@MML
Jag orkar inte fortsätta den här diskussionen längre, så detta blir mitt sista inlägg i ämnet.
Jag är helt för en bred och heltäckande utbildning för ridlärare. En nyutexaminerad ridlärare ska kunna hålla i alla vanliga typer av ridlektioner som erbjuds på en ridskola. Dessutom ska de ha goda kunskaper i många av de övriga arbetsuppgifter som förekommer på en ridskola. Självklart kan man diskutera och finjustera både antagnings- och examinationskraven, men det handlar främst om justeringar av den exakta nivån. För att konkretisera utgår jag från Svenska Ridsportförbundets Ridlärarutbildning nivå I som referens.
Jag motsätter mig däremot förslag om att denna utbildning skulle kunna hoppa över vissa delar eller sänka antagningskraven för att det finns tjänster där de inte behövs. Om vi skulle utforma en utbildning som adresserar minsta gemensamma nämnare, skulle den bli alldeles för smal och otillräcklig. Du har nämnt saker som att ridläraren inte ska behöva kunna rida för att undervisa, eller att moment som uppsittning och hoppning inte skulle vara nödvändiga. Vi står helt enkelt på två helt olika plan, och vi kommer aldrig att komma överens.
Om du nöjer dig med en ridlärare som aldrig har ridit, är det upp till dig att leta rätt på en sådan. Personligen anser jag att kvaliteten ska vara betydligt högre än så.