Sv: Manifestation för "Hästmannen"
Du kör ett cirkelresonemang o verkar fortvarande inte förstå varför 36§ 5 finns.
Här pratar vi om åratal av brister o påpekanden!
Som du själv skriver så är det inte LS som är skyldig att omhänderta djuren även om det är de som beslutar.
??????????? fattar ingenting av detta?
Det finns underlag för att ge hästmannen djurförbud men inte baserat på paragraf 29 § punkt 1 utan samma paragraf punkt fem.( många förelägganden) även om dom tagit med båda just in case eller nått
Länstyrelsen har en skyldighet "
skall" att omhänderta och ge djurförbud när någon av kriterierna är uppfyllda. Det är samma kriterie för djurförbud och omhändertagande enligt 31§ Därför ser man nästan alltid bara djurförbud efter ett omhändertagande. Endast när det är baserat på för många förelägganden i princip har djurägaren djuren kvar tills beslutet vinner laga kraft.
Det vill säga man kan inte anse att det är riktigt att motivera djurföbudet med §29 punkt 1 då om denna kriterie vore uppfylld hade länsstyrelsen även varit skyldig att omhänderta djuren enligt 31§ punkt 2
Vad har paragraf 36§ med detta att göra överhuvudtaget? Det är straffsaktionen och jag har inte ens berört det ämnet.
Skulle jag på dessa kriterier ge människor djurförbud på ett flertal avvikelser som jag skrivit beslut på skulle 2 / 3 av alla brukare jag är ute hos ligga jävligt risigt till. Jag kontrollerar även tvärvillkor och kolla med sjv om ni vill hur mkt avdrag som det generellt ges för brister varje år för brukare som inte följer ens eu lagstiftningen.
ex.
första besöket: För unga kalvar uppbunda
något för långa klövar
inte genombrutna väggar för kalvar
Ett beslut
Andra besöket
för dåligt strö är det i princip överallt mitt i vintern.
Inget sjukutrymme finns pga överbeläggning
Två beslut
Tredje besöket
Använd eltråd som inredning
Någon ko är för smutsig- fått gödselpansar på rumpan
tredje beslutet- djurförbud??
Ni måste förstå att alla brister som kommunerna tidigare endast skrev kontrollrapporter på. Brister är JÄTTEVANLIGA i princip överallt hittar vi brister från detaljföreskrifterna och idag skriver vi beslut på ALLT
Detta har nu medfört att vi har djurägare med 3 föreläggande eller fler som egentligen inte har speciell dålig djurhållning. Och oavsett om dom följer besluten eller ej så kommer de få djurförbud om man följer lagstiftningen?
Ser ett stort problem här. Sen om det är så gällande hästmannen eller ej vet jag inte. Men lagstiftningen måste ändras!