Manifestation för "Hästmannen"

Sv: Manifestation för "Hästmannen"

Nej, det de gör att att inte hålla med om att vi ska hålla produktionsdjur såsom de tillåts hållas idag (alla djurslag). Oavsett om de uppfyller lagen eller ej. Och eftersom jag inte ens anser att grundregelerna är okej, så anser jag inte avsteg från dem i stil med det som diskuteras (för korta bås t ex) är okej.

Som sagt anser jag samma om hästar. Minimimåtten på boxar är på tok för små om djuren ska stå där dygnet om. Jag säger inget om det saknas centimetrar både här och där för en häst som står inne 22 - 06 t ex. Men anser att på centimetern på minimimåttet är för lite för ett djur som står inne dygnet om.

Man ger inga avvikelser på boxmått om det inte finns mkt goda anledningar till det. Såsom mycket korta hästar. Står i SJV:s förarbete till hästföreskriften. Man ger generllt några cm om allt annat ser bra ut på takhöjd. Att jämföra med båspallen.

Man ger inga avvikelser på boxmått om det inte finns mkt goda anledningar till det. Såsom mycket korta hästar. Står i SJV:s förarbete till hästföreskriften. Man ger generllt några cm om allt annat ser bra ut på takhöjd. Att jämföra med båspallen.

Dags att ta hand om min egen häst.

ps! är du medveten om att enligt lag ska gallret i hästboxen vara utformat så att hästens hovar eller huvud inte ska fastna. Man ska mäta diametern på hästens hov och nos och jämföra med måttet så att det inte överskrider dessa mått. Med andra ord så ska gallret byggas om för varje häst som specefikt ska stå där. Finns en dom på det där ett stuteri med PRE försökte bekämpa omöjligheten i det men misslyckades.

Hur många tror du följer den regeln :grin::angel:

Men det du tycker egentligen är att jag ska tvinga brukaren till det för att du anser att båspallar inte ska finnas. Men nu är dom tillåtna så det är bara att köpa precis som allat annat inte heller jag gillar. Burhållning av höns ex. eller att grisar inte alltid ska få ha strö att ligga på. :crazy:

Jag anser att lantbrukaren ska rätta sig i minst minimimåtten för båspallar. Inget annat. Du övertolkar in väldigt mycket.

Att folk inte följer regler ang t ex boxgaller är inget försvar för att andra inte följer andra regler.

Stallet behöver inte byggas om för var häst om man endera har gallerlöst, rutnät eller så smalt galler att inte en shettishov kommer igenom ens. Det gäller btw inte bara galler vilket du säkert vet, utan alla 'glipor'/mellanrum. Inkl t ex mellan boxdörr och golv alt boxdörr och tröskel om man har slagdörrar.

Jag anser att lantbrukaren ska rätta sig i minst minimimåtten för båspallar. Inget annat. Du övertolkar in väldigt mycket.

Att folk inte följer regler ang t ex boxgaller är inget försvar för att andra inte följer andra regler.

Stallet behöver inte byggas om för var häst om man endera har gallerlöst, rutnät eller så smalt galler att inte en shettishov kommer igenom ens. Det gäller btw inte bara galler vilket du säkert vet, utan alla 'glipor'/mellanrum. Inkl t ex mellan boxdörr och golv alt boxdörr och tröskel om man har slagdörrar.

Nej jag är realist och lever i verkligheten där jag inser att man inte följer föreskrifter till punkt och pricka 24 / 7. Men djuren kan må fint ändå.

Jag kan hitta minst 3 brister i det stall jag står i just nu. Ett enkelt kallstall med lite vanligt förekommande brister. Men det är 100 gånger bättre än det stall jag stod i där man täppte till tilluftsdonen för att spara på värmen och hästarna hostade. ( kommunens dyraste tävlingsstall) ( väldigt vanligt i varmstall) Där hästarna förmodligen har magsår pga för långa ätuppehåll och för små grovfodergivor.

I mitt stall är hästarna välmående och mår bra och blir mycket väl skötta efter konstens alla regler. De är ute 12 timmar, inga uppehåll på grovfoder längre än 4 timmar från uppäten fodergiva. Jättebra ventialtion och för övrigt mycket trevligt stall.

Så jag följer själv inte föreskrifterna till punkt och pricka. Och det kan jag garantera att de allra flesta inte gör 24 /7

Men säger nån till mig får jag väl skärpa mig :o

Mumin

Senast ändrad:

Nej jag är realist och lever i verkligheten där jag inser att man inte följer föreskrifter till punkt och pricka 24 / 7. Men djuren kan må fint ändå.

Jag kan hitta minst 3 brister i det stall jag står i just nu. Ett enkelt kallstall med lite vanligt förekommande brister. Men det är 100 gånger bättre än det stall jag stod i där man täppte till tilluftsdonen för att spara på värmen och hästarna hostade. ( kommunens dyraste tävlingsstall) ( väldigt vanligt i varmstall) Där hästarna förmodligen har magsår pga för långa ätuppehåll och för små grovfodergivor.

I mitt stall är hästarna välmående och mår bra och blir mycket väl skötta efter konstens alla regler. De är ute 12 timmar, inga uppehåll på grovfoder längre än 4 timmar från uppäten fodergiva. Jättebra ventialtion och för övrigt mycket trevligt stall.

Så jag följer själv inte föreskrifterna till punkt och pricka. Och det kan jag garantera att de allra flesta inte gör 24 /7

Men säger nån till mig får jag väl skärpa mig :o

Mumin

Det stall du benämner som 'kommunens dyraste stall' uppfyller ju inte kraven heller. Varken vad gäller luftkvalitet eller grovfodergiva.

Så jag förstår inte vad du vill med din jämförelse?

Varför rättas inte bristerna till i stallet du står då? *nyfiken*

Det stall du benämner som 'kommunens dyraste stall' uppfyller ju inte kraven heller. Varken vad gäller luftkvalitet eller grovfodergiva.

Så jag förstår inte vad du vill med din jämförelse?

Varför rättas inte bristerna till i stallet du står då? *nyfiken*

Nej men stallet är godkända vid flera tillfällen av inspektörer. Mycket som faller igenom. Att kontrollen ska ske precis vid rätt tillfälle är en av kriterierna. Finns inte så mkt tid att åka ut och titta på sk "fina anläggningar idag"

Helt enkelt för att stallet inte är mitt. Jag tänker bygga en mycket fin lösdriftanläggning när jag har råd. Jag arbetar inte på minf ritid för då skulle jag bara ha ovänner och ingen fritid :angel:

Jag avskyr boxsystem. Spärra in hästar är fel enligt min uppfattning. Flocklevande strövande djur i en 9 kvadratsmeters bur :angel:
Man borde i min bok om kräva lösdriftanläggningar för häst precis som man gör för nöt redan idag. Kanske inte förbjuda befintliga box/ båspallar men i ett längre perspektiv bli av med dem.

Vi har samma mål du och jag. Jag anser bara att man inte kan skynda dem. Det staten godkände för tio år sedan är inte lätt att komma och säga att Nej nuuu har vi bestämt att det inte får gå till så här längre. Du har investerat 10 miljoner men nu får du gå i konkurs för vi vet bättre.

Nu ska jag dra mig från soffan. Borde lagstifta mot soffpotatisar oxå ;-)

Senast ändrad:

Tillägg:

Jag tycker mycket och jag skulle ändra på lagen på tusen olika sätt om det var jag som skrev den. Jag tycker den är alldeles för mild på vissa sätt och alldeles för hård på andra.Ex ligghallskravet på ställen som reving hed och lojsta hed. Men i mitt yrke gör jag det som är mig förpliktigat. Dvs jag förelägger om saker och tvingar människor att ordna brister som jag själv inte tror på. Precis på samma sätt som poliser ibland kör för fort men ger andra böter för samma förseelse :angel:

Jag skulle dock aldrig stå på sidan om och se djur misskötas/vanvårdas.Då får jag hellre ovänner :eek:

Kommer nog byta yrke i slutändan men just nu känner jag att jag göra för mkt nytta där den verkligen behövs. dvs vanvård. så att jag orkar släppa där djuren mår dåligt men jag ingenting kan göra. Därför låter jag nog väldans engagerad när jag pratar om djur som mår bra men där det finns brister.
Eftersom jag har en insyn i hur dåligt djur mår där det inte finns brister och hur bra djur kan må där det finns brister. Det beror helt på vilka brister vi pratar om.

Mumin

Men du Mumin, är det inte så att du egentligen säger att VISST ska LAGEN FÖLJAS, MEN, man måste också använda ett stort mått djuröga, sunt förnuft och LOGISKT tänkande....

Den perfekta människan, lagen, stallet, djurägaren FINNS INTE...ALLA gör vi något som inte är 100% korrekt... MEN grundstenarna måste finnas där...och dom är som grundlagen, starka, viktiga och solida... och dom får/kan/ska man inte tumma på....

Men du Mumin, är det inte så att du egentligen säger att VISST ska LAGEN FÖLJAS, MEN, man måste också använda ett stort mått djuröga, sunt förnuft och LOGISKT tänkande....

Den perfekta människan, lagen, stallet, djurägaren FINNS INTE...ALLA gör vi något som inte är 100% korrekt... MEN grundstenarna måste finnas där...och dom är som grundlagen, starka, viktiga och solida... och dom får/kan/ska man inte tumma på....

Japp, du är klok du :)

Tillägg är att lagen silar mygg och sväljer kameler beroende på djurart. Vi har jättehöga krav på viassa djurslag medans andra otroligt låga krav. Och beroende på djurhållningssätt. Och minkarna :crazy: Dont get me started, dom når inte ens upp till djurskyddsLAGEN intentioner. :eek: Och där rapporterade sjv att ojoj det var inte alls så farligt nej nej. Vilka glasögon har man på sig då när man tittar?

Motsättningarnas lagstiftning är det jag jobbar med.

Ta bara strö för komfort.

Mjölkkor- javisst
Stutar- behövs inte?? ( för att det inte är möjligt i de spaltboxar de står i hela livet)
Suggor när de fått kultingar- möjligtvis första veckan pga kultingarna
Sinsuggor- Djupströbädd! (??)
Hästar Javisst
Hundar bäddbart material ex halm.

Jag har fortsatt att diskutera på FB men funderar mer och mer på vad de som slåss för Hästmannen egentligen är ute efter. Är de ute efter att han ska få behålla sina hästar, hitta någon att ta ut sina egna aggressioner på, bevisa att de har rätt eller bara förstärka sitt eget ego?
Jag har kommit med förslag på vad man kan göra rent konkret och de enda svar jag får är att Länsstyrelsen (LS) är dumma och att jag blivit duperad av LS. Jag återkommer med mer förslag och talar om att det inte är någon bra ide att anklaga LS för att ha fel samt ägna sig åt förtal gentemot deras anställda utan att man istället ska jobba på att få en dialog med dem om vad de kräver för att situationen ska lösas. Återigen får jag liknande svar.
Kan någon tala om vad dessa människor är ute efter, för jag förstår det inte :confused: Ingen förutom jag har kommit med några som helst praktiska förslag på vad man ska göra det enda är en :devil:la massa manifestationer (+ höskörd i slutet på september :crazy:) och vad hjälper det :confused:
Tack gode gud att jag inte har sådana "vänner" för då skulle ju livet bli ett rent helvete.

Jag har fortsatt att diskutera på FB men funderar mer och mer på vad de som slåss för Hästmannen egentligen är ute efter. Är de ute efter att han ska få behålla sina hästar, hitta någon att ta ut sina egna aggressioner på, bevisa att de har rätt eller bara förstärka sitt eget ego?
Jag har kommit med förslag på vad man kan göra rent konkret och de enda svar jag får är att Länsstyrelsen (LS) är dumma och att jag blivit duperad av LS. Jag återkommer med mer förslag och talar om att det inte är någon bra ide att anklaga LS för att ha fel samt ägna sig åt förtal gentemot deras anställda utan att man istället ska jobba på att få en dialog med dem om vad de kräver för att situationen ska lösas. Återigen får jag liknande svar.
Kan någon tala om vad dessa människor är ute efter, för jag förstår det inte :confused: Ingen förutom jag har kommit med några som helst praktiska förslag på vad man ska göra det enda är en :devil:la massa manifestationer (+ höskörd i slutet på september :crazy:) och vad hjälper det :confused:
Tack gode gud att jag inte har sådana "vänner" för då skulle ju livet bli ett rent helvete.

Det spelar som ingen roll, han har fått ett djurförbud som gäller oavsett överklagan. Det är försent för några åtgärder nu. Det enda man kan göra är att överklaga.
Jag tycker det finns grund för beslutet rent lagligt men kan känna att ärendet är dåligt dokumenterat och dåligt skriva beslut utan rättsliga stöd i viss mån.
Lagen ska vara lika för alla och har man inte ställt krav på de hästar soms tår inne i storstäder och tävlingshästar såsom travhästar som kommer ut på löp avr tredje dag så ska man inte ställa det som krav på en gammal gubbe.

Dock är det här med ströning en återkommande brist. Samt möjligtvis att han väntar lite för länge innan han tar ut hovslagare och veterinär men det hade han bättrat sig på. ( ena hästen verkar ha kronisk mugg)

Lösdrift som jag hörde att han skulle ha dem på framkommande vinter hade ju löst utevistelsen som nu är ett krav sedan 2010- 08- 01 på ett behändigt sätt. Men men nu är det så här det är. Han måste ha gjort sig av med hästarna senast imorgon.

Tillägg:

Jag tycker mycket och jag skulle ändra på lagen på tusen olika sätt om det var jag som skrev den. Jag tycker den är alldeles för mild på vissa sätt och alldeles för hård på andra.Ex ligghallskravet på ställen som reving hed och lojsta hed. Men i mitt yrke gör jag det som är mig förpliktigat. Dvs jag förelägger om saker och tvingar människor att ordna brister som jag själv inte tror på. Precis på samma sätt som poliser ibland kör för fort men ger andra böter för samma förseelse :angel:

Jag skulle dock aldrig stå på sidan om och se djur misskötas/vanvårdas.Då får jag hellre ovänner :eek:

Kommer nog byta yrke i slutändan men just nu känner jag att jag göra för mkt nytta där den verkligen behövs. dvs vanvård. så att jag orkar släppa där djuren mår dåligt men jag ingenting kan göra. Därför låter jag nog väldans engagerad när jag pratar om djur som mår bra men där det finns brister.
Eftersom jag har en insyn i hur dåligt djur mår där det inte finns brister och hur bra djur kan må där det finns brister. Det beror helt på vilka brister vi pratar om.

Mumin
Vårt jobb är inte att tycka, vårt jobb är att se till att de regler som finns följs oavsett om vi tycker att det är bra regler eller inte. Tycker vi att det är så fullständigt fel med den lagstiftning som finns, ja, då bör vi byta yrke och försöka påverka politiskt istället. För att blanda ihop tyckande med kontroll är inte någon bra kombination i slutänden.

*Hö är ingen bristvara på landsbygden

*någon hovslagare som kan nog ställa upp,

*vetrinär(studerande) ungdomar som vill lära sig köra o sköta arbetshästar kan det knappast heller vara brist på,

*hantverkar(lärlingar) som kan se över stall o övrigt

*Brist på halm kan inte finnas i Småland

*Några tuffa hästtjejer bör finnas i närheten som kan hjälpa att pyssla om hästarna mot gratis ridning lära sig köra etc.

Klippt från en diskussion på facebook. Där syns det väl ganska tydligt vad de som argumenterar har för erfaranhet av stall och hästar? :crazy:

Ja jag håller med och när de dessutom är stolta över att ha hjälpt till att ta hö att hässja i september blir man ju mörkrädd :crazy:. Tyvärr verkar de inte vilja ta till sig av förslagen/kritiken utan deras metod är den korrekta.

-->Mumin
Visst är det så som du säger men jag syftar på att man inte gjort något konkret tidigare och överklagat tidigare.

Vårt jobb är inte att tycka, vårt jobb är att se till att de regler som finns följs oavsett om vi tycker att det är bra regler eller inte. Tycker vi att det är så fullständigt fel med den lagstiftning som finns, ja, då bör vi byta yrke och försöka påverka politiskt istället. För att blanda ihop tyckande med kontroll är inte någon bra kombination i slutänden.

Det var precis det jag skrev här ovan. Jag kontrollerar reglerna oavsett mina egna åsikter. Det jobbiga är djurhållning där djuren uppenbart inte mår bra men minimilagstiftningen följs. Det är många gånger långt från välfärd om man tar ex rastgårdsboende hundar som ex. Dom är ju mer eller mindre rättslösa eftersom de få regler som finns knappt går att kontrollera. Rastad på annan plats ( visst)

Men tycka får man göra precis hur mkt man vill på sin fritid och på arbetet försöka påverka i den riktning man vill att det ska gå tex igenom remisssvar till utredare osv.

En förutsättning för att man kan göra sitt jobb är dock att man har koll på lagstiftningen och att man är objektiv. Att förelägga vissa om vissa saker medans man inte gör det på andra anser inte jag är ok. Lagen ska vara lika för alla tävlingsryttare som hästgubbe.

Mumin

Senast ändrad:

KL

Ok, det är en konstig vinkel på bilden, och den kanske inte är nytagen heller, men har den bortre hästen en hals värdig en ardenner?

Artikel.

Oj, och det har skrivits hur 'tjocka och välmående' de är.

Tror bilden är nytagen, och att det är den som är 18 år. Dvs mest troligt klassiskt exempel på 'äldre' (även om 18 inte är nån ålder på ett kallblod, men ska de arbeta tung också så..) häst vars ökade proteinbehov inte möts. För det gör det inte av såhär sent höstbete..

Renheten på den här hästen kan även diskuteras: http://www.youtube.com/watch?v=9LH0--CD8QQ&NR=1

...och nej, detta beror med största sannolikhet inte på lera i hagen, utan snarare på smutsigt underlag i stallet (notera svans, hovskägg samt fläcken under magen som den förmodligen har fått av att ligga på smutsigt underlag).

Egentligen vill jag inte gå in och spekulera om ett ställe som jag själv inte har kontrollerat, men jag är ganska säker på att myndigheten inte har hastat fram något beslut på pin kiv.

Jag tycker kanske inte att den hästen såg så väldigt smutsig ut. Den kan ju ha gått i lera strax innan...Men däremot trodde jag faktiskt att de kogrimmorna var förbjudna...:confused:

Jimma

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Det handlar om den så kallade ”Hästmannen”, småländske lantbrukaren Stig-Anders Svensson, som fick djurförbud och fråntogs sina tre...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 367
Senast: ginnies
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Uppföljaren om Hästmannen, bonden Stig-Anders som sköter sin gård som man gjorde på 1800-talet, kommer att visas på TV. Första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 764
Senast: ginnies
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter När arbetshästarna Sally, Linda och Mona lämnar gården blev bonden Stig-Anders Svensson, känd som Hästmannen, ensam kvar. – Allt...
Svar
1
· Visningar
1 593
Senast: Tora
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter 16 januari är det smygpremiär av den uppföljande filmen om ”Hästmannen”, bonden Stig-Anders Svensson från Råskog. Han berättar att det...
Svar
0
· Visningar
878
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Separera med barn
  • Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur