Malin Andersson: ”Ridsport för alla – eller?”

Varför skulle man dessutom inte kunna rida ut om man inte kan sitta upp på sin häst från platta marken? Jag har haft en häst som var över 180. Jag kunde absolut inte komma upp på honom utan någon typ av nivåskillnad. Det betyder absolut inte att jag aldrig red ut! För det första är det ju rätt sällan man öht behöver sitta av, även om man som ridlärare leder en grupp. För det andra är det ju rätt få ställen som är så himla platta att det inte finns något som kan hjälpa till att förbättra förutsättningarna - en sten, stubbe, brantare sluttning osv.
Den andra delen av problemet här är att det här kravet inte bara gäller ridlärare. Det gäller även andra utbildningar där hästskötarexamen är ett grundkrav. Det gör att väldigt lämpliga personer kan sållas bort på något som inte alls är viktigt för den tilltänkta utbildningen eller yrkesrollen.

• Gilla
Reactions: MML
Varför skulle man dessutom inte kunna rida ut om man inte kan sitta upp på sin häst från platta marken? Jag har haft en häst som var över 180. Jag kunde absolut inte komma upp på honom utan någon typ av nivåskillnad. Det betyder absolut inte att jag aldrig red ut! För det första är det ju rätt sällan man öht behöver sitta av, även om man som ridlärare leder en grupp. För det andra är det ju rätt få ställen som är så himla platta att det inte finns något som kan hjälpa till att förbättra förutsättningarna - en sten, stubbe, brantare sluttning osv.
Den andra delen av problemet här är att det här kravet inte bara gäller ridlärare. Det gäller även andra utbildningar där hästskötarexamen är ett grundkrav. Det gör att väldigt lämpliga personer kan sållas bort på något som inte alls är viktigt för den tilltänkta utbildningen eller yrkesrollen.

Jag tänker också att om man som ridlärare inte kan sitta upp från marken, så kan man väl ofta välja att rida på ställen där man vet att det finns mycket att sitta upp från, om behovet att sitta av uppstår. Man kan också välja att rida en mindre häst, om man inte kommer upp på hästar över, säg, 155.

Därför ser jag inte egenvärdet i att ha som ett absolut krav på att komma upp från marken på en häst, oavsett storlek. Och, som du säger, det begränsar ju även andra utbildningar.

Tycker du då att det är ett bättre upplägg att eleverna inte får rida ut alls, om deras ordinarie ridlärare inte kan rida ut med gruppen? Eller tycker du att din gamla favoritridlärare inte borde ha varit ridlärare alls, eftersom han inte kunde rida ut med er? Eller vad menar du?

Jag ser inte riktigt hur ridlärarens ålder är relevant. En bra ridlärare är en bra ridlärare, en mindre bra är mindre bra, oavsett ålder.
Nej jag tycker inte det är ett bättre upplägg. Men trots allt kanske det som skulle hända i många fall.

Uppenbarligen tycker jag att min gamla favoritridlärare skulle vara ridlärare. Dock hade jag kanske förstått om de hade nekat honom examen iom att han inte skulle kunnat visa vare sig knoppning, uppsittning eller hoppning på 1 m bana. Men han var trots allt anställd som ridlärare pga att han bedömdes ha de kunskaperna av den som anställde.

Ålder bygger ju erfarenhet så jag skulle nog spontant tänkt att en person som utbildat i ridning i 60 år har större möjlighet att ge mig mycket kunskap än en som precis gick utbildningen och ridit i kanske tio år.

Jag vet inte om jag kan hålla med om det resonemanget. Eller, jo, det kan jag, men jag vet inte om det är så man bör resonera i och med att det anses absolut nödvändigt för att kunna gå t. ex. ridlärarutbildning att man kan sitta upp från marken. Är det då verkligen rimligt att aldrig sitta upp från marken, oavsett när man började rida? Annars sitter vi ju snart fast vid att bara "gamlingar" kan bli ridlärare, eftersom de yngre kanske inte ens lär sig att sitta upp från marken. På "vår" senaste ridskola, där dottern tränade på egen ponny för ett antal år sedan, fick alla ridskoleelever sitta upp från pall, till exempel.
Man kan väl lära sig på ridlärarutbildningen förmodligen?

Men jo lite konstigt att man inte i alla fall lär ut det på ridskola (utan typ på 4H lärde sig min unge det och kan komma upp på en 155 häst, men inte så jätteelegant).

Men nej jag tycker inte det är rimligt eller säkerhetsmässigt godtagbart egentligen att man inte lär ut det till barn. (Speciellt senare i utbildningen när inte varje ponnyuteritt har med sig en svans av föräldrar som kan hiva upp ungarna längre. Och eftersom de sitter upp med pall så är det som att baxa upp en potatissäck faktiskt även om ungen är lätt så blir det helt lealöst. Medan när man var 12 (och gick och ledde) och hivade upp ungar som drösat av var det som en liten fjäder, knä i handen hopp upp (det kan de inte alls).

Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: Sel
Nej, du måste ju kunna det för att ha en chans att bli antagen till ridlärarutbildningen.
Ah trodde det var under examen. Det är ju verkligen ett aber om ingen lär det till dem i så fall.

(Man får väl verkligen tacka den där 4H gården med shettisar, gotlandsruss och en pepp 14 åring som lärt ett otal 5-7 åringar det.)

• Gilla
Reactions: Sel
Jag "menar" inget av det du påstår att jag menar, och jag ser ingen anledning för mig att svara på åsikter som du hittar på att jag har.
Jag svarar på det du skriver och det är så jag uppfattar dig när du skriver att "olika ridlärare tar olika grenar" osv.

Jag undrar fortfarande genuint varför just uteritter inte är viktigt nog enligt dig, du uppfattar det ju inte som en lektion verkar det som. Det finns som sagt många många fördelar att ordinarie ridlärare rider ut med sina elever den känner och vet vad dom klarar av för att det ska bli rätt och roligt för alla parter. Varför ska just uteritter vara den del som ordinarie ridläraren inte behöver vara med på?

Jag ser uteritter som en otroligt viktig del i ridskolan, det är lika viktigt som att lära sig rida inne.

Jag svarar på det du skriver

Nej, det är ju det du inte gör, eftersom jag inte över huvud taget skrivit varken

att "olika ridlärare tar olika grenar" osv.

Eller

just uteritter inte är viktigt nog enligt dig, du uppfattar det ju inte som en lektion

Inte heller har jag skrivit något om att "just uteritter ska vara den del ordinarie ridlärare inte behöver vara med på".

Alltihop är åsikter som du tillskriver mig, trots att jag inte har dem. Vill du diskutera halmgubbar, så gärna för mig, men jag tänker inte engagera mig i det.

Jag menar vare sig mer eller mindre än vad jag skrivit: Att inte alla ridlärare rider ut med "sina" ridgrupper (eller alls) och att jag därför inte ser det som en absolut nödvändighet för en ridlärare att kunna sitta upp från marken (i synnerhet inte på en stor häst - som är kravet som det ser ut nu).

Att ridlärare inte behöver kunna rida alls, att jag inte ser på uteritter som något "viktigt" eller att ridskoleelever inte ens behöver lära sig att rida ut, att alla olika grenar ska ha varsin ridlärare o. s. v. är inget jag någonsin har skrivit, utan enbart fultolkningar från er som antingen inte vill, eller inte kan, läsa vad jag skriver.
Nja du har skrivit mycket innan på temat som just lätt uppfattas som att ridkunskaper är underordnade och uteridning är något man kan göra med en stallskötare eller något. Du har sedan ändrat dig på vägen och alla som tagit dig på orden fultolkar. Du har inte funderat på hur du formulerar dig, du verkar uppfatta det som du blir bli feltolkad rätt ofta?

Nja du har skrivit mycket innan på temat som just lätt uppfattas som att ridkunskaper är underordnade och uteridning är något man kan göra med en stallskötare eller något. Du har sedan ändrat dig på vägen och alla som tagit dig på orden fultolkar. Du har inte funderat på hur du formulerar dig, du verkar uppfatta det som du blir bli feltolkad rätt ofta?

Citera gärna de inlägg där jag skrivit det du påstår, och kring vilket jag "ändrat mig på vägen". Det har jag nämligen inte gjort.

Hur du och ett fåtal andra tolkar in annat i det jag skriver får ni faktiskt själva ansvara för.

Citera gärna de inlägg där jag skrivit det du påstår, och kring vilket jag "ändrat mig på vägen". Det har jag nämligen inte gjort.

Hur du och ett fåtal andra tolkar in annat i det jag skriver får ni faktiskt själva ansvara för.
Vis av erfarenhet när jag gjorde set sist så kommer jag som sagt inte citera dig, likaså om du vill forsätta känna dig missuppfattad och skylla allt på den som läser så är det ditt val. Jag har gjort mitt bästa i flera diskussioner. Jag tror inte jag försöker igen.

Nej, det är ju det du inte gör, eftersom jag inte över huvud taget skrivit varken

Eller

Inte heller har jag skrivit något om att "just uteritter ska vara den del ordinarie ridlärare inte behöver vara med på".

Alltihop är åsikter som du tillskriver mig, trots att jag inte har dem. Vill du diskutera halmgubbar, så gärna för mig, men jag tänker inte engagera mig i det.
Fast det är det ju inte, jag tillskriver inte dig någonting, du har skrivit både att om gruppen ska pröva på WE eller rida uteritter att då kan andra ta över dom lektionerna. Jag tycker inte det, jag anser att en ridlärare lätt bör kunna lära sig grunderna i dom flesta grenar och kan lära ut basic på ridskolan. Sen är det som sagt en helt annan grej om man vill fördjupa sig i grenen och träna det mer inriktat.

Jag förstår fortfarande inte varför och du verkar inte vilja förklara varför du inte ser uteritter som en lektion. Uteritter är som sagt minst lika viktiga som vanliga lektioner både för hästarna och för eleverna. Varför ska just uteritter vara en håltimma för ridlärarna?

, du har skrivit både att om gruppen ska pröva på WE eller rida uteritter att då kan andra ta över dom lektionerna.

Nej, det har jag som sagt inte skrivit. Jag har, för sista gången, skrivit att jag inte anser det konstigare om någon annan än ordinarie ridlärare leder uteritten, än om någon ridlärare annan håller i en WE-lektion eller en tömkörningslektion. Inget av det är konstigt i mina ögon.

Jag förstår fortfarande inte varför och du verkar inte vilja förklara varför du inte ser uteritter som en lektion

Varför ska jag förklara något som jag inte påstått? Att jag inte ser uteritter som en lektion är något du har hittat på, inget som jag har skrivit.

Nej, det har jag som sagt inte skrivit. Jag har, för sista gången, skrivit att jag inte anser det konstigare om någon annan än ordinarie ridlärare leder uteritten, än om någon ridlärare annan håller i en WE-lektion eller en tömkörningslektion. Inget av det är konstigt i mina ögon.
Okej, du anser inte att byte av ridlärare spelar någon roll för elever, jag tycker annat. Jag vet inte många som gärna byter ridlärare den inte känner hit och dit. Hade det varit så hade iallafall jag slutat ganska snabbt på den ridskolan. Jag vet som sagt inte någon ridskola som har det upplägget heller för den delen.
Varför ska jag förklara något som jag inte påstått? Att jag inte ser uteritter som en lektion är något du har hittat på, inget som jag har skrivit.
Du skrev såhär att ridläraren "kan ju jobba i stallet eller något när dens grupp har uteritt". Det tolkar jag iallafall som att uteritt är inte någon viktig lektion för ridläraren att medverka på och jag förstår inte varför. Att den är såpass oviktig att ridläraren hellre kan jobba i stallet den lektionen. Jag kan inte få ihop att du ser uteritterna som en lektion när du samtidigt säger att ridläraren då plötsligt har rätt att skippa den lektionen och fösa över den på någon annan som inte ens känner eleverna.

Eller ska dom kunna göra så ridlärarna oavsett typ av lektion? Att tycka att näe, nu jobbar jag hellre i stallet eller vill sköta något administrativt istället för att undervisa min egen grupp...liksom..det är bara tokigt.

Okej, du anser inte att byte av ridlärare spelar någon roll för elever, jag tycker annat. Jag vet inte många som gärna byter ridlärare den inte känner hit och dit. Hade det varit så hade iallafall jag slutat ganska snabbt på den ridskolan. Jag vet som sagt inte någon ridskola som har det upplägget heller för den delen.

Du skrev såhär att ridläraren "kan ju jobba i stallet eller något när dens grupp har uteritt". Det tolkar jag iallafall som att uteritt är inte någon viktig lektion för ridläraren att medverka på och jag förstår inte varför. Att den är såpass oviktig att ridläraren hellre kan jobba i stallet den lektionen.

Nej du, nu får du faktiskt sluta upp med att ful-ljuga! Ännu ett nytt påstående, att jag inte anser att ridlärarbyte spelar någon roll för eleverna. Det har jag inte skrivit. Jag har heller inte skrivit något alls om att "byta ridlärare man inte känner hit och dit".

Så här svarade jag, på din fråga om vad ridläraren gör då om hen inte rider med sin grupp ute:

Det finns väl massor av olika svar på den frågan. Antingen så är ridläraren med och leder lektionen från marken, precis som vanligt. Eller så håller hen i en annan grupps ridlektion, om man t. ex. har det upplägget att den andra gruppens ridlärare är den som leder uteritterna. Eller också sköter ridläraren administrativt arbete just den timmen, arbetar i stallet, eller något annat.

Det är långt ifrån det du menar att jag skrivit.

Antingen läser du oerhört dåligt, vilket är beklagligt men dessvärre inget jag vill lägga min tid på, eller så ljuger du och hittar på med flit för att försöka bygga en halmgubbe att argumentera mot, och det är jag inte det minsta intresserad av att engagera mig i.

Nej du, nu får du faktiskt sluta upp med att ful-ljuga! Ännu ett nytt påstående, att jag inte anser att ridlärarbyte spelar någon roll för eleverna. Det har jag inte skrivit. Jag har heller inte skrivit något alls om att "byta ridlärare man inte känner hit och dit".

Så här svarade jag, på din fråga om vad ridläraren gör då om hen inte rider med sin grupp ute:

Det är långt ifrån det du menar att jag skrivit.

Antingen läser du oerhört dåligt, vilket är beklagligt men dessvärre inget jag vill lägga min tid på, eller så ljuger du och hittar på med flit för att försöka bygga en halmgubbe att argumentera mot, och det är jag inte det minsta intresserad av att engagera mig i.
Jag skriver till dig så som du har skrivit, sen att du inte menar det du skriver kan jag inte rå på.

Jag undrar fortfarande varför du inte anser uteritter som en del av lektionerna och anser att det är helt okej för ridlärare inte behöva medverka på dom? Men jag ger upp, lär inte få något svar på det. Jag är iallafall glad att dom flesta ridskolor inte är som du menar på är så otroligt vanligt.

Jag skriver till dig så som du har skrivit, sen att du inte menar det du skriver kan jag inte rå på.

Nej, det gör du inte. Du hittar på saker som du påstår att jag har skrivit. Att du hittar på att jag menar saker som jag inte skrivit ligger helt och hållet på dig.

Jag undrar fortfarande varför du inte anser uteritter som en del av lektionerna

Det där är ditt eget påhitt. Jag kommer inte att argumentera för dina halmgubbar.

Nu är jag sen på bollen men har ändå läst igenom vad som skrivits och det jag hänger upp mig på är det här med rullstolsbundna ridlärare (och då menar jag ridlärare, inte tränare, på ridskolor som har elever på flera nivåer). Jag har jobbat som ridlärare en del när jag var yngre och jag vet verkligen inte vad jag hade gjort om jag inte hade möjlighet att röra mig enkelt. Rätta mig gärna om jag har fel men om man ska framföra en rullstol i ”travtempo” på en ridbana, krävs det inte två händer till rullstolen? Det är flera gånger det händer att jag springer med hästar korta sträckor. Man har eleverna som har ridit utan ledare ett tag men som ännu inte reder ut alla situationer. Det är någon elev som får en tillfällig självförtroendeknäck när de trillat av och då får man springa med en liten runda. När eleverna ”hoppar” (läs: 15 cm höga hinder) är det en häst som taggar till lite väl bra och man får springa bredvid och hålla i för att tempot ska funka (går INTE att släppa precis innan hindret). En häst vill inte börja trava, då kan det enklaste för eleven faktiskt vara att man tar tag i tyglen, leder ut den bakom en annan häst och smackar igång så att den hänger med istället för att bara fastna i mitten.

Hur löser man sådant på ett säkert sätt i rullstol? Har man någon annan personal på plats som kan släppa allting om man ringer?

Om det nu är så att det är jätteviktigt att ridläraren kan hoppa upp på hästar och springa bredvid - vill ni då se någon form av uppföljning typ ett årligt test?

Jag menar det är jättemycket som kan ske under åren som gör att man mister sådana förmågor: viktökning, skador, åldrande, graviditeter etc.

Om det nu är så att det är jätteviktigt att ridläraren kan hoppa upp på hästar och springa bredvid - vill ni då se någon form av uppföljning typ ett årligt test?

Jag menar det är jättemycket som kan ske under åren som gör att man mister sådana förmågor: viktökning, skador, åldrande, graviditeter etc.
Självklart kan mycket hända i livet som gör att man mister diverse förmågor, men det tycker jag inte är skäl att plocka bort viktiga moment ur ridlärarutbildningen eller krav på vad en blivande ridlärare bör kunna. Det är också, tycker jag, stor skillnad på att undervisa i något som man faktiskt har kunnat - till exempel hoppa en bana på en meter - och att aldrig ha kunnat det. Jag ser inga större hinder att fortsätta som ridlärare efter t.ex. en knäskada eller efter att man slutat rida så aktivt. Med anpassning går det säkert också i vissa fall att fortsätta i yrket även som rullstolsburen, men det innebär ju inte att kraven på ALLA ridlärare ska sänkas eller tas bort.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsporten har skakats av en rad skandaler gällande hästvälfärden. Svenska landslagsveteranen Malin Baryard-Johnsson är en av de som...
Svar
0
· Visningar
251
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Förra sommaren fick Malin Hansson i Linköping en hjärnskakning när hon ramlade av en häst, vilket gjorde att hennes vardag förändrades...
Svar
0
· Visningar
235
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Med färgkoder och den senaste forskningen tar ridläraren Maria Falck ridsporten till nya nivåer. – Det är otroligt viktigt. Något håller...
Svar
0
· Visningar
153
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tillsammans med Statens Veterinärmedicinska Anstalt (SVA) genomför Svenska Ridsportförbundet under 2024 ett pilotprojekt där nyinkomna...
Svar
0
· Visningar
111
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka