mammor vinter 2010/2011

Sv: mammor vinter 2010/2011

Det är ju som du säger - man uppskattar omtanken mer än presenten. Så himla tråkigt när man inte riktigt förstår varann :(

*delvis kl*

läser om alla som inte blev ihågkommna på morsdag och räcker upp handen! Visserligen har jag ingen karl heller som kan komma ihåg mig, och min lilla stumpa är helt enkelt för liten... Så jag blev inte besviken för jag hade inte förväntat mig något! :p

En sovmorgon hade inte suttit fel, men det vill inte den lilla diktatorn! Hon tissar dessutom flera gånger per natt, jag försöker faktiskt begränsa lite nu så att hon tar nappen istället - ibland funkar det, ibland inte. Nu börjar det kännas att man är lite sliten. Jag försöker hinna med att göra fint i hemmet när hon sover, men ibland är jag så trött (har trots allt inte sovit en hel natt på 5 månader) att jag måste sova när hon sover. Hon är inte heller nöjd att leka själv medan mamma gör annat, nej - i famnen ska hon helst vara hela tiden! Jag längtar tills hon han börja leka själv ibland, för hemma ser det ut som hej kom och hjälp mig.

TUR att vi har en bra barnvakt i min mamma, men hon kan ju inte heller hjälpa till varje dag. Jag försöker också plugga litegrann för lilla plutten kom mitt i mina studier, men om det är amningen eller sömnbristen vet jag inte - men nog har jag snömos i huvudet och inget fastnar känns det som!

Vi har börjat med smakisar och följande har lillan slagit fast; Potatis är äckligt, men melon och banan är mums! Jag ska nog snart börja med gröt och hoppas att hon ska börja sova hela nätter på det!!! Hoppas kan man ju alltid! :)

Gör ni eran gröt själv eller köper ni färdig? Läste att man kan göra själv om man smular i paltbröd så att det blir järnberikat!

Elias har just börjat med gröt och ´just nu köper vi färdig gröt. När han äter lite större portioner får han samma som mig och storebror dvs havregrynsgröt (när jag slipper mala grynen åt honom). Pappan äter inte gröt och gör därför ingen havregrynsgröt alls utan serverar fil till frukost när han gör frukosten. Detta får ju inte lillebror äta än så där blir babygröten bra också han är hopplöst dålig på att göra gröt som är god.

Sömnbrist och plugga är ingen höjdare - klart mer störande än ammningshjärnan.

Annars njuter man av värme och att SLIPPA klä på barnen hundra lager kläder utan att det är snabbt och enkelt att ta sig ut :-) MEra sommar till svenska folket!

Jag ger typ bara egen mat. Försöker tänka på järnberikandet övht, kanske spec eftersom jag är vegetarian och Lo också kommer vara det till största delen (förutom fisk och så får hon kött hos mormor och morfar). Har gett gröt som mestadels bestått av hirsgryn eftersom hirs ska vara järnrikt. Blandar det med bovetemjöl, rismjöl, dinkelflingor, quinoaflingor etc. Ger också alltid aprikospuré eller en blandning aprikos/plommonpuré i gröten. Tipset är att frysa in aprikospuré i iskubstärningar och ta fram en tärning när gröten är färdigkokt, så blir den bra temperatur fort. Aprikoser ska tydligen också vara järnrika. Använder färska kryddor som tex persilja (ska också vara järnrikt) och andra järnrika råvaror i maten. Försöker kombinera med C-vitaminrika grejer (bär & frukt efteråt). Kokar maten i järngryta, och vi har järnrikt vatten.
Lo har ätit hur bra som helst fram till nu senaste veckan eller så, nu har hon börjat visa tydligare att hon inte tycker om gröna linser och fisk. Egentligen tycker hon om alla rotsaker och grönsaker och frukter och bärer vi provat hittills, men det är lite kinkigare med linser, bönor, ärter och fisk. Söt smak är positivt, är min slutsats.

*kl*
Idag ska jag och L flyga Kastrup-Helsingfors och hem igen på söndag! Spännande, hoppas att jag har kommit ihåg att packa ner allt...

Flygningen gick jättebra! Det ända som han inte tyckte var roligt var att sitta ner i mitt knä under start och landning, han som 45 minuter både dit och tillbaka. Helt underbart att det gick så bra och smidigt. Han har varit en trött liten kille nu måndag och tisdag eftersom han knappt hade tid att sova på dagarna hemma hon mamma och pappa. Han tyckte väl att det var roligare att vara vaken och busa med dem på dagarna. Tack och lov sov han i alla fall bra på nätterna.

För övrigt så var Kastrups flygfält kanon! Det fanns vagnar att låna efter säkerhetskontrollen så Lucas kunde sitta i en sån så jag slapp bära honom. Ett fint skötrum med micro och bekväm stol att sitta och mata i. Allt detta var lätt att hitta tack vare en välplacerad informationsdisk. Tyvärr var Helsingfors flygfält en stor besvikelse. Ingen som visste om det fanns vagnar att låna, trots att de i incheckningen sade att det fanns. Informationsdisken var långt på andra sidan flygfältet och dit hade jag varken tid eller ork att gå i värmen . Hittade inget bra skötrum och ingen micro. Fick i princip böna och be att få värma flaskan på en restaurang....Mycket dåligt.

Var på promenad vid stranden igår, lunch på smaskig fiskresturang samt årets premiärbad och en svalkande läsk på skuggig uteservering. Härlig dag :)
Solkeps på bebis, filt spänns fast med klypor på vagnen och bildar ett soltak, han får inte va i solen. Bra - duktig mamma - men mina axlar e röda... Vad gick snett...?? Glömde jag ngt kanske? ;)

Skönt att höra att det gick bra. Vi ska göra samma resa i september. Vilket flygbolag flög ni med? Med de jag försöker boka så måste man boka bagaget som tillägg och jag funderar på vad barnvagnen räknas som. hittar inget svar på hemsidan. På flygplatsen är det ju specialbagage.

Vi flög med Finnair. Bokade inget speciellt till bagaget. Hade en stor väska och så barnvagnen. Bäst att kanske ringa och kolla med dem. Jag ringde också flygbolaget och kollade om Lucas behövde något pass eller annan id, men de behövde han inte. Tog i alla fall med mig de papper man fick från skatteverket när de föddes/folkbokfördes och tur var det för de frågade faktiskt om jag hade något papper eller id på han. Ett tips är att ringa till det flygbolag och höra. De kan tydligen ha lite olika regler för det. Ringde först polismyndigheten och de hävdade att han absolut måste ha pass, trots att det råder passfrihet inom norden. När de sedan skulle kolla upp det så visste ingen vad som gällde för så små barn. Så mitt tips är att ringa flygbolaget o kolla med dem, ifall du inte redan har ett pass. Då kan du ju passa på att fråga om bagaget också.

kl

Ang barnmat!

Leon har nu smakat:

Gröt - som han äter sen han var 3 månader varje kväll.

Egen potatispuré: Sjuuukt äckligt!
Egen morotspurè: Gick väl, men mamma gillade inte konsistensen

Potatis & palsternacka på burk: Mums!
Majs: Mums!

Tycker det är sjukt smidigt med burkar när det gäller smakportioner.
Ska väl försöka ge mig på att ta lite av våran mat när vi väl äter något han kan äta & ge det också. Men tills vidare blir det smakportioner färdigköpt! Och helamma över semestern, sjukt smidigt. Efter semestern är han 6 månader & då tänkte jag börja ge han en hel lunch.

Mira vägrar burkar, utom en med pasta och broccoli :d Men då vill hon helst ha kyckling och ärtor till!
Favoritmaten annars är torsk med potatis, morot och dill.

Någon som vet när man testat alla burkar för 4 månader... Leon är ju 5 nu. Kan jag börja med dom med typ torsk,potatis & morötter då?

Fast bara i smakportioner... ska ju som sagt fortsätta amma lunchen över semestern! Eftersom att det funkar så smidigt!

Nu ammar inte jag men jag började med smakportioner när Lucas var 4,5 månad. Han gillade allt utom ren potatis. Sen körde vi smakportioner ett tag men eftersom det funkade så bra och han åt bra och inte hade problem med magen så började vi med mat. Jag har enbart köpt burkar (5-6 månaders). Nu har jag gått över till 6 månaders.

Så här äter han nu:
Frukost vid 8 när han vaknar: Ersättning
Lunch vid 11: Mat + fruktpure
Mellis vid 2: Ersättning
"Middag" vid 5: Gröt och Kartinplommon
Kvällsmat vid 8 innan nattningen: Ersättning

Ska börja introducera välling snart. Han gillar all mat, äter bra. Men tycker inte om vatten, nu går det lite bättre då han får det ur ett glas, men nappflaska med vatten ratar han helt.

För övrigt är det ingen vanlig dag idag, det är Lucas 6 månaders dag!! Tänk vad tiden går fort, lite för fort kan jag tycka!!

kl

Ger nu gröt vid 20 & ammar sen efter... så han får det som sista mål kan man säga, men tydligen så ska ju gröten ges som typ middag?

Frukost: Runt 6 - ammas
Lunch: Runt 11 - Smakportioner & ammas
Mellanmål: Runt 15 - Ammas
Middag: Runt 18 -Ammas
Kväll: 20 - Gröt & ammas efter, somnar runt 21.

Om jag ersätter 18 - målet med gröt, så försvinner ju ett mål mat? Å då kanske han vaknar för att äta på natten?! Eller...

Hämtat från min blogg:

Fortsätter med smakportioner varje dag, någon matsked får han varje gång. Lägger till det nya i det han gillar, men prövar först någon matsked med det nya. Just nu äter han majs & det smakar bra. Blandade en kub hemgjord potatis med en kub majs & det gick så bra så. Sen tog jag bara en sked potatis & då fick han kväljning direkt på första skeden, resten gick bra. Vem vill bara äta potatis säg? ;)

Snart har vi ju prövat allt som går i burkväg, finns ju inte så mycket att välja bland i burkmatsväg. Finns en del fruktpurér, men det kan han lika gärna vänta med. Han har fått smaka lite skrapad banan & det gick såklart i.

Tanken var att jag skulle börja ge han ett mål mat nu, ersätta amning med fast föda. Men eftersom att vi åker på semester snart så är det ju för jäkla smidigt att amma. Slippa tänka på att dra med barnmatsburkar & värma mitt ute på havet! :) Typ.. Så han får fortsätta smaka lite saker när vi är iväg & så blir det till att börja äta lunch när vi kommer tillbaka i augusti någon gång. Då är han strax över 6 månader.

Leon HATAR för övrigt haklappen (den ska inte vara runt halsen enligt honom, den ska vara i munnen), får skaffa en smidigare lösning tills vidare.

Det med gröten kan man väl göra hur man vill med...den måste väl inte vara middag? Jag läste någonstan att det kunde vara mellis...

Tror inte att gröt nödvändigtvis måste vara middag nej...

Såhär brukar Mira äta (hon är 6½ månad):

6.30 Välling
9.30 Gröt (vanligtvis Sempers banan/äpple)
12.00 Har hon sovit en stund och får välling när hon vaknar
14.00 Lunch, riktig mat
17.30 Gröt (Sempers ekologiska risgröt), ofta med lite fruktpuré i
19.30 Välling

Ibland kan det bli välling vid 3.30 på natten, om hon ätit dåligt på dagen.

*kl*

Jag köpte hem ett paket med välling igår. Ska börja ge lite åt Lucas nu o se vad han tycker om det. Men jag trodde att det skulle finnas ett mått i förpackiningen att mäta upp pulvret med. Men icke. Man ska ta matskedsmått...hmm. Tar jag med en vanlig matsked så blir det mindre mängd pulver än om jag tar med ett sånt plastmått som är en matsked. Är det bara jag som tycker att det är krångligt? Svårt att veta vilken mängd som är den rätta liksom...:confused:

Men ett matskedsmått är ju ett mått? 15 ml? Så så krångligt är det inte. Skriver man det som mått menar man inte skeden man äter med. Dock är ju den större så det blir klurigare att dosera rakt ner i flaskan som man kna göra med ersättning.

Ja jag tänkte väl att det måste vara ett mått, blir svårt att få nått så när extakt mått med en sked.

Dock är ju den större så det blir klurigare att dosera rakt ner i flaskan som man kna göra med ersättning.

Man kan göra en bra men inte så snygg tratt genom att skära av toppen på en PET-flaska och skruva av korken, perfekt storlek och pulvret rinner igenom utan problem :)

Kl
Min ena har börjat krypa och den andra är på god väg så nu blir det full fart här hemma :)

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 440
Senast: Mirre
·
Z
  • Låst
Gravid - 1år Hej tjejer. Jag är gravid och beräknas bli mamma i april. Är det några fler här som är någorlunda i samma vecka? Gärna boende i...
Svar
1
· Visningar
718
Senast: Snurrfian
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 775
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix