Många som frågar om form...

De kanske är relativt duktiga ryttare men inga begåvade hästmänniskor? :smirk:

jag tycker det är skitsvårt att tårna ska peka framåt och hälarana ner. i skriteen funkar det kanske ett tag men i traven åker dom utåt . tårna asså. hehe. Joobbigt.
äre nåt man tränar elr ?

Det som är ytterst, dvs tår, fötter armar händer osv är oftast ett symptom på att något är fel i mitten. En liten vridning i ryggraden får en stor utväxling i till exempel axlarna, och därmed armar och händer. En vridning av lårbenen utåt (där lårbenet möter bäckenet) gör att utväxlingen syns i foten/tån. Att då säga åt ryttaren att vrida foten inåt är helt galet. Då uppstår två helt onödiga vridningar. Bättre då att rätta till grundfelet, dvs lårbenet, och så faller resten på plats av sig själv.

Att hälarna åker upp kan ha flera orsaker, men ett par gissningar: Ryttaren "håller i sig" mha underskänklarna, något som jag gissar egentligen handlar om grundbalansproblem - man har svårt, eller är rädd att få svårt - att sitta kvar på hästen.
Tränas bort med olika balansövningar, gärna mha någon som leder hästen så man kan koncentrera sig endast på detta. Gärna blundandes, börja i skritt rakt fram men avancera när balanssystemet börjar hoppa igång, med att vända hästen tvärt, stanna och sätt igång, se hur lång tid det tar innan balanssystemet slår på. En trygg sits som detta skapar gör att man vågar släppa ner hälarna.
En annan trolig orsak som även det har med balans och inbyggda rädslor att göra, är att man faller framåt med överlivet. Varför gör man då det? Troligtvis av samma anledning som ovan, man tror att man då sitter kvar bättre, eftersom man "klamrar sig fast". Man måste lära kroppen att använda sitt balanssystem istället för råstyrka / muskler för att sitta kvar.

Att vara ödmjuk inför sin häst och ödmjuk inför medtävlande är 2 heeelt olika saker, det kommer du oxå märka när du börjar tävla :smirk:

Bra skrivet, men du har glömt det jag tycker är viktigast; hästens mentalitet, attityd, arbetsvilja. Tycker att många är noga med att kroppen ska gå helt rätt, men glömmer fullständigt att hästar har en hjärna och ett hjärta.

En häst som inte bjuder framåt, som inte vill arbeta, som tycker att matte/husse är en rätt trist figur, som är uttråkad, som är utarbetad, som är stressad/orolig; en sån häst kan ALDRIG jobba helt rätt och ärligt, fastän varenda muskel och led rör sig precis som den ska.

det där med drivning och halvhalter och hela tiden röra och pilla med inner är det enda jag fått lära mig på ridskolan och av privata tränare tyvärr för att då kommer hästen så småningom att gå i form..
Jag tycker det är skam att de lär ut sånt om det inte är rätt utan att hästen bara blir ihopdragen och då slits mer..
Usch..
Hur ska jag nånsin kunna rida nåt så nära rätt när man får sån hjälp??
Jag är ju totalt fellärd! :(

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 150
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka