Manifestation för "Hästmannen"

Sv: Manifestation för "Hästmannen"

Du kör ett cirkelresonemang o verkar fortvarande inte förstå varför 36§ 5 finns.
Här pratar vi om åratal av brister o påpekanden!
Som du själv skriver så är det inte LS som är skyldig att omhänderta djuren även om det är de som beslutar.

tack för hjälpen:) Snart orkar jag inte svara på folks inlägg där de medvetet eller omedvetet rör ihop begreppen. Angående utevistelsen så var det precis det jag syftade på, Tack igen :)

Fast det är väl inte riktigt att blanda in 36 § DjsL, som någon gör ovan, i det här?

Senast ändrad av en moderator:

Fast det är väl inte riktigt att blanda in 36 § DjsL, som någon gör ovan, i det här?
Det var inte heller det jag syftade på när jag tackade för hjälpen. Vill någon blanda in straffsatserna så fine... Jag äger inte tråden...

Du kör ett cirkelresonemang o verkar fortvarande inte förstå varför 36§ 5 finns.
Här pratar vi om åratal av brister o påpekanden!
Som du själv skriver så är det inte LS som är skyldig att omhänderta djuren även om det är de som beslutar.

??????????? fattar ingenting av detta?

Det finns underlag för att ge hästmannen djurförbud men inte baserat på paragraf 29 § punkt 1 utan samma paragraf punkt fem.( många förelägganden) även om dom tagit med båda just in case eller nått :confused:

Länstyrelsen har en skyldighet "skall" att omhänderta och ge djurförbud när någon av kriterierna är uppfyllda. Det är samma kriterie för djurförbud och omhändertagande enligt 31§ Därför ser man nästan alltid bara djurförbud efter ett omhändertagande. Endast när det är baserat på för många förelägganden i princip har djurägaren djuren kvar tills beslutet vinner laga kraft.

Det vill säga man kan inte anse att det är riktigt att motivera djurföbudet med §29 punkt 1 då om denna kriterie vore uppfylld hade länsstyrelsen även varit skyldig att omhänderta djuren enligt 31§ punkt 2

Vad har paragraf 36§ med detta att göra överhuvudtaget? Det är straffsaktionen och jag har inte ens berört det ämnet.

Skulle jag på dessa kriterier ge människor djurförbud på ett flertal avvikelser som jag skrivit beslut på skulle 2 / 3 av alla brukare jag är ute hos ligga jävligt risigt till. Jag kontrollerar även tvärvillkor och kolla med sjv om ni vill hur mkt avdrag som det generellt ges för brister varje år för brukare som inte följer ens eu lagstiftningen.

ex.

första besöket: För unga kalvar uppbunda
något för långa klövar
inte genombrutna väggar för kalvar

Ett beslut

Andra besöket

för dåligt strö är det i princip överallt mitt i vintern.
Inget sjukutrymme finns pga överbeläggning

Två beslut

Tredje besöket

Använd eltråd som inredning
Någon ko är för smutsig- fått gödselpansar på rumpan

tredje beslutet- djurförbud??

Ni måste förstå att alla brister som kommunerna tidigare endast skrev kontrollrapporter på. Brister är JÄTTEVANLIGA i princip överallt hittar vi brister från detaljföreskrifterna och idag skriver vi beslut på ALLT
Detta har nu medfört att vi har djurägare med 3 föreläggande eller fler som egentligen inte har speciell dålig djurhållning. Och oavsett om dom följer besluten eller ej så kommer de få djurförbud om man följer lagstiftningen?

Ser ett stort problem här. Sen om det är så gällande hästmannen eller ej vet jag inte. Men lagstiftningen måste ändras!

Senast ändrad:

Å andra sidan är det inte värre än att lantbrukaren ser till att djuren är rena.
Jag tycker det är skrämmande att man försöker komma undan minimimått (inte rek/optimala, minimi..) för båspall. Och tycker extra illa om argument som 'djuren blir smutsiga då' - när det enbart handlar om att de blir smutsiga för man valt det för djurägaren enklaste utgödslingssystemet.

ehhm och så föll du ner från himlen?
Båspallens mått är utråknade för mjölkkor som är betydligt längre i kroppen än köttdjursras som dessa var. Mkt korta. Vad som händer om man länger båset är att djuren bajsar på båspallen istället för i rännan. Det har absolut ingenting med snålhet att göra, man kan lätt sätta dit en förlängning utan att behöva bygga om så mkt. Men då kommer djuren ligga i sin egna avföring.

Jämför med att binda upp din egen häst så att den bajsar och ligger på exat samma plats.

Är det att gynna djurvälfärd, att de ska ligga i sin egen skit för att sedan ska bonden borsta 30 djur om dagen för att minimmåtten är minimimått?:eek:

Enklaste rengöringssystem? Skulle inte tro det, det är manuellt och det tyngsta man ser på marknaden, de som bygger nytt bygger automatiska system med skrapor som sköter jobbet. Dessa med båspallar mockar för hand generellt för att stallarna är mellan 20- 50 år gamla.Otroligt tungjobbat och man måste skrapa ner skit flera gånger om dagen för att nötterna ska hålla sig rena.

Men låt osss tvinga brukaren att länga båspallen utan någon nytta för djuren utan onytta så han följer lagen till punkt och pricka?

Senast ändrad:

ex.

första besöket: För unga kalvar uppbunda
något för långa klövar
inte genombrutna väggar för kalvar

Ett beslut

Andra besöket

för dåligt strö är det i princip överallt mitt i vintern.
Inget sjukutrymme finns pga överbeläggning

Två beslut

Tredje besöket

Använd eltråd som inredning
Någon ko är för smutsig- fått gödselpansar på rumpan

tredje beslutet- djurförbud??

Ni måste förstå att alla brister som kommunerna tidigare endast skrev kontrollrapporter på. Brister är JÄTTEVANLIGA i princip överallt hittar vi brister från detaljföreskrifterna och idag skriver vi beslut på ALLT
Detta har nu medfört att vi har djurägare med 3 föreläggande eller fler som egentligen inte har speciell dålig djurhållning. Och oavsett om dom följer besluten eller ej så kommer de få djurförbud om man följer lagstiftningen?

Ser ett stort problem här. Sen om det är så gällande hästmannen eller ej vet jag inte. Men lagstiftningen måste ändras!

Jag förstår inte hur du kan sitta och försvara den djurhållning du har som exempel.

I min värld så första besöket, okej. Vi antar att djurägaren inte visste att kalvarna var för unga. Men personen är ju å andra sidan skyldig att ha koll på lagen.

Besök två så för dåligt med strö det är bara nonchalant/snålt, och överbeläggningen lär ju inte skett plötsligt en dag. Att använda elrep som inredning är ju självklart att det inte är okej, och ett gödselpansar är visuellt synligt långt innan det blir ett pansar, och är bara att göra ren kossan innan det blir pansar.

Du tycker 'det är jättevanligt med anmärkningar vid tre besök'. Då bör man istället för att tycka lagen är för sträng om det då ska bli djurförbud, istället kanske fundera på varför det blir så. Varför så många djurägare inte ser det uppenbara och/eller varför så många djurägare inte rättar sig i lagen från början.

Det är jättevanligt att folk kör för fort med, ska vi därför ta bort gränsen för körkortsindragning?

ehhm och så föll du ner från himlen?
Båspallens mått är utråknade för mjölkkor som är betydligt längre i kroppen än köttdjursras som dessa var. Mkt korta. Vad som händer om man länger båset är att djuren bajsar på båspallen istället för i rännan. Det har absolut ingenting med snålhet att göra, man kan lätt sätta dit en förlängning utan att behöva bygga om så mkt. Men då kommer djuren ligga i sin egna avföring.

Jämför med att binda upp din egen häst så att den bajsar och ligger på exat samma plats.

Är det att gynna djurvälfärd, att de ska ligga i sin egen skit för att sedan ska bonden borsta 30 djur om dagen för att minimmåtten är minimimått?:eek:

Jag tycker du borde tänka dig för innan du är spydig, speciellt som du skriver väldigt mkt i din yrkesroll.

Just det, om kossan får längre bås så bajsar den på båsgolvet/båspallen istället för i rännan. Dvs som jag skrev, min fetstil:
Och tycker extra illa om argument som 'djuren blir smutsiga då' - när det enbart handlar om att de blir smutsiga för man valt det för djurägaren enklaste utgödslingssystemet.

Inga djur ska ligga i sin egen skit som du beskriver, men man kan använda strö. Eller ha de i annan form än uppbundna i bås. Eller i stora bås, så kon kan välja att inte ligga i värsta skiten.

SPECIELLT när det gäller djur som ligger så mycket som idisslare.

Jag tycker du borde tänka dig för innan du är spydig, speciellt som du skriver väldigt mkt i din yrkesroll.

Just det, om kossan får längre bås så bajsar den på båsgolvet/båspallen istället för i rännan. Dvs som jag skrev, min fetstil:
Och tycker extra illa om argument som 'djuren blir smutsiga då' - när det enbart handlar om att de blir smutsiga för man valt det för djurägaren enklaste utgödslingssystemet.

Inga djur ska ligga i sin egen skit som du beskriver, men man kan använda strö. Eller ha de i annan form än uppbundna i bås. Eller i stora bås, så kon kan välja att inte ligga i värsta skiten.

Jag är lika mycket privatperson som alla andra. Tror knappast P Lundin skriver här i egenskap av statlig veterinär heller. Jag skriver endast mina egna åsikter precis som alla andra. Det var inte meningen att vara spydig utan du har verkligen ingen aning om vad du pratar om, helt enkelt för att du har noll koll på nötkreaturshållning.

Man kan inte avhjälpa att de lägger sig på det de har bajsat genom att strö mer. Och att begära att någon ska bygga om hela stallet till miljonbelopp är samma sak som att be dom lägga ner djurhållningen och om djuren mår jättebra för övrigt ser jag inte varför man skulle göra det baserat på några cm som ändo inte har någon funktion.

Man måste se till varför lagstiftningen finns. Om det finns andra sätt att uppnå samma mål ja då är det enligt djurskyddslagens intentioner. Läs gärna revingeHed målet för att se att det faktiskt är på det viset.
De följer inte föreskrifterna. Men har en av de bästa djurhållningarna i Sverige. Djurskyddsmyndighetern försökte driva det men förlora. För att föreskrifterna statuerar inte det enda sättet att uppfylla djurskyddslagen.

Sedan var ju också syftet med båspallslängden inte bara smutsiga djur utan även att djur inte skulle stå i gödselrännan (med dålig klövhälsa som följd).

Jag förstår inte hur du kan sitta och försvara den djurhållning du har som exempel.

I min värld så första besöket, okej. Vi antar att djurägaren inte visste att kalvarna var för unga. Men personen är ju å andra sidan skyldig att ha koll på lagen.

Besök två så för dåligt med strö det är bara nonchalant/snålt, och överbeläggningen lär ju inte skett plötsligt en dag. Att använda elrep som inredning är ju självklart att det inte är okej, och ett gödselpansar är visuellt synligt långt innan det blir ett pansar, och är bara att göra ren kossan innan det blir pansar.

Du tycker 'det är jättevanligt med anmärkningar vid tre besök'. Då bör man istället för att tycka lagen är för sträng om det då ska bli djurförbud, istället kanske fundera på varför det blir så. Varför så många djurägare inte ser det uppenbara och/eller varför så många djurägare inte rättar sig i lagen från början.

Det är jättevanligt att folk kör för fort med, ska vi därför ta bort gränsen för körkortsindragning?

Ja välkommen till min verklighet. Jag förelägger dem med beslut. Men många har gamla ladugårdar och försöker hålla huvudet ovanför vattennivån.

Och då ska vi inte tala om de ställen där de följer djurskyddlagstiftningen men djuren mår skit eller där vi inte kan bevisa att de bryter mot lagstiftningen och ingeting kan göra men det är en annan historia.

Sätter du dina pengar där din tunga är? För i Sverige har vi jättehöga krav och brukarna överlever knappt på sin produktion. Köper du enbart svenskt kött / äter endast svenska kött?

För jag menar kräver du att våra brukare ska klara av sin djurhållning enligt svensk lag och så köper du danskt när det är extrapris som de allra flesta så har man dubbelmoral. Man vill inte själv betala för vad det kostar för att djur ska ha det bra. Det största problemet vi har med djurvälfärd är inte att brukare har brister. Det är att det är oekonomiskt att hålla djur. Alla pengar förvinner till mellanhänderna.

Sedan var ju också syftet med båspallslängden inte bara smutsiga djur utan även att djur inte skulle stå i gödselrännan (med dålig klövhälsa som följd).

Och även det är beräknat på mjölkkor. Som sagt denna besättning låg bra, de reste och la sig bra, de stod bra och ingenting annat felade än att de var för korta. Ändå tyckte en stor del att lagstifting är lagstiftning.

Mumin

Sätter du dina pengar där din tunga är? För i Sverige har vi jättehöga krav och brukarna överlever knappt på sin produktion. Köper du enbart svenskt kött / äter endast svenska kött?

För jag menar kräver du att våra brukare ska klara av sin djurhållning enligt svensk lag och så köper du danskt när det är extrapris som de allra flesta så har man dubbelmoral. Man vill inte själv betala för vad det kostar för att djur ska ha det bra. Det största problemet vi har med djurvälfärd är inte att brukare har brister. Det är att det är oekonomiskt att hålla djur. Alla pengar förvinner till mellanhänderna.

SNälla du. Innan du fortsätter försöka förminska mig, så är jag för det första uppväxt med kor och har inte bara sett dem på bild.

Och jag är fullt beredd att betala mer för att få bättre förhållanden för djuren.

Och jag äter/köper (förutom på jobbet där jag inte styr inköpen utan ekonomin) bara svenskt kött. Och så långt det går närproducerat. Samma sak gäller för övrigt ägg och andra animaliska produkter där man kan välja. Mjölk har jag begränsat val dock då jag är laktosintolerant.

Och jag kommer ALDRIG acceptera att djur inte har det tillräckligt bra (enligt mina mått) för att det är pengarna som styr. Oavsett om det handlar om produktionsdjur eller sällskapsdjur.

Det är lite roligt att använda som exempel. Tänk att en polis är tillägnad att kontrollera just dig ett par gånger om året utan att du vet om det. Och efter tre negativa hastighetskontroller skulle han ta ditt körkort om du kört för fort. Dessa tre gånger kan vara upplaggt under flera år och det spelar ingen roll om du kört lagligt därimellan.

Jag skulle inte ha något kort längre.Jag försöker köra ansvarsfullt och har aldrig varit med om en olycka men jag har lie dålig koll på hastighetsbegränsningarna ibland :angel:

SNälla du. Innan du fortsätter försöka förminska mig, så är jag för det första uppväxt med kor och har inte bara sett dem på bild.

Och jag är fullt beredd att betala mer för att få bättre förhållanden för djuren.

Och jag äter/köper (förutom på jobbet där jag inte styr inköpen utan ekonomin) bara svenskt kött. Och så långt det går närproducerat. Samma sak gäller för övrigt ägg och andra animaliska produkter där man kan välja. Mjölk har jag begränsat val dock då jag är laktosintolerant.

Och jag kommer ALDRIG acceptera att djur inte har det tillräckligt bra (enligt mina mått) för att det är pengarna som styr. Oavsett om det handlar om produktionsdjur eller sällskapsdjur.

Bra!! Undrar hur många som gör det i tråden. Tyvärr

Nej och som sagt vi skriver beslut på allt. Men frågan är ska de ha djurförbud efter tredje gången?

Jag kan lätt hitta brister i ditt stall oxå så gå inte o tro att du inte är hemmablind och följer lagen till punkt och pricka. För det gör inte ens jag.

Mumin

.

Hemskt ledsen men dina svar ger verkligen inte tecken på att du skulle ha insikt i produktionsförhållanden.

Mumin

Det var inte meningen att vara spydig utan du har verkligen ingen aning om vad du pratar om, helt enkelt för att du har noll koll på nötkreaturshållning.

Haken är att jag har det. Däremot är jag inte enig med dig om var lägstanivån ska ligga. Jag skulle välkomna ett båsförbud any given day, jag anser inte det är ett sätt att hålla kor som avspeglar kornas bästa/kornas behov.

Man kan inte avhjälpa att de lägger sig på det de har bajsat genom att strö mer. .

Läs om och läs rätt? Man kan förhindra att djuren får gödselpansar av att ligga i skiten om man strör mer. Givetvis kan man inte förhindra att de ligger i bajset om båset inte tillåter kon att lägga sig någon annanstans. Men genom att ströa kan man minska hur 'kletigt' kon ligger.

Eller så bygger man större bås (med strö) så kon kan ligga på andra ställen än stället den hela tiden bajsar. Den kan bajsa på fler ställen med, och lägga sig i det, men mängden bajs den ligger i minskar.

Kor lägger sig inte maniskt i sitt bajs, sen undviker de det inte till varje pris heller. Men genom större utrymme och ordentligt med strö kan man undvika kor som är fulla med bajs. Det kostar mer - ja. Och ska man gödsla ut oftare kostar det också mer och är mer arbete. Men det går utmärkt väl. Och att ha kor med båsstorlek så att de bajsar i rännan så är och förblir det en lösning som är för människans bekvämlighet/ekonomiska intresse. Och det står jag för.

Man måste se till varför lagstiftningen finns. Om det finns andra sätt att uppnå samma mål ja då är det enligt djurskyddslagens intentioner. Läs gärna revingeHed målet för att se att det faktiskt är på det viset.

Revingehed handlar om något helt annat än för korta bås. Visst handlar det om ett avsteg från djursjyddet, men du kan inte på fullt allvar försöka motivera underskridet minimimått på båspall med ranchdrift.

Det är helt olika levnadsvillkor för djuren. Ska man ha kor uppbundan i bås dygnet om 7 dagar i veckan anser jag att man MINST ska uppfylla MINIMIVILLKOR. Och jag anser minimivillkoren är för snälla. Det anser jag för övrigt om boxstorlek för häst med.

Haken är att jag har det. Däremot är jag inte enig med dig om var lägstanivån ska ligga. Jag skulle välkomna ett båsförbud any given day, jag anser inte det är ett sätt att hålla kor som avspeglar kornas bästa/kornas behov.

Läs om och läs rätt? Man kan förhindra att djuren får gödselpansar av att ligga i skiten om man strör mer. Givetvis kan man inte förhindra att de ligger i bajset om båset inte tillåter kon att lägga sig någon annanstans. Men genom att ströa kan man minska hur 'kletigt' kon ligger.

Eller så bygger man större bås (med strö) så kon kan ligga på andra ställen än stället den hela tiden bajsar. Den kan bajsa på fler ställen med, och lägga sig i det, men mängden bajs den ligger i minskar.

Kor lägger sig inte maniskt i sitt bajs, sen undviker de det inte till varje pris heller. Men genom större utrymme och ordentligt med strö kan man undvika kor som är fulla med bajs. Det kostar mer - ja. Och ska man gödsla ut oftare kostar det också mer och är mer arbete. Men det går utmärkt väl. Och att ha kor med båsstorlek så att de bajsar i rännan så är och förblir det en lösning som är för människans bekvämlighet/ekonomiska intresse. Och det står jag för.

Revingehed handlar om något helt annat än för korta bås. Visst handlar det om ett avsteg från djursjyddet, men du kan inte på fullt allvar försöka motivera underskridet minimimått på båspall med ranchdrift.

Det är helt olika levnadsvillkor för djuren. Ska man ha kor uppbundan i bås dygnet om 7 dagar i veckan anser jag att man MINST ska uppfylla MINIMIVILLKOR. Och jag anser minimivillkoren är för snälla. Det anser jag för övrigt om boxstorlek för häst med.

Vi går mot lösdriftshållning av nötkreatur och givetvis anser jag att det är det allra bästa för kor/ nötkreatur. Dock kommer vi nog aldrig bli kvitt dom fruktansvärda spaltboxarna vars innevånare aldrig kommer ifrån.
Jag har tusentals saker jag skulle vilja förbättra i djurskyddslagen men faktum är att brukare lägger ner sina verksamheter för att det inte fungerar längre. Har man byggt en ladugård för flera miljonert för 10 år sedan vill man gärna kunna bedriva en verksamhet. Därför har man inte förbjudit befintliga båspallar utan man får inte bygga nya precis som med hästspiltor.

Om vi inte kan försörja oss med inhemskt kött för att vi förbjuder jordbrukare som byggde sina stallar för 10 år sedan att bedriva djurhållning, vart ska kötter komma ifrån. Importerat kött ?

I vårat län får inte unga brukare lån från banken för att bygga om. Inga investeringar läggs på jordbruket för att bankerna vet att förtjänsten är för liten och konkurshotet för högt. Flera med just båspallar som vill bygga moderna lösdrifter men kan inte för det finns inte pengar att låna.
Världen är sällan svart eller vit.

Hemskt ledsen men dina svar ger verkligen inte tecken på att du skulle ha insikt i produktionsförhållanden.

Mumin

Nej, det de gör att att inte hålla med om att vi ska hålla produktionsdjur såsom de tillåts hållas idag (alla djurslag). Oavsett om de uppfyller lagen eller ej. Och eftersom jag inte ens anser att grundregelerna är okej, så anser jag inte avsteg från dem i stil med det som diskuteras (för korta bås t ex) är okej.

Som sagt anser jag samma om hästar. Minimimåtten på boxar är på tok för små om djuren ska stå där dygnet om. Jag säger inget om det saknas centimetrar både här och där för en häst som står inne 22 - 06 t ex. Men anser att på centimetern på minimimåttet är för lite för ett djur som står inne dygnet om.

Jag menar att likheten är att man inte ska tyda föreskrifterna som paragrafrytteri utan mår djuren bättre med de mindre måtten än med det större måttet så är det negativt från djurskyddssynpunkt att kräva att man ska följa föreskriften.

Man kommer aldrig ifrån att lagstiftning är skriven generellt och den tar inte hänsyn till alla olika situationer som finns i det verkliga livet.

Precis som ligghallar är onödigt och motverkar djurvälfärden för djuren vid reving hed så är för långa båspallar negativt för djuren på båspallen.

Men det du tycker egentligen är att jag ska tvinga brukaren till det för att du anser att båspallar inte ska finnas. Men nu är dom tillåtna så det är bara att köpa precis som allat annat inte heller jag gillar. Burhållning av höns ex. eller att grisar inte alltid ska få ha strö att ligga på. :crazy:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Det handlar om den så kallade ”Hästmannen”, småländske lantbrukaren Stig-Anders Svensson, som fick djurförbud och fråntogs sina tre...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 367
Senast: ginnies
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Uppföljaren om Hästmannen, bonden Stig-Anders som sköter sin gård som man gjorde på 1800-talet, kommer att visas på TV. Första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 764
Senast: ginnies
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter När arbetshästarna Sally, Linda och Mona lämnar gården blev bonden Stig-Anders Svensson, känd som Hästmannen, ensam kvar. – Allt...
Svar
1
· Visningar
1 593
Senast: Tora
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter 16 januari är det smygpremiär av den uppföljande filmen om ”Hästmannen”, bonden Stig-Anders Svensson från Råskog. Han berättar att det...
Svar
0
· Visningar
878
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Freestyle och htm
  • Hönstråden II