M
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Gissar att du menar "malle" - malinois?
Inom rasen finns en del bra hundar och minst lika många mindre bra!
Rasen är uppdelad i en bruksdel och en utställningsdel - dessa har ganska lite med varandra att göra. En bruksmalle går sällan bra i vänstervarv och en utst.malle saknar ofta delar som krävs av en bra brukshund.
Fördelarna med en bra malle är att den är intensiv, explosiv, uthållig, samarbetsvillig och har "lustar" som gör den rolig att arbeta med!
Nackdelarna är att de ibland agerar först och tänker sedan
/Swat
Varför då?
Nyfiken OT fråga: är mallen alltså redan så pass uppdelad? Är det lika kraftigt som utställningsräkor och bruksschäfer eller är det bara jag som har inbillat mig att det är inte liiika illa för mallar?
Min erfarenhet säger att det är lika fast lite olika. Oftast är utställningsmallarna inte helt inkompetenta att jobbas med. Inte alls samma driv såklart. Däremot är de mer sjukdomsdrabbad, sämre nerver, värre med reservationen. Jag har träffat få utställningsmallar som totalt avsaknar kamplust och arbetsvilja. Däremot en hel drös med utställningsschäfrar som lider av detta.
Bruksvarianten kan ju se ut hur som helst (ofta stora öron, grövre i kroppen utan att vara klumpig osv), utställningsmallen har ofta små öron och nästan helt avsaknad av vinklar fram och bak (oftast på dom jag har sett). Långa smala ansikten och stirrig blick, ganska korta ryggar mm mm. Mao ser dom ut exakt som en korthårig terv.
Jag hittade inga bra bilder nu i rappet, kanske lägger upp senare.
OT
Skulle vara kul om du eller någon annan som också är insatt kunde lägga upp bilder på båda varianterna!![]()
Jag antog bara att om man är "mkt intresserad" av en ras så vet man hur den stavas.
Äh, vet inte hur många som har schäfer och stavar till "shäfer" eller alla vavvaägare som gör alla andra möjliga chihuahuastavningar![]()
Äh, vet inte hur många som har schäfer och stavar till "shäfer" eller alla vavvaägare som gör alla andra möjliga chihuahuastavningar![]()