Malonais ägare se hit

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare misshappydog
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 6 540
M

misshappydog

:laugh:Är mkt intressrad av denna ras men har inte varit i kontakt med så många personligen . Är ni nöjda med rasen , vad har dem för fördelar och nackdelar tycker ni , berätta gjärna

Sv: Malonais ägare se hit

Gissar att du menar "malle" - malinois?

Inom rasen finns en del bra hundar och minst lika många mindre bra!

Rasen är uppdelad i en bruksdel och en utställningsdel - dessa har ganska lite med varandra att göra. En bruksmalle går sällan bra i vänstervarv och en utst.malle saknar ofta delar som krävs av en bra brukshund.

Fördelarna med en bra malle är att den är intensiv, explosiv, uthållig, samarbetsvillig och har "lustar" som gör den rolig att arbeta med!
Nackdelarna är att de ibland agerar först och tänker sedan ;)

/Swat

Okay:D är personligen intresserad av bruksmallen , men många har påpekat att dem är så otroligt nerviga men jag litar inte på detta utan att det kanske beror på förarna eller har jag fel ? Söker en tuff , förig , social med stor skyddsbit i sig med ..intresserad av lydnad , sök , IPO . Tycker att denna ras är i lagom storlek och verkar ha bra känslighet i sig mot föraren .

Jag blir lite skeptisk när man är intresserad men inte ens kan stava till "malinois" :crazy:

oj stavfel ..letar vidare efter seriösare förare för info , tackar Swat :laugh:

Gissar att du menar "malle" - malinois?

Inom rasen finns en del bra hundar och minst lika många mindre bra!

Rasen är uppdelad i en bruksdel och en utställningsdel - dessa har ganska lite med varandra att göra. En bruksmalle går sällan bra i vänstervarv och en utst.malle saknar ofta delar som krävs av en bra brukshund.

Fördelarna med en bra malle är att den är intensiv, explosiv, uthållig, samarbetsvillig och har "lustar" som gör den rolig att arbeta med!
Nackdelarna är att de ibland agerar först och tänker sedan ;)

/Swat

Nyfiken OT fråga: är mallen alltså redan så pass uppdelad? Är det lika kraftigt som utställningsräkor och bruksschäfer eller är det bara jag som har inbillat mig att det är inte liiika illa för mallar?

Nyfiken OT fråga: är mallen alltså redan så pass uppdelad? Är det lika kraftigt som utställningsräkor och bruksschäfer eller är det bara jag som har inbillat mig att det är inte liiika illa för mallar?

Min erfarenhet säger att det är lika fast lite olika. Oftast är utställningsmallarna inte helt inkompetenta att jobbas med. Inte alls samma driv såklart. Däremot är de mer sjukdomsdrabbad, sämre nerver, värre med reservationen. Jag har träffat få utställningsmallar som totalt avsaknar kamplust och arbetsvilja. Däremot en hel drös med utställningsschäfrar som lider av detta.

Min erfarenhet säger att det är lika fast lite olika. Oftast är utställningsmallarna inte helt inkompetenta att jobbas med. Inte alls samma driv såklart. Däremot är de mer sjukdomsdrabbad, sämre nerver, värre med reservationen. Jag har träffat få utställningsmallar som totalt avsaknar kamplust och arbetsvilja. Däremot en hel drös med utställningsschäfrar som lider av detta.

Det är lite min erfarenhet också. För det verkar ju inte skilja radikalt i exteriör på samma vis som vissa raser men jag har heller inte sett överdrivet många för att kunna säga något. Jag har precis som du säger haft en föreställning om att de kan vara dåliga mentalt och temperamentmässigt som gör att de, generellt, inte passar till arbete som bruksvarianten. Däremot blir jag förvånad över att bruksvarianten inte alls skulle gå bra i ringen.

Bruksvarianten kan ju se ut hur som helst (ofta stora öron, grövre i kroppen utan att vara klumpig osv), utställningsmallen har ofta små öron och nästan helt avsaknad av vinklar fram och bak (oftast på dom jag har sett). Långa smala ansikten och stirrig blick, ganska korta ryggar mm mm. Mao ser dom ut exakt som en korthårig terv.

Jag hittade inga bra bilder nu i rappet, kanske lägger upp senare.

Bruksvarianten kan ju se ut hur som helst (ofta stora öron, grövre i kroppen utan att vara klumpig osv), utställningsmallen har ofta små öron och nästan helt avsaknad av vinklar fram och bak (oftast på dom jag har sett). Långa smala ansikten och stirrig blick, ganska korta ryggar mm mm. Mao ser dom ut exakt som en korthårig terv.

Jag hittade inga bra bilder nu i rappet, kanske lägger upp senare.

OT
Skulle vara kul om du eller någon annan som också är insatt kunde lägga upp bilder på båda varianterna! :)

och hur ska/kan det uttalas? bara nyfiken, eftersom jag aldrig hörst rasnamnet uttalas, bara läst det :)

Jag får luska lite i detta ikväll efter träningen när jag har tid, bilder kommer då :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 973
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 727
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 545
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
701
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna