Markträning - få hästen att backa

Sv: Markträning - få hästen att backa

kl

Jag förstår faktiskt inte vad det finns att klaga på i denna videon?
Jag får gåshud av att se det!
Hela denna tråden fick en liten "anti-western" känsla över sig.

Jag uteblev visst ifrån tråden lite länge, så jag återgår till 2-åringen och foderpåsen. Egentligen förstår jag inte varför han ska "tappa" den med påsen, det känns lite överdrivet Däremot att låta den glida över hela kroppen, lägga en påse över ryggen och liknande är ju jättebra träning! För vad? Jo, för att om hästen lär sig att prasslande saker inte är farliga kommer den att vara lugnare i sig självt och i situationer där prasslande föremål kan förekomma. På en tävling kan allt ifrån regnkappor och plastpåsar till banderoller och paraplyer förekomma. Då vill man inte ha en spänd häst som skyggar för prassel, utan en häst som vet att det inte är farligt, och kan behålla lugnet.

Och jag måste säga att SÅ många ouppfostrade hästar som det finns runt om i sverige idag, DET är skrämmande av något. Hästar som går på en och är buffiga, tigger godis och som går iväg när man ska sitta upp. Som drar och sliter i grimskaftet när de ska ledas och som inte lyssnar på något speciellt alls! Och här sitter folk och fasar för att denne Cowboy-figur backar sin häst fort över banan! :eek::cry: (:grin:) Han slår inte hästen till att backa, han pekar den till att göra det. Att han använder stora hjälper och signaler kan dels bero på att folk ska lära sig av videon och kanske behöver se vad han gör, och att inte hästen ska missförstå.

I videon rider han med mjuka skänklar, inga sporrar här inte! Ja, visst har han dom på sig, men använder dem? Nepp. Kolla bara på de fantastiska stoppen hästen gör, utan att han drar den i munnen. Är det avundsjukan som skuttar in? Är det rädslan för att mannen i (ve och fasa) cowboyhatt kanske faktiskt kan hantera hästar? De är inte gjorda av porslin, och att trava baklänges är ingenting de tar skada av. Videon med fuxen i manegen är ett faktastisk exempel på träning och ledarskap och förståelse. Hästen har öronen frammåt och är helt avslappnad och lugn, och utför arbetet med vilja. Är det verkligen så hemskt att vara ledare över sin häst?

Den gången "ni" sätter foten i stigbygeln och hästen helt sonika tar sig friheten att komma igång med ridturen på egen hand kommer "ni" kanske önska att "ni" lärde hästen stå still för länge sedan...
:bow::bow::bow:

Tack och lov för att du kom tillbaks i tråden och hjälpte till att få lite rätsida på det hela, önskar jag var lika bra på att få fram själva "kärnpunkten" i det hela........:)

Jag tror också att han använder sig av ett "större" kroppsspråk för att människor som inte är insatta ska förstå det bättre.
:idea:

Prescis så är det nog. Det är ju faktiskt en intstruktionsvideo. Kändes ett tag som nästan hopplöst att få ordning på missförstånden här inne.

Skönt att det i alla fall finns några här som ser längre än näsan räcker.:)

Carina

“Listen to the horse. Try to find out what the horse is trying to tell you. All we are trying to do is fix things up to where he can find them; then it's the horse's idea.” Tom Dorrance

Jag fattar inte varför du är så aggressiv. Jag kommenterade filmer som visats i tråden, och du blir skitsur. Varför då?

Jag har aldrig påstått att jag vet särskilt mycket om NH. Min spontana uppfattning om det var mer positiv innan jag fick för mig att hänga lite här på hantering. Det jag har sett av NH här hittills har inte lockat mig.

En del av det tycker jag är för hårt mot hästarna, och annat tycker jag helt enkelt är övningar som jag inte är så intresserad av. Men det sista är alltså som jag ser det bara en smaksak. Man kan ha arbete från marken, trav eller dressyr som sin grej, hästar är hästar i vilket fall.

Mina kompisar och jag hoppade banor utan träns med våra ponnisar när vi var små, det är väl inte så märkvärdigt? Mer sånt ungar (och grabbar i cowboyhatt, kanske?) gör när de vill vara lite coola. Det gör ungarna i mitt stall ibland också.

När jag ser dina filmer gissar jag ju att den tränslösa barnsliga banhoppningen skedde i fyrtaktig galopp och utan riktig snärt och spänst, men det må vara förlåtet nu, tycker jag. :D

Jag tycker att det är konstigt att du kastar dig över att kritisera mig och vad du tror om mina kunskaper. :confused: Jag trodde att diskussionen handlade om hästhantering, inte om mig. :confused:

Varför är det så stor skillnad för dig (och kanske för andra NH:are) om man vidrör hästen eller inte? Det fattar jag verkligen inte. Genom att vifta kan jag ju lätt fösa/skrämma iväg hästen från mig, backandes om jag viftade framifrån. Genom att trycka den lite på bogspetsen och säga "back" kan jag få den att lugnt ta några steg bakåt.

Sen kan jag givetvis ha lärt den att backa genom att jag gör en liten handrörelse i luften, eller jag kan mota och slå den bakåt. Min poäng är att just själva beröringens vara eller inte vara säger så mycket om kommunikationen med hästen. Så då undrar jag ju varför tex du tycker att det är en så avgörande punkt?

Det kan ju inte vara så att du tror att alla som inte håller på med NH har hopplösa hästar som inte fungerar att hantera? :confused:

Ja, du ville ju ha svar, så då fick du det.......och jag har bara utgått ifrån det du själv har skrivit.........

För övrigt så förstår jag inte var du får detta med NH ifrån, inte någonstans har jag nämnt det begreppet, inte är det heller just NH som Clinton visar på filmerna utan en det är helt enkelt en träningsmetod med traditioner som sträcker sig långt bak i tiden, långt innan NH var ett begrepp.......Jag tycker du ska "läsa på" lite mer innan du uttalar dig......;)

Inte har jag heller förespråkat några särskilda "verktyg" för inlärning av specifika moment, håller helt med dig där, man kan använda precis vad som helst....händer, armar, pinnar, smackning, klick-ljud...You name it.......nej där har du nog blandat ihop mig med någon annan.....:angel:

Slutligen så måste jag erkänna att även jag i min barndom har ridit ponnyhästar, både med och utan träns, vi lekte ofta "Indian och Cowboys" på den tiden.........men jag skulle aldrig jämföra denna "vilda lek" med det som visades på filmerna.

Carina

:bow::bow::bow:

Tack och lov för att du kom tillbaks i tråden och hjälpte till att få lite rätsida på det hela, önskar jag var lika bra på att få fram själva "kärnpunkten" i det hela........:)

:o:o Tack du...

En sak jag ville tillägga, en vanlig missuppfattning som måste redas ut även i denna tråden! På vissa låter det som att NH-träning och liknande gör hästen avtrubbad, rädd och underkastad. Jag tränar min häst på liknande sätt som denna Clinton, dock inte på samma nivå. Men jag backar inte min häst 24/7 och tvingar henne inte att stå stilla som en staty och kastar plast på henne dagarna i ända!

Jag älskar min häst. Väldigt mycket. Och jag gosar med henne, kramas och kliar! Jag rider ut med henne och om hon hoppar runt för saker och krumbuktar korrigerar jag henne med ett leende och rider vidare. Jag vill inte ha en robot, utan en häst som inte blir farlig i några situationer och som jag kan flytta undad med en liten handviftning istället för hela min kroppstyngd!

Min häst i högsta graden HÄST! Hon gnäggar alltid åt mig, och vi arbetar tillsammans! När jag tex rider henne utan träns gör hon inte galoppombyten och spinn för att jag tvingar henne till det, utan för att jag ber om det och hon ser mig både som ledare och en del i teamet som ska utföra ett arbete ihop.

När jag leder in henne ifrån sommarhagen kan hon tackta av iver att komma in, men hon gör det vid min axel, med grimskaftet fortfarande slakt och utan att dra eller ta kommando. Hon är häst och en sprallig sådan, men under kontrollerade former som kommer sig av att jag har tränat henne grundligt.

Det Clinton visar i sina videos, speciellt den i ridhuset är ett smakprov på dem kommunikation man kan jobba upp. Det är en show, och ingenting man sysslar med hemma på gården. Att hästen galopperar på en volt runt dig har du kanske inte nytta av någon gång, men Clinton vill visa att det GÅR!

Skönt det kommer inlägg som ditt, har varit väldigt anti-här som du skrev.
Jag håller med dig det finns alldeles för många hästar som är ouppfostrade och inte alls vill vara med sin människa pga att kommunikationen brister.

Jag tror också att han använder sig av ett "större" kroppsspråk för att människor som inte är insatta ska förstå det bättre.

När jag får hem en bufflig häst som går på mig och försöker flytta mig, då är det backning som gäller, och jag backar tills hästen är eftergiven och sen bjuder jag in hästen och "säger" kom kompis och så smeker jag hästen, och berömmer även med rösten..

Efter ett par gånger så räcker det att jag sträcker på mig och hästen håller sig på ett normalt avstånd och det visar att vi då respekterar varandra.

Hästen skall gå lugnt avslappnat och lita på att jag håller koll, den ska känna sig trygg med mig som ledare och att jag Skyddar den från "faror".

Det är himla härligt när vi når den punkten tillsammans jag och hästen:love:
Förtroende:love:

Precis! Jag kan backa undan min häst kraftigt med bestämda steg när hon inte lyssnar på de mindre signalerna, men NÄR hon gör det berömmer jag henne upp över öronen och vi är kompisar, ett team. Jag är hennes ledare, inte hennes plågoande. Och hon är en förlängning av min kropp som tillåter mig att göra fantastiska saker!

NH kanske har blivit lite av en trend, och många tillämpar metoder som kanske inte alls är NH. Jag sysslar med bra hästhantering! Sen att jag har en repgrimma har ingenting med Pat parelli eller Monty Roberts att göra! :D

KL

följer fascinerat tråden och måste även notera att inte en enda kommenterat mitt tidigare inlägg, att det inte är backandet i sig som gör att en häst får förtroende för sin människa, och att det förtroendet INTE skapas magiskt av att man tvingar hästen att backa, om inte andra komponenter finns i bilden först, och runt det.

noviser här tror att det bara är att köra lite join up, även om man inte fattar vad man gör eller varför, eller tvinga hästen att backa, så löser det sig och man blir ledaren, sekunden hästen backar. tragiskt. Önskar att folk skulle läsa på lite innan de börjar utöva div. metoder, och förstå det jag skrev om i tidigare inlägg. Då skulle trådarna här ang. problem se betydligt annorlunda ut.

Jag fick en bild på näthinnan av ditt inlägg:o

Tänk om folk skulle börja göra såhär mot varandra- för att få respekt.

Fin problemlösning. Tänk er på arbetsplatser där folk bröstar upp sig mot varandra o den förste som backar är degraderad.

Det här är helt klart ngt manligt påfund- de tuppar sig.:devil:

Jag vill se ett naturligt förhållningssätt gentemot hästen.

:rofl::rofl:

Bland människor kan det vara den starkare som backar....:angel:

Men seriöst, hur tror du grottmänniskorna gjorde? Om vi nu ska se på det naturliga då.
För det är väl INGEN vettig som påstår att det liv den moderna människan lever är naturligt sett till våra naturliga behov.

Återigen jämför du hästarna med människor. Sluta med det nu.

KL

följer fascinerat tråden och måste även notera att inte en enda kommenterat mitt tidigare inlägg, att det inte är backandet i sig som gör att en häst får förtroende för sin människa, och att det förtroendet INTE skapas magiskt av att man tvingar hästen att backa, om inte andra komponenter finns i bilden först, och runt det.

noviser här tror att det bara är att köra lite join up, även om man inte fattar vad man gör eller varför, eller tvinga hästen att backa, så löser det sig och man blir ledaren, sekunden hästen backar. tragiskt. Önskar att folk skulle läsa på lite innan de börjar utöva div. metoder, och förstå det jag skrev om i tidigare inlägg. Då skulle trådarna här ang. problem se betydligt annorlunda ut.

Nej, att bara backa runt i tid och otid löser givetvis inte alla problem. Men om en häst går på dig, då backar du undan den. Går hästen iväg när du ska sitta upp är ju backningen motsatsen till att gå fram och då visar man hästen att den inte ska gå framåt.

För mig handlar det mest om att hästen ska flytta på sig, i alla riktningar. Rumpan, bogen, framåt och bakåt! Att backa är ju även bra om hästen inte lyssnar i ridningen, eftersom den sätter under sig, kommer ner på jorden och man kan "börja om från början" efter en ordentlig ryggning. Men många som hoppar på NH efter att ha läst en tråd här på Buke står och skakar i linorna och vet egentligen inte alls vad de sysslar med, och det är tråkigt.

Just nu backar jag ganska lite med min tant. Nu tränas det mest på att gå framåt och bort ifrån mig, ut på volt och byta varv!

Precis, det är det som är så fel mot hästarna att förmänskliga dem..
Håller fullständigt med dig..
Därav så många hästar med problem, pga människan och inte av nh som en del har fått om bakfoten:grin:

:o:o Tack du...

En sak jag ville tillägga, en vanlig missuppfattning som måste redas ut även i denna tråden! På vissa låter det som att NH-träning och liknande gör hästen avtrubbad, rädd och underkastad. Jag tränar min häst på liknande sätt som denna Clinton, dock inte på samma nivå. Men jag backar inte min häst 24/7 och tvingar henne inte att stå stilla som en staty och kastar plast på henne dagarna i ända!

Jag älskar min häst. Väldigt mycket. Och jag gosar med henne, kramas och kliar! Jag rider ut med henne och om hon hoppar runt för saker och krumbuktar korrigerar jag henne med ett leende och rider vidare. Jag vill inte ha en robot, utan en häst som inte blir farlig i några situationer och som jag kan flytta undad med en liten handviftning istället för hela min kroppstyngd!

Min häst i högsta graden HÄST! Hon gnäggar alltid åt mig, och vi arbetar tillsammans! När jag tex rider henne utan träns gör hon inte galoppombyten och spinn för att jag tvingar henne till det, utan för att jag ber om det och hon ser mig både som ledare och en del i teamet som ska utföra ett arbete ihop.

När jag leder in henne ifrån sommarhagen kan hon tackta av iver att komma in, men hon gör det vid min axel, med grimskaftet fortfarande slakt och utan att dra eller ta kommando. Hon är häst och en sprallig sådan, men under kontrollerade former som kommer sig av att jag har tränat henne grundligt.

Det Clinton visar i sina videos, speciellt den i ridhuset är ett smakprov på dem kommunikation man kan jobba upp. Det är en show, och ingenting man sysslar med hemma på gården. Att hästen galopperar på en volt runt dig har du kanske inte nytta av någon gång, men Clinton vill visa att det GÅR!

Låter som du har en mycket bra grund och väl fungerande kommunikation med din häst, och att du har kommit väldigt långt om du kan rida utan träns och göra spinns och galoppombyten, dit har inte jag kommit ännu. :o

Håller helt med dig i din bedömning av Clintons "uppvisningsvideo", lade också in den länken för att påvisa att man faktiskt kan uppnå detta med hjälp av de metoder Clinton (enligt vad jag kan bedömma av filmerna i alla fall) använder. Detta eftersom jag använder liknande metoder själv, men har lärt mig dem av en helt annan "Cowboy" som kommer hit lite då och då.

Carina

Precis, det är det som är så fel mot hästarna att förmänskliga dem..
Håller fullständigt med dig..
Därav så många hästar med problem, pga människan och inte av nh som en del har fått om bakfoten:grin:

Bra skrivet, jag är som sagt ingen NH fantast men jag är heller ingen NH-motståndare, för mig är hästhantering hästhantering oavsett vilken lära man håller sig till och det finns bra och dåliga människor inom alla "läror".

Men seriöst, hur tror du grottmänniskorna gjorde? Om vi nu ska se på det naturliga då.
För det är väl INGEN vettig som påstår att det liv den moderna människan lever är naturligt sett till våra naturliga behov.

Nej, det är mer människan som betér sig som en neanderthalare- vill vara lite grottfolk igen. Människorna uppträder illa- så enkelt är det.

Tror du att t.ex Markne o Baryard skulle hantera sina så?

hästarna förtjänar mkt mer respekt.
Vet inte hur många som skriver att hästarna är buffliga o ska då ryggas.
Jag har inte träffat på EN enda sdn häst- mkt konstigt :confused:

Jag håller grimskaftet dubbelvikt i båda mina händer, det skall hänga ganska löst, i hästens ögonhöjd, mitt framför hästen. Sen drar jag hastigt ut grimskaftet, fortfarande dubbelvikt, så att det blir helt rakt. Av rena chocken, det hände nåt, och det lät konstigt, så kommer hästen att backa..lite förbryllad kanske, men den backar..
Och du har tagit över ledarskapet just för tillfället.

Att flytta sidledes är också bra, men just backningen är det starkaste att använda, så jag förstår att du vill kunna komma dit. Om hon nu är så envis, är det bra att kunna backa henne, för att få kontroll på situationen.

Det här var bara ett litet tips..(det finns kanske fler knep..)

Jag tycker på det hela taget att man lär hästen- att fly bakåt stället. Man ger den inget val.
Det går emot hästens egna instinkter- flyktdjuret.

O att man även straffryggar hästen uppifrån ryggen.

Om hästen springer för mkt i ryttarens ögon så räcker det med att göra halt o sen öva start o stoprepetitioner- vara mer tydlig med vad man önskar.
Det här hänger oxå ihop med att man inte kan förutse/ läsa av vad hästen tänker göra- är ute för sent- samma som när hästen går på en. Stoppa den i tid istället.

Om man nu tycker att det är naturligt att rygga den- titta på hästar i flock.
De ryggar bara några steg för att komma runt o sen sticka iväg.

Men visst ja. Den får inte fly- den ska acceptera ALLT som dess människa hittar på. Om hästen vill fly, borde man leta felen hos sig själv- hur uppträder jag?
Hos gäng betyder respekt- ngt som man hotar sig till/ TAR ledarskapet- inte förtjänar för att man är god o rättvis.

Jag kanske ska vara extra tydlig med vad jag menade.

Du skrev
Tänk er på arbetsplatser där folk bröstar upp sig mot varandra o den förste som backar är degraderad.
vilket jag kommenterade med
och la till, i ett eget stycke (eftersom jag inte ville göra ett nytt inlägg)

Det är det enda jag kommenterat i mitt inlägg och det enda jag syftade på. Jag har inte kommeterat nånting om backning eller hästhantering.

Jag förmänskligar inte hästen. Däremot så ifrågasätter jag jag människans motiv i sina handlingar gentemot hästen.

Som om hästen inte får ha några känslor eller åsikter alls.:mad:
Den SKA inte bli rädd- för att då blir människan rädd- där problemet ligger- hos människan.

Titta på förtroendet mellen den tyska hoppryttarinnan o hennes nerviga häst-Shutterfly:love:
Hon låter den ha kvar sin personlighet, men har skapat ett förtroende som ger dem ett fantastiskt samspel. Teamwork:bow:

Och vad är det som säger att Baryards sätt att hantera hästar är det rätta bara för att hon tävlar på elitnivå i hoppning? En buffig häst kan också hoppa. Jag har inte sett en enda video eller liknande där Baryard demonstrerar hur man hanterar en häst ifrån marken, men jag är väldigt intresserad!

Jag har däremot sett Baryard hoppa en häst, som sedan reser sig högt upp på två ben utan att hon gör någonting åt det. Kanonbra balans! Men det är ingen metod jag står bakom. Om nu hästar ska vara hästar i den vidaste utsträckningen som går, jamen släpp dem i en hage på 20 hektar och låt dem gå där. Att stå inne i en box är inte häller naturligt, men vi ställer in dem där ändå och ingen höjer på ögonbrynet.

Men när vi däremot backar hästen... oj oj.

Jag tror att det skiljer sig i synen på hur hästar funkar.

Inom NH säger man att det finns några få olika typer hö./ vä hjärna.

Det är så mkt MER som spelar roll- även hormoner.

Det viktigaste är att man passar ihop med sin häst- rätt typ. Ibland får man acceptera fakta o byta häst.
Inom NH ska man först ha hästen mkt mkt lydig från marken- annars går det inte att rida bra, men det går- om man lyssnar på hästen.

Att hästar reser sig- är en försvarsmekanism hos hästen- om vi inte talar om hingstar som vill brösta upp sig.
Varför Malins häst reste sig vet vi inte, men hennes reaktion tyder på att hon förstog vad hästen ville säga eller om den bara blev skrämd.
Tyckte du att hon skulle göra affär av det?
ETT tecken på obehag hos den är att den ruskar på huvudet. OM man lyssnar på det kan man undvika vidare eskalering när hästen försöker säga att det är ngt som är fel. Man kollar utrustningen o om det upprepar sig, kan det vara en skada som är på G. Man förutsätter inte att hästen är dum.

Om hästar finner ngt obehagligt eller gör ont så kan de ju inte säga det mer än via kroppsspråket- det alla säger att man ska läsa av. Då kan man inte ignorera det o bestraffa hästen. Har man feltolkat?

Alla hästar vill väl, men formas av sina erfarenheter- de med. Man måste vara förstående o be hästen om ursäkt ibland.

Hur ofta läser man inte här om hästar som vid köp är helt underbara o sen visar på "personlighetsförändringar" efter en tid? Om hästen har varit "underbar" i hela sitt tidigare liv- vad kan det bero på att den snabbt förändras? Många råd här går ut på att den skulle vara dominant, när den i själva verket kanske är lågrangad/ osäker o behöver en tryggare människa.

Om man tillgodoser hästens alla behov- där motion ska ingå, så blir det sällan några problem.
*Måste lägga till att det finns duktiga människor här som har en exceptionell god kontakt med sina- Sshameless är en.*

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama