Märkeskläder på dagis

WBanna

Trådstartare
Förut hörde jag ryktas om att barnen på vissa dagis inte fick ha märkeskläder. Stämmer detta, är det så på vissa förskolor, eller är det bara en myt?

Jag har arbetat på olika förskolor i några olika kommuner. Har aldrig hört talas om det hittills. Blir spännande och se om någon annan har erfarenhet av det...

Vad är märkeskläder? Finns det kläder utan märke? Eller gäller det vissa sorts märken? Eller en viss prisklass? Om man köpt begagnat, fått gratis?

Låter som en myt.

Förut hörde jag ryktas om att barnen på vissa dagis inte fick ha märkeskläder. Stämmer detta, är det så på vissa förskolor, eller är det bara en myt?

Jag skulle gissa på att det är en myt. Jag har aldrig hört talas om det, varken som förälder eller personal i flera olika kommuner.

Dagis känns ju dessutom som det minst relevanta stället att ha förbud mot märkeskläder. I högstadiet vore det lämpligare. (Fast då kanske genom skoluniform, att definiera "märkeskläder" är ju omöjligt.)

Förskolepersonalen här har inte haft några synpunkter på barnens klädmärken.

Jag kan dock tänka mig att någon kan ha uttryckt att det kanske inte är så lämpligt att ha dyrak märkeskläder på förskolan eftersom det faktiskt händer att kläder försvinner.

Aldrig hört talas om! Däremot får man ju vara beredd på att kläder kan förstöras/försvinna/bli fläckiga etc. Men vi använder ex.vis bästa overallen på förskolan eftersom det är där de är ute allra mest under veckodagarna på vintern och då vill jag att de håller sig torra och inte fryser.

Det låter bra att det verkar vara en myt. Skulle vara helt sjukt annars. Säger som @Sar , på dagis vill man ju använda de bästa kläderna, iaf när det gäller ytterkläder o dyl.

Jag vet om folk som har skilda dagiskläder. Perfekt, tycker jag! Det gör inget om det kommer färg, rödbeta eller blåbär på tröjan.

Varför skulle man inte få sätta på sitt barn vad som helst? Är också nyfiken om denna regel finns.

Byter de om då när barnet kommer hem, eller är det så att de vanliga kläderna endast bärs på helger?

Jag Ian nog erkänna att jag tex inte skickar med den nya overallen till dagis utan jag köper en beg till det liksom andra slitkläder

Däremot så har jag aldrig skilt på de andra kläderna utan tycker det är trevligt och han är fint och ffa bekvämt klädd både på förskolan och hemma

Byter de om då när barnet kommer hem, eller är det så att de vanliga kläderna endast bärs på helger?

Det vet jag inte. Mycket möjligt att de har hemmakläder, finkläder och dagiskläder.

Jag byter också om genast jag kommer hem.

Och för att vara petnoga så är inte barnen automatiskt lediga på helgen, eftersom dagiset är öppet 24/7 ;)

Det kan ju finnas nån tanke bakom. Mitt barnbarn blev av med en jättefin dyr sak i början på fsk. Sen dess blir det mindre dyra saker hon får ha där.

Jag Ian nog erkänna att jag tex inte skickar med den nya overallen till dagis utan jag köper en beg till det liksom andra slitkläder

Däremot så har jag aldrig skilt på de andra kläderna utan tycker det är trevligt och han är fint och ffa bekvämt klädd både på förskolan och hemma

+@em-pirre

Det där är jag lite fascinerad av, borde det inte sluta med groteska mängder kläder, både volymmässigt och ekonomiskt? Dubbla uppsättningar av alla ytterkläder (overall, underställ, vantar och mössor för kallt och mindre kallt väder, regnställ, varma skor, vattentäta skor, etc), plus ytterligare reservkläder/skor när ordinarie behöver tvättas/försvinner på dagis. Ovanpå det dubbla uppsättningar av innekläder, för varma och mindre varma dagar. Lägg till att barnen växer snabbt, och att allt måste införskaffas på nytt varje ny årstid... Det måste ju sluta med att man köper typ 8 jackor, 6 mössor, 8 par skor, 3 overaller, 4 överdragsbyxor, 10 vantar, etc per år och barn?

Kan det inte vara så att något dagis tex helt enkelt är trötta på försäldrar som kommer och klagar över att kläderna blivit smutsiga pga att dom var så dyra?

Vet att när min mamma jobba på dagis för visserligen en del årsedan nu men ändå, då var det mängder av föräldrar som var arga pga att barnens dyra kläder var smutsiga. Kan mycket väl tänka mig att förskolor/dagis kan uppmana föräldrar om att inte ta på dom dyraste kläderna pga dom anledningarna.

Kan det inte vara så att något dagis tex helt enkelt är trötta på försäldrar som kommer och klagar över att kläderna blivit smutsiga pga att dom var så dyra?

Vet att när min mamma jobba på dagis för visserligen en del årsedan nu men ändå, då var det mängder av föräldrar som var arga pga att barnens dyra kläder var smutsiga. Kan mycket väl tänka mig att förskolor/dagis kan uppmana föräldrar om att inte ta på dom dyraste kläderna pga dom anledningarna.

Jisses, vilka idioter till föräldrar...

Jisses, vilka idioter till föräldrar...

Jag kan bli lite trött ibland, faktiskt, eftersom barnen är så nedkletade med mat när man hämtar dem att man i princip inte kan visa sig bland folk, utan måste hem och tvätta barnen och byta kläder först. Inte nån enstaka fläck, utan mat i ansiktet, och kläderna stela av mat. Det går ju att använda haklappar till små barn, t ex.

För egen del så tycker jag det är trevligt att kunna göra en utflykt eller vara ute en stund efter dagis, men det funkar ju inte om barnen är hungriga, törstiga, jättesmutsiga och behöver nya blöjor när man hämtar dem. Hemma kan de gå med samma kläder i flera dagar, på dagis händer det aldrig nånsin att de kan ha samma tröja eller byxor mer än en dag. Så det blir ju ett enormt slitage på kläderna, och enormt mycket tvätt när man har barnen på dagis. Jag kan förstå om man blir lite less när förskolepersonalen inte ens det allra minsta försöker vara lite försiktiga med kläder, ens på nivån att ge barnen en haklapp.

Jag kan bli lite trött ibland, faktiskt, eftersom barnen är så nedkletade med mat när man hämtar dem att man i princip inte kan visa sig bland folk, utan måste hem och tvätta barnen och byta kläder först. Inte nån enstaka fläck, utan mat i ansiktet, och kläderna stela av mat. Det går ju att använda haklappar till små barn, t ex.

För egen del så tycker jag det är trevligt att kunna göra en utflykt eller vara ute en stund efter dagis, men det funkar ju inte om barnen är hungriga, törstiga, jättesmutsiga och behöver nya blöjor när man hämtar dem. Hemma kan de gå med samma kläder i flera dagar, på dagis händer det aldrig nånsin att de kan ha samma tröja eller byxor mer än en dag. Så det blir ju ett enormt slitage på kläderna, och enormt mycket tvätt när man har barnen på dagis. Jag kan förstå om man blir lite less när förskolepersonalen inte ens det allra minsta försöker vara lite försiktiga med kläder, ens på nivån att ge barnen en haklapp.
Men fy är det så på er förskola :-(. Vad tråkigt i så fall, minns ju att ni skulle byta- låter ju som ett nerbyte. Trist!!

Liknande trådar

Övr. Barn Jag lärde mig precis att mitt barns försäkring betalar ut 10 000 kr när mitt barn fått sin ADHD-diagnos. Jag kanske är löjligt...
Svar
13
· Visningar
922
Senast: Magnum
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 869
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 283
Övr. Barn Barnet har vissa kompisar där man ser en personlighetsförändring hos barnet. Det är ingen som ”far illa” av det men vi märker väldig...
Svar
5
· Visningar
1 112

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka