Jag skulle inte kalla det tortyr utan vanvård. Tortyr ser jag mer som att medvetet plåga någon, att missköta sina djur är vanvård om man inte gör det av elakhet.
Dåtidens bönder som hade sina hästar i spiltor gjorde det för att det var platssnålt, de fick plats med mer djur i utrymmen som enbart värmdes upp av dem. De hästarna stod inte heller inne 24/7 utan arbetade även på vintern. T ex min morfars hästar arbetade i skogen på vintern och i jordbruket på sommaren och var de lediga sommartid gick de med korna. De kördes med vagn på sommaren och släde på vintern, ibland ända till Norge i väglöst land, en resa som tog flera dagar och med övernattningar på vägen dit och hem. Inte stod de inne mer än nödvändigt utan de fick jobba precis lika mycket som gårdsbefolkningen, om inte mer och när de stallades in var det för vila från en arbetsam dag.
Även gamla hundar kan lära sig sitta. Den tid min första häst stod hos morfar gick hon med korna på sommaren men fick även komma ut på vintern och gick då lös utan att gå någonstans.