Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det jag ville komma fram till med M.Baryards här som stegrade sig var att så vitt jag kunde se blev den ivrig efter ett hinder, började studsa på stället och sedan reste sig. Enligt mig är det inte okej.
Nej, att bara backa runt i tid och otid löser givetvis inte alla problem. Men om en häst går på dig, då backar du undan den. Går hästen iväg när du ska sitta upp är ju backningen motsatsen till att gå fram och då visar man hästen att den inte ska gå framåt.
En buffig häst kan också hoppa.
Que´Men...VA?
Det är skillnad på att förstå ett djurs beteende och att jämföra det med sitt egna.
JA jag tror mig inte vara häst.
Det handlar om häst- människa, inte 2 hästar som kommunicerar.
Jag har den fördelen att kunna tänka mer logiskt än hästen.
Mkt kan man lära sig av hästen, men de kan även lära sig mkt av oss- om de får tilliten- ge o ta.
Que´
Har inget behov av att försvara mig mot ngn som inte ens kan lägga på en sele
-
Givetvis måste man se till att hästar är individer! Det trodde jag alla gjorde...
Que´
Har inget behov av att försvara mig mot ngn som inte ens kan lägga på en sele
om nu malumbub menar att hästen inte har känslor av ngt slag, så behöver man ej heller träna på att ta bort dess rädsla- flyktinstinkten.
Buffandet är ett problem. Det är ett stort ledarskapsproblem.
Många gånger är det bara början, snart går hästen på människan, sen springer den över och slutar lyssna.
Jaså? Jag tycker att det finns många hästar som buffar litegrann och så är det inte mer med det. De verkar inte bli förvildade och maktgalna av det, faktiskt, och det verkar inte direkt bli värre med tiden heller.
Och i min fråga till Elanor, tänkte jag mig ju en elithäst i hoppning som buffar. En sådan häst presterar ju på max när ryttaren ber den. Men du menar alltså att man även där ett stort ledarskapsproblem, även om den som sköter om hästen inte tycker att det är ett problem?
Big Point....kanske den slutar prestera om millimeterlydnad krävs...vars tog glädjen och självförtroendet vägen ???
Ja, jag tror faktiskt att det inte skulle funka med "NH" på en prestationshäst...det krävs så mycket annat av dom så man är ju tvungen att iallafall låta dom få känna att dom kan ta ansvar själva och att man ger dom lite mer utrymme kanske för att man begär mer....fast alla hästar borde ju få vara lite scranky och dra en grävare då o då
Jaså? Jag tycker att det finns många hästar som buffar litegrann och så är det inte mer med det. De verkar inte bli förvildade och maktgalna av det, faktiskt, och det verkar inte direkt bli värre med tiden heller.
Och i min fråga till Elanor, tänkte jag mig ju en elithäst i hoppning som buffar. En sådan häst presterar ju på max när ryttaren ber den. Men du menar alltså att man även där ett stort ledarskapsproblem, även om den som sköter om hästen inte tycker att det är ett problem?