Markträning - få hästen att backa

Sv: Markträning - få hästen att backa

Det finns lika många träningsmetoder som det finns människor och hästar, bra och dåliga och det är nästan omöjligt att enbart via ett forum avgöra detta.

Jag förstår inte riktigt vad du vill lära mig genom att påpeka detta.

Men det man kan konstatera är att det finns många hästar här med "människoproblem" och att många människor försöker sig på metoder som dom egentligen inte har förstått eller behärskar.

Där är vi överens. Såvitt jag känner till är det just NH-folk som håller på med de här rätt extrema träningsmetoderna. Jag ifrågasätter skarpt att de metoderna någonsin bör användas. NH-folk borde ju åtminstone ta något slags ansvar för detta. Att på ett öppet forum visa spektakulära filmer där hästar hunsas är inte att ta ansvar. Vi ser ju att det leder till att hästar mår dåligt och blir farliga för människor.

Vad gäller Clinton

Jag känner inte till honom.

jag har hållit på ett tag, har lärt mig mycket om hästar och deras människoproblem och att jag ser mer än bara "skeendet" på filmerna.

Ja, själv har jag bara hållit på med hästar sedan 1974 så jag kan ju ha missat något problem som denne Clinton hade kunnat lösa åt mig, om det hade dykt upp.

Om man tittar på nedanstående film så har jag mycket svårt att tro att denna häst är "kuvade" till detta, den är ju helt fri och skulle när som helst kunna "fly" om den ville.

Det där med att "fly" handlar ju inte om man har grimma eller inte. En häst kan ju rätt lätt slita sig även när man leder den med grimma, så jag tycker att du övertolkar det faktum att hästen inte bär utrustning.

åstadkomma denna mycket avvancerade kommunikation krävs kunskaper om hur hästen kommunicerar, han kan inte ha använt sig av vare sig "våld" eller "tvång".

Pga strulig dator såg jag bara ungefär halva filmen. Jag tycker inte att hans hjälper är särskilt förfinade, utan rätt grova ofta. Han viftar som tusan i luften, jag hade trott att han var arg om han hade stått framför mig. Hade det varit ridning hade det varit jättefula hjälper, jämförelsevis. Små muntliga kommandon, tex, är ju mycket mildare och bygger på att man övat in dem, inte föst hästen hit och dit med maktspråk eller ställt den som om man var ett rovdjur.

Jag tycker inte att övningarna på filmen är mer enastående än vilka hyfsat precisa övningar som helst med häst, tex hinderkörning eller dressyrridning.

Om han har kuvat hästen likt filmerna när de backar dem eller viftar på den med en soppåse tills den stänger av, så anser jag att han har tagit till orimligt hårda metoder. Men jag anser inte att jag av den film du visar kan se hur inlärningen gått till, precis som man inte alltid kan se om en avancerad dressyrhäst blivit milt eller hårt utbildad.

Men om du tittar på filmen som jag länkade till- en 2-åring som han slår på tills den resignerar, så kan man nog förstå hur mkt den lösa hästen HAR utsatts för att bli sdn- fattar du nu?

tycker du att hästen gör detta med glädje?
Se hur fort hästen backar- VAD KAN det bero på?
Jag fattar.

Det finns många många andra som har en helt annan attityd till hästarna o man ser skillnad på hästens genuina intresse av sin tränare- om man kan hästar.
Läs mitt inlägg om kvinnan i lådan, så fattar du hur man får sin slav att inte ens försöka fly längre.

För det första så "slår" han inte hästen, han "klappar" den med påsen, inte värre än jag har sett många göra när dom "klappar" sina hästar när dom gjort något bra, inte särskilt bekvämt för hästarna det heller, och denna övning gick ju inte alls ut på att hästen skulle uppfatta detta som bekvämt eller behagligt, eller ens att den skulle tycka det va kul, utan att den skulle lära sig att "slappna av" och "koppla bort" sin flyktinstinkt inför något som kunde uppfattas som hotfullt eller farligt. Precis som hästen som blir "klappad" av sin ryttare har lärt sig att det inte betyder något särskilt när människan gör så.

Det är för övrigt en påse av papp han använder, inte hård och inte med avsikt att "skada" eller "göra illa" hästen rent fysiskt, vilket han om och om igen upprepar. Han pratar också om "aproach" och "retreat", dvs "öka" och "minska" trycket, eller "tryck" och "eftergrift" som vi också brukar kalla det på svenska, men att hästen först ska stå still och slappna av, då först slutar han "klappa" och börjar i stället "stryka" hästen med påsen så att den förknippar "välbehaget" dvs "retreaten" med detta, ett mål som också uppnås, den står ju för tusan t o m och "vilar" på ena bakbenet mellan varven, det skulle den aldrig göra om den va så vettskrämd och kuvad som du vill få det till. Kan du inte se detta så är du blind, eller så har du satt på dig fördomens skygglappar och vill inte se.

Och liknelsen med "kvinnan i lådan" förstår jag inte alls i detta sammanhang, hästen har hela tiden möjlighet att "flytta sig", grimskaftet är i stort sett hela tiden löst hållen och fungerar endast som ett medel att behålla avståndet till hästen, det är för övrigt precis det som den här träningsfilosofin går ut på, att få hästen att "tro" att den "kan fly" men att det behagligare att stanna och slappna av.

Vi "håller helt enkelt inte fast" hästarna utan vi skapar situationer där det blir behagligare att stanna och det är ingen "Quickfix" situation vi eftersträvar, utan precis tvärtom låter vi det ta den tid det tar för att hästen ska slappna av och känna sig väl till mods, det enda vi inte gör är att vi "backar" och "slutar" när hästen visar rädsla eller obehag eftersom detta leder bara till ett förstärkt intryck av obehaget och än värre problem nästa gång, utan vi "väntar ut" hästen och det får ta den tid det tar.

Och den som tror att vi inte måste träna bort hästens starka flyktinsktinkt är helt ute och cyklar, det är liksom själva grunden i att få fram en häst som är "träningsbar", oavsett vilka metoder vi använder.

Nej då stämmer din liknelse mer in på hur många "stackars" dressyrhästar har det, hårt hållna mellan skänkel och hand, med korta tyglar utan möjlighet att fly, där kan man prata om "slaveri" och "apati" om man nu ska hårddra det. Själv försöker jag att skilja mellan lort och pannkaka och inte bli allt för fördomsfull. Bra och dåliga hästtränare finns det inom alla discipliner.

“Little problems people ignore lead to bigger problems they can’t ignore.”Bill Dorrance

Carina

Eftersom du inte kan se skillnad på avslappnad häst o när den stänger av så.

När hästen blir så stressad o den inte kan fly- går den "in i sig själv".
det är stor skillnad på om den får lära sig att saker inte är så farliga- för att den litar på människan eller om den är tvingad att hålla sig kvar- big difference.
Sen kan den lära sig att det är normalt förfarande- hos den här människan.

sen förstår jag att du inte har sett/ ridit god dressyrridning- om du tror att det går att få en häst att prestera på max- med tvång.

Som Martha skrev så måste man ha den med sig för att det ska gå. Ge o ta- samarbete.
Trippa runt människan är inte att prestera på max.

Om man inte ser att han har skrämt skiten ut hästen o dessutom jagat runt den tidigare så:mad:

Här har du en till med din förebild. en 2-årin som behandlas illa.
här lär sig hästarna på naturlig väg- varje gång vi fodrar dem.
Om man nu vill skrämma hästen till att den ger upp- så jobba på.

blir trött på snabbfixar- cowboysarstuket:mad::mad:

http://www.youtube.com/watch?v=XVVSvrc2Y6k

Dominans dominans......Skräm hästen till tystnad- passiv o lydig.
Utan att den ens har gjort något.

Öuhm, när jagar han hästen och när misshandlar han den? Jag måste vara blind... Jag har sett märken på hästar efter både sporrar och spön, men jag tvivlar på att hästen får ont av att bli klappad av en papperspåse? Den ser inte heller särskilt rädd ut, den reagerar snarare mycket bra.

Eftersom du inte kan se skillnad på avslappnad häst o när den stänger av så.

När hästen blir så stressad o den inte kan fly- går den "in i sig själv".
det är stor skillnad på om den får lära sig att saker inte är så farliga- för att den litar på människan eller om den är tvingad att hålla sig kvar- big difference.

sen förstår jag att du inte har sett/ ridit god dressyrridning- om du tror att det går att få en häst att prestera på max- med tvång.

Som Martha skrev så måste man ha den med sig för att det ska gå. Ge o ta- samarbete.
Trippa runt människan är inte att prestera på max.

Om den här metoden skulle vara så bra- varför är det inga proffs som använder sig av den? Förutom westernfolket. De har inga problem med sin egen pondus o kunskap. De kräver heller ingen kadaverdisciplin- för att de ska vilja prestera- låter hästen ha sin personlighet kvar.

Ja, själv har jag bara hållit på med hästar sedan 1974 så jag kan ju ha missat något problem som denne Clinton hade kunnat lösa åt mig, om det hade dykt upp.

Då har jag hållt på några år längre än dig:laugh:, men jag räknar inte antal år som ett kvitto på hur det ligger till med kunskaperna.

Man kan ha ridit och tränat hästar under 30 års tid, men kanske bara hunnit med två hästar under denna tid eller man kan ha jobbat på ett större träningsstall under säg 3 års tid och tränat och ridit hundratals hästar under denna period, vem tro du har mest erftarenhet? Du har hållit på i c:a 35 år säger du och anser dig alltså vara fullärd, själv har jag som sagt hållit på några år till och inser för varje år som går hur mycket jag har kvar att lära..........;)

Carina

Då har jag hållt på några år längre än dig:laugh:, men jag räknar inte antal år som ett kvitto på hur det ligger till med kunskaperna.

Man kan ha ridit och tränat hästar under 30 års tid, men kanske bara hunnit med två hästar under denna tid eller man kan ha jobbat på ett större träningsstall under säg 3 års tid och tränat och ridit hundratals hästar under denna period, vem tro du har mest erftarenhet? Du har hållit på i c:a 35 år säger du och anser dig alltså vara fullärd, själv har jag som sagt hållit på några år till och inser för varje år som går hur mycket jag har kvar att lära..........;)

Carina

Det där var faktiskt en helt extremt dålig tolkning, och dessutom det enda du väljer att besvara av vad jag skrev. Lite märkligt, faktiskt

Egentligen så har jag inte lust att skriva mer i den här tråden, vi kommer liksom ingen vart, men ok jag ska svara dig...

Det där var faktiskt en helt extremt dålig tolkning, och dessutom det enda du väljer att besvara av vad jag skrev. Lite märkligt, faktiskt

Den tolkningen gjorde jag faktiskt för att du skrev som du skrev samt eftersom jag läst dina tidigare inlägg och det faktiskt finns massor för dig att lära......

T ex

Men om hon knappt kan flytta sig åt sidan undan tryck, så verkar hon väl inte mogen för att gå bakåt undan tryck? Om hon dessutom flyttar sig för ett lätt tryck åt sidan, varför ska du då flytta henne bakåt under stark psykisk press, som på filmerna?

En häst kan ju knappast någonsin vara för "omogen" för att flytta och backa för tryck, det ser jag bevis på dagligen hos min egen lilla flock där det går ett 9 månaders ungsto som defenitivt kan flytta sig i alla riktningar och gångarter när en "ranghögre" häst kommer knatandes och där finns inga kompromisser i huruvida hon är "mogen" för den "psykiska pressen" eller inte.......

Man får ju tänka att fyraåringarna är barn (de är ju inte ens fyllda fyra år ännu, det är ju bara januari), precis som småbarn, kattungar och hundvalpar kan de bli lite närgångna och de känner nog inte riktigt sin egen kropp och styrka. Man behöver inte göra stor affär av det, bara hålla undan dem lite - inte kväsa dem.

Hästar är hästar och inte människor och unghästar (i det här fallet 4-5 åringar) är inte småbarn, kattungar eller hundvalpar.......dom är stora hästar på 4-500 kg muskler........om vi pratar om en medelmåttig ridhästmodell.

Jag skulle hellre ägna några månader åt att småknuffas till och från med en unghäst, än att behandla den på det där viset någon enda gång. Hästar är inga rovdjur och behöver alltså inte behandlas som sådana.

....och jag skulle aldrig tillåta en 4-5 åring att småknuffas, det är ett oerhört respektlöst och dominant beteende från hästen, en 4-5 åring borde ha fått lärt sig bättre än så....

Pga strulig dator såg jag bara ungefär halva filmen. Jag tycker inte att hans hjälper är särskilt förfinade, utan rätt grova ofta. Han viftar som tusan i luften, jag hade trott att han var arg om han hade stått framför mig. Hade det varit ridning hade det varit jättefula hjälper, jämförelsevis. Små muntliga kommandon, tex, är ju mycket mildare och bygger på att man övat in dem, inte föst hästen hit och dit med maktspråk eller ställt den som om man var ett rovdjur.

Du har ju inte förstått vad kommunikation från marken innebär, vi är ju inga hästar, vi har inga öron, långa halsar eller svansar att kommunicera med så därför behöver vi vara tydliga för att hästen ska förstå våra signaler.......

Jag tycker inte att övningarna på filmen är mer enastående än vilka hyfsat precisa övningar som helst med häst, tex hinderkörning eller dressyrridning.

och den här liknelser förstår jag inte alls, i dessa övningar som du beskriver används ju bett och skänklar som kommunikationsmedel, det kan ju hästen "känna" genom sin kropp, det kan ju inte jämföras med att stå på marken flera meter ifrån hästen......för övrigt är ju bett det mest beprövade "kontrollverktyget" i historien.......eller vågar jag säga ett väl beprövat "tortyrredskap":devil:

Lägger som avslutning in ytterligare några filmer som visar att man inte ens behöver bett eller huvudlag när man rider.......om man tränar hästen på hästens villkor vill säga..........det är väl bara så att vi har olika uppfattning om vad dessa villkor är, eller?

http://www.youtube.com/watch?v=nPdllcnn_Dk&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=fZIYM76mYag

Carina

“If you want to improve your horse you can try changing the bit you use. If you want to improve your horsemanship try changing the use of your hands.” Martin Black

Nej det går inte att diskutera med folk som tycker att det är beundransvärt att få hästen att rygga järnet bakåt, applådera en häst som inte kan galoppera rent o ej heller byta rent- Clintons- ofräsch.

Man börjar detta med att ha träns på, sen kan man ta av det.

Nej det går inte att diskutera med folk som tycker att det är beundransvärt att få hästen att rygga järnet bakåt, applådera en häst som inte kan galoppera rent o ej heller byta rent- Clintons- ofräsch.

Man börjar detta med att ha träns på, sen kan man ta av det.

Jag är inte direkt imponerad av denne Clinton. Tycker han verkar alldeles för hård och ger grova signaler i det som visats på filmerna. Har sett NH-utövare som är mycket mjukare och följsammare med hästarna och som har fått hästarna med sig på ett helt annat sätt.
Rida utan huvudlag finns det många som gör, utan att vara NH-utövare.

Men det var inte det jag ville säga, tycker att Axel får ta och dämpa ner sin kritik lite. Hästen är inte ofräsch, den galopperar som westernhästar gör. Har du sett en western pleasuren häst? Ser ut som om dom är halta på alla fyra, men dom ska gå så. Och den gör faktiskt flera rena byten, fast dom är inte speciellt expressiva med den galoppen :grin:

Han red inte pleasure- som är jog o markbundet.

"Har du sett en pleasure....".:rofl: JA! många.

Hela kruxet med att vi inte ser lika på hanteringen ligger i attityden
-Det är väldigt viktigt att träna bort all motstånd från hästen, för att få en säker kompis som litar till 100% på dig som ledare.
Att hästen ska bli fullständigt mentalt eftergiven!

Ta bort hästen viktigaste egenskapen o personlighet. Istället för att bevisa o förtjäna att den KAN lita på oss.

Så påstå inte att det är människan som ska tränas i att läsa hästar i NH- hästen ska avtrubbas.

Senast ändrad:

För hundrafemitoåttonde gången- belöning är inte samma som muta!!

En häst kan inte förstå om den får godis INNAN utfört betéende!- Muta!

Däremot i samband- efter väl utfört uppdrag. Det kallas för positiv betingning o används även av vår arbetsgivare. Lön för mödan!

Du förmänskligar hästen precis som många andra. Min häst får aldrig belöning för att det gör saker som jag förväntar mig att den ska göra. "belöningen" för min häst är eftergift och, framförallt, att den får mitt tycke och gillande. Hur ofta ser du hästarna i hagen belöna varandra med mat? mat som belöning är ett människobeteende, en häst ser inte på mat på samma sätt som en människa!

Hästar och hundar är två HELT olika djur. Därför så kan man inte jämföra dem (visst är dem lika på vissa punkter) men det går inte att göra sådanna jämförelser. Hundar är rovdjur och dem behöver godis som belöning för att dem (precis som människor) drivs och motiveras av att få den berömmen eftersom vi är rovdjur och när vi jagar så är vår belöning det vi har jagat. Alltså så funkar det jätte bra att träna hundar med godis. men hästar är inga rovdjur och dem funkar inte alls på det sättet. Hästars berömm är eftergiften. Dem har inget som helst behov av att få godis när dem gjort något rätt. Tänk ett sto och dess föl, när mamman uppfostarar den så ger den inte fölet en godis varje gång den gör rätt..

TACK!!!! :bow::bow::bow: kunde inte ha sagt det bättre själv..

JA jag tror mig inte vara häst.:grin:
Det handlar om häst- människa, inte 2 hästar som kommunicerar.
Jag har den fördelen att kunna tänka mer logiskt än hästen.

Mkt kan man lära sig av hästen, men de kan även lära sig mkt av oss- om de får tilliten- ge o ta.

Senast ändrad:

Han red inte pleasure- som är jog o markbundet. Nä, han red inte pleasure men hade ändå markbunden galopp

"Har du sett en pleasure....".:rofl: JA! många. Vad skoj för dig då, antagligen fler än jag har sett

Hela kruxet med att vi inte ser lika på hanteringen ligger i attitydenAtt hästen ska bli fullständigt mentalt eftergiven!

Ta bort hästen viktigaste egenskapen o personlighet. Istället för att bevisa o förtjäna att den KAN lita på oss.

Så påstå inte att det är människan som ska tränas i att läsa hästar i NH- hästen ska avtrubbas.
:confused: Jag fattar inte ett dugg av resten av ditt svar.
Jag har inte sagt något om hästhantering eller påstått något av det du skriver. Har överhuvudtaget inte uppgett någon ståndpunkt angående NH.
Varför citerar du andras inlägg i svaret till mig?

Hästar är hästar och inte människor och unghästar (i det här fallet 4-5 Du har ju inte förstått vad kommunikation från marken innebär, vi är ju inga hästar, vi har inga öron, långa halsar eller svansar att kommunicera med så därför behöver vi vara tydliga för att hästen ska förstå våra signaler.......

Lägger som avslutning in ytterligare några filmer som visar att man inte ens behöver bett eller huvudlag när man rider

Jag fattar inte varför du är så aggressiv. Jag kommenterade filmer som visats i tråden, och du blir skitsur. Varför då?

Jag har aldrig påstått att jag vet särskilt mycket om NH. Min spontana uppfattning om det var mer positiv innan jag fick för mig att hänga lite här på hantering. Det jag har sett av NH här hittills har inte lockat mig.

En del av det tycker jag är för hårt mot hästarna, och annat tycker jag helt enkelt är övningar som jag inte är så intresserad av. Men det sista är alltså som jag ser det bara en smaksak. Man kan ha arbete från marken, trav eller dressyr som sin grej, hästar är hästar i vilket fall.

Mina kompisar och jag hoppade banor utan träns med våra ponnisar när vi var små, det är väl inte så märkvärdigt? Mer sånt ungar (och grabbar i cowboyhatt, kanske?) gör när de vill vara lite coola. Det gör ungarna i mitt stall ibland också.

När jag ser dina filmer gissar jag ju att den tränslösa barnsliga banhoppningen skedde i fyrtaktig galopp och utan riktig snärt och spänst, men det må vara förlåtet nu, tycker jag. :D

Jag tycker att det är konstigt att du kastar dig över att kritisera mig och vad du tror om mina kunskaper. :confused: Jag trodde att diskussionen handlade om hästhantering, inte om mig. :confused:

Varför är det så stor skillnad för dig (och kanske för andra NH:are) om man vidrör hästen eller inte? Det fattar jag verkligen inte. Genom att vifta kan jag ju lätt fösa/skrämma iväg hästen från mig, backandes om jag viftade framifrån. Genom att trycka den lite på bogspetsen och säga "back" kan jag få den att lugnt ta några steg bakåt.

Sen kan jag givetvis ha lärt den att backa genom att jag gör en liten handrörelse i luften, eller jag kan mota och slå den bakåt. Min poäng är att just själva beröringens vara eller inte vara säger så mycket om kommunikationen med hästen. Så då undrar jag ju varför tex du tycker att det är en så avgörande punkt?

Det kan ju inte vara så att du tror att alla som inte håller på med NH har hopplösa hästar som inte fungerar att hantera? :confused:

kl

Jag förstår faktiskt inte vad det finns att klaga på i denna videon?
Jag får gåshud av att se det!
Hela denna tråden fick en liten "anti-western" känsla över sig.

Jag uteblev visst ifrån tråden lite länge, så jag återgår till 2-åringen och foderpåsen. Egentligen förstår jag inte varför han ska "tappa" den med påsen, det känns lite överdrivet Däremot att låta den glida över hela kroppen, lägga en påse över ryggen och liknande är ju jättebra träning! För vad? Jo, för att om hästen lär sig att prasslande saker inte är farliga kommer den att vara lugnare i sig självt och i situationer där prasslande föremål kan förekomma. På en tävling kan allt ifrån regnkappor och plastpåsar till banderoller och paraplyer förekomma. Då vill man inte ha en spänd häst som skyggar för prassel, utan en häst som vet att det inte är farligt, och kan behålla lugnet.

Och jag måste säga att SÅ många ouppfostrade hästar som det finns runt om i sverige idag, DET är skrämmande av något. Hästar som går på en och är buffiga, tigger godis och som går iväg när man ska sitta upp. Som drar och sliter i grimskaftet när de ska ledas och som inte lyssnar på något speciellt alls! Och här sitter folk och fasar för att denne Cowboy-figur backar sin häst fort över banan! :eek::cry: (:grin:) Han slår inte hästen till att backa, han pekar den till att göra det. Att han använder stora hjälper och signaler kan dels bero på att folk ska lära sig av videon och kanske behöver se vad han gör, och att inte hästen ska missförstå.

I videon rider han med mjuka skänklar, inga sporrar här inte! Ja, visst har han dom på sig, men använder dem? Nepp. Kolla bara på de fantastiska stoppen hästen gör, utan att han drar den i munnen. Är det avundsjukan som skuttar in? Är det rädslan för att mannen i (ve och fasa) cowboyhatt kanske faktiskt kan hantera hästar? De är inte gjorda av porslin, och att trava baklänges är ingenting de tar skada av. Videon med fuxen i manegen är ett faktastisk exempel på träning och ledarskap och förståelse. Hästen har öronen frammåt och är helt avslappnad och lugn, och utför arbetet med vilja. Är det verkligen så hemskt att vara ledare över sin häst?

Den gången "ni" sätter foten i stigbygeln och hästen helt sonika tar sig friheten att komma igång med ridturen på egen hand kommer "ni" kanske önska att "ni" lärde hästen stå still för länge sedan...

Skönt det kommer inlägg som ditt, har varit väldigt anti-här som du skrev.
Jag håller med dig det finns alldeles för många hästar som är ouppfostrade och inte alls vill vara med sin människa pga att kommunikationen brister.

Jag tror också att han använder sig av ett "större" kroppsspråk för att människor som inte är insatta ska förstå det bättre.

När jag får hem en bufflig häst som går på mig och försöker flytta mig, då är det backning som gäller, och jag backar tills hästen är eftergiven och sen bjuder jag in hästen och "säger" kom kompis och så smeker jag hästen, och berömmer även med rösten..

Efter ett par gånger så räcker det att jag sträcker på mig och hästen håller sig på ett normalt avstånd och det visar att vi då respekterar varandra.

Hästen skall gå lugnt avslappnat och lita på att jag håller koll, den ska känna sig trygg med mig som ledare och att jag Skyddar den från "faror".

Det är himla härligt när vi når den punkten tillsammans jag och hästen:love:
Förtroende:love:

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama