Manifestation för "Hästmannen"

Sv: Manifestation för "Hästmannen"

Det är osäkert hur det ligger till med utevistelsen senaste vintern, en vän till honom som är sjukpensionär har tydligen besökt honom i stort sett dagligen under vintern 2009/2010 och säger att hästarna varit ute så gott som alla dagar. Och efter april 2008 skall det inte ha varit några anmärkningar när djuren inspekterats.

Hur det ligger till med behovet av hö är lika svårt att säga, de som skriver om detta verkar inte så kunniga, en skribent trodde hästräfsan som syns på en bild var en harv osv.

Svar även till a1agnlju.

Risken är nu att det gått för mycket prestige i affären i o m medias intresse, så det verkar som om man driver sin vilja igenom oavsett.

LIA

Det handlar inte om prestige eller att driva sin vilja, utan om att följa gällande lagstiftning (både djurskydds- och förvaltningslagstiftning). Detta gäller såväl för S-A som för myndigheten.

Svar även till a1agnlju.

Men är det inte så att, i och med att alla dessa "anhängare" satt igång att ordna med ekonomi, praktiska detaljer mm, man kan se en korrekt hästhållning framöver? Åtminstone över denna vinter? Enligt uppgifter ska han ju accepterat förändringarna.
Därför borde man väl kunna avvakta och se vad som händer. Vad kan myndigheterna mer begära än att hästarna fr o m nu sköts enligt reglerna?

Risken är nu att det gått för mycket prestige i affären i o m medias intresse, så det verkar som om man driver sin vilja igenom oavsett.

LIA
Som sagt har ju ärendet hållit på i många år redan nu, när ska man sätta stopp? Rättas någon del i djurhållningen till så dyker ju andra upp hela tiden. Om det varit så att S-A kunde visa att problemen med hans djurhållning inte skulle upprepas så skulle ju inte ärendet varit så långdraget heller. Och som flera sagt redan, lagen ska vara lika för alla. Det finns flera andra lantbrukare som jobbar "som man gjorde förr" men som även kan hålla sig till dagens regler när det gäller djurhållningen.

Svar även till a1agnlju.

Men är det inte så att, i och med att alla dessa "anhängare" satt igång att ordna med ekonomi, praktiska detaljer mm, man kan se en korrekt hästhållning framöver? Åtminstone över denna vinter? Enligt uppgifter ska han ju accepterat förändringarna.
Därför borde man väl kunna avvakta och se vad som händer. Vad kan myndigheterna mer begära än att hästarna fr o m nu sköts enligt reglerna?

LIA

Fast det som ligger till grund för beslutet ligger ju kvar. Om jag kör för fort om och om igen, så när brevet kommer från länsstyrelsen att nu tar de ifrån mig körkortet - så om jag DÅ tycker att 'nej men jag ska aldrig mer köra för fort, och pappa ska sätta in en fartbegränsare i min bil så den aldrig går att köra mer än 120 km/h. Dessutom har hembygdsföreningen fixat en bil med fartbegränsare i åt mig och jag lovar använda den. Så nu kommer jag aldrig mer köra för fort!' så är det just för sent.

Om jag däremot gjort det där efter andra, tredje eller tom fjärde gången jag körde för fort så hade jag fått behålla mitt körkort. Om hembygdsföreningen kommit to the resuce då med bilen med fartbegränsare hade jag fått behålla körkortet osv.

Men alla 'insatser' (hur många är de EGENTLIGEN? Skriva på nätet och åka en solig lördag på utflykt till Råskog är en sak. Men hur många kommer vallfärda till idyllen i vinter?) kom EFTER att beslutet om djurförbud kom. Dvs för sent.

Jag anser snarare att risken med den mediala uppmärksamheten gör att S-A får POSITIV särbehandling.

Hur många gubbar och gummor som för de inte orkar/kan sköta djuren fullt ut men ändock älskar djuren finns därute i detta nu och riskerar och/eller väntar på ett djurförbud?..

Men alla 'insatser' (hur många är de EGENTLIGEN? Skriva på nätet och åka en solig lördag på utflykt till Råskog är en sak. Men hur många kommer vallfärda till idyllen i vinter?) kom EFTER att beslutet om djurförbud kom. Dvs för sent.

Det där ville jag ksiva i FB gruppen "Låt hästmannen behålla sina hästar" men kom inte på en så bra formulering så det blev inget. Jag förslog dock att man kunde bygga en lösdrift åt honom och att om alla som åkte långt (vissa åker många mil) tilldessa manifestationer istället slänkte pengarna som resan kostar så skulle man kunna få till ganska mycket brädor och bärlager som övriga kan bygga ihop.
Tror ni någon nappade? Nej svaren fortsatte att komma om att LS är dumma och bara vill vara elaka samt att grannen är ute efter den värdefulla marken (vilket kanske stämmer). Jo och givetvis att hästarna har det urbra och går ute nu, vilket ju inegen har tvekat på. Anmärkningarna kommer ju alltid under installningstiden då hästarna inte sköts på ett bra sätt.
I mitt stilla sinne undrar jag ju då ifall marken blir mindre värd för att hästarna sköts på ett bra sätt :idea:.

KL

Det är ju helt ABSURT att det finns anhängare som tycker att allmänt tiggeri är HJÄLP... Herregud, att ha djur är inget som är tvunget...klarar man inte av det praktiskt och ekonomiskt är det väl bara lägga ner.....

Jag anser nog att svammleriet får ta slut... Han kan inte sörja propert för sina hästar...ok.... då blir det annat hem.... för vad jag förstod så ska han vara redig å klar i basen, inga direkta intelligens eller förståndsproblem och då borde han förstå att göra nödvändiga ändringar....

Han är säkert söt som en maräng med sitt långa skägg och pirliga ögon och sitt bohemiska liv men finns det flera parter som aktivt blir drabbade av hans personliga val måste ju myndigheterna till slut sätta stopp....

Nej svaren fortsatte att komma om att LS är dumma och bara vill vara elaka samt att grannen är ute efter den värdefulla marken (vilket kanske stämmer).
Men vad fånigt. Det är ju markägaren som bestämmer vem han vill sälja marken till. Skitlöjlig ursäkt! (Ivissa fall har ju kommunen förköpsrätt, men aldrig grannen vad jag förstår)

Senast ändrad:

Gå in och läs själv. Det är verkligen klubben för inbördes beundran. Tyvärr kan jag inte svara i loggen eftersom jag inte gått med i gruppen. Jag vill inte att mitt namn står med som medlem i en så fanatisk sekt som inte kan se att det finns problem som måste lösas.

Kl
Ursäkta den katastrofala stavningen i föregående inlägg.

Som sagt har ju ärendet hållit på i många år redan nu, när ska man sätta stopp? Rättas någon del i djurhållningen till så dyker ju andra upp hela tiden. Om det varit så att S-A kunde visa att problemen med hans djurhållning inte skulle upprepas så skulle ju inte ärendet varit så långdraget heller. Och som flera sagt redan, lagen ska vara lika för alla. Det finns flera andra lantbrukare som jobbar "som man gjorde förr" men som även kan hålla sig till dagens regler när det gäller djurhållningen.
Risken är som du skriver. Svaret får vi inte om djurförbudet kvarstår.

Det här med lika lag för alla. Ska den endast gälla för alla som gör som man gjorde förr? Eller även för folk med "dyra hästen"?

Beträffande förköpsrätt på jordbruksmark, så har grannarna en sådan rätt (kan inte reglerna). Om det inte är ändrat numer.
Måste säga att jag har svårt att hänga med i dom ekonomiska turerna när det gäller detta fall. Är fastigheten obelånad, så borde det ju finnas kapital att ta ut som mer än väl täcker både tillbyggnad av lös/utedrift, modernisering av stugan mm. Är den högt belånad, är det svårare. Då går väl vartenda öre åt till amorteringar. Ett av många frågetecken.

LIA

Fastigheten är knappast möjlig att låna på direkt, med tanke på skicket på den? Samt att värme osv är under all kritik. (Enligt S-A själv, fast han använde lite mer 'romantiska' ord, om att med tre par tröjor och två par sockor så gick det an, typ).

Skicket på ekonomibyggnaderna var ju heller av dokumentären att döma inget att låna på heller.

Det här med lika lag för alla. Ska den endast gälla för alla som gör som man gjorde förr? Eller även för folk med "dyra hästen"?

Den ska givetvis gälla lika för alla även Jan Brink, Malin Baryard och Stig H Johansson (OBS! exempel jag vet inget om deras hästhållning)
Hm jag glömde visst räkna upp Kungen ;)

Senast ändrad:

Risken är som du skriver. Svaret får vi inte om djurförbudet kvarstår.

LIA

Men snälla du. Ärendet är ju drivet under många år som jag sade, Risken är redan tagen många gånger om och det har visat sig att S-A inte klarar/vill följa de lagar som finns hur många chanser han än har fått.

Och Jo, lagen är till för alla, även för folket med den dyra hästen. Sedan om jordbruksverket på vissa punkter går i RF's ledband är knappast kontrollmyndighetens fel.

Men marken!
Får man tro uppgifter i trådarna så är "Hästmannen" förmögen, sett till fastigheten.
Men som sagt, jag vet inte.

LIA

Jag var inne på kommande vinter och därefter.

Sedan om jordbruksverket på vissa punkter går i RF's ledband är knappast kontrollmyndighetens fel.
Är det RF som bestämmer vem som ska beläggas med djurförbud och vilka som står över sådant? Lagen är ju lika för alla?
Eller får dom med dyra hästen dispens från lagar?

LIA

Snarare så att RF var en av de parter som tryckte på så att vi inte fick ngn riktig regel om utevistelse. DSMs ursprungliga förslag var mkt hårdare än det som de slutligen tog.
PL

"Länsstyrelsen är inte skyldig att omhänderta djuren = ta djuren från djurägaren om djuren inte är utsatta för omedelbara risker eller att risken för att djurägaren försvinner med/gömmer djuren finns. "

Fel! Omhändertagande precis som djurförbud har i vissa aspekter ingenting att göra med precis det du skriver utan precis samma sak gäller som för djurförbudet. Om man inte följer ett föreläggande som de ansett vara av så pass stor väsentlig betydelse från djurskyddsynpunkt som att ge ett djurförbud grundat på det beslutet borde även djuren ha omhändertagits tidigare enligt Dl 31§. se paragrafen nedan.

31 § Länsstyrelsen skall besluta att ett djur skall tas om hand
genom polismyndighetens försorg om

1. djuret otillbörligt utsätts för lidande och detta inte
rättas till efter tillsägelse av kontrollmyndigheten,

2. ett beslut som meddelats enligt 26 § inte följs och beslutet
är av väsentlig betydelse från djurskyddssynpunkt,

"Jag tänker inte sitta och försvara berörd länsstyrelse när det är så uppenbart att djurägaren i det här fallet vid upprepade tillfällen brutit mot lagen. Länsstyrelsen har gjort vad de är ålagda att göra dvs kontrollera att djurskyddslagen efterlevs och agerat så som de ska i det fall då lagen inte har efterlevts. Efter det lilla som jag vet om det här ärendet så har länsstyrelsen mer på fötterna än bristande utevistelse för att besluta om djurförbud. Det hela är ju bara en enda lång upprepning år efter år. Kanske dags att det tar slut nu."

Jag tycker att myndighters agerande borde stå i proportion till hur djurhållningen ser ut. Djurskydd ska handla om djuren först och främst och det gör det många gånger inte i myndighetssverige utan det är förlitat på den enskilda handläggarens sunda förnuft ibland.

I en diskussion gällande båspallar som var för korta enligt lagstiftning men där djuren var rena fina och låg utan problem. Köttdjursras som detta var är mycket kortare än mjölkkor som generellt måtten är uppbyggda på. Tyckte mer än 50 % av tillfrågade djurskyddshandläggare att vi inte kan förbi se att regler är regler med resultatet att brukaren skulle föreläggas att länga pallarna med resultat att båsen skulle bli för långa för dessa djur och därmed smutsiga.

Skrämmande anser jag.

Man kan inte bedöma djurskydd på samma sätt som trafikregler. Man måste se till djuren som ett resultat av sin miljö inte tvärtom. Fram för mindre detaljföreskrifter och mer bedömning av faktisk välfärd för djuren!!

Mumin

Senast ändrad:

Men marken!
Får man tro uppgifter i trådarna så är "Hästmannen" förmögen, sett till fastigheten.
Men som sagt, jag vet inte.

LIA

Ingen aning om man får/kan belåna ren mark så. Beror kanske på vad man ska ha pengarna till.

Men ska man se till pengar, så mest värde brukar skog ha, om sådan finns. Sälj skogen och då finns pengar.

Men om han hade kunnat och velat låna på marken hade han ju gjort det redan..

Snarare så att RF var en av de parter som tryckte på så att vi inte fick ngn riktig regel om utevistelse. DSMs ursprungliga förslag var mkt hårdare än det som de slutligen tog.
PL

DSM ville väl ha spiltförbud med? Men RF som paraplyorganisation för ridskolorna lyckades stoppa det med, och det blev den lama 16 h/dygn begränsningen istället.

I en diskussion gällande båspallar som var för korta enligt lagstiftning men där djuren var rena fina och låg utan problem. Köttdjursras som detta var är mycket kortare än mjölkkor som generellt måtten är uppbyggda på. Tyckte mer än 50 % av tillfrågade djurskyddshandläggare att vi inte kan förbi se att regler är regler med resultatet att brukaren skulle föreläggas att länga pallarna med resultat att båsen skulle bli för långa för dessa djur och därmed smutsiga.

Skrämmande anser jag.

Man kan inte bedöma djurskydd på samma sätt som trafikregler. Man måste se till djuren som ett resultat av sin miljö inte tvärtom. Fram för mindre detaljföreskrifter och mer bedömning av faktisk välfärd för djuren!!

Mumin

Å andra sidan är det inte värre än att lantbrukaren ser till att djuren är rena.
Jag tycker det är skrämmande att man försöker komma undan minimimått (inte rek/optimala, minimi..) för båspall. Och tycker extra illa om argument som 'djuren blir smutsiga då' - när det enbart handlar om att de blir smutsiga för man valt det för djurägaren enklaste utgödslingssystemet.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Det handlar om den så kallade ”Hästmannen”, småländske lantbrukaren Stig-Anders Svensson, som fick djurförbud och fråntogs sina tre...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 367
Senast: ginnies
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Uppföljaren om Hästmannen, bonden Stig-Anders som sköter sin gård som man gjorde på 1800-talet, kommer att visas på TV. Första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 764
Senast: ginnies
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter När arbetshästarna Sally, Linda och Mona lämnar gården blev bonden Stig-Anders Svensson, känd som Hästmannen, ensam kvar. – Allt...
Svar
1
· Visningar
1 593
Senast: Tora
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter 16 januari är det smygpremiär av den uppföljande filmen om ”Hästmannen”, bonden Stig-Anders Svensson från Råskog. Han berättar att det...
Svar
0
· Visningar
878
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sånger som du hatar
  • Separera med barn
  • Black Friday

Hund, Katt, Andra Djur