Om nu hästarna och inte hans principer och ideer varit viktigast hade han ju lätt kunnat få in allt på ängarna som ensilage. Grannarna körde ju, lätt att hyra in någon som kör hans. Och köpa hem några pallar spån. Hans hagar hade han ju hjälp med. Man ser fina nya stolpar och tråd. Det borde väl inte va så svårt att avgränsa en vinterhage, han hade ju hjälp med sånt.
Nä, det finns massor av människor som har bra mycket sämre förutsättningar som sköter sina djur bra.
Jag håller med.
Lätta lösningar fanns garanterat inom räckhåll, men vill man inte heller ha öppet sinne och ändra uppfattning till sådant som hör dagen till sas så blir det svårt.
Tänker också ang ett hygieniskt ok grovfoder och strö, hur svårt ska det vara?
Att sätta upp hagar, inte svårt.
Att göra om "stallet" till lösdriftsligghall (osäker på om mått dock varit tillräckliga men han hade ju häst av tålig ras som lätt hade fixat lösdrift) hade kunnat underlätta enormt för honom..han hade då kunnat lättare få hjälp med mockning tex.
Jag vet inte ens vad man tyckt att man byggt om..allt bråte som stod där hade aldrig varit ok i annan stallmiljö. Såg även fruktansvärt dammigt ut och tveksamt vad gäller ventilation, för mörkt etc.
Ekonomiskt kan det vara svårt för visso..men det är inte en godtagbar ursäkt.
Jag såg hur många möjligheter som helst.
Det anmärkningsvärda tycker jag är att sådär hade inte djur heller det "förr" på de flesta gårdar..fanns inget som sa att man inte skulle ha rena bäddar eller rent foder. Hästar togs även ut dagligen då..så jag vet inte vart man får det ifrån att skylla på hur man gjorde för gammalt. Djuren på en lantgård var liksom levebrödet..fanns inte på kartan att de skulle ha det dåligt. Så jag förstår inte ursäkten med att "så gjorde man förr"...
Något jag även kritiserar till detta..alla som påstod sig vara villiga att hjälpa - varför gjorde man inte det då? Hade han varit villig att göra om, göra rätt och haft hjälp hade han haft hästarna kvar är jag helt övertygad om. Främst verkade han ju omge sig av många bönder som vänner..de om någon måste ju ha massa resurser