mammor vinter 2010/2011

Sv: mammor vinter 2010/2011

Kl

Vi har tagit det rätt lugnt med smakportioner. Eskil har fått gröt ett bra tag och han har fått testa potatis som inte var gott. Han har också fått palsternacka-morotspuré, det var gott. Idag fick han katrinplommon till gröten och då blev det mycket godare. :d

För två dagar sen satt han själv utan stöd i säkert en minut för första gången. Snacka om stolt kille!! Han älskar att stå också och orkar jättelänge när han håller våra händer som balanshjälp. Men det där med att ligga på mage på golvet - han blir totalt förnärmad och arg, så vi provar ibland men låter han göra det han gillar; sitta, stå, och hänga med i famnen på det mesta vi gör. :laugh:

Vi är inte heller så snabba igång med smakisarna. Föst för ngn vecka sedan fattade Vidar att det är nått gott på skeden och att den inte bara är en kul leksak... Han har smakat gröt, potatis- morot- och potatis/majs pure och så har han fått snutta på en torkad aprikos samt en melonskiva - smaskens :p. Ibland känner jag mig lite stressad över att alla andra verkar kommit igång med stora måltider redan och V äter inte mer än en knapp dl åt gången i bästa fall sen får han lite vatten (för att vänja sig vid pipmuggen men det mesta rinner ut ;)) och sen vill han ha tutte till efterätt...

Jag kände också lite press först att börja med smakportioner så fort han blivit 4 månader. Men jag struntade i det och tänkte att jag väntar minst en månad till. Men sen så blev Lucas så himla intresserad av vad vi gjorde vid matbordet att jag valde att börja med smakisar.

Vi var på BVC en vecka innan han blev 4 månader och redan då så frågade BVC tanten om vi börjat med smakisar... Varför stressa så?? :confused:

kl

min tjej äter ungefär så här;

Morgon ca 7-8; Inget när hon stiger upp, har ammat hela natten så hon är inte hungrig (dålig ovana tror jag, plus trött mamma som inte orkar bråka med nappen mitt i natten)

Mellanmål ca 10; amma

Lunch ca 12; Riktig mat

Mellis (eller efterätt då efter lunch) ca 14; fruktpure, ammas

Middag; ev gröt eller ammas

Kvällsmat; ammas

Och så nätterna då hon ammar minst 3-4 gånger.

Jag försöker trappa ner amningen. När kan man börja ge middag? Eller är det bättre för dem att äta gröt 2 gånger? Himla smidigt i alla fall, bara vatten och pulver och så blanda! Välling gillar hon inte ur flaska... Hon är 6,5 månad.

Våran BCV-sköterska sa att man helst ska vänta tills de är 6 månader, om de inte visar tecken på att de verkar intresserade av det vi äter vid matbordet och att bröstmjölken inte verkar mätta så bra längre... jag tror man ska göra det som känns bäst för en själv och sin bebis. Råden ändras ju hela tiden också. Min farmor berättade att hon ammade min pappa en månad, och min mamma ammade mig ett år (fast på den tiden började man ge saft och sånt när bebisen bara var nån vecka gammal). Och det blev ju folk av oss med...

Bebisar bör inte äta mer än 3 mjölmål per dag (välling/gröt) så om du vill byta ut ammning gör det mot ersättning när det överstiger 3 mål.

Annars verkar hon äta ung som min 6-månaders pojk!

04.00-07.00 ammning (alltså ngn gång däremellan inte hela tiden)

10.30 lunch 1/2 burk+fruktpure

13-15.00 ersättning/ammning

18.00-20.00 gröt+fruktpure

sen ca 200 ml ersättning innan liten somnar för natten

min bvc-sköterska tyckte jag skulle introducera gluten när Elias var 4 månader så man gjorde det samtidigt som ammningen då det visat på att gluten som introduceras med bröstmjölk minskar på glutenintolerans. de har lite olika råd de där bvc-tanterna. Grannen som har en flicka som är 3 månader fick rådet att börja med potatis/morot NU...

Intressant det där med tre mjölmål per dag. Det verkar varken gröt/vällingtillverkarna eller BVC känna till här. Jag har dock funderat över det eftersom jag själv inte mår så bra av vetemjölsprodukter.

KL

Min lilla skrutte 6, 5 månad har ett dygn som ser ut så här under storebrors sommarlov:

alla tider cirka

5.30-6 Ersättning, somnar sedan om. Äter bra denna måltid om han inte småätit på natten.

8-9 vaknar och får gröt med fruktpuré (oftast Katrinplommon) när övriga familjen äter frukost. Har även fått smaka storebrors leverpastejmacka.
Äter ganska lite, inte så hungrig och inte heller så förtjust i gröt.

10-11 ersättning därefter middagslur

12-13 Lunch puread och småbitar. Oftast hemmagjord. Äter bra och får frukt till efterrätt.

14, dags att sova igen

15-16 Ersättning. Äter ofta dåligt och kräver att få mellanmål när vi äter det. Ofta fruktpuré.

17 tupplur

18-19 Får lagad mat igen som han äter med god aptit.

20-21 ersättning som han äter bra innan han ska sova. Har provat med välling men det gillade han inte.

21-23 somnar i egen säng. Har haft lite svårt med det sista tiden.

Har pratat med BVC om de 2 måltiderna, men eftersom han dissar ersättning till förmån för mat tycker de att vi ska ge honom. Det har gått väldigt snabbt.När han var 6 månader åt han en måltid/dag plus lite gröt, men sedan har han verkligen fattat att det är "godare" med mat. Han äter dock ganska små portioner så kanske en 1/2 liten burk om man ska jämföra den hemmalagade, men jag tror att vår mat innehåller mindre vatten.

Någon som vet när man kan börja med smörgåsrån som tilltugg?

Nog kan du ge smörgåsrån nu (fick ju som "råd" att ge det redan vid 4 månader). Här går det också fort med maten från inget för en månad sen till 2 mål per dag. Gröt gillar Elias och fruktpure, de flesta barnmatsburkarna är också helt okej men INTE kalops det var vidrigt enligt lilleman.

Mira vägrar all burkmat utom en med broccoli och pasta. Däremot äter hon allt hemlagat utom sånt som innehåller tomatpuré! Bebis-variant på wok med nudlar däremot, det är mums :d
Kul att hon hellre äter hemlagat än burkmat, men det vore ju smidigt att kunna ta med en burk bara när man är iväg, hemlagad mat tål ju inte värme lika bra...

Hon vägrar även ersättning numera... Så tyvärr blir det fler gröt - och vällingmål än tre här, ett tag gick det att blanda välling och ersättning men nu avslöjar hon det också... Vårt BVC tyckte inte att vi skulle hålla på och bråka med ersättningen längre, men försöka variera så att hon inte bara äter havregröt.

Igår åt hon:

05.00 Välling - somnade om
08.30 Havregröt (Sempers 6-månaders gröt med äpple och banan)
Efter vila ca 12.30 Torsk med potatis, morot och dill
15.30 Välling
18.00 En halv portion risgröt (Nestlés) med rivet päron, lika mycket päron som gröt
19.30 Välling

[Lägger till: Tanken är att 18-målet ska bytas ut mot riktig mat framöver, men än så länge är hon ganska trött då och då har hon lättare att äta gröt, särskilt eftersom hon ofta får 4.månaders gröt då]

Hon sover förresten bara en gång dagtid nu, mellan 10-12.30 ca. Stört omöjligt att få henne att sova på eftermiddagen, åker man bil kan hon slumra upp till en halvtimme i bilen dock. Däremot sover hon 20-05, äter lite och sover sedan vidare, oftast till 7 men ibland till 8 till och med :)

Senast ändrad:

Jag älskar att fixa med barnmaten så har aldrig känt behov av att ge köpemat. Har hela frysen full med alla möjliga rätter, mellanmål och efterrätter :). Lo äter i princip allt med god aptit. Däremot har jag köpt hem gröt mest för järnberikningen. Gröten gillar jag också att greja med :) så jag hoppar gärna över köpegröten men eftersom vi är vegetarianer är det skönt att ge den järnberikade för att vara hyfsat säker på att hon faktiskt får i sej järn (även fast jag är petig och noggrann med att hon får i sej järnrik mat övht).

Ger alla välling? Tänker ni göra det? Jag undrar om det är lönt här, jag tänker amma så länge jag bara kan och hon äter ju gröt på kvällarna.

Lo är snart 7 månader, gud vad tiden går fort! En tand har börjat titta fram och senaste typ 2 dagarna har hon börjat lägga ihop konsonanter med vokaler och babblar på utav fasen med "blablabla" och andra typ ma, pa, da, ga, la. Det är så sjukt gulligt. Hon kryper fortfarande inte, utan trycker sej baklänges och blir oftast ganska frustrerad ifall hon ligger ner - hon vill helst sitta eller vara i gåstolen.

Hennes dagar varierar en del med mat och sömn, men nattsömnen är iaf oftast från ca 20.30-21.30, med ett amningstillfälle någon gång mellan 5.30-7 och sedan sover hon oftast vidare till 8.30-9.30. Nu några dagar slog hon till med att sova helt utan att amma, typ från 21.30 till 8.30. Hon är faktiskt väldigt lyxig med nattsömnen, får jag nog inse och erkänna. Inatt gjorde hon likadant men vaknade flera gånger, jag tror det har med tanden att göra, och var ledsen och behövde lite hjälp att sövas om (men inte hungrig).

Sedan äter hon oftast ett köpegrötmål på förmiddagen, ett riktigt mål mat med bär/frukt-dessert vid 16-tiden och en rejäl portion hemmagjord gröt på kvällen (just nu blandar jag hirsflingor, dinkelflingor och mannagryn). Hon har en grym aptit och jag har svårt att veta hur mycket som blir lagom. På kvällarna äter hon gröt som är gjord på nästan 1 dl blandning, det blir väldigt mycket gröt (mer än vad jag orkar, typ) o ändå brukar hon amma efteråt. Nu är hon ju en stooor bebis också (runt 10 kg och kanske 75 cm lång). Brukar oftast amma totalt 4 gånger per dag, på morgonen, mitt på dagen, efter middagsmålet och före sänggång.

Jag tycker det är en helt fantastisk tid just nu, även om det går lite upp och ner med sovandet dagtid ffa (det tycker jag är lite jobbigt). Men hon är väldigt glad och gosig, bjuder på en massa skratt och gillar att kräla runt på en i soffan. Hon älskar djuren, särskilt "storebror" hunden. Det funkar himla bra att ha henne med på alla möjliga aktiviteter som festivaler, restaurangbesök, bad o det tycker jag är fantastiskt befriande och skönt.

Vi har också frysen full med små kuber av allt möjligt :d Det svåra tycker jag är om man är borta en heldag när det är 25 grader varmt, jag är nojjig för att maten ska bli dålig även om man har den i kylväska... Såna dagar har det blivit gröt även till lunch.

Vi är också på G med att ta med rätter. Skönt är det att om man spontant ska stanna och grilla hos någon kan ta en färdigrätt i affären eller väskan och äta, men vi satsar på det hemmagjorda. Vi har ofta mellanmål och lunch ute till stora sonen i kylväska och det är nästan fruset när vi tar upp det, så då borde puré från frysen klara sig. Storebror har *peppar, peppar* aldrig blivit dålig av dålig mat. Inorgon ska vi vara borta heldag och får ha matsäck med till båda.

Hur gör ni med ris? Mixar med övrig mat eller mosar med gaffel eller ger hela korn? Vi har provat allt och mixa med övrig mat fungerar bäst, men jag tänkte det kunde vara bra att öva med att pilla.

Man kanske ska prova med fryst mat+kylväska då, så hon slipper gröt till lunch :)

Vi har gjort båda delarna med ris, efter vad som blir enklast. Är det inblandat i nån gryta så får det åka mixer, men vi mixar inte till helt slät puré längre. Annars mosar vi sönder det lite med gaffeln bara.

För övrigt så kan hon sedan igår titulera sig "krypare", än så länge bara några steg åt gången, men ändå..!

Jag mixar bara själva grytan och sen blandar jag i ris, risoni/pastastjärnor/snabbmakaroner eller mosad potatis :) ska vi iväg brukar jag köpa någon utav de färdigrätter som finns på påse, de är ju ekologiska och extremt smidiga att ta med och det blir lite spill, dock är de ju lite dyra...

Just nu äter tjejerna gröt på förmiddagen och kvällen och riktig mat mitt på dagen, ibland blir det lite frukt eller smörgåsrån med leverpastej också. Där emellan ammar jag dem, vill inte öka på maten eftersom jag är rädd att de ska välja bort amningen, det gjorde min stora tjej vid åtta månader.

Båda kryper nu och den ena har fått sina första tänder. De både leker och småbråkar med varandra, oftast har de väldigt roligt men ibland vill de ha samma sak och då blir det krig :laugh: de pratar väldigt mycket med varandra och sen skrattar de, undrar om de förstår varandra? Det är iaf hur gulligt som helst :love:

Jag och storebror har åkt på halsfluss så nu är vi lite nervösa för tjejerna men det var tydligen ovanligt att så små barn får bakterieinfektioner så vi håller tummarna.

visst är det härligt att se hur de pratar & skrattar tillsammans? Här är det också slut på lugnet. De kravlar omkring & undersöker för fullt. Mina ammas fortfarande till största delen och får annars äta ungefär samma som oss minus salt. Gröt & välling är inte gott alls, annars går det mesta ner.

Ger alla välling? Tänker ni göra det? Jag undrar om det är lönt här, jag tänker amma så länge jag bara kan och hon äter ju gröt på kvällarna.

Har köpt hem välling men bara hunnit prova en gång och det var inte så poppis... :( Får ge det lite tid. Vidar har 2 tänder i underkäken nu - vassa små rackare och har hunnit bita mig ett par ggr redan :eek:
Vill försöka få honom att acceptera välling nu så jag kan sluta amma om det skulle behövas när tänderna i överkäken börjar kika fram... Har har alltid haft en tendens att "nypas" med gommarna när han börjar bli mätt om han inte somnat vid tutten. Nu med små sylvassa bissingar är det lixom inte ok längre...

Lucas dricker välling med god aptit nu. Men det ska vara havrevälling. Först var han inte så glad i det men efter en vecka gick det utan protester...

*kl*
Är det någon som har tips på hur man kan prova att ge välling annat än i nappflaska? Mina vill inte alls ha sån. Jag har provat pipmugg också men den kan man bara dricka vatten ur enligt mina grabbar.

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 440
Senast: Mirre
·
Z
  • Låst
Gravid - 1år Hej tjejer. Jag är gravid och beräknas bli mamma i april. Är det några fler här som är någorlunda i samma vecka? Gärna boende i...
Svar
1
· Visningar
718
Senast: Snurrfian
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 775
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar