Sv: mammor vinter 2010/2011
kl
Ger nu gröt vid 20 & ammar sen efter... så han får det som sista mål kan man säga, men tydligen så ska ju gröten ges som typ middag?
Frukost: Runt 6 - ammas
Lunch: Runt 11 - Smakportioner & ammas
Mellanmål: Runt 15 - Ammas
Middag: Runt 18 -Ammas
Kväll: 20 - Gröt & ammas efter, somnar runt 21.
Om jag ersätter 18 - målet med gröt, så försvinner ju ett mål mat? Å då kanske han vaknar för att äta på natten?! Eller...
Hämtat från min blogg:
Fortsätter med smakportioner varje dag, någon matsked får han varje gång. Lägger till det nya i det han gillar, men prövar först någon matsked med det nya. Just nu äter han majs & det smakar bra. Blandade en kub hemgjord potatis med en kub majs & det gick så bra så. Sen tog jag bara en sked potatis & då fick han kväljning direkt på första skeden, resten gick bra. Vem vill bara äta potatis säg?
Snart har vi ju prövat allt som går i burkväg, finns ju inte så mycket att välja bland i burkmatsväg. Finns en del fruktpurér, men det kan han lika gärna vänta med. Han har fått smaka lite skrapad banan & det gick såklart i.
Tanken var att jag skulle börja ge han ett mål mat nu, ersätta amning med fast föda. Men eftersom att vi åker på semester snart så är det ju för jäkla smidigt att amma. Slippa tänka på att dra med barnmatsburkar & värma mitt ute på havet!
Typ.. Så han får fortsätta smaka lite saker när vi är iväg & så blir det till att börja äta lunch när vi kommer tillbaka i augusti någon gång. Då är han strax över 6 månader.
Leon HATAR för övrigt haklappen (den ska inte vara runt halsen enligt honom, den ska vara i munnen), får skaffa en smidigare lösning tills vidare.