot ur handen som plåster på såren så att säga. Jag vill INTE backa runt henne som på filmerna, utan bara få henne att backa ett par steg i luuungt tempo när hon kommer för nära.

Hon har flertalet gånger ändrat riktning och gått rakt över mig när hon inte fått som hon har velat - jag vet inte hur många blåmärken jag har i rygg, höft och lår-regionen efter hennes hovar och knän och jag vill ha ett slut på det hela. Jag vill givetvis inte att hon ska bli en rädd och kuvad häst, däremot vill jag ha ett samarbete med min häst där det är jag och inte hon som bestämmer.

ag har en unghäst också, en hingst på 1½ (blir 2 i maj) och även om han kan vara burdus i sitt beteende ibland, så som de kan vara när de är små och nyfikna, så är det ingenting mot det här stoet. Han är dock väldigt lyhörd och mycket trevlig att hantera. Honom jag jag dock haft mycket längre än stoet.

Och jodå, hon är 4, snart 5. Alltså född 2004.

*Suckar*
Märker ju tydligt att du inte ser bortom NH. Helfrälst.

Det finns inte en djurtränare- förutom cowboys som inte använder belöning i form av godsaker.Delfiner, sälar, hundar, elefanter .............................Fråga Mackan! T o m du- eller hur.
bossa runt hästen, men du kommer aldrig att vinna hennes förtroende- bara bli tjurig eller en slav.

Nej nu måste det bli ändring på vilka som ska få ha häst- inför grönt kort- NU!

Sorry... hade du läst mitt första inlägg så hade du sett att jag kan i princip noll om NH förutom vad jag lärde mig för 12-13 år sedan... det är inte mer än ett halvår sedan jag använde en repgrimma för första gången.

Delfiner, sälar och hundar är rovdjur ;)

Elefanter visstejag faktiskt inte, kanske de är undantaget som bekräftar regeln då :) skoj i såna fall :)

Du är mycket väl kommen hem till mig för att titta på hur jag hanterar mina hästar, så kanske du kan säga sen om du fortfarande anser att de är kuvade slavar eller mina samarbetsparters och älskade vänner.

Förresten... grönt kort finns väl redan inom ridsporten? ;) (eller är jag stenålders nu igen och det är borttaget?)

Flera här har gett dig råd att stoppa hästen innan DEN GÅR PÅ DIG!

DU ÄR INTE VAKEN NOG ELLER HAR ETT ÖGA FÖR VAD HÄSTEN TÄNKER OM DEN GÖR DIG GUL O BLÅ- SÄKERHETSTÄNK.
Det är din egen förmåga som måste tränas upp.

Är hundra på att den inte skulle gå över mig:cool:

Jodå, jag vet att hon "mopsar sig" - baserat på hur hon beter sig i andra situationer, i hagen mot andra hästar,

. Jag vill INTE backa runt henne som på filmerna, utan bara få henne att backa ett par steg i luuungt tempo när hon kommer för nära.

Hon har flertalet gånger ändrat riktning och gått rakt över mig

Ok, då är det ett problem att hon går rakt på dig eller över dig. Självklart, man blir mos, så kan du inte ha det.

Vad jag inte fattar är varför du lägger fokus på att backa hästen, när du uppenbarligen inte fixar att stoppa den när den går på dig. Kunde du stoppa den i tid, skulle du ju inte behöva backa den för att få den att kliva av dig (så att säga) och om du inte kan stoppa den så är det ju omöjligt att backa den i vilket fall som helst.

Det finns som jag ser det inget skäl att tro att "backningsövningar" tex i paddock eller på stallgången påverkar hästens beteende vid helt andra sorters situationer, då du leder den.

Så då är ju problemet att du inte kan stoppa den när den snor ditt utrymme och jag tror att man måste lösa problemen i den situation där de uppstår. Och då just det problemet, inte ett annat.

Och då får du väl stå på dig. Lära dig att vara en människa som kan stoppa en mopsig unghäst, snarare än att lära den mopsiga unghästen något. Som jag ser det.

Jag har blåst upp axelpartiet och fört min unghästs huvud från mig när hon har trängts, och då har jag givetvis också varit väldigt uppmärksam under hela hanteringen, så att jag ser vad som ska hända helst lite innan det händer eller senast samtidigt. Inte en halv sekund senare. Det blir inga avkopplande promenader på det viset, men det får man stå ut med under en övergångsperiod.

När jag var ouppmärksam och hon hann börja trängas, kände jag mig "tvungen" att flytta henne åt sidan, och då var ju det svårare just då än det tex hade varit på stallgången, just därför att hon då redan hade en riktning, som var den motsatta mot vad jag önskade. Men det problemet löste jag med skärpt uppmärksamhet när jag fattat vad hon höll på med.

Precis som vid ridning. Jag väntar inte på att hästen faller isär och tappar takt och bjudning, jag försöker med uppmärksamhet förekomma detta.

Flera här har gett dig råd att stoppa hästen innan DEN GÅR PÅ DIG!

DU ÄR INTE VAKEN NOG ELLER HAR ETT ÖGA FÖR VAD HÄSTEN TÄNKER OM DEN GÖR DIG GUL O BLÅ- SÄKERHETSTÄNK.
Det är din egen förmåga som måste tränas upp.

Är hundra på att den inte skulle gå över mig:cool:

som sagt, du är välkommen hit.

Jodå, jag är uppmärksam. Vi har en hingst här med som gör lite liknande om man inte håller koll på honom. Honom har jag inga problem med.

Går man på henne för hårt så svarar hon upp, och trycker man henne åt sidan så går hon emot trycket, oavsett om det är konstant tryck eller upprepade små. Ett lätt tryck däremot fungerar bra - sidledes.

Det är vida känt att hästar är mottrycksdjur. Sedan kan man lära hästen att gå undan för tryck, men det mest naturliga är att stå emot. En beröring utan tryck kan däremot ge andra signaler.

Om hästen går på dig tycker jag att du ska prova vända dig om mot hästen och blåsa upp dig, kanske en liten attack. Bara så den hajjar till. Inte röra hästen, utan bara markera sitt eget utrymme. Titta skarps i dess ögon.. ;)

Senast ändrad av en moderator:

...med attack menar jag att man kanske hoppar till och gör någon stor rörelse.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama