Sv: Markträning - få hästen att backa
Tack och lov för att du kom tillbaks i tråden och hjälpte till att få lite rätsida på det hela, önskar jag var lika bra på att få fram själva "kärnpunkten" i det hela........
kl
Jag förstår faktiskt inte vad det finns att klaga på i denna videon?
Jag får gåshud av att se det!
Hela denna tråden fick en liten "anti-western" känsla över sig.
Jag uteblev visst ifrån tråden lite länge, så jag återgår till 2-åringen och foderpåsen. Egentligen förstår jag inte varför han ska "tappa" den med påsen, det känns lite överdrivet Däremot att låta den glida över hela kroppen, lägga en påse över ryggen och liknande är ju jättebra träning! För vad? Jo, för att om hästen lär sig att prasslande saker inte är farliga kommer den att vara lugnare i sig självt och i situationer där prasslande föremål kan förekomma. På en tävling kan allt ifrån regnkappor och plastpåsar till banderoller och paraplyer förekomma. Då vill man inte ha en spänd häst som skyggar för prassel, utan en häst som vet att det inte är farligt, och kan behålla lugnet.
Och jag måste säga att SÅ många ouppfostrade hästar som det finns runt om i sverige idag, DET är skrämmande av något. Hästar som går på en och är buffiga, tigger godis och som går iväg när man ska sitta upp. Som drar och sliter i grimskaftet när de ska ledas och som inte lyssnar på något speciellt alls! Och här sitter folk och fasar för att denne Cowboy-figur backar sin häst fort över banan! () Han slår inte hästen till att backa, han pekar den till att göra det. Att han använder stora hjälper och signaler kan dels bero på att folk ska lära sig av videon och kanske behöver se vad han gör, och att inte hästen ska missförstå.
I videon rider han med mjuka skänklar, inga sporrar här inte! Ja, visst har han dom på sig, men använder dem? Nepp. Kolla bara på de fantastiska stoppen hästen gör, utan att han drar den i munnen. Är det avundsjukan som skuttar in? Är det rädslan för att mannen i (ve och fasa) cowboyhatt kanske faktiskt kan hantera hästar? De är inte gjorda av porslin, och att trava baklänges är ingenting de tar skada av. Videon med fuxen i manegen är ett faktastisk exempel på träning och ledarskap och förståelse. Hästen har öronen frammåt och är helt avslappnad och lugn, och utför arbetet med vilja. Är det verkligen så hemskt att vara ledare över sin häst?
Den gången "ni" sätter foten i stigbygeln och hästen helt sonika tar sig friheten att komma igång med ridturen på egen hand kommer "ni" kanske önska att "ni" lärde hästen stå still för länge sedan...
Tack och lov för att du kom tillbaks i tråden och hjälpte till att få lite rätsida på det hela, önskar jag var lika bra på att få fram själva "kärnpunkten" i det hela........