Malonais ägare se hit

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare misshappydog
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 6 540
Sv: Malonais ägare se hit

och hur ska/kan det uttalas? bara nyfiken, eftersom jag aldrig hörst rasnamnet uttalas, bara läst det :)

Mallinoaaa ungefär :) Men man säger ju oftast malle bara :laugh:

För att besvara ursprungsfrågan så är mallarna jobbiga; impulsiva, påhittiga, prylgalna, vill slita o dra i allting, jaga allt som rör sig och många av dem har dessutom en del vakt i sig :devil:

Ska man ha en malle ska man vara en hundidiot som vill lägga mkt tid på att träna med sin hund. Annars orkar man inte med dem :grin:

och hur ska/kan det uttalas? bara nyfiken, eftersom jag aldrig hörst rasnamnet uttalas, bara läst det :)

Eftersom vorsteh är en tysk ras, antar jag att namnet ska uttalas som på tyska. Det innebär att det måste uttalas forschtee (typ).

Mallinoaaa ungefär :) Men man säger ju oftast malle bara :laugh:

För att besvara ursprungsfrågan så är mallarna jobbiga; impulsiva, påhittiga, prylgalna, vill slita o dra i allting, jaga allt som rör sig och många av dem har dessutom en del vakt i sig :devil:

Ska man ha en malle ska man vara en hundidiot som vill lägga mkt tid på att träna med sin hund. Annars orkar man inte med dem :grin:

Det där är ju jättefina egenskaper om man vill ha just den sortens hund! Men jag förstår vad du försöker få fram ;).

De flesta hundar brukar fungera som första gångshundar, men enligt mitt tycke, så är mallen ett undantag. Inte för att det på något sätt är elaka/hård osv. utan för att det kräver så j*kla mycket jobb.

Som nybliven hundägare har man massa krav och mål och man ska göra ditten och datten men av egen erfarenhet vet jag att de sällan blir så bra som man tänkt från början. Jag har gjort likadant med mina hundar men också sett massor av hundmänniskor som gjort på samma sätt. Det betyder inte att man är lat och inte tar hand om sin hund utan att man inte har den där speciella gnistan som krävs för en malle.

Jag är på BHK 2 timmar 5-6 dagar i veckan och har 2 hundar i tävling, en valp i träning mot tävling, men jag skulle aldrig ge mig på en malle.

Tror man ska fundera både 1 och 20 gånger innan man tar på sig en hund med så mycket motor. Du ska se till att din hund kan vara glad och nöjd i hela sitt liv!

Fonetisk skulle det kanske kunna skrivas Fåårrsjteh. Av vor = för, framför och stehen = stå. Alltså en hund som står för alt framför. Pointer, typ, vilket också är det engelska namnet på rasen.

+övriga svarande
ok, olika varianter finns uppenbarligen, men ingen känns orimlig iaf :) tack!

De flesta hundar brukar fungera som första gångshundar, men enligt mitt tycke, så är mallen ett undantag. Inte för att det på något sätt är elaka/hård osv. utan för att det kräver så j*kla mycket jobb.

Som nybliven hundägare har man massa krav och mål och man ska göra ditten och datten men av egen erfarenhet vet jag att de sällan blir så bra som man tänkt från början. Jag har gjort likadant med mina hundar men också sett massor av hundmänniskor som gjort på samma sätt. Det betyder inte att man är lat och inte tar hand om sin hund utan att man inte har den där speciella gnistan som krävs för en malle.

Jag är på BHK 2 timmar 5-6 dagar i veckan och har 2 hundar i tävling, en valp i träning mot tävling, men jag skulle aldrig ge mig på en malle.

Tror man ska fundera både 1 och 20 gånger innan man tar på sig en hund med så mycket motor. Du ska se till att din hund kan vara glad och nöjd i hela sitt liv!

Jag har träffat drösvis med mallar, men känner trots det aldrig igen mig i att mallen skulle vara detta exeptionella undantag. Jag ser en väldigt liten skillnad mot mallar och många schäfrar med brukslinjer (ffa sporthundslinjerade ) i det stora hela. Den enda anledningen till att jag valde schäfer istället för malle var för att schäfern känns mer robust och i vissa fall mer "förlåtande" (och mer estetiskt tilltalande) medan mallen är betydligt känsligare mot sin förare och lättare går att "pajja".

Har man en duktig mentor/tränare eller en grupp med erfarenhet av hund, så visst fan kan du ha en malle. Det börjar nästan bli larvigt med hur folk på riktigt tror att den skulle vara någon slags maskin.

Som sagt, jämför man en BRA schäfer med en BRA malle, är skillnaden mycket liten. Månne att kampen (beroende på individ men generellt) är större och att den är något spontanare.

Jämför man brister i raserna, då är det en annan femma. En malle med brister vågar jag nog påstå kräver en människa med mer "gnista" och ffa känsla för hund, än motsatte dito.

Jag kan bara tala för mig själv, men det finns inte en chans öht att jag skulle vilja ha en malle om det inte vore för att vi har den i arbetet. Du skriver både om IPO, spår osv, men har du hållt på med något av detta tidigare? Iaf våran malle kräver ordentligt med aktivering varje dag och då talar vi i vårat fall in om två timmar om dagen, fyra till fem dagar i veckan är han med på arbetspass som är 12 timmar långa (Nu säger jag inte aktivt arbete alla de timmarna) förutom träningar för jobbet är det mycket träningar och övningar för försvarsmakten. Nu inte menat att alla behöver vara såhär, men jag skulle välja något med en mer tydlig på- och av-knapp. Nu har inte vi någon nära vän med tjänste schäfer så jag kan inte jämföra hur dessa fungerar, men vi har två med rottweilers och dessa har en så mkt härligare och behändigare av och på knapp. Hade det inte varit för att jag är allergisk emot deras päls hade nästa hund mer än gärna fått vara en sådan.

KL

Bilder efterfrågades!

Utställning:

Belgian_Malinois_01.jpg

Tydlig ansiktsbild på det smala "tervansiktet"
belgian_malinois.jpg

Visar de "obefintliga" vinklarna
belgian-malinois-0001.jpg

Kort kropp, mer päls

Bruks:

malinois_49511953.jpg

Kort päls, stora öron (ser ut som en anorexia-schäfer ;))
Belgian%20Malinois%20Laying%20Down.ashx

Större variation i färgerna
enzo-belgian-malinois-import-for-sale-02.jpg

Ansiktsbild (dock små öron)
malinois-15.jpg

Längre i ryggen, lite mer vinklad

KL

Och jag fattar fortfarande inte varför folk ska måla upp mallen som en helt unik "maskin" som är snudd på omöjlig att ha att göra med om man inte är tipp topp tuggummi på det här med hund. Jag ser väldigt liten skillnad på mallen och de utländska schäferlinjerna (iaf sporthundarna). Mallen verkar dock generellt mer signalkänslig och "förarvänlig" (om man har iaf lite ingertoppkänsla).

Har man en eller flera mentorer eller andra som kan backa upp en i träningen (typ duktig instruktör/tränare, bra träningsgrupp osv) så visst fasiken kan man ha en malle.

Däremot skulle jag vara väldigt försiktig med linjerna, det är inte sällan det saknas bitar och nervtjall verkar inte helt ovanligt. Har man en sån malle, då kan det hända att det blir ett tufft förstahundsval, då krävs utan tvekan att man vet vad man gör.

Vill du köra IPO så tycker jag att du ska börja med spår och lydnadsbitarna först, har hunden de rätta egenskaperna i sig är det inget problem att starta skyddet i ett senare skede, du har dessutom mycket bättre chans att få komma med i ett bra IPO-gäng om du redan visat att du har ambitionerna i spåret och lydnaden, folk är med all rätt ofta mycket skeptiska till att man vill vara med och köra bitarbete, men har du redan styrning på hunden är chansen bättre.

Oj, vilken skillnad!
Den första ansiktsbilden sa väldigt mycket! Det var mycket stor skillnad på kropparna också, jag har faktiskt inte sett utställningsmallar alls, ens på bild märkte jag nu.

Som i de flesta hundraserna har icke utställningsvarianten ett mycket trevligare utseende och *hosthullhost* nu är det ju bara två bilder men ändå. ;)

Är de utställningsmallen vanlig i sverige?

KL

Och jag fattar fortfarande inte varför folk ska måla upp mallen som en helt unik "maskin" som är snudd på omöjlig att ha att göra med om man inte är tipp topp tuggummi på det här med hund. Jag ser väldigt liten skillnad på mallen och de utländska schäferlinjerna (iaf sporthundarna). Mallen verkar dock generellt mer signalkänslig och "förarvänlig" (om man har iaf lite ingertoppkänsla).

Har man en eller flera mentorer eller andra som kan backa upp en i träningen (typ duktig instruktör/tränare, bra träningsgrupp osv) så visst fasiken kan man ha en malle.

Däremot skulle jag vara väldigt försiktig med linjerna, det är inte sällan det saknas bitar och nervtjall verkar inte helt ovanligt. Har man en sån malle, då kan det hända att det blir ett tufft förstahundsval, då krävs utan tvekan att man vet vad man gör.

Jag tycker inte heller att man måste träna 2-3 timmar om dagen eller bo på Brukshundklubben för att ha en malle ;) De kräver inte mer tid än vad en bruksschäfer gör. Men för båda raserna tycker jag gäller att man måste ha ett ordentligt intresse för att träna hund, ha det som en livsstil. Man skaffar inte en bruksavlad malle (eller schäfer) och tänker att man ska "aktivera hunden så att den mår bra", man måste själv älska att träna hund och vilja ha en hund som älskar att träna :d

Och visst kan man ha både malle och schäfer som första hund om man är väldigt intresserad och kan få bra hjälpa med träningen. Men jag skulle nog ändå vilja säga att schäfern är mer lättkörd och förlåtande om man inte är riktigt duktig och har fingertoppskänsla så om man står och väger mellan raserna som förstahund så rekommenderar jag schäfer faktiskt. Fast har man fastnat för mallen så har man ju och då tycker jag man ska välja den men se till att man kan få hjälp av duktiga människor :cool:

P.S Jag ser åxå många likheter mellan schäfrar (av kontinentala linjer främst) och mallarna men mallarnas impulsivitet och (oftast) ännu större kamplust i kombination med att de oftast är (förar)vekare med lite sämre nerver gör dem lite svårare, tycker jag.

Jag tycker inte heller att man måste träna 2-3 timmar om dagen eller bo på Brukshundklubben för att ha en malle De kräver inte mer tid än vad en bruksschäfer gör. Men för båda raserna tycker jag gäller att man måste ha ett ordentligt intresse för att träna hund, ha det som en livsstil. Man skaffar inte en bruksavlad malle (eller schäfer) och tänker att man ska "aktivera hunden så att den mår bra", man måste själv älska att träna hund och vilja ha en hund som älskar att träna

Håller helt med! (och i det övriga också).

Jag blir mest lite trött på den uppmålade bilden av mallen som en helt omöjlig best som måste aktiveras hela dygnets vakna tid och dessutom nästan måste ha tvångströja på sig när den sover (syftar inte enbart på denna tråden, detta är mer ett allmänt utlopp för frustrationen nu av det jag läser överallt :D ). Blir minst lika trött på argumentet "köp en schäfer istället", och får det att låta som att det är en "piece of cake". Huvva!

Samtidigt är det snarare en fördel än en nackdel att det är lite varningsflagg runt mallen, det är betydligt svårare med schäfern då det finns så jäkla många olika varianter (inte bara utställning vs bruks med andra ord)..Vips så köper förstagångsföraren en schäfer från något kontinentalt som kanske bara tänker 2 sekunder mer än den generella mallen och har typ 5 procents mindre kamplust..Jippi :D . Jag önskar bara att varningsflaggan var tydligare på denna varianten också, de flesta verkar inte riktigt förstå att skillnadenpå en mallenutt och en schäfer kanske bara är 4 gråa hår iställer för 6 (på ägarens huvud alltså).

Som du sa men som inte nog kan upprepas, ska man ha någon av dessa varianter så ska man ha hund som livsstil, inte hobby.

Samtidigt är det snarare en fördel än en nackdel att det är lite varningsflagg runt mallen, det är betydligt svårare med schäfern då det finns så jäkla många olika varianter (inte bara utställning vs bruks med andra ord)..Vips så köper förstagångsföraren en schäfer från något kontinentalt som kanske bara tänker 2 sekunder mer än den generella mallen och har typ 5 procents mindre kamplust..Jippi :D . Jag önskar bara att varningsflaggan var tydligare på denna varianten också, de flesta verkar inte riktigt förstå att skillnadenpå en mallenutt och en schäfer kanske bara är 4 gråa hår iställer för 6 (på ägarens huvud alltså).

Ja visst, jag håller helt med :cool:

Det är ju uppfödarnas ansvar att bara sälja riktigt bruksavlade hundar till folk som verkligen ska ha en sådan hund, men tyvärr tar ju inte alla det ansvaret som man skulle önska (på båda raserna).

Jag har aldrig ägt och kommer aldrig äga en Malle. Precis som jag aldrig kommer äga en bruksschäfer. Jag är helt enkelt inte intresserad av så mycket träning som dessa raser behöver.

Jag har ju fått den stora äran att se vad som händer med en speedad, understimulerad schäfer om den inte får hjärngympan och motionen den kräver. Inge trevlig syn alls.

Mammas speedade dobermantik räcker för mig. Hon ger mig gråa hår varje gång jag försöker få henne lite medgörlig.

Är de utställningsmallen vanlig i sverige?

Jag har bara träffat kanske 4 st. Dom rör sig ju mest i vänstervarv och eftersom jag inte är så intresserad av det så stöter jag sällan på dom. Så att ge ett rättvist svar på det blir svårt ;). Men jag skulle tippa på att dom är i betydlig minoritet i jämförelse med brukstypen. Dom få gånger jag är på utställning så kikar jag om där är mallar och där är sällan fler än 3. 99% har varit av utställningsmodell.

Jag blir mest lite trött på den uppmålade bilden av mallen som en helt omöjlig best som måste aktiveras hela dygnets vakna tid och dessutom nästan måste ha tvångströja på sig när den sover (syftar inte enbart på denna tråden, detta är mer ett allmänt utlopp för frustrationen nu av det jag läser överallt :D ). Blir minst lika trött på argumentet "köp en schäfer istället", och får det att låta som att det är en "piece of cake". Huvva!

Jag säger varken bu eller bä om köp en schäfer istället jag har ingen egen erfarenhet av dessa och kommer inte skaffa mig mer än baserat på andras hundar. Det jag reagerar på vad du skriver är den delen att du läst om klättra på väggarna mallar överallt? Det är inte så att vi som skriver om detta faktiskt har något bakom oss, att vi skriver det i välmening och inte för att måla upp en bild. Jag kan bara svara för oss själva och de mallar jag träffat runt omkring oss, jätte goa tjänstehundar de flesta men det är inte bara våran som man önskat tvinga på en tvångströja ;)

Till Ts.
Jag tillhör inte dem som vill måla upp en bild om denna ras, jag ger dig bara min erfarenhet av mallen. Bor du i stockholms området är du välkommen att komma och stifta bekantskap med vårat popcorn. För oss är valet klart nu när nästa hund planeras in blir det en ny malle och så blir det troligtvis så länge vi håller på med tjänstehund, den dagen en sådan inte kan inplaneras väljer vi en annan ras.

Jag säger varken bu eller bä om köp en schäfer istället jag har ingen egen erfarenhet av dessa och kommer inte skaffa mig mer än baserat på andras hundar. Det jag reagerar på vad du skriver är den delen att du läst om klättra på väggarna mallar överallt? Det är inte så att vi som skriver om detta faktiskt har något bakom oss, att vi skriver det i välmening och inte för att måla upp en bild. Jag kan bara svara för oss själva och de mallar jag träffat runt omkring oss, jätte goa tjänstehundar de flesta men det är inte bara våran som man önskat tvinga på en tvångströja ;)

.

Och jag har hört minst lika många storys om schäferdito, läs min och SannaM's konversation ;)

Jag har läst eran konversation. När en person frågar om en ras och ägare av rasen svarar ärligt, vart är det då skrämselpropaganda? Hos vissa raser upplyser man kanske mer om de "negativa" aspekterna för att visa vad personen som funderar kring rasen bör ha i åtanke. Jag har svårt att tro att alla vi som har erfarenhet och uttalar oss på detta sätt om rasen bara har stått på dåligt hanterade/mentala exemplar. Jag kan mycket väl upplysa om hur duktig våran hund varit, vad han gjort och de positivita aspekterna av jag upplevt kring rasen, men att göra det anser inte jag är hela sanning och det en intressant faktiskt behöver höra.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 973
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 727
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 545
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
701
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna