Många som frågar om form...

Jag tror alldeles säkert att du har vällovliga avsikter. Men jag tror näppeligen att man lär omvända världen genom ett internetforum. Överhuvudtaget tror jag inte på missionerande, däremot omvändelse genom att vara ett bra föredöme.

Visst är det många som behöver lära sig mer, de allra flesta, du och jag inbegripna. Men MIN tro är att man ska vara lite ödmjuk, jag tror faktiskt att de allra flesta vill lära sig rida bra, så bra det går efter deras förutsättningar. Ingen vill sin häst illa.

Din (och min) tränare är ganska exceptionell, men även hon predikar trots allt ödmjukhetens lov.

Jag vill inte säga att du gör fel, jag tror bara inte att detta leder till att det blir bättre ridning och bättre hästar. Däremot genom försöka visa upp det själv, det är en annan sak.

Jag tycker visst det är intressant att diskutera ridteori, och på specifika frågor kan man säkert komma med bra svar. Att lägga ut ett sånt här i mina ögon generaliserande inlägg tycker jag känns lite, tja, förmätet? Men det är ju din fulla rätt att göra så, och egentligen så har jag inte med det att göra. Lycka till med din ridning!

Anledningen till att "folk" inte har tränare, tror jag inte i första hand är, att dom tror att dom kan allting själva.
Exakt. Min mening är ju inte att "plocka ner dem" för att vara dum. Utan snarare informera dem om att de inte är "onormala" på något sätt, när de inte får till det. Ridning är svårt. Jätte-jättesvårt.

Det finns nog lika många som HAR tränare, som är i total avsaknad av någon som helst känsla i sin ridning.
Jag är INTE född med känsla för ridning. Det var ganska många saker som jag har fått börja göra precis tvärsemot mot hur jag ville göra instinktivt. Och jag är inte unik, att döma av de man ser rida, samt det som skrivs och visas här på forumet. Det är just därför det är så viktigt att man skaffar sig en instruktör som faktiskt KAN rida, och som KAN lära ut.

Men vaddå "omvända"? Omvända till vadå?
Jag tror också på ödmjukhet! Däremot önskar jag, att någon kunde talat om för mig - för en sisådär 15 år sen, att ridning handlar om mer än bara tyglar och skänklar (och gett exempel på det också). För det var denna ridning jag fick lära mig på ridskolan. (Och många före och efter mig också.)
Förmätet eller ej. Jag tror mig ha skrivit saker som kanske kan ha varit till nytta för någon i den här tråden. Om inte - skitsamma. Det här bara en tråd bland tusen andra. Sen så kan jag inte låta bli att förvånas över den här sporten. Varför får man aldrig vara ens LITE bra på något i något sammanhang? Om man nu har upptäckt en kvarts hundradel av hur något funkar, varför får man inte dela med sig av det utan att bli kallad förmäten och oödmjuk? :confused: Det här händer aldrig inom mina andra stora hobbys, datorer och dans. Där suger man i sig info från alla som vill dela med sig, så gott man kan. Men inte inom ridning inte.

Då är det ju bra, och då har du ju uppfyllt ditt syfte, om du hjälpt någon.

Men allvarligt talat - om du för 15 år sedan hade läst ett sånt här inlägg, hade du tagit det till dig då? Hade du kunnat hitta en bra instruktör då?

Jag tycker att många, dagligen och stundligen, säger just detta att ridning är svårt, att det inte är "bara" är att hålla i och sparka på, det känns inte särskilt omvälvande.

Det är dock inte min mening att förminska dig, eller ta ifrån dig känslan av att vara "ens LITE bra". Det är jätteroligt att du hittat en ny väg och ny kunskap och att du är bra på det.

Min eget, kanske också förmätna, inlägg kom sig av att ja, jag tycker detta är fel väg att gå.

Men som jag sa, visst har du rätt i det du skriver. Jag känner ju väl igen alltihop!

Jag är INTE född med känsla för ridning.
Det var inte menat som någon pik!

Du säger att det är viktigt att man skaffar en instruktör som KAN RIDA och som KAN LÄRA UT. Det håller jag självklart med om, men hur skall man kunna veta det (om det är en bra eller en dålig instruktör alltså), och kan man verkligen lära ut känsla?

Jag tycker att en instruktör kan göra eleven uppmärksam på NÄR det börjar kännas något. Och om instruktören tänkt till i pedagogiska banor, kan h*n också förmedla olika bilder av hur det kan/bör kännas. Ex: istället för att hojta om att trampa ner hälarna i 3 år, tar en duktig ridlärare en annan väg. Beskriver kanske hur låret faller neråt/bakåt, hur benen flyter ut ur höften, utan spänningar och blir tunga.

Hehe, det var inte taget som nån pik. :D Jag bara konstaterar fakta: Jag har inte känsla för ridning. Jag rider inte bra "naturligt", av mig själv. Jag behöver träning. Och jag är definitivt inte ensam. Därav denna tråd.

Hur man vet om tränaren är bra: Utvärdera! Hur mycket tycker man att man får ut av träningarna? Lär man sig något nytt? Fungerar det tränaren säger på hästen och kan tränaren förutsäga hur hästen kommer att reagera på de övningar som han/hon sätter upp? Känns det någon skillnad i kroppen, känns det som att kroppen har blivit något duktigare på vad det nu är som det tränas på?
Eller är allt ridläraren säger saker som man egentligen redan vet, men vill betala någon för att upprepa för en under ridpasset för att påminna sig om dem.......

En bra tränare skapar skillnad i ens ridkvalitet, det känns och märks tydligt (förutsatt att man gör sin läxa såklart ;)) att man har ändrat på något.

En bra tränare har logiska och bra svar på alla frågor, och ska kunna hitta orsaken bakom symptomen (till exempel en krummad rygg eller uppdragen häl) istället för att bara jobba på att åtgärda symptomen i sig.

Oj, ser att mitt sista inlägg var överflödigt!
Precis så menar jag också. Feedback och förklaringar är jätteviktigt.

Men allvarligt talat - om du för 15 år sedan hade läst ett sånt här inlägg, hade du tagit det till dig då? Hade du kunnat hitta en bra instruktör då?
Jag hade i alla fall hittat en förklaring till varför min ridning inte går framåt. Varför jag fortfarande, efter 6 år på ridskolan och ca 16.987656 varv på ridbanan, bara kan rida ridvägar i de tre gångarterna.
Jag hade fattat att det här, som verkade så normalt eftersom alla andra också gjorde såhär, i själva verket inte alls var särskilt konstruktivt eller ens bra.
Jag vet inte om jag hade hittat en bra instruktör då, men jag hade nog letat lite i alla fall.
Hade jag vetat att det fanns annat, då hade jag letat efter annat.

Jag tycker att en instruktör kan göra eleven uppmärksam på NÄR det börjar kännas något.

Instruktören kan ju knappast veta vad eleven känner, bättre än eleven själv?

En bra tränare har logiska och bra svar på alla frågor, och ska kunna hitta orsaken bakom symptomen (till exempel en krummad rygg eller uppdragen häl) istället för att bara jobba på att åtgärda symptomen i sig.

Men det där kan ju vara svårt att bedöma för en ryttare som inte har kommit så långt?

En duktig ryttare vet ju hur det känns när hästen gör si eller så. En duktig instruktör vet exakt när h*n ska förmedla känslan till eleven via talet.

Jag vet. Det är svårt. Men vet man på ett ungefär vilka krav man kan, och BÖR ställa, så kanske det är lättare? Det jag skrev var förstås bara riktlinjer, eftersom få tränare är så bra pedagoger och ryttare.
Men bättre nån tränare än ingen alls, såvida inte det används metoder som strider mot förnuftet naturligtvis.
Undertecknad har varit igenom ett 30-tal tränare som inte har varit så bra, men så visste jag inte heller att ridningen var något stort och komplext, men som faktiskt GICK att lära sig att bemästra helt utan övernaturliga förmågor eller medfödd talang för ridning. :idea:

You're a poet
and you know it
I hope you don't blow it.

Det var väl Bob Dylan som sa det om en ung Dreamer?

Nähä!?! Haha!! Är det sant? :D
Men då så, då är det ju avgjort. Jag säger till när min första bok kommer ut. :D

Att alla duktiga ryttare (som tävlar) är ödmjuka är helt överskattat, deras rätta jag kommer ju fram inte minst när det är OS år :angel:

fio / den oödmjuke som erkänner det oxå ;)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 150
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka