Sv: mammor vinter 2010/2011
Jag älskar att fixa med barnmaten så har aldrig känt behov av att ge köpemat. Har hela frysen full med alla möjliga rätter, mellanmål och efterrätter
. Lo äter i princip allt med god aptit. Däremot har jag köpt hem gröt mest för järnberikningen. Gröten gillar jag också att greja med
så jag hoppar gärna över köpegröten men eftersom vi är vegetarianer är det skönt att ge den järnberikade för att vara hyfsat säker på att hon faktiskt får i sej järn (även fast jag är petig och noggrann med att hon får i sej järnrik mat övht).
Ger alla välling? Tänker ni göra det? Jag undrar om det är lönt här, jag tänker amma så länge jag bara kan och hon äter ju gröt på kvällarna.
Lo är snart 7 månader, gud vad tiden går fort! En tand har börjat titta fram och senaste typ 2 dagarna har hon börjat lägga ihop konsonanter med vokaler och babblar på utav fasen med "blablabla" och andra typ ma, pa, da, ga, la. Det är så sjukt gulligt. Hon kryper fortfarande inte, utan trycker sej baklänges och blir oftast ganska frustrerad ifall hon ligger ner - hon vill helst sitta eller vara i gåstolen.
Hennes dagar varierar en del med mat och sömn, men nattsömnen är iaf oftast från ca 20.30-21.30, med ett amningstillfälle någon gång mellan 5.30-7 och sedan sover hon oftast vidare till 8.30-9.30. Nu några dagar slog hon till med att sova helt utan att amma, typ från 21.30 till 8.30. Hon är faktiskt väldigt lyxig med nattsömnen, får jag nog inse och erkänna. Inatt gjorde hon likadant men vaknade flera gånger, jag tror det har med tanden att göra, och var ledsen och behövde lite hjälp att sövas om (men inte hungrig).
Sedan äter hon oftast ett köpegrötmål på förmiddagen, ett riktigt mål mat med bär/frukt-dessert vid 16-tiden och en rejäl portion hemmagjord gröt på kvällen (just nu blandar jag hirsflingor, dinkelflingor och mannagryn). Hon har en grym aptit och jag har svårt att veta hur mycket som blir lagom. På kvällarna äter hon gröt som är gjord på nästan 1 dl blandning, det blir väldigt mycket gröt (mer än vad jag orkar, typ) o ändå brukar hon amma efteråt. Nu är hon ju en stooor bebis också (runt 10 kg och kanske 75 cm lång). Brukar oftast amma totalt 4 gånger per dag, på morgonen, mitt på dagen, efter middagsmålet och före sänggång.
Jag tycker det är en helt fantastisk tid just nu, även om det går lite upp och ner med sovandet dagtid ffa (det tycker jag är lite jobbigt). Men hon är väldigt glad och gosig, bjuder på en massa skratt och gillar att kräla runt på en i soffan. Hon älskar djuren, särskilt "storebror" hunden. Det funkar himla bra att ha henne med på alla möjliga aktiviteter som festivaler, restaurangbesök, bad o det tycker jag är fantastiskt befriande och skönt.