Manifestation för "Hästmannen"

Sv: Manifestation för "Hästmannen"

Men att hästarna ändå inte släpps ut.
Så det sitter nog mest troligt i mer än att det är 'svårt' att släppa ut. Utan om - som jag skrev i förra och det även tagits upp i den här tråden - VILJA. Han vill inte rätta sig i lagen, för han anser de har det bra som de har det. Och inte ens när han riskerar att förlora hästarna VILL han rätta sig i lagen. Tyvärr.
Om det förhåller sig på det sättet, då ska han inga hästar ha att ansvara för. Oavsett vad lagen säger i varje detalj, så borde hästars behov av att vara ute vara så självklart, att man frivilligt möter det behovet.
Men vägran att släppa ut hästarna kan ändå inte vara grund för djurförbud april(?) 2010, eftersom det då inte fanns en tvingande lag. Uppgifter finns också att han nu ska ha hästarna ute i vinter.

Ska bli spännande att se hur hästsverige reagerar när kända och etablerade "hästmänniskor" åsätts djurförbud p g av vägran att tillfredsställa hästarnas behov av utevistelse. :angel:

LIA

Om det förhåller sig på det sättet, då ska han inga hästar ha att ansvara för. Oavsett vad lagen säger i varje detalj, så borde hästars behov av att vara ute vara så självklart, att man frivilligt möter det behovet.
Men vägran att släppa ut hästarna kan ändå inte vara grund för djurförbud april(?) 2010, eftersom det då inte fanns en tvingande lag. Uppgifter finns också att han nu ska ha hästarna ute i vinter.

Ska bli spännande att se hur hästsverige reagerar när kända och etablerade "hästmänniskor" åsätts djurförbud p g av vägran att tillfredsställa hästarnas behov av utevistelse. :angel:

LIA
men nu får folk faktiskt ta och lära sig hålla isär begreppen faktiskt.

29 § Länsstyrelsen skall meddela förbud att ha hand om djur
eller ett visst slag av djur för den som

1. inte följer ett beslut som en kontrollmyndighet har meddelat
enligt 26 § och som är av väsentlig betydelse från
djurskyddssynpunkt,

2. allvarligt har försummat tillsynen eller vården av ett djur,

3. har misshandlat ett djur,

4. har dömts för djurplågeri enligt 16 kap. 13 § brottsbalken,
eller

5. vid upprepade tillfällen dömts för brott enligt 36 eller
36 a § eller vid upprepade tillfällen varit föremål för beslut
enligt 26 §.

Förbud skall inte meddelas, om det är uppenbart att ett
upprepande inte kommer att inträffa.

Om den mot vilken förbudet riktas är ägare av djuret, får
länsstyrelsen dessutom ålägga honom att göra sig av med det och
förbjuda honom att skaffa djur över huvud taget eller ett visst
slag av djur.

Förbudet kan avse viss tid eller gälla tills vidare.
Lag (2006:809).

Det fetmarkerade stämmer in på hästmannen. Hästmannen får möjlighet att överklaga beslutet till förvaltningsrätten och få det prövat där.

Sedan är det skillnad på djurförbud (att man inte bedöms lämplig som djurhållare) och att få ett stall utdömt (att stallet inte är lämpligt för djurhållning). Får man stallet utdömt så hindrar inte det att man stallar upp djuren i ett annat stall om man vill. Får man djurförbud får man inte ha djur alls (alla djur eller vissa djurslag). Och, nej, länsstyrelsen går inte ut och skjuter några djur som är tama och kan hanteras, vilket dessa djur kan.

LIA

Nu har jag inte läst handlingarna, men enligt förra tråden igen, och de som har läst dem, så är han medveten om att de kommer ut för lite.

Jag tycker ju samma sak som i förra tråden. Att OM S-A visat minsta vilja att förändra, haft minsta plan för hur han ska lösa det framöver så hade säkerligen LS resonerat olika.

Men varenda intervju jag sett/läst där han uttalar sig så saknas helt viljan att förändra. Just eftersom han inte tycker det är något fel på hans sätt, och inte förstår vad lagen ska vara bra för. Och då är ju frågan - hur många vintrar (i det här fallet) ska djuren betala priset för att han ska få ännu en chans?

Om man tre vintrar sett att djuren inte tas om hand korrekt vintertid, utan står med för lite strö etc, och är inne 'hela tiden', så oavsett om en lag börjat gälla eller ej, ska man ge honom en fjärde vinter och se om han plötsligt ändrar sig? När personen inte vill ändra.

Det LÄTTA för LS hade varit att vänta, och sen slå ner på honom så fort han stallar in dem. Det är ju dock inte det som är bäst för hästarna. Så där är frågan hur många chanser ngn ska ha. Då de redan INNAN kravet på utevistelse försökt få honom att släpa ut mer, då hästarna far illa inne vintertid.

Det jag tycker är mest tråkigt är INTE att S-A blir av med hästarna, utan att han trots att han älskar hästarna så mycket inte ens när han riskerar att förlora dem kan tänka sig att göra de SMÅ förändringar som krävs. Det är ju väldigt små krav vi talar om, som är lätta att uppfylla. Men när inte viljan finns, och inte heller förståelsen, då blir det svårt.´

Nej vilda getter behöver ingen gå in i kätten och trängas med heller. Det är vanligt att man har träkulor eller tennisbollar på såväl getter som icke avhornade kor som ren säkerhet.

Det var ingen som behövde trängas med dessa getter heller, som jag skrev gick dom fritt på gården (som var inhägnad). Jag har aldrig heller sett bollar på några horn, inte ens på djurparken jag i princip är uppvuxen i, där allmänheten fick vistas i hagarna med getterna, fåren, hästarna, åsnorna och diverse andra djur.

Men varenda intervju jag sett/läst där han uttalar sig så saknas helt viljan att förändra. Just eftersom han inte tycker det är något fel på hans sätt, och inte förstår vad lagen ska vara bra för.

Jag funderar på vad manifestationer osv har påverket. Han hejas på av ett antal människor som säger att han ska få fortsätta hålla sina hästar på "gammalt vis" för att det är nån sorts kulturskatt. Hur mycket har detta påverkat hans ovilja att ändra sig? Kanske är det manifestationerna, facebookgrupperna och filmarna som oavsiktligt driver honom rakt in i ett djurförbud?

djurskyddssynpunkt,

Fast de har felatigen motiverat förbudsbeslutet med denna punkt. De anser att han brutit mot föreläggandet när det gäller punkten utevistelse men den punkten var redan kontrollerad och däremed slutat gälla långt innan han bröt den.

Dessutom går det att ifrågasätta hurvida man över huvudtaget ska förelägga om det innan övergångsbestämmelsen hade vunnit laga kraft. ?

Dock har han fått ett flertal förelägganden. Vilka är skrivna som punkter som aldrig slutar gälla. ( Vilket inte är enligt praxis) läs JO 1991/92:1 s 324. "Fortlöpande kan inte anses som en tillräcklig bestämd tidsangivelse."

Dessutom är lst även förbunden att omhänderta djuren för samma punkt ( om man inte följt ett föreläggande som är av djurskyddmässig väsentlig betydelse) vilket inte har skett. Kan det då anses som väsentligt om de valt att inte omhänderta dem?
( DL §31)

Så om man ska besluta om ett förbud så ska det ske med motiveringen att han fått ett flertal förelägganden ( 3 anser jag då lst upprepat sig själv till det fjärde helt utan anledning!! )

Nog finns det grund även om jag personligen tycker det är fullt av konstigheter.

Mumin

Ändå skriver du upprepat om hans ålder, ålder i allmänhet plus blandar in demens... :(

Hmm, det var ett svarande inlägg till Snowboll....

Han får av myndigheten inte ens placera ut hästarna hos någon annan, dvs fortsätta att äga dom. Om du är inne på något slags goodwill-omplacering där någon annan skulle köpa hästarna för en billig penning och ha dom som sällskapsdjur (t ex) och skriva in besöksrätt, så tycker jag du ska ta en titt i alla dessa trådar som handlar om omplaceringar, sälja billigt mot återköpsrätt etc, osv ... Folk blir galna när sådant kommer på tal, för hästar ska slaktas istället. :eek:

Jag är fullt medveten om riskerna av att omplacera ett djur, men eftersom nu S-A har så många anhängare som anser detta är ett justitiemord kan man ju då tycka att dom kanske skulle ställa upp som hästvärdar åt flickerna...

LIA

JAg kan inte se något fel i att driva ett jordbruk/gård på gammal vis så länge kvaliten på djurhållningen är enligt modern standard.... Kan inte fatta att det i just detta fall skulle vara helt OK att ha brister när det i övrigt ska uppnå krav som om hästarna vore porslinsfigurer... VART i hela världen tog SUNDA FÖRNUFTET vägen??? Jag bara undrar...

Är det då helt rätt att S-A håller sin djur under normen för djurhållning men andra ska springa in å ut i hagarna som ett skållat troll för att täcka och avtäcka sina hästar... INGET av det är RIMLIGT enligt mig... Jag har mina hästar ganska naturligt... MEN... dom har ett GODKÄNT STALL, BRA HÖ, DAGLIG UTEVISTELSE året runt, HOVSLAGARE var 8 vecka och GODKÄNDA HAGAR....

JAg förstår inte varför man hela tiden ska hålla sig på ytterkanterna... tror inte någon är komplett perfekt.... men, viss standard måste man kunna uppehålla annars kan man inte få fortsätta....

Förutom när det gäller punkt 5 är det en bedömningsfråga och man måste ställa det i proportion till vad som godkänns i andra djurhållningar.

Jag tycker föreskrifterna, som djurskyddsmyndigheten utarbetade, helt spårat ur och att de förfelar sitt syfte. Skall de tillämpas rakt av skulle det tex. på ett av de allra bästa betena häromkring, där hästarna kan ströva fritt på över tusen hektar stora öppna ytor, bitvis kuperade och med trädskydd, vara förbjudet att hålla hästar på eftersom det på en del ställen finns rasbranter som inte är avspärrade för hästarna.

Samtidigt uppfyller den moderna hästbyn som byggs nu i Vellinge med en hagstorlek på 250 kvm alla krav.

KL

På Hästmannens hemsida finns ett inlägg från filmskaparen om att S-A behöver advokathjälp för att överklaga djurförbudet.

Någon advokat som kan tänka sig att ställa upp idéellt? :grin:

Varför gör inte alla hjälpsamma människor en insamling istället? Varför ska S-A ha allting gratis? Och varför ställer inte Peter Gerdehag upp själv det minsta lilla?

djurskyddssynpunkt,

Fast de har felatigen motiverat förbudsbeslutet med denna punkt. De anser att han brutit mot föreläggandet när det gäller punkten utevistelse men den punkten var redan kontrollerad och däremed slutat gälla långt innan han bröt den.

Dessutom går det att ifrågasätta hurvida man över huvudtaget ska förelägga om det innan övergångsbestämmelsen hade vunnit laga kraft. ?

Dock har han fått ett flertal förelägganden. Vilka är skrivna som punkter som aldrig slutar gälla. ( Vilket inte är enligt praxis) läs JO 1991/92:1 s 324. "Fortlöpande kan inte anses som en tillräcklig bestämd tidsangivelse."

Dessutom är lst även förbunden att omhänderta djuren för samma punkt ( om man inte följt ett föreläggande som är av djurskyddmässig väsentlig betydelse) vilket inte har skett. Kan det då anses som väsentligt om de valt att inte omhänderta dem? ( DL §31)

Så om man ska besluta om ett förbud så ska det ske med motiveringen att han fått ett flertal förelägganden ( 3 anser jag då lst upprepat sig själv till det fjärde helt utan anledning!! )

Nog finns det grund även om jag personligen tycker det är fullt av konstigheter.

Mumin
Det är nu onekligen så att S-A inte har rättat sig efter flera beslut enligt 26§ Sedan har vi ju också den lilla punkten "Förbud skall inte meddelas, om det är uppenbart att ett upprepande inte kommer att inträffa".

Det finns tydliga tecken på att ett upprepande kommer att ske då S-A inte följt de krav som lagstiftningen ställer på honom som djurhållare, och att han inte har för avsikt att göra det i framtiden heller som det ser ut. Då är djurförbud den enda lösningen enligt lagstiftningen.

Länsstyrelsen är inte skyldig att omhänderta djuren = ta djuren från djurägaren om djuren inte är utsatta för omedelbara risker eller att risken för att djurägaren försvinner med/gömmer djuren finns.

Om den mot vilken förbudet riktas är ägare av djuret, får länsstyrelsen dessutom ålägga honom att göra sig av med det och förbjuda honom att skaffa djur över huvud taget eller ett visst
slag av djur.

Jag tänker inte sitta och försvara berörd länsstyrelse när det är så uppenbart att djurägaren i det här fallet vid upprepade tillfällen brutit mot lagen. Länsstyrelsen har gjort vad de är ålagda att göra dvs kontrollera att djurskyddslagen efterlevs och agerat så som de ska i det fall då lagen inte har efterlevts. Efter det lilla som jag vet om det här ärendet så har länsstyrelsen mer på fötterna än bristande utevistelse för att besluta om djurförbud. Det hela är ju bara en enda lång upprepning år efter år. Kanske dags att det tar slut nu.

Jag funderar på vad manifestationer osv har påverket. Han hejas på av ett antal människor som säger att han ska få fortsätta hålla sina hästar på "gammalt vis" för att det är nån sorts kulturskatt. Hur mycket har detta påverkat hans ovilja att ändra sig? Kanske är det manifestationerna, facebookgrupperna och filmarna som oavsiktligt driver honom rakt in i ett djurförbud?

Kanske. Men de intervjuer etc jag sett/läst har varit innan senaste tidernas 'pådrag'. Men det blir ju säkert inte MER förändringsvilja när folk 'hejar på' att han inte ändrar sig. Men grundviljan har uppenbart aldrig funnits, då det långt innan hotet om djurförbud ju inte hänt nånting.

Om LS vill att man ströar mer för de inte ska förelägga etc, då är det ju busenkelt att ströa mer. Skitsamma om man tycker LS är 'fjolliga', så är det det enda som står mellan att de håller sig 'lugna' och att de springer och inspekterar hela tiden (om man känner det så), så HUR svårt är det att ge djuren mer strö? Inte alls - en sjuåring klarar det.

Om man däremot inte VILL ströa mer, för man dels anser det är 'fjoll' - och nu kommer pudelns kärna - man inte har mer strö och inte vill köpa/skaffa mer. Ja då ströar man inte mer. Men då gjorde man (om man är mentalt tillräknelig) ju ett aktivt val.

Där man valde att hellre riskera problem, än lägga in mer strö.

Och då ströbrist varit en upprepad anmärkning genom åren, så anser jag att grundviljan från SA inte finns, och det är den och inget annat som drivit fram ett djurförbud.

Apropå att hålla isär begrepp, så gällde det du citerade frågan om utevistelse och inget annat.
När det gäller de olika turerna i Hästmannens fall, så är jag inte insatt i dom. Någon hade lovat att skriva ut alla protokoll mm och lägga fram dom i en tråd, men det har ännu inte hänt.
Du förefaller dock vara påläst, så du kanske kan informera oss andra om protokollens innehåll och ärendets händelseförlopp?

Och, nej, länsstyrelsen går inte ut och skjuter några djur som är tama och kan hanteras, vilket dessa djur kan.
Myndigheter, i samarbete, har gjort det vid ett flertal tillfällen. Att dom inte är kapabla att hantera djur, är inget jag accepterar som ursäkt.

LIA

Men varenda intervju jag sett/läst där han uttalar sig så saknas helt viljan att förändra. Just eftersom han inte tycker det är något fel på hans sätt, och inte förstår vad lagen ska vara bra för. Och då är ju frågan - hur många vintrar (i det här fallet) ska djuren betala priset för att han ska få ännu en chans?
Om man tre vintrar sett att djuren inte tas om hand korrekt vintertid, utan står med för lite strö etc, och är inne 'hela tiden', så oavsett om en lag börjat gälla eller ej, ska man ge honom en fjärde vinter och se om han plötsligt ändrar sig? När personen inte vill ändra.
Ingen vinter alls, enligt min mening. Det är skandal (som i så många, många andra fall) att myndigheterna låter missförhållanden fortgå utan att ta tag i det. Varför har man inte hjälpt hästarna under tre hela vintrar?

Men, trots allt är detta historia i den meningen att "Hästmannen" tydligen inser att hans stil på hästhållning inte får fortgå och att hästarna fr o m denna vinter skulle komma att ha en mer "normal" tillvaro.

Det LÄTTA för LS hade varit att vänta, och sen slå ner på honom så fort han stallar in dem. Det är ju dock inte det som är bäst för hästarna. Så där är frågan hur många chanser ngn ska ha. Då de redan INNAN kravet på utevistelse försökt få honom att släpa ut mer, då hästarna far illa inne vintertid.
Jag tycker han fått för många chanser, med tanke på hästarna. Men det står där det står idag. Far hästarna bättre för att han retroaktivt straffas? Är inte det bästa för hästarna (och mannen själv) om deras vintertillvaro fr o m nu blir som den ska vara?

Jag förutsätter alltså att mannen insett situationen och att dom förändringar som det skrivits om verkligen blir av. Allt enligt andra inblandade personer.

Det jag tycker är mest tråkigt är INTE att S-A blir av med hästarna, utan att han trots att han älskar hästarna så mycket inte ens när han riskerar att förlora dem kan tänka sig att göra de SMÅ förändringar som krävs. Det är ju väldigt små krav vi talar om, som är lätta att uppfylla. Men när inte viljan finns, och inte heller förståelsen, då blir det svårt.´
Håller jag helt med om. Men kanske har poletten trillat ner nu?

LIA

Apropå att hålla isär begrepp, så gällde det du citerade frågan om utevistelse och inget annat.
När det gäller de olika turerna i Hästmannens fall, så är jag inte insatt i dom. Någon hade lovat att skriva ut alla protokoll mm och lägga fram dom i en tråd, men det har ännu inte hänt.
Du förefaller dock vara påläst, så du kanske kan informera oss andra om protokollens innehåll och ärendets händelseförlopp?

Myndigheter, i samarbete, har gjort det vid ett flertal tillfällen. Att dom inte är kapabla att hantera djur, är inget jag accepterar som ursäkt.

LIA
Ja, men det är ju det som är problemet i sådana här trådar. Att man snöar in på en specifik punkt i ett föreläggande och att folk hamnar i tron att det enkom är den specifika punkten som gör att en person får djurförbud. Jag har inte tillgång till protokollen. Däremot var jag för flera år sedan på en träff för djurskyddsinspektörer där den person som då handlade ärendet redogjorde för de brister som fanns (och tydligen finns fortfarande ett antal år senare). Därefter har jag bara gått på den beskrivning i ärendet som finns i den andra tråden som handlar om S-A. Då menar jag beskrivningen av ärendet som redogjorts av RubinNovak som begärt ut alla handlingar i ärendet.

Det är inte myndigheterna (Länsstyrelsen menar jag då) som ska hantera någons djur (handgripligen annat än att göra hullbedömningar etc.) utan det är djurägaren/djurhållaren som ska kunna det. Jag tror dock jag förstår vilket tillfälle du syftar på. Det har funnits åtskilliga djurhållare som jag träffat som inte har kunnat komma närmare än 100 meter från sina djur (kor och får) eller inte kunnat komma nära någon av sina X antal katter t ex. Hur dessa ska kunna se om något djur är sjukt eller magert t ex. på hundra meters håll vete tusan. Än mindre kunna ta in djuret för behandling. Sedan kan man ju fråga sig vad som är mest humant. Att avliva djur på håll eller att hantera (läs fösa ihop och köra iväg i transport) djur som inte förut är vana att bli hanterade av människor. Men detta var OT eftersom S-A's djur inte är förvildade.

Senast ändrad:

KL

På Hästmannens hemsida finns ett inlägg från filmskaparen om att S-A behöver advokathjälp för att överklaga djurförbudet.

Någon advokat som kan tänka sig att ställa upp idéellt? :grin:

Varför gör inte alla hjälpsamma människor en insamling istället? Varför ska S-A ha allting gratis? Och varför ställer inte Peter Gerdehag upp själv det minsta lilla?

Jag är förundrad över att detta kommer nu. Precis som höskörden i september? Varför har de inte agerat tidigare?

Jag förstår också att det finns fler punkter än bristande utevistelse, men denna verkar trots allt vara en huvudanledning till djurförbudet. Rätta mig gärna om jag har fel.

Oavsett, kan det väl inte vara ett fel att diskutera olika delar för sig?

LIA

Jag förstår också att det finns fler punkter än bristande utevistelse, men denna verkar trots allt vara en huvudanledning till djurförbudet. Rätta mig gärna om jag har fel.

Oavsett, kan det väl inte vara ett fel att diskutera olika delar för sig?

LIA
Nej, det är det ju inte, men i sådana här sammanhang tycker jag att det lätt blir en skev bild av vad som slutligen gör att någon får djurförbud. I det här ärendet är det nog helt enkelt så att bristerna i utevistelsen är droppen som fått bägaren att rinna över så att säga. Och det verkar ju inte vara så att S-A har för avsikt att rätta till problemet till kommande vinter heller.

Håller jag helt med om. Men kanske har poletten trillat ner nu?

LIA

Jag tror tyvärr inte det.

Han har haft mycket lång tid på sig att förbättra. Ändå så nu tiggs det flera ton hö och halm av hans anhängare. Dvs S-A har själv INTE sett till att ordna det. Han har heller inte tagit in sitt hö innan september, inte byggt en lösdrift t ex osv.

Han har helt enkelt inte gjort någonting inför denna vinter heller. Att han i elfte timmen lovar igen att göra saker han lovat men inte gjort för är enligt mig 'too little, too late'.

Så - jag tror tyvärr inte poletten trillat ner hos S-A i meningen att han måste förändra och anpassa sig. Den har däremot trillat ner hos alla de som idealiserar S-A och hans hästhållning, därav manifestationer och allmänna skriverier och 'tiggerier' om hö, halm, arbetskraft, advokater och rena pengar.

Jag tycker synd om S-A alldeles oavsett, men jag tycker utefter vad som dels sågs i dokumentären och vad som framkommit från handlingarna att det är ett korrekt beslut att han inte bör ha hästar under rådande premisser. Och önskade att all energi lagts på att hitta nya, bra hem åt hästarna istället för som nu blivit.

Svar även till a1agnlju.

Men är det inte så att, i och med att alla dessa "anhängare" satt igång att ordna med ekonomi, praktiska detaljer mm, man kan se en korrekt hästhållning framöver? Åtminstone över denna vinter? Enligt uppgifter ska han ju accepterat förändringarna.
Därför borde man väl kunna avvakta och se vad som händer. Vad kan myndigheterna mer begära än att hästarna fr o m nu sköts enligt reglerna?

Risken är nu att det gått för mycket prestige i affären i o m medias intresse, så det verkar som om man driver sin vilja igenom oavsett.

LIA

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Det handlar om den så kallade ”Hästmannen”, småländske lantbrukaren Stig-Anders Svensson, som fick djurförbud och fråntogs sina tre...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 367
Senast: ginnies
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Uppföljaren om Hästmannen, bonden Stig-Anders som sköter sin gård som man gjorde på 1800-talet, kommer att visas på TV. Första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 764
Senast: ginnies
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter När arbetshästarna Sally, Linda och Mona lämnar gården blev bonden Stig-Anders Svensson, känd som Hästmannen, ensam kvar. – Allt...
Svar
1
· Visningar
1 593
Senast: Tora
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter 16 januari är det smygpremiär av den uppföljande filmen om ”Hästmannen”, bonden Stig-Anders Svensson från Råskog. Han berättar att det...
Svar
0
· Visningar
878
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama