Manifestation för "Hästmannen"

Sv: Manifestation för "Hästmannen"

Problemet är väl snarast att du utan att själv vara riktigt insatt i ärendet anklagar dina kollegor för att arbeta rättsosäkert.
PL

Problemet är väl snarast att du utan att själv vara riktigt insatt i ärendet anklagar dina kollegor för att arbeta rättsosäkert.
PL

Anklagar och anklagar, jag anser att man ska skriva rättsäkra beslut. Får jag inte ha en åsikt för att själv arbetar med samma sak? Konstruktiv kritik mottar jag själv gällande mitt eget arbete oxå med glädje. Allt som gör att nästa beslut blir bättre och mer rättssäkert. Det är ändå myndighetsutövning vi sysslar med och det ska tåla granskning och överklagningar till högsta instans. Om man inte tål det ska man byta yrke till något som inte är offentligt och inte överklagningsbart.

Kan du inte ha åsikter kring en annan veterinär som gör en felbehandling? Att hålla alla bakom ryggen för att man är i samma kår går emot mina principer. Jag ställer mig inte heller och mobbas för att alla andra gör det heller. Jag står endast för mina åsikter. Tycker någon annan att dom har gjort ett toppenjobb har dom rätt att tycka så.

Mumin

Jag går inte ut o diskuterar kollegors jobb på nätet. Våra etiska regler gentemot kollegor behöver inte innebära att man håller folk bakom ryggen när de begått felaktigheter.
PL

Jag går inte ut o diskuterar kollegors jobb på nätet. Våra etiska regler gentemot kollegor behöver inte innebära att man håller folk bakom ryggen när de begått felaktigheter.
PL

Då är vi olika helt enkelt. Jag diskuterar om det mesta, det hör till min natur. Jag pratar om mitt sexliv öppet medans någon annan tycker det är för intimt.

Jag vill att allmänheten ska få ta del av perspektivet vi arbetar utifrån som myndighetspersoner. Det är få som har insyn just för att folk inte pratar om det. Jag blev myndighetsperson för att förändra saker jag tycker är fel. Ett av dem är att diskutera öppet kring problematiken som finns.

Tur att vi alla är olika :cool:

Helt rätt att öppet diskutera perspektivet man arbetar från. Att beskylla kollegor att arbeta rättsosäkert i ett fall man inte sett från insidan är ngt helt annat.
PL

Detta är även tolkningen jag gjort, så ett exempel.

Miljöförvaltningen genomförde under våren 2008 ett projekt med inventering av tillståndspliktiga häststallar i Stockholms kommun.

"För att se vilka problem som kan uppkomma framöver noterades även hur kommande krav (2009/2010) i lagstiftningen uppfylls i dagsläget. Det visade sig att kravet på uppbindning i spilta max 16 timmar per dygn är svårast att uppfylla. Möjligheten för hästarna att dagligen röra sig fritt kan uppfyllas av alla verksamheterna, dock endast i ridhus hos ett flertal."

"Bedömningsgrunderna är anpassade efter den nya lagstiftningen för häst som började gälla år 2007 och som har skärpta krav bland annat med avseende på uppbindning, utevistelse och social kontakt. En del av de nya kraven har övergångsbestämmelser på några år (2009 och 2010) för att underlätta omställningen."

http://insyn.stockholm.se/insynTransFrameMain.aspx?id=35&nodeid=315278

Helt rätt att öppet diskutera perspektivet man arbetar från. Att beskylla kollegor att arbeta rättsosäkert i ett fall man inte sett från insidan är ngt helt annat.
PL

Vad tusan behöver jag se från insidan för att se att ett beslut är felskrivet? Den bygger på lagstiftning, finns inget att se eller inte se. Man kan inte skriva ett beslut som är uppbyggt på luft. Det är dessutom jurister som är beslutande inte djurskyddshandläggare. Med andra ord inte mina kollegor. Det är dom som ska hålla koll på lagstiftningen är det tänkt ;-)

Så som sagt jag anser inte att man kan beslut om utevistelse före övergångsbetämmelsens tidpunkt och inte heller kan man skriva punkter att gälla för obestämd tid framöver.

Det finns saker som jag sagt är bra oxå så gå inte o bli alldeles dyster i garderoben :grin:

Senast ändrad:

Om det inte sthlm kommun duger så finns det på sjv:s sida följande:

Utevistelse och betesgång för hästar
Du bör ge din häst möjlighet att röra sig fritt i rasthage eller motsvarande varje dag. Observera att en ny regel gäller från och med den 1 augusti 2010 då du ska se till att din häst dagligen har möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter

Så som sagt. Samma krav och lika inför lagen.

Nu tänker jag inte diskutera mera så jag tackar för en trevlig diskussion i mitt favoritämne.

Det som är gemensamt för alla djurskyddshandläggare tror jag är en önskan att djur ska få det bättre. Men att följa minimilagstiftning är ofta långt ifrån välfärd. Ta bara minkar som ett exempel som jag hoppas vi inte kommer behövs se i framtiden. Ändå tycker jag det är viktigt att lagstiftningen är lika för alla så länge den ser ut som den gör. Tävlingsryttare som bonde.

Personligen längtar jag till den dag då vi infört animalbased measurements istället för att mäta djurens välmående baserat på nästan enbart inredning.

"Welfare Quality-projektet har utarbetat ett antal kriterier och strategier för att bedöma djurens välbefinnande. Dessa handlar inte bara om att se på goda lokaler, foder och hälsa utan också att följa hur djurens beteende speglar deras välbefinnande."

Tills dess arbetar jag precis som alla andra kollegor med den begränsade lagstiftning som finns och de metoder anvisade.

Jag upplever dock att många mycket bra djurägare har dåligt samvete över petitesser. Så om jag skulle vilja förmedla någonting är att hos dessa har djuren det i mitt perspektiv ofta en fantastisk tillvaro :)

Senast ändrad:

Såg att detta stod i utredningen, Det sammanfattar vad jag tycker är ett problem i lagstiftningen just nu specifikt när lst skriver mer beslut än kommunerna nånsin tidigare gjorde.

http://www.sou.gov.se/kommittedirektiv/2009/dir2009_57.pdf

"Regeringen har också uppmärksammats på att tillämpningen av bestämmelserna i 31 § punkten 5 och 29 § första stycket punkten 5 djurskyddslagen i vissa fall kan leda till oönskade konsekvenser. De situationer som åsyftas är när en person gör sig skyldig till något som föranleder upprepade förelägganden eller förbud. Länsstyrelsen är i sådana fall skyldig att besluta att omhänderta ett djur eller att meddela ett djurförbud. Bestämmelserna har dock, enligt vad regeringen har erfarit, kommit att tolkas på ett sätt som innebär att kontrollmyndig-heten regelmässigt beslutar om omhändertagande eller djurförbud i samband med att en person meddelas ett föreläggande eller ett förbud en tredje gång. Det finns en risk att en sådan tilllämpning av bestämmelserna kan leda till onyanserade eller oönskade konsekvenser om beslutet om omhändertagande eller djurförbud inte står i proportion till de förseelser som djurhålla-ren i det enskilda fallet gör sig skyldig till. Detta kan antingen leda till att kontrollmyndigheten drar sig för att meddela förelägganden eller förbud, trots att de i sig är motiverade, eller till att djurhållaren tvingas leva med ett beslut som vid en helhets-bedömning synes väl strängt.

Senast ändrad:

Om det inte sthlm kommun duger så finns det på sjv:s sida följande:

Utevistelse och betesgång för hästar
Du bör ge din häst möjlighet att röra sig fritt i rasthage eller motsvarande varje dag. Observera att en ny regel gäller från och med den 1 augusti 2010 då du ska se till att din häst dagligen har möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter

Så som sagt. Samma krav och lika inför lagen.
Nu har du kastat skit nog på djurskyddsinspektörer som tydligen inte tillhör det län du arbetar i (om du nu jobbar som en). Den rapport du hänvisar till från Stockholm redovisar överhuvud taget inte de krav som ställdes avseende dränering av hagar och redovisning av hur utegångskravet skulle uppfyllas. Den säger inte heller vilka krav som ställs på Stockholmsstallen idag. Vad respektive länsstyrelse vidtar för åtgärder avseende rastningskravet har du uppenbarligen inte en susning om. Ditt beteende mot dina "kollegor" är inte acceptabel. Och, ja, jag skäms över att tydligen tillhöra samma yrkesgrupp som du. Det är en väldig skillnad på att vara "öppen och rak" och vara respektlös och oförskämd som du är i mot dina sk Kollegor.

Om du jobbar på en länsstyrelse får du väl lov att göra ditt bästa där. Ge tusan i att kommentera ärenden som du bara känner till en bråkdel av och då talar jag om stockholmsdelen, för det ärendet/rutinen har du uppenbarligen inte en susning om! Inte för att du verkar kunna tänka objektivt när det gäller hästmannen heller!

Senast ändrad:

Nu har du kastat skit nog på djurskyddsinspektörer som tydligen inte tillhör det län du arbetar i (om du nu jobbar som en). Den rapport du hänvisar till från Stockholm redovisar överhuvud taget inte de krav som ställdes avseende dränering av hagar och redovisning av hur utegångskravet skulle uppfyllas. Den säger inte heller vilka krav som ställs på Stockholmsstallen idag. Vad respektive länsstyrelse vidtar för åtgärder avseende rastningskravet har du uppenbarligen inte en susning om. Ditt beteende mot dina "kollegor" är inte acceptabel. Och, ja, jag skäms över att tydligen tillhöra samma yrkesgrupp som du. Det är en väldig skillnad på att vara "öppen och rak" och vara respektlös och oförskämd som du är i mot dina sk Kollegor.

Om du jobbar på en länsstyrelse får du väl lov att göra ditt bästa där. Ge tusan i att kommentera ärenden som du bara känner till en bråkdel av och då talar jag om stockholmsdelen, för det ärendet/rutinen har du uppenbarligen inte en susning om! Inte för att du verkar kunna tänka objektivt när det gäller hästmannen heller!

Och vart har jag " kastat skit"?

Detta är ett diskussionsforum och jag har rätt att tillföra min kunskap till vad som skrivs. Om ngt är det viktigt att ngn benar ut vad som är vad och varför. Du tycks ju inte heller veta vad som är vad om du nu jobbar med lagstiftning.
Nej jag tycker inte att allt i detta ärende är bra. Inte heller är allt jag skriver perfekt. Därför finns möjligheten att överklaga. Allt jag skriver förväntar jag mig att människor har åsikter kring. Tycker inte vare sig journalister, rättsväsendet eller andra som har åsikter kring det kastar skit.

Snyggt att övergå till personangrepp på mig när du såg att jag hade bättre koll än dig på lagstiftningen innebörd i detta fall. Och det står precis så i sthlms rapport. Att de kontrollerat de framtida kommande regler gällande utevistelse. Hur de kommer att kunna uppnå dessa krav EFTER dess att det vunnit laga kraft.

Som sagt. Jag ser inte varför man ska förelägga enbart vissa om utevistelse när regeln inte vunnit laga kraft. Det är inte objektivt.

Du har helt öppet anklagat dina kollegor för att inte arbeta rättssäkert.
PL

Men HERREGUD jag har öppet anklagat mig själv i så fall också. :grin: Har du ngn koll på myndighetsutövning??

Man gör fel, man skriver beslut som prövas för att det ska bli prejudikat. Det kan inte alltid bli rätt. Det är inte ens säkert att MIN tolkning är rätt. Inte heller är det säkert att förvaltningsrätten har rätt tolkning, det kan överklagas till nästa instans och de kan ändra på beslutet när som helst och bestämma att det är en annan tolkning. Det är inte förrens det prövats av högsta instans vi kan vara säkra på någonting.

Det har INGENTING att göra med enskilda handläggare att göra. Saker som gått juristerna förbi i viss mån lite konstigt, men de kanske hade hög arbetsbelastning just då. :angel: Det har aaaldrig hänt mig.

Slutsatsen är att man ska överklaga allt som går en emot så långt det går :angel:

Välkommen till rättssäkerhet :)

Tycker ni tar det hela konstigt. Feel free att kritisera precis allt jag står för och tycker oxå. Det är som inte mer konstigt än att man i ett land med demokrati och frihet att uttala sig har rätt att ha en åsikt oavsett vem som tyckt den/skrivit den. Tycker ni är rätt larviga som tycker att bara för att jag skulle vara en av speciell kår ska hålla med och tycka precis som dom. Jag skulle ha exakt samma tyckande om det var på min hemma plan oxå. Vi tycker ofta olika inom arbetsgruppen oxå. Inget konstigt.

Kan jag öppet kritisera poliser, åklagare , läkare, försäkringkassan. Eller ska jag hålla med allt staten tycker eller är det bara dom som exakt arbetar med det jag arbetar med som jag ska hålla ryggen fri för?

Lägg ner, jag får ha precis vilka åsikter jag vill. Om nu sthlm lst oxå skrivit beslut om utevistelsekrav före lagen gick igenom tycker jag dom likföbannat gjort fel. Men det är vad jag tycker, inte gud allsmäktiga ;-)

Senast ändrad:

Nej, jag tror inte heller MUMIN_69 är någon djurskyddsinspektör, hon försöker bara få lite mer tyngd bakom sina åsikter. Hon är inte alls bekväm men det språk hon försöker använda, jag kan inte tro att hon skulle ha som profession att skriva rapporter i detta ämne. Men jag kan naturligtvis ha fel.

Om "kollegorna" i Jönköping gjort ett så dåligt jobb som MUMIN_69 påstår lär väl visa sig, då blir ju detta en sittande fågel för Stig-Anders jurist vid en överklagan....

Och vart har jag " kastat skit"?

Detta är ett diskussionsforum och jag har rätt att tillföra min kunskap till vad som skrivs. Om ngt är det viktigt att ngn benar ut vad som är vad och varför. Du tycks ju inte heller veta vad som är vad om du nu jobbar med lagstiftning.
Nej jag tycker inte att allt i detta ärende är bra. Inte heller är allt jag skriver perfekt. Därför finns möjligheten att överklaga. Allt jag skriver förväntar jag mig att människor har åsikter kring. Tycker inte vare sig journalister, rättsväsendet eller andra som har åsikter kring det kastar skit.

Snyggt att övergå till personangrepp på mig när du såg att jag hade bättre koll än dig på lagstiftningen innebörd i detta fall. Och det står precis så i sthlms rapport. Att de kontrollerat de framtida kommande regler gällande utevistelse. Hur de kommer att kunna uppnå dessa krav EFTER dess att det vunnit laga kraft.

Som sagt. Jag ser inte varför man ska förelägga enbart vissa om utevistelse när regeln inte vunnit laga kraft. Det är inte objektivt.
Kan det bero på att man försöker gå en medelväg då stallet eller skötseln i stallet inte fungerar som inhysningssystem för djur??? Kan det bero på att man inte anser att djurförbud är den bästa lösningen någonsin?? Ja, jag kanske gick till personangrepp, det ber jag om ursäkt för.

Trots allt undrar jag hur personer med den kompetens som du enligt dig själv har kan anse att en person som hästmannen ska få fler chanser att bättra sin djurhållning när det handlar om ett ärende som hållit på under många år. Också undrar jag hur vissa personer ser sig själva som så kompetenta att de inte behöver sätta sig in i ärendena ordentligt innan de påstår att andra inom samma yrkesgrupp, som faktiskt varit på plats och sett, talat med djurägaren och känt lukten av ett stall som inte skötts ordentligt och tittat och känt på smutsiga hästar, har gjort felaktiga eller orättvisa bedömningar.

Nej, jag tror inte heller MUMIN_69 är någon djurskyddsinspektör, hon försöker bara få lite mer tyngd bakom sina åsikter. Hon är inte alls bekväm men det språk hon försöker använda, jag kan inte tro att hon skulle ha som profession att skriva rapporter i detta ämne. Men jag kan naturligtvis ha fel.

Om "kollegorna" i Jönköping gjort ett så dåligt jobb som MUMIN_69 påstår lär väl visa sig, då blir ju detta en sittande fågel för Stig-Anders jurist vid en överklagan....

Jag blir tokig. Vart har jag sagt att jag tycker att de gjort ett dåligt jobb. Jag säger bara att VISSA av punkterna inte är skriven korrekt i tidsangivelsesynpunkt och att kravet om utevistelse inte borde ha ställts. Jag har gång på gång även skrivit om de punkter som är korrekt ställda samt att jag håller med om att förbudsbeslutet kommer att hålla lagligt.

Ni läser ju som satan läser bibeln. Plockar bara ut det ni blir irriterade på.

Så om igen. Övriga punkter är befogade att ställa krav på. Och jag tror förbudet kommer hålla en överklagan. Men vissa saker är under kritikt.

Precis som säkerligen vissa saker jag skrivit är. :eek:

Kan det bero på att man försöker gå en medelväg då stallet eller skötseln i stallet inte fungerar som inhysningssystem för djur??? Kan det bero på att man inte anser att djurförbud är den bästa lösningen någonsin?? Ja, jag kanske gick till personangrepp, det ber jag om ursäkt för.

Trots allt undrar jag hur personer med den kompetens som du enligt dig själv har kan anse att en person som hästmannen ska få fler chanser att bättra sin djurhållning när det handlar om ett ärende som hållit på under många år. Också undrar jag hur vissa personer ser sig själva som så kompetenta att de inte behöver sätta sig in i ärendena ordentligt innan de påstår att andra inom samma yrkesgrupp, som faktiskt varit på plats och sett, talat med djurägaren och känt lukten av ett stall som inte skötts ordentligt och tittat och känt på smutsiga hästar, har gjort felaktiga eller orättvisa bedömningar.

Det är där du missuppfattar mig. Jag säger INTE att de gjort felaktiga bedömningar gällande bristerna. Brister har funnits, det har jag sagt hela tiden. Jag tycker dock inte att de tolkat lagstiftningen riktigt rätt i besluten i allt. Vissa saker är ju som jag sagt bra, andra mindre bra. Dock gillar jag inte att de skrivit dubbla beslut på samma brist.

Jag är osäker på vad jag tycker om hurvida han ska ha djurförbud eller ej. Lagligt tror jag det kan gå igenom och för hästarna kanske det är det bästa.
Men principiellt sätt tycker jag det ska mkt till för att döma ut ett djurförbud till någon som följt föreläggandena som är skrivna. Men vi kan tycka olika det är okey det oxå. :D

Senast ändrad:

Verkar vara några som inte fått möjlighet att läsa beslutet i frågan, läger med en länk till det.

https://docs.google.com/fileview?id...XFLrNfF2pPg4nb628nlEee&hl=sv&authkey=CKP1u9kM

Och där blev jag ännu mer övertygad om att länsstyrelsen har gjort en korrekt bedömning. Oavsett utevistelsekravet. Även om det inte funnits med i besluten finns det gott och väl underlag för prövning av djurförbud enligt min mening.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Det handlar om den så kallade ”Hästmannen”, småländske lantbrukaren Stig-Anders Svensson, som fick djurförbud och fråntogs sina tre...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 367
Senast: ginnies
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Uppföljaren om Hästmannen, bonden Stig-Anders som sköter sin gård som man gjorde på 1800-talet, kommer att visas på TV. Första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 764
Senast: ginnies
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter När arbetshästarna Sally, Linda och Mona lämnar gården blev bonden Stig-Anders Svensson, känd som Hästmannen, ensam kvar. – Allt...
Svar
1
· Visningar
1 593
Senast: Tora
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter 16 januari är det smygpremiär av den uppföljande filmen om ”Hästmannen”, bonden Stig-Anders Svensson från Råskog. Han berättar att det...
Svar
0
· Visningar
878
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama