Manifestation för "Hästmannen"

Sv: Manifestation för "Hästmannen"

Hon lät ju som att hon vet vad hon snackar om - och gav en väldigt gullig bild... Hästar som står på spilta veckor i sträck, inte får veterinärvård och t o m kanske arbetas trots hälta. Passar inte så fint in i den kulturromantiska bilden.

Jag fick det rakt motsatta intrycket faktiskt, dels för att hon uttalar sig om allt möjligt gällande gällande Stig-Anders som inte angår henne, som hur han sköter sitt jordbruk mm. och dels för att hon utifrån ett enda besök den senaste vintern drar slutsatser som är omöjliga att dra och tvärsäkert uttalar sig om utevistelse utfrån bla. hur staketen ser ut, speciellt när det finns en person som vittnar om motsatsen och som besökt honom dagligen.

*knapplån*

Ja lagstiftningen om utevistelse har ju inte gått igenom när han fick beslutet, därför har vi motiverat den på annan lagstiftning :confused:

Mumin

En sak jag undrar över är, i reportaget säger hon att hon var ute och inspekterade i april 2009 efter en anmälan och att hästarna då stod inne och var halta men på andra ställen står det att inspektionen var i april 2008 och att efter det har det inte funnits anmärkningar. Vilket är rätt?

En sak jag undrar över är, i reportaget säger hon att hon var ute och inspekterade i april 2009 efter en anmälan och att hästarna då stod inne och var halta men på andra ställen står det att inspektionen var i april 2008 och att efter det har det inte funnits anmärkningar. Vilket är rätt?
Varför inte begära ut handlingarna som rör ärendena om S-A djurhållning?

Det är väl onödigt att de skall behöva offra tid på en sådan obetydlig sak, dessutom var det jag som sett fel. Den senaste kontrollen med anmärkningar skall enligt "hästmannens" hemsida ägt rum april 2009, och alltså inga anmärkningar under vintern 2009/2010.

Den senaste kontrollen med anmärkningar skall enligt "hästmannens" hemsida ägt rum april 2009, och alltså inga anmärkningar under vintern 2009/2010.

Det där stämmer inte. Jag har bilderna och rapporten från inspektionen 20100201.
Jag har undrat vad läsnstyrelen kräver i ströväg. Det kan ju handla om att en person tycker att 5 cm strö räcker och en annan vill ha minst 10 cm. Här handlar det dock inte om en cm diskussion utan om att Länsstyrelsen begär att det ska finnas strö. Hästarna står direkt på golvet samt ligger i sin avföring och urin. En osopad stallgång innehåller ofta ett tjockare lager strö än de spiltorna. Det finns bilder både på spiltornas ströbädd (ickeexisterande) samt på hur blöta hästarna blivit av att ligga på det skitiga golvet samt endel andra intressanta bilder.

Det där stämmer inte. Jag har bilderna och rapporten från inspektionen 20100201.
Jag har undrat vad läsnstyrelen kräver i ströväg. Det kan ju handla om att en person tycker att 5 cm strö räcker och en annan vill ha minst 10 cm. Här handlar det dock inte om en cm diskussion utan om att Länsstyrelsen begär att det ska finnas strö. Hästarna står direkt på golvet samt ligger i sin avföring och urin. En osopad stallgång innehåller ofta ett tjockare lager strö än de spiltorna. Det finns bilder både på spiltornas ströbädd (ickeexisterande) samt på hur blöta hästarna blivit av att ligga på det skitiga golvet samt endel andra intressanta bilder.

Dog tråden?

Det var nog så att Shaggys redogörelse av kontrollen i början av detta år fick motståndarna till djurförbudet att tänka till en gång till. Det är kanske inte alltid så gullinuttigt bara för att en djurägare älskar sina djur (vilket är fallet i säkert 95% av vanvårdsfallen).

Usch, det där är HELT vidrigt, och det gör mig förbannad att det finns folk som kan sitta och försvara något så uselt :mad:!

I många fall är det säkert samma som blir upprörda att myndigheterna inte agerat tillräckligt snabbt (när det inte gäller TV-original).
PL

*knapplån*

Jag blir personligen förbannad när jag ser myndigheter särbehandla människor. Och det har gjorts i detta ärende anser jag. Och medvetet!

Att strö är en återkommande brist är verkligen inte bra. Det är nog ingen som påstår. Men om man jagar brister och försöker förelägga om så mycket som möjligt så blir ialla fall jag ifrågasättande över objektiviteten i detta ärende. Och med så mkt fel i besluten blir jag häpen över deras juristers avsaknad av kunskap i djurskydd.

Mumin

*knapplån*

Jag blir personligen förbannad när jag ser myndigheter särbehandla människor. Och det har gjorts i detta ärende anser jag. Och medvetet!

Att strö är en återkommande brist är verkligen inte bra. Det är nog ingen som påstår. Men om man jagar brister och försöker förelägga om så mycket som möjligt så blir ialla fall jag ifrågasättande över objektiviteten i detta ärende. Och med så mkt fel i besluten blir jag häpen över deras juristers avsaknad av kunskap i djurskydd.

Mumin
Öööhhh, man har definitivt inte behövt jaga några brister i det här fallet. Du får dessutom gärna komma med konkreta exempel där myndigheterna skrivit felaktigheter i besluten. Och då får du bannemig hålla dig till vad som står i lagen, förordningen och hästföreskrifterna, inte vad du personligen tycker om reglerna.

Om det vore så lyckligt att djurskyddet fick de resurser som behövs för att klara av även normalkontroller så skulle även tävlingsfolk som ger för lite grovfoder eller brister i utevistelse också föreläggas att ordna det. Dessutom tror jag att du lever kvar i kommuntiden då det inte helt sällan tilläts både det ena och det andra för att djurägaren var tjenis med någon politiker i nämnden.

Jag har redan skrivit det men jag kan upprepa några saker

Dels utevistelsen. Den beslutades om och om igen utan att övergångsbestämmelsen hade gått igenom. Om vissa behöver släppa ut sina hästar men inte andra är lagen INTE lika för alla. Fanns gott om travstall och ridstall där hästarna stod inne dygnet runt i väntan på bestämmelsen. Där man valt att invänta lagkravet. Ex ridskolorna i sthlm.

Man förela om att hästarna skulle vara ute hela dagarna. Finns ingen tidsangivelse ens i den bestämmelse som kommit nu. Gäller längre perioder för hästmannen än alla andra eller gör vi egna tolkningar på hur länge det är som gäller. För rastas på annan plats för hundgårdshundar kan ju genast innebära några timmars promenad dagligen eller?

Man får inte förelägga brister att gälla tills vidare eller på ombestämd tid " för alltid" det finns ett jo beslut på detta bla. Något man går igenom i utbildning.

Att hästarna inte fått tillräcklig sysselsättning, hur har de kommit fram till den punkten? Läs KR. Hö fanns hemma, en av hästarna hade lite rester, två hade tomt. Vad jag vet finns inget krav på fri tillgång?. Min häst står oxå utan grovfoder flera timmar i sträck varje dag. Ägaren är inte tillfrågad alls när hästarna fick foder senast? Rent objektiv är det bra att förelägga något som man inte frågat om eller kunnat påvisa? Är det brukligt hos er?

En punkt som har kontrollerats . ex utevistelsen som sedan kontrollerats hävdas han ha brutit mot ett år senare. Ja vad jag vet så har man uppfyllt kravet så har man följt beslutet.

Det är vad jag kommer på just nu.

Minimumlagstiftning är långt ifrån en toppendjurhållning men lagen ska vara lika för alla. Någon särbehandling ska inte någon ha, inte heller ridskolorna i sthlm, travstall eller hästmannen

Mumin

Dels utevistelsen. Den beslutades om och om igen utan att övergångsbestämmelsen hade gått igenom. Om vissa behöver släppa ut sina hästar men inte andra är lagen INTE lika för alla. Fanns gott om travstall och ridstall där hästarna stod inne dygnet runt i väntan på bestämmelsen. Där man valt att invänta lagkravet. Ex ridskolorna i sthlm.

Fast jag måste säga att jag även gör skillnad på "innevistelse" och "innevistelse". Stå uppbunden i en spilta, smutsigt och utan tillräckligt med strö är väl stor skillnad mot att stå in en stor, ljus box med generöst med strö? Du tror inte att det var det som inspektörerna reagerade på, att hästarna inte fick gå ut SAMT att inomhusmiljön var undermålig? Varför tycker du att någon som har denna hästhållning: "Hästarna står direkt på golvet samt ligger i sin avföring och urin" ska få fortsätta att hålla hästar:crazy:? Kan inte riktigt förstå att du försvarar hästmannens hästhållning med motiveringen att det minsann finns andra som inte heller sköter sig...

Fast jag måste säga att jag även gör skillnad på "innevistelse" och "innevistelse". Stå uppbunden i en spilta, smutsigt och utan tillräckligt med strö är väl stor skillnad mot att stå in en stor, ljus box med generöst med strö? Du tror inte att det var det som inspektörerna reagerade på, att hästarna inte fick gå ut SAMT att inomhusmiljön var undermålig? Varför tycker du att någon som har denna hästhållning: "Hästarna står direkt på golvet samt ligger i sin avföring och urin" ska få fortsätta att hålla hästar:crazy:? Kan inte riktigt förstå att du försvarar hästmannens hästhållning med motiveringen att det minsann finns andra som inte heller sköter sig...

Nej det är ingen skillnad då han blev förelagd om just den bristen. Strö. Han blev med rätta förelagd att ordna bristerna som har att göra med strö.
Man måste skilja på tyckande och lagstiftning. Han medger själv i Kontrollrapporten att de inte kom ut dagligen i perioder. Om han är sanningsenlig gällande det ska man då tro han när han säger att de kommer ut regelbundet med korta perioder i stallet i undantagsfall? Det finns utomstående personer som säger att de tagit in och ut hästarna förrutom vid undantagsfall.

Och de hästar i sthlm, på ridskolorna står i spiltor dom också. Spiltor är inte heller dom förbjudna att använda. Oavsett vad man tycker. Jag tycker inte om boxar heller. ( privat)

Jag tycker alla hundar borde få bli mentalt stimulerade och få ha ett rikt socialt liv med människor.

Lagstiftningen säger att de har rätt att rastas på annan plats dagligen om de hålls i hundrastgård.

Är detta tillräckligt enligt mig som privatperson, nej givetvis inte men som tjänsteman får man inse att lagstiftning är lika för alla. Det betyder inte att det är bra.

Man får inte som tjänsteman ta lagen i egna händer och tycka och tro. Man ska objektivt se till vad man ser och vilka uppgifter man får.

Jag har redan skrivit det men jag kan upprepa några saker

Man förela om att hästarna skulle vara ute hela dagarna. Finns ingen tidsangivelse ens i den bestämmelse som kommit nu. Gäller längre perioder för hästmannen än alla andra eller gör vi egna tolkningar på hur länge det är som gäller. För rastas på annan plats för hundgårdshundar kan ju genast innebära några timmars promenad dagligen eller?

Man får inte förelägga brister att gälla tills vidare eller på ombestämd tid " för alltid" det finns ett jo beslut på detta bla. Något man går igenom i utbildning.

Att hästarna inte fått tillräcklig sysselsättning, hur har de kommit fram till den punkten? Läs KR. Hö fanns hemma, en av hästarna hade lite rester, två hade tomt. Vad jag vet finns inget krav på fri tillgång?. Min häst står oxå utan grovfoder flera timmar i sträck varje dag. Ägaren är inte tillfrågad alls när hästarna fick foder senast? Rent objektiv är det bra att förelägga något som man inte frågat om eller kunnat påvisa? Är det brukligt hos er?

En punkt som har kontrollerats . ex utevistelsen som sedan kontrollerats hävdas han ha brutit mot ett år senare. Ja vad jag vet så har man uppfyllt kravet så har man följt beslutet.

Det är vad jag kommer på just nu.

Minimumlagstiftning är långt ifrån en toppendjurhållning men lagen ska vara lika för alla. Någon särbehandling ska inte någon ha, inte heller ridskolorna i sthlm, travstall eller hästmannen

Mumin
Vet vi något om spiltmått, takhöjd eller ventilation i stallet? Såvidt jag vet så var i alla fall kornas levnadsförhållanden avseende mått, strömängd, ventilation minst sagt undermålig. avseende utevistelse vet jag flera tillfällen då man gått till:
4 § Djur skall hållas och skötas i en god djurmiljö och på ett
sådant sätt att det främjar deras hälsa och ger dem möjlighet
att bete sig naturligt.

Man får inte stirra sig blind på föreskriften. Lagen är viktigast!

Eftersom korna hade samma stall som hästarna så är det troligt att detta gällde även dem. Jag tycker att du verkligen har en underlig inställning till de regler som finns om det nu är så att du arbetar på en länsstyrelse. I så fall borde du veta precis som jag, att det rör sig om resurser då det blir olika behandling mellan djurägare som blir anmälda och de som inte blir det. En skillnad som skulle försvinna om det fanns tid och möjlighet att göra normalkontroller.

Vet vi något om spiltmått, takhöjd eller ventilation i stallet? Såvidt jag vet så var i alla fall kornas levnadsförhållanden avseende mått, strömängd, ventilation minst sagt undermålig. avseende utevistelse vet jag flera tillfällen då man gått till:
4 § Djur skall hållas och skötas i en god djurmiljö och på ett
sådant sätt att det främjar deras hälsa och ger dem möjlighet
att bete sig naturligt.

Man får inte stirra sig blind på föreskriften. Lagen är viktigast!

Eftersom korna hade samma stall som hästarna så är det troligt att detta gällde även dem. Jag tycker att du verkligen har en underlig inställning till de regler som finns om det nu är så att du arbetar på en länsstyrelse. I så fall borde du veta precis som jag, att det rör sig om resurser då det blir olika behandling mellan djurägare som blir anmälda och de som inte blir det. En skillnad som skulle försvinna om det fanns tid och möjlighet att göra normalkontroller.

Det har inte varit några anmärkningar/brister på stallet förrutom avsaknad av sjukbox samt strö. Om miljön för övrigt var undermålig borde väl det varit redovisat oxå?

Jag vet precis vad som står i lagen och att man tidigare hänvisat till denna paragraf. Men det var före man hade en övergångsbestämmelse. En övergångsbestämmelse är en regel som är ägnad till att underlätta införandet av nya bestämmelser när en ny lag ska börja gälla. Då kan man inte anse att den redan existerar.

Man kan inte heller på § 4 DL motivera att det inte är ok med annan djurhållning där inte heller djuren kan bete sig naturligt. Som spilta ex som är otroligt begränsande eller kaniners burar etc ets etc. Finns tusentals situationer man skulle kunna använda sig av den paragrafen men inte om det motsätter sig föreskrifterna som är sjv:s tolkning av hur lagen ska uppfyllas. och där finns en övergångsbestämmelse av utevistelse och begränsning av spiltor. Som inte gick igenom förrens augusti 2010.

Det är resursbrist över hela landet men det ska inte äventyra objektiviteten och likabehandling inför lagen. Att jag arbetar rättsäkert är knappast något någon kommer klaga på :confused:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Det handlar om den så kallade ”Hästmannen”, småländske lantbrukaren Stig-Anders Svensson, som fick djurförbud och fråntogs sina tre...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 367
Senast: ginnies
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Uppföljaren om Hästmannen, bonden Stig-Anders som sköter sin gård som man gjorde på 1800-talet, kommer att visas på TV. Första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 764
Senast: ginnies
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter När arbetshästarna Sally, Linda och Mona lämnar gården blev bonden Stig-Anders Svensson, känd som Hästmannen, ensam kvar. – Allt...
Svar
1
· Visningar
1 593
Senast: Tora
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter 16 januari är det smygpremiär av den uppföljande filmen om ”Hästmannen”, bonden Stig-Anders Svensson från Råskog. Han berättar att det...
Svar
0
· Visningar
878
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Passar inte med min hund :(
  • Skällande hundar
  • Freestyle och htm