Sv: Markträning - få hästen att backa
Här har du en till med din förebild. en 2-årin som behandlas illa.
här lär sig hästarna på naturlig väg- varje gång vi fodrar dem.
Om man nu vill skrämma hästen till att den ger upp- så jobba på.
http://www.youtube.com/watch?v=XVVSvrc2Y6k
Dominans dominans......Skräm hästen till tystnad- passiv o lydig.
Utan att den ens har gjort något.
Har bara tittat på din länk, och bara första minuterna (seg uppkoppling) men här måste jag delvis hålla med dig. Vad GÖR han?
Han säger först att han ska sluta "klappa"(som i klappa till) så snart hon gör en antydan att stå still, men när hon sedan stannar till så fortsätter han ju att klappa henne??? HUR ska hon då lära sig att det var rätt att slappna av och stå still?
Eftergiften (att man slutar klappa) ska ju i inlärningsfasen komma direkt vid första antydan till att göra rätt, och det kan jag inte se att han gör här. Hade han slutat direkt när hon stod still så hade hon antagligen inte reagerat lika mycket när han började klappa på henne igen.
Sedan står han och klappar och klappar medan hon står där så fint, hur ska hon tolka det??
Nä, jag håller med dig, det såg inge trevligt ut. Är säker på att man kan göra precis samma sak på ett sätt som hästen förstår bättre och snabbare utan lika mycket oro.
Har gjort "samma" med vår mellanhäst då han bland annat var skeptisk till att man hoppade jämfota bredvid honom(förberedelse till uppsittning barbacka). Såg då till att stå på lite avstånd och hoppa bara lite, slutade DIREKT när han stannade till en sekund. Då kom blicken direkt på mig och man såg att han funderade på hur det kom sig att jag slutade. Gjorde så EN gång till, och sedan hade han fattat att han kunde få mig att sluta göra det obehagliga genom att stå still, han fick kontroll och kunde slappna av. Förstärkte ett par gånger, sedan var det inga problem att hoppa bredvid när man behövde det.
Som jag har lärt mig handlar det om att visa hästen att de kan kontrollera situationen, då blir de mer avspända. Kan bli ganska coolt ibland, som typ när unghästen började bralla runt som en vilde på ridbanan när vi jobbade lite i lina. Jag tappade linan och han brallade runt och såg stirrig ut. Då började jag göra typ samma, springa lite och flaxa. Då tvärstannade han och då gjorde jag det med, DÅ såg han rolig ut.
Han tittade på mig som om jag vore galen och att han var den enda som kunde hålla mig lugn, han kom fram direkt till mig typ "ursäkta att jag skrämde dig matte, nu ska jag vara lugn"
När min tränare beskrev hur jag skulle göra detta, och att det funkade så kunde jag inte tro henne, att jag skulle kunna få en spattig häst lugn genom att vara "spattig" själv? Helknäppt, men det funkade.