Markträning - få hästen att backa

Sv: Markträning - få hästen att backa

Därför att det är människa som interagerar med hästen o har uppenbarligen vitt skilda åsikter om huruvida hästen ska vara med- ha ngt alls att säga till om.

Men...VA?

Det är skillnad på att förstå ett djurs beteende och att jämföra det med sitt egna.

Givetvis måste man se till att hästar är individer! Det trodde jag alla gjorde... :crazy: Min egna häst är en tuff individ med mycket egen vilja och humör så det blir över, vilket innebär att man kan vara tuffare mot henne utan att hon "tar skada" av det. När jag rider eller hanterar en ny häst ägnar jag alltid några minuter åt att bara känna av den, se vad denna hästen är för personlighet och formar arbetet efter det.

Det jag ville komma fram till med M.Baryards här som stegrade sig var att så vitt jag kunde se blev den ivrig efter ett hinder, började studsa på stället och sedan reste sig. Enligt mig är det inte okej. Jag skulle inte låta hästen resa sig för att den är sprallig, då får den lugna ner sig, stå på alla fyra ben och sedan låter jag den springa av sig under kontrollerade former. Om en häst/unghäst lär sig att det är okej att stegra lite när man har överskottsenergi är ju risken att den börjar göra det i andra situationer också. En sak som inte är okej är ska ALDRIG vara okej.

Jag håller verkligen med dig om att Sshameless har fruktansvärt bra kontakt och kommunikation!
Det är synd att inte fler har det... Allt för många går med näsan i vädret och tror att de vet allra bäst! De kan hantera sina hästar helknasigt, men nej de vet minsann bäst!
Jag försöker alltid vara ödmjuk och vill inte uppröra någon med varken mina åsikter eller inlägg här på Buke. Jag försöker inte hävda att jag vet bäst, men sammtidigt står jag upp för mina åsikter och metoder och vill inte låta fördomar och felaktiga bedömningar smita förbi. Jag rider en diciplin som snart drunkar i fördomar som folk har, och därför jobbar jag för att ta död på alla fördomar och få folk att se utanför lådan!

Du verkar ju ändå rätt nyanserad, skulle inte du kunna svara på mina frågor, tror du? :)

Det jag ville komma fram till med M.Baryards här som stegrade sig var att så vitt jag kunde se blev den ivrig efter ett hinder, började studsa på stället och sedan reste sig. Enligt mig är det inte okej.

Nu har jag inte sett detta, men ändå. Stegring är inte okej för mig heller. Mest för att jag blir rädd då.

Men vad jag undrar är: om nu Baryard inte tycker att det här är ett (stort) problem, anser du då att hon trots det BÖR ta krafttag mot hästen? (Ägde det här rum på en tävlingsbana?)

Nej, att bara backa runt i tid och otid löser givetvis inte alla problem. Men om en häst går på dig, då backar du undan den. Går hästen iväg när du ska sitta upp är ju backningen motsatsen till att gå fram och då visar man hästen att den inte ska gå framåt.

I de lägena är det ju stå stilla jag vill att hästen gör, så då är det vad jag påminner den om. Helt enkelt.

Men min fråga är: tror du att vi som inte backar våra hästar i de här lägena alltid har hästar som går på oss och som går iväg medan vi sitter upp?

Och en annan fråga, som hänger ihop med frågan om Baryard: om man nu inte tycker att det är ett problem att hästen buffar eller att den går iväg, varför ska man då göra något åt det? Tycker du att det på något vis är en viktig princip att hästen (jag menar inte din egen häst, utan hästen generellt sett) står still vid uppsittning, oavsett vad ryttaren tycker?

En buffig häst kan också hoppa.

Precis. Och igen, om nu buffandet inte ses som ett problem enligt människan, hästen hoppar dessutom på världscupnivå, vad i herrans namn spelar det då för roll om den är buffig? Om inte den människan störs av det?

Men...VA?

Det är skillnad på att förstå ett djurs beteende och att jämföra det med sitt egna.
Que´

Har inget behov av att försvara mig mot ngn som inte ens kan lägga på en sele:rofl:
25675778.jpg

JA jag tror mig inte vara häst.:grin:
Det handlar om häst- människa, inte 2 hästar som kommunicerar.
Jag har den fördelen att kunna tänka mer logiskt än hästen.

Mkt kan man lära sig av hästen, men de kan även lära sig mkt av oss- om de får tilliten- ge o ta.

Ja, precis. Eftersom det är människan som har större förmåga att tänka logiskt och är den mer intelligenta varelsen i relationen häst-människa, så är det människan som måste lära sig prata hästspråk i kommunikationsbiten. Hur mycket du än tränar kommer hästen aldrig lära sig prata människospråk och agera som en människa.

Buffandet är ett problem. Det är ett stort ledarskapsproblem.
Många gånger är det bara början, snart går hästen på människan, sen springer den över och slutar lyssna. Hästar som bufflar på i en flock, får snabbt lära sig att det inte är acceptabelt.

Hästar som får ledarrollen av människan och som egentligen inte är ledarindivid, mår ofta dåligt psykiskt pga att den måste "klara" av situationer den egentligen inte kan och gör det som känns rätt för stunden för hästen-.

Jag har själv ett fullblodssto, som fick bete sig så av förra ägaren hon gick bra i galoppen och fick utlopp för sin energi där.

När hon kom till mig så buffa hon nästan ikull folk och tillslut satte hon en i väggen.

Vi började med ledarskap och mycket förtroende, hon är känslig..

Idag skulle hon aldrig få för sig att buffa, nu har vi respekt för varandra och har jättekul..:love:

Que´

Har inget behov av att försvara mig mot ngn som inte ens kan lägga på en sele:rofl:
25675778.jpg

Så ofattbart barnsligt av dig, många gånger undrar jag hur gammal du är? :angel:

Så om man inte vet hur en sele ska ligga så kan man automatiskt inget om hästar, om man har inget att säga till om när det gäller hästhantering eller annat icke körningsrelaterat?

Du är verkligen tröttsam bortom allt förstånd nu. Du kommenterar inga av de vettiga inläggen, du ska bara hacka på småsaker som inte egentligen hör till tråden.
Har du blivit singel, eller varför ÄR du så ettrig?? :cool:

Ja det var dumt:o Skyller på huvudvärk:angel:

Säger såhär- om nu malumbub menar att hästen inte har känslor av ngt slag, så behöver man ej heller träna på att ta bort dess rädsla- flyktinstinkten.
De har då heller ingen anledning att bli aggressiva- om man tänker så.

Våran egen djupt rotade grott människodel av hjärnan- vad den nu heter- Amygdala- gör att vi inte heller reagerar med sunt förnuft i paniksituationer.

Senast ändrad:

-
Givetvis måste man se till att hästar är individer! Det trodde jag alla gjorde...

Tänk om det ändå vore på det visert...många TROR dom ser sina hästar på individnivå men det är inte sant. Dom VILL se hästen på ett visst sätt...

Jag fick bannor i en annan tråd för att jag "släpper" mina hästar för långt. Jag har full koll på allt men har också något uttänjda gränser..Jag har t ex ett sto som skulle vara rena rama katastrofen för en som håller på med dominansövningar...hon har helt klart damp och är lyckligt omedveten om det...jag vet att om nån skulle börja domdera henna och ta det sk ledarskapet ( som jag faktiskt har, men på ett annat sätt :D ) så skulle hon bli djupt olycklig..hon är som en seriefigur, fast på riktigt och hon har själv skrivit en blogg om sitt liv :angel: :love:
Detta är HON....alla som har haft med henne att göra kan intyga allt :D

http://www.metrobloggen.se/jsp/public/index.jsp?article=19.4599402

Men sen är det många som tillskriver sina hästar vissa personligheter som dom inte ens är/har....

Que´

...svarar du med ett försök till personangrepp.

Jag skrattar själv ofta över att jag inte såg på en gång att selen inte låg rätt, så ditt försök att få mig att må dåligt lyckades inte. Jag undrar vad den bilden och händelsen har med hästarnas beteende och framför allt mina svar i den här tråden att göra.

Buffandet är ett problem. Det är ett stort ledarskapsproblem.

Många gånger är det bara början, snart går hästen på människan, sen springer den över och slutar lyssna.

Jaså? Jag tycker att det finns många hästar som buffar litegrann och så är det inte mer med det. De verkar inte bli förvildade och maktgalna av det, faktiskt, och det verkar inte direkt bli värre med tiden heller.

Och i min fråga till Elanor, tänkte jag mig ju en elithäst i hoppning som buffar. En sådan häst presterar ju på max när ryttaren ber den. Men du menar alltså att man även där ett stort ledarskapsproblem, även om den som sköter om hästen inte tycker att det är ett problem?

Jaså? Jag tycker att det finns många hästar som buffar litegrann och så är det inte mer med det. De verkar inte bli förvildade och maktgalna av det, faktiskt, och det verkar inte direkt bli värre med tiden heller.

Och i min fråga till Elanor, tänkte jag mig ju en elithäst i hoppning som buffar. En sådan häst presterar ju på max när ryttaren ber den. Men du menar alltså att man även där ett stort ledarskapsproblem, även om den som sköter om hästen inte tycker att det är ett problem?

Big Point....kanske den slutar prestera om millimeterlydnad krävs...vars tog glädjen och självförtroendet vägen ???

Big Point....kanske den slutar prestera om millimeterlydnad krävs...vars tog glädjen och självförtroendet vägen ???

:bow:
Vilken människa (och nej - hästar är inte människor :angel:) skulle leva och må bra under ständig kontroll av en annan individ?

Ja, jag tror faktiskt att det inte skulle funka med "NH" på en prestationshäst...det krävs så mycket annat av dom så man är ju tvungen att iallafall låta dom få känna att dom kan ta ansvar själva och att man ger dom lite mer utrymme kanske för att man begär mer....fast alla hästar borde ju få vara lite scranky och dra en grävare då o då :D

Ja, jag tror faktiskt att det inte skulle funka med "NH" på en prestationshäst...det krävs så mycket annat av dom så man är ju tvungen att iallafall låta dom få känna att dom kan ta ansvar själva och att man ger dom lite mer utrymme kanske för att man begär mer....fast alla hästar borde ju få vara lite scranky och dra en grävare då o då :D

Vet ju inte hur alla utövar NH, men när JAG gör det så är det iaf så att jag arbetar för att få hästen att ta just eget ansvar.
Jag uppmuntrar också egna initiativ och att de ska få odla sina personligheter. Min tidigare traditionellt ridna och hanterade valack som har en tendens att bli introvert har verkligen blommat upp och börjat interagera. Jag är supernoga med att variera all träning då han blir less och introvert av att harva runt varv efter varv på ridbanan, och han klarar inte heller att hållas inom för "tighta" ramar gångartsmässigt och formmässigt utan att bli sitt gamla trista jag igen.
Hade en trditionell medryttare som vi fick säga upp efter två månader för att hon tränade för stereotypt för hans "nya jag".

Andra valacken är ung och där är jag noga med att avsluta träningen innan han blir trött, på ridbanan kan han vara slut efter en kvart och har då några små tecken han visar när han är trött. Slutar vi inte då blir allt bara rörigt och förvirrat, så, vi anpassar oss.

Såhär inkännande har jag inte varit tidigare, jag kunde inte läsa mina hästar och min rädsla gjorde att jag ville rama in och stänga ner, istället för att släppa dem fria och blomstra. Idag får jag antydningar att mina hästar är bortskämda, bortklemade, att jag är för mesig och att jag låter dem bestämma. Dock bufflar de inte på oss, de tränger inte, de biter inte, de skenar inte, de bockar inte av oss, de backar för en liten rörelse av handen, jag skickar dem före mig genom grindar och in i hagen, de sliter inte i grimskaftet utan följer fint, även om de kan sprätta och busa lite. De kan galoppera fint och kontrollerat när andras hästar är utom kontroll, och de både kan och får rejsa och busa när det är lämpligt.

Jag tycker mina hästar är perfekta, andra tycker nog att de hade varit bättre som de var innan. Men jag VILL inte att mina hästar ska acceptera att bli inspända och ihoptryckta, att bli tvingade och uttråkade. Jag vill att de ska säga ifrån hur de vill ha det, då får de det, inom rimliga gränser. Och när de vet det, då accepterar de gärna de gränser jag satt upp.

Och detta är inga "russin" jag plockat någonstans ifrån, detta är vad jag lärt när jag studerat PNH, och då pratar vi inte om att leka de sju lekarna dagarna i ända.

*kl*

Först och främst vil ljag åter igen tacka för alla era tips, även om många av dem är sådant jag ar jobbat med sedan jag fick hem hästen för inte alls länge sedan - och som inte har fungerat. Givetvis håller jag inte på och försöker backa henne dagarna i ända, och jag fattar givetvis att det är ett ledarskasproblem det handlar om - dock var det bara backandet jag bad om hjälp och tips om - när hon kommer för nära och ska gå på mig. Med detta inte sagt att vi inte jobbar på det stora hela dagligen, eller att det inte går framåt. Åter igen - detta är en häst som har fått måååånga morötter direkt ur handen så snart hon har lagt öronen lite bakåt... det tar lite längre tid än några veckor att få henne att förstå att hon inte får bestämma allt.

Efter att ha startat den här tråden, och faktiskt lessnat på en del individers tjafsande, så satte jag mig ner och verkligen funderade på hur jag gjorde när jag hanterar hästen, och hur hon reagerar. Jag satte mig dessutom i fönstret och studerade henne i hagen rätt många timmar. Jag vet faktiskt ärligt talat inte vad jag har förändrat, men det har börjat lossna rejält sedan ett par dagar tillbaka. Hon har inte försökt gå rakt över mig på flera dagar och hon låter mig glatt hämta in henne från hagen när vi ska jobba lite. Jag har inte behövt försöka få henne att backa mer sedan jag startade tråden heller, och har inte bett henne göra det då det inte har behövts.

Till sist vill jag dock kommentera att ni har hamnat liiiite ifrån ämnet.. tycker dessutom det är trist att western och "cowboys" får så mycket negativa kommentarer här i tråden... avundssjuka eller bara okunskap?

Tro mig det blir värre med tiden, speciellt när hästen inte högpresterar mer, men sen är hästar olika individer, så jag kan ju inte dra alla över en kam..

Håller med Skuggi, jag är också noga speciellt med unghästar, att sluta när det går bra och INNAN, de blir trötta både fysiskt och psykiskt.

Det är självklart att hästen också ska säga ifrån när något är fel, de är ju inga maskiner.

Jag håller definitivt inte på med ledarskap när det funkar i relationen, utan tar det med en gång, och sen gör vi roliga saker tillsammans som skogsritter, hoppar, rider dressyr och lite western, annars skulle det vara urtrist och då kommer problemen.

Ute och busar i skogen och backarna är vi så ofta vi kan:banana:

En häst som buffar gör inte det för den är kelen, utan det har blivit ett inlärt beteende, eftersom den fått/får fel signaler..av sin människa, sen om det är kändisar eller skogsmullar, spelar ingen roll.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama