mammor vinter 2010/2011

Sv: mammor vinter 2010/2011

Vi gav ur pipmugg, fast den gick bara ner kylskåpskall.

Det finns ju olika sorters pipmuggar med hård/mjuk/tjock/smal pip. Det kanske spelar in. Min son har betydligt lättare att dricka ur en med mjuk pip (vatten).
Han har druckit ur plastglas vid något tillfälle och det går bra.

Jag drack ur vanlig mugg när jag var liten.

Vidar gillade inte vällingen först ur nappflaskan men jag gav honom lite på sked igår så att han förstod att det var "mat", när han kände igen smaken gick det hyfsat med flaskan oxå, han drack en knapp dl sen ville han amma istället men jag var rätt nöjd med det. :)

Tack Alanis och godishanna för tips.
Det gick att få dem att äta lite välling från sked om jag gjorde den nästan grötlik i konsistesen och blandade i hemgjord fruktsmoothie...

Vi får se om det är värt det att fortsätta försöka. De åt smörgås och äggula till frukost i morse med god aptit :D . Och så länge de ammas så mycket känns inte välling som en nödvändighet.

Ja visst är det otroligt :love:

Kl
I förrgår ställde sig en av dem upp vid soffan :) det var ju kul och så men tänkte inte mer på det förrän precis när jag skulle somna, var ensam hemma med barnen, då kom jag på att kan de resa sig kan de trilla ur spjälsängen :eek: sov på helspänn och vaknade på en gång som tur var. Sänkte botten igår, de delar fortfarande säng, och när de väckte oss i morse stod båda stolt upp och höll i spjälorna :laugh: så det kan ju vara något att ha i bakhuvudet :)

Min lilla kille blev 6 månader i måndags. Helt plötsligt äter han som en häst (helst lasange eller pasta och köttfärssås). Välling petar han i sig några matskedar, men vi tränar vidare.

Han står på alla fyra och gungar men kryper inte riktigt ännu. Han tar sig blixtsnabbt fram på mage (extra fort i jakt på katten;)). Han älskar sin gåstol som han susar fram i. Utvecklingen går så himla fort!

kl

Min lilla böna (6,5 månader) gillade inte heller välling, men i fredags provade jag att mixa en banan alldeles slät och blanda i vällingen, och då åt hon!! 50 ml. I går gjorde jag om samma procedur men hade betydligt mer i flaskan, och hon åt kanske 200 ml. Men sen sov hon jätteoroligt och verkade ha ont i magen! Jag har nu läst att de kan få magknip av havrevälling så nu ska här inhandlas majsvälling, och förhoppningsvis går även det ner med lite banan. Jag försöker ju trappa ner amningen så det underlättar ju mer annan mat hon äter!

Hon har också 2 tänder i underkäken nu, har provat bitas några gånger när hon ammas, ajaj!! Hon kryper baklänges, eller ålar eller vad man ska kalla det, men blir oftast arg när hon blir lagd på mage. Däremot ÄLSKAR hon sin gåstol och i den far hon fram som en vilde! Man får verkligen passa henne i den. Hon vill gärna peta i kontakter, dra ner dukar, dra i gardiner och bra allmänt göra farliga saker så att mamma får hjärtat i halsgropen! Jag är ju själv med min lilla tjej så det blir nog så intensivt ibland, längtar verkligen tills hon kan sova över en natt hos mormor och morfar.

Är det någon som vet hur tidigt man kan låta sin bebis sova "borta"? Hon har första tiden bott med sin mormor och morfar (och mig så klart) innan vi fick egen lgh, så hon är van huset och hon känner dem väldigt väl. Det är väl mest amningen som gjort att jag inte velat låta henne vara där över natten. Men jag försöker gå över till ersättning och vanlig mat så mycket det går, det känns viktigt att få lite avlastning för att orka vara en så bra mamma som möjligt. Och för att jag nångång ska få göra annat än bara ta hand om mitt barn, det känns som om det är lätt att tappa bort sig själv och bara gå upp i mammarollen, vilket kan bli rätt enahanda och ensamt när man är helt själv utan någon annan vuxen att prata med...

Känner att jag måste skriva av mig lite mer... Är ledsen om jag förstör stämningen och bebislyckan i den här tråden, men det här passar liksom ingenstans ändå. Jag har några vänner men ingen av dem har egna barn, de lever ett ganska bekymmersfritt liv och jag ids inte vara den som gnäller och mojsar på om hur synd det är om mig när vi träffas. Eftersom jag är hyfsat anonym här så får ni en del av den kakan...:(

Det är mycket som är fantastiskt, mammalyckan, att jag lyckades lämna ett oerhört destruktivt förhållande med en man som hade mycket problem. Jag har bra stöd av mina föräldrar, framförallt mormor som ställer upp som barnvakt, utan henne hade jag inte kunnat fortsätta plugga och jobba ibland. Men jag sörjer så mycket att jag inte kan ge min dotter en hel familj. Jag känner mig ofta ensam. Mina vänner har så fullt upp med fester och olika aktiviteter, visst far jag ut på stan med lillan ibland, men någon lattemamma är jag inte.. Ni vet säkert också hur bekvämt det är att vara hemma med en bebis, hemma där allt finns inom räckhåll. Jag ids inte tjata på mina vänner heller, att de ska komma hit och hälsa på för att jag är så ensam... Men jag bjuder hem dem då och då, och ibland kommer de förståss, men jag hade gärna haft mer besök...

Jag känner skuld över att jag önskar att min dotter ska kunna sova hos mormor och morfar, över att jag önskar sluta amma och faktiskt längtar efter att följa med mina vänner på fest. Min dotter är det bästa jag har och jag älskar henne oändligt, men på nåt vis känns det som om jag då bara borde ha ögon för att vara med henne. Fast det är jag ju, 90% av all min tid, och sen har jag förmånen och lyxen att få nån timmes barnvakt då och då så att jag hinner göra annat. Vilket oftast är; fara ut och springa en sväng i elljusspåret, åka på stan och handla och göra ärenden, plugga. Jag har inte så värst händelserikt liv...

Sedan någon vecka har jag pratat lite med några killar på internet, men även för dem skäms jag på nåt sätt, för att jag ens är intresserad av att träffa killar när jag bara borde ha ögon för min dotter. Och jag skäms för att jag är ensamstående och för att det är så ovanligt att vara det med en bebis. Jag vet ingen som är ensam med en halvårsbebbe, visst är separationer vanliga men inte med en sån här liten. Jag känner mig dålig som inte klarade att hålla ihop familjen. Det känns som om alla andra har så fina familjer och på helgerna när man egentligen ska ha fredagsmys med familjen sitter jag ensam hemma.

samtidigt är det mycket, mycket som är oerhört bra i mitt liv... Nu fokuserade jag bara på det dåliga... Ursäkta det deppiga inlägget....

Du, jag förstår dig mycket väl - trots att jag har gift mig med den i mitt tycke bästa pappan i världen. jag har flyttat till orten för ca 2 år sedan och har inga gedigna vänner i närheten så när min man är på jobbet så är det riktigt trist. Plus att vi bor på landet. Men vi håller på att flytta till ett barnrikt radhusområde så jag hoppas på bättring.

Du ska definitivt inte ha några som helst skuldkänslor över dina önskningar för även om man i vårt skede är mest mamma så har vi så många fler delar av livet som måste få fungera för att vi ska få känna oss hela. Vi andra har ju faktiskt en far som tar över mycket av arbetet och jag kan bara tänka mig så tröttsamt det måste vara ibland att ha allt ansvar själv, byta varje blöja själv, fixa logistiken när man ska ge sig av hemifrån, se till att tvätten är ren, vikt och i skåpen, se till att det finns mat på bordet till både dig och lillan osv osv. Ni som är ensamstående bebisföräldrar är mina vardagshjältar!

Ett tips från mig. Jag började gå över till flaskmatning när Eskil var 4,5 månader pga att jag inte klarade av amningshormonerna. Vi valde Hipp från 4 mån som ersättning och det slukar han friskt. Iaf, vi tog övergången mål för mål, så i början böt vi bara ut ett mål med flaska, sen två osv. Så jag tycker att du ska göra likadant fast inte byta ut alla mål utan fortsätta delamma. Om du kan ge ersättning på flaska så kan dina föräldrar säkert ta hand om flickan nån natt då och då, om inte annat för att du ska få sova ifred en hel natt utan störmoment. Välling är inte alls nån ersättning åt mjölken, man kan tänka att ersättning är mjölkbaserat och välling mjölbaserat så den får man ge lite pö om pö nu i början.

Sen är jag övertygad om att din dotter har allt hon önskar sig, vad hon kanske behöver mer är en mor som får lite mer egentid och får slappna av nån gång då och då. Få en paus från den eviga passningen man har som förälder. Om du får till det så kommer det även gagna din högt älskade dotter!

Om du bor i närheten skulle jag gärna träffas, jag bor i norra Stockholm.

Förstår att det kan kännas jobbigt och ensamt men tycker absolut inte du ska ha skuldkänslor för att du önskar dig lite tid till att vara du. Inget fel med att hon skulle sova över hos mormor och morfar en kväll så att du kan få gå ut. Träna innan - att hon accepterar att de matar henne och prova att sova över första gångerna när du är med.
Själv får man lite dåligt samvete när man beklagar sig över att mannen är iväg några nätter då och då. Men det mesta längtar jag efter att vi ska kunna gå ut på tu man hand. Men svårt med barnvakt, mina föräldrar är gamla och hans pappa bor långt iväg.
Jag beundrar dem som orkar vara själva med sina barn, det är starkt, men man måste få prata av sig ibland det har man rätt till. O visst finns det fler. Har en bekant som är ensam med tvillingar på knappt 2 mån.
Finns det ingen i mammagruppen som är trevlig som vill umgås där du bor? :)

hej, kul med en sån här tråd:)
jag är i v 21+0 idag :) är beräknad till den 2/12-2011 :) Underbart!

Grattis!!! MEN den här tråden är ju bebisar som föddes i vintras ;) jag vet att det finns en tråd för bebisar som SKA födas nu i vinter misstänker att det är en sån du egentligen är sugen på?

*lånar knappen och svamlar på*

Mira tyckte också om sin gåstol - jag skriver tyckte eftersom den numera är förpassad till vinden. Hon satt nämligen i den och drog som vanligt i möblerna, jag gick ut till köket fem steg bort och inom några sekunder börjar hon gråta hysteriskt. Då har hon lyckats vrida sig i stolen och trillat ner i ena "benhålet" och hänger i bakhuvud och knäveck :crazy:
Så nu får det vara färdigt med den, mina nerver pallar inte mer. Sambon tyckte att vi kunde köpa en "ny och bättre" men jag tror vi står över, hon har ändå blivit såpass duktig på att ta sig fram på egen hand så hon är ganska nöjd.

Och så har hon fått två tänder!

Vilsa, även jag är jätteimponerad av att du orkar! Jag skäller på min sambo och tycker att han gör för lite ibland, men jag slipper ju tex laga mat. Och med tiden har han blivit bättre både på att hantera dottern och på att ta initiativ med henne.

Egentid är något vi alla behöver! Jag fick tyvärr ta bort min häst för 1½ månad sedan men hjälper till med hennes fd hagkompis två gånger i veckan nu, och jag kan erkänna att jag längtar till de dagarna! Att komma iväg och bara vara jag, mocka, prata med hästfolk, rida, sen när jag kommer hem så blir det först duschen och sen känns det bra att kliva in i mammarollen igen.
Ska även börja försöka mig på att jogga igen, nu känns det som att fogarna håller för det, så en kväll i veckan ska jag ta med mig hunden som draghjälp runt spåret.

Vilsa! Vi två delar ju lite samma situation. Finns det möjlighet att få och hålla kontakt med dej på något annat sätt? (tänker msn, facebook, eller dylikt?) Jag är ju också ensam med Lo som är 7 månader nu. Jag förstår så väl vad du menar med att man helt går upp i mammarollen. Tycker absolut att du ska lämna iväg henne, jag hade några kvällar och nätter då jag helt bröt ihop, jag var så trött och ledsen och trodde att jag skulle förlora förståndet - och fick då insikten att för att det här ska gå måste jag be om hjälp mer, och släppa in folk runtomkring i Lo-omvårdnad, för annars kommer jag helt förlora förståndet. Ja det var så det kändes just då.

Så Lo har sovit borta (hos sin mormor och morfar) två gånger. Innan dess hade mormor sovit över några gånger och "tagit natten". Nu underlättar det ju rätt mycket att hon i princip alltid sover hela nätter och i princip aldrig ammar på nätterna, men tar din skrutt nappflaska borde det kanske inte spela någon roll? :)

Förstår att du har det jobbigt. Tycker det är helt OK att du skriver här. Oftast känns det ju lättare att få ur sig det som är jobbigt. Det är skönt för dig att du vet att du har föräldrar som kan hjälpa dig med barnpassning när du och bebisen är redo.

Tycker att alla som orkar med föräldraskapet som ensamstående är fantastiska och förstår verkligen behovet av att vara själv ibland.

Jag läste någonstans att vara småbarnsförälder är väldigt ensamt och jag håller med. Man har ju mycket rutiner och saker som är lättast hemma. Tar man sig ut är det ju kul att träffa någon annan med en knatte som förstår hur det är, även om kompisar utan barn kan vara nog så roliga att träffa.
För mig har denna föräldraledigheten stora skillnader då vi bor i en ort och träffar mycket fler människor här och ingår i en föräldragrupp jämfört med förra gången när vi bodde på landet. Ändå kan jag känna mig ganska ensam även nu.

bor du i Skåne så kanske vi kan ses?

åh tack för era snälla svar! Tyvär bor jag varken nära skåne eller stockholm, tvärtom bor jag rätt långt norrut... Annars hade jag gärna träffats! Vi hade bara 2 träffar med vår mammagrupp, och jag missade en, och på den jag kunde gå på så lärde jag väl inte känna någon så väl... Man vill ju inte vara påflugen om folk verkar upptagna med sina familjer, och många mammor kände varandra sedan tidigare, då är det svårt att bryta sig in i den färdiga gemenskapen... Men det kommer säkert fler tillfällen att lära känna andra mammor, om inte annat i samband med dagisstart och så! Har tänkt börja gå på öppna förskolan till hösten och då kan man ju också lära känna folk...

Nu har vi hårdtränat med flaskan! Majsvälling och ersättning går bra, oftast i alla fall. Hon ammar bara morgon och kväll, och så på nätterna då. men bvc-sköterskan sa att hon fysiskt inte behöver mat på natten, så jag ska försöka med napp och vatten. det är bara det att jag är så himla trött när hon vaknar och det är mycket lättare att ge bröstet än att börja vyssja och försöka med nappen och så, så därför har jag helt enketl inte orkat "bråka" om det... men det går sakta men säkert mot ersättning nu!

Och tack Ewa-Lena för tipset, jag har börjat byta ut ett mål i sänder nu. vad skönt att läsa att det finns fler som lagt amningen på hyllan av andra skäl, jag blev också helt tossig av amningshormonerna. Men det blev mycket, myckert bättre sedan hon började äta riktig mat och jag minskade med amningen. Jag var så oerhört förvirrad de första månaderna när jag bara ammade, och kände mig ovanligt trögtänkt och liksom slö i skallen, Inte så kul känsla...

evis, jag PMar dig! Guuud vad glad jag blir över att det finns någon som också är i min situation (även om jag förståss inte önskar att någon behöver vara ensam med sin bebbe, men det är så skönt att veta att man inte är helt ensam, för det är så det känns!)

KL

Nu börjar jag bli trött! Lillplutten vaknar minst 3 gånger per natt för att äta. Någon som har ett tips på hur man kan undvika det?
Har i bakhuvudet något minne av att om man stoppar i honom så mycket som möjligt på dagen så är han mätt så det räcker hela natten. Men han är ju bara snart 7 månader. Han äter redan gröt till frukost och lagad mat till lunch och kväll och däremellan ersättningsmål, men även lite smörgås, frukt om han är mer hungrig. Han äter 4 ersättningsmål per dag förutom de på natten. Han äter dåligt av gröt men bra med mat och normalmycket ersättning (140 ml vatten). Testade välling för att han skulle få något mer mättande till kvällen men det gillade han inte. Han har i perioder från cirka 4 månaders ålder kunnat sova hela nätter eller vakna och äta en gång på natten, men nu skenar det iväg och är inte ens 3 timmar mellan målen på natten. Han är dessutom hungrig för han gör sitt klickande hungerljud och nöjer sig inte med annat än mat. En desperat tanke var att gå upp och ge honom gröt eller annan mat på natten så att han håller sig mätt längre, men det är väl bättre att få till bra nattsömn.
Han väger kanske 9,5 kg och är 72 cm lång. Var stor när han föddes. Tacksam för tips. En fråga till; hur stor skillnad blir det i mättnad på ersättning och välling om vi ska fortsätta försöka få honom att gilla det på kväll och natt i alla fall?

En annan sak man undrar är ju hur han ska kunna undvika att bli bil- eller tåggalen. Storebror som har diverse leksaker är helt insnöad på bilar och tåg. Filmen bilar, racingbilar (alla bilar är det), STCC och flexitrax. Lillebror älskar att sitta och titta och försöka ta flexitraxbilarna när de susar förbi. Förstår attt de är 100 gånger roliga än hans egna leksaker som inte rör sig själv.

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 440
Senast: Mirre
·
Z
  • Låst
Gravid - 1år Hej tjejer. Jag är gravid och beräknas bli mamma i april. Är det några fler här som är någorlunda i samma vecka? Gärna boende i...
Svar
1
· Visningar
718
Senast: Snurrfian
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 775
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar