Malin Andersson: ”Ridsport för alla – eller?”

Det är inte nödvändigt att alla ridlärare kan sitta upp från marken under en uteritt, nej, eftersom långt i från alla ridlärare rider ut i sitt arbete. Det står jag fast vid.
Men vad gör ridläraren när gruppen har uteritt då? Har nog inte varit med om en enda ridlärare som inte hållit i uteritten själv.

Om det nu inte är så att det inte längre rids ut alls vilket jag inte riktigt tror eller hoppas på, det är viktigt med uteritterna för hästarna.

Men vad gör ridläraren när gruppen har uteritt då? Har nog inte varit med om en enda ridlärare som inte hållit i uteritten själv.

Om det nu inte är så att det inte längre rids ut alls vilket jag inte riktigt tror eller hoppas på, det är viktigt med uteritterna för hästarna.

Tydligen är det viktigare att de som inte kan sitta upp själv utan pall kan utbilda sig till ridlärare än att eleverna får rida ut.

Ok, jag menade att ridsporten inte gör speciellt mycket reklam för sig, så som jag märkt av det, gentemot ungdomar till exempel. Andra idrotter gör mycket reklam för sig. När det känns som att ridsporten visar sig utåt handlar det om flickor i ledarskap eller liknande. Jag tycker nog att ridsporten informerar ganska lite om ridskolor som möjlighet att lära sig just rida och riktat mot pojkar och flickor och från olika kulturer.

Så det blir kanske inte konstigt att den krymper i konkurrensen med sporter som gör mycket reklam och fokuserar på inlärning av en sport som är för alla ungdomar.

Ridsport är ju en fantastisk idrott för hela livet. Men uppfattningen är ju snarare att ridskola är för små barn och folk som knappt kan rida.
Orkar inte läsa ikapp men jag håller med och har några exempel hemifrån:

Fotboll + bandy (samma förening): skickar riktad reklam till föräldrar, där man får båda sporterna plus frukost på träningsdagen för en liten penning.

Ridskolan: logga in och anmäl att du vill börja rida. Står ingenting om när olika grupper är (dag/tid) eller om det finns lediga platser. Bara "anmäl så kontakter vi dig". Detta gäller tror jag mina tre närmaste ridskolor. Känns varken speciellt tillgängligt eller inbjudande.

Innebandy, bordtennis: bara att dyka upp. Ingen föranmälan har krävts. Tror båda dessutom varit gratis?

Det finns väl massor av olika svar på den frågan. Antingen så är ridläraren med och leder lektionen från marken, precis som vanligt. Eller så håller hen i en annan grupps ridlektion, om man t. ex. har det upplägget att den andra gruppens ridlärare är den som leder uteritterna. Eller också sköter ridläraren administrativt arbete just den timmen, arbetar i stallet, eller något annat.

Fotboll + bandy (samma förening): skickar riktad reklam till föräldrar, där man får båda sporterna plus frukost på träningsdagen för en liten penning.

Ridskolan: logga in och anmäl att du vill börja rida. Står ingenting om när olika grupper är (dag/tid) eller om det finns lediga platser. Bara "anmäl så kontakter vi dig". Detta gäller tror jag mina tre närmaste ridskolor. Känns varken speciellt tillgängligt eller inbjudande.

Innebandy, bordtennis: bara att dyka upp. Ingen föranmälan har krävts. Tror båda dessutom varit gratis?
Har ridskolorna lediga platser? Det finns ingen anledning att annonsera om det inte finns kapacitet att ta emot nya elever.

Jag tror och kan tänka mig att det i viss mån beror på ålder. De sätter in barnen i ”sin” ålderskategori där de förmodligen kanske har kompisar, klasskamrater etc. Äldre sätter de in i äldregrupper allteftersom det finns plats.

Om det behövs korrigerar de efter att platser uppstår i olika grupper. Förmodligen terminsvis. Man ska liksom inte ha bråttom i utbildning varken av häst eller ryttare och Man kan vara rättså duktig på att rida i grupp och rida med sämre ryttare. Det är svårt om ryttare aldrig fått lära sig rida i grupp.

Jag tror och kan tänka mig att det i viss mån beror på ålder. De sätter in barnen i ”sin” ålderskategori där de förmodligen kanske har kompisar, klasskamrater etc. Äldre sätter de in i äldregrupper allteftersom det finns plats.

Om det behövs korrigerar de efter att platser uppstår i olika grupper. Förmodligen terminsvis. Man ska liksom inte ha bråttom i utbildning varken av häst eller ryttare och Man kan vara rättså duktig på att rida i grupp och rida med sämre ryttare. Det är svårt om ryttare aldrig fått lära sig rida i grupp.
Fast som förälder - eller för all del vuxen - kan det ju spela stor roll om det är tisdag kl. 16 eller lördag kl. 10.
Förstår inte riktigt varför lektionsschema ska vara hemliga..

Fast som förälder - eller för all del vuxen - kan det ju spela stor roll om det är tisdag kl. 16 eller lördag kl. 10.
Förstår inte riktigt varför lektionsschema ska vara hemliga..

Hemliga? På min gamla ridskola finns det ett tydligt schema på hemsidan. Däremot kan man ju inte anmäla sig till en specifik grupp direkt på hemsidan. Man anmäler intresse och berättar då hur mycket man kan så får man besked på om det finns plats i en passande grupp.

Angående tisdag kl 16 så har många föreningar såna tider. Får man erbjudande om en tid som inte passar får man ju säga det och finns ingen annan tid får man tacka nej och står kvar i kön.

Hemliga? På min gamla ridskola finns det ett tydligt schema på hemsidan. Däremot kan man ju inte anmäla sig till en specifik grupp direkt på hemsidan. Man anmäler intresse och berättar då hur mycket man kan så får man besked på om det finns plats i en passande grupp.

Angående tisdag kl 16 så har många föreningar såna tider. Får man erbjudande om en tid som inte passar får man ju säga det och finns ingen annan tid får man tacka nej och står kvar i kön.
Ja men här finns inget schema att kolla på alls.

Ja, tidigare fanns ju i alla fall schema på ridskolan med vilka grupper i vilken nivå och tider. Men nu tror jag inte de vill skriva nivåer osv på schemat för att folk inte själva ska söka grupper kanske, eller för att det inte ska vara diskussion om vem som är bättre och sämre. Sociala media och filmning är också förbjudna (rätt och på förekommen anledning, mobbande kritik). Telefon tar de inte osv. Så man kan ju föreställa sig att det blir lite vagt det hela.

Sedan om man pratar med föräldrar, även till flickor som rider, så har de lite attityden att -med en flicka har man ju inget val kanske. Men de tänker definitivt inte uppmuntra sina pojkar att göra någonting så dyrt om de har döttrar som kan rida. (Så det är ju om det är enda sonen eller äldsta sonen till en ridintresserad förälder. Inte ens tex en ridande farfar kanske uppmuntrar pojkarna.)

På vår finns inget schema och de tog bort nivåindelningar långt innan de helt tog bort schemat.

Har ridskolorna lediga platser? Det finns ingen anledning att annonsera om det inte finns kapacitet att ta emot nya elever.
Exakt så de enskilda ridskolorna har ingen som helst orsak till att göra reklam om det inte är så att de behöver elever till sina platser. Men sporten krymper rimligen för att antalet ridskolor inte ökar på en ort när antalet boende på orten ökar, utan förhåller sig konstant. Så ridsportsförbundet behöver göra reklam för ridning på ridskola så att kommuner bygger anlägggningar och det blir ett sug efter ridning.

Alla måste ju vara överens om att det är fler människor nu än 1980, så rimligen kan inte de tre ridsklor en stad hade 1980 räcka till egentligen -om inte ridsporten krymper.

Sedan på vissa orter verkar det börja bli tomma platser också. Sedan kan ju sådan accelerera snabbt. Ridskolor kanske inte reagerar när kön krymper från 100 till 30 men om kön fortsätter krympa i en viss hastighet så påverkar det ju till slut platser. Och antalet platser påverkar intresset. Om inte barnen kan börja så börjar de med någonting annat och barn gör ju bra reklam för sin sport.

Det finns väl massor av olika svar på den frågan. Antingen så är ridläraren med och leder lektionen från marken, precis som vanligt. Eller så håller hen i en annan grupps ridlektion, om man t. ex. har det upplägget att den andra gruppens ridlärare är den som leder uteritterna. Eller också sköter ridläraren administrativt arbete just den timmen, arbetar i stallet, eller något annat.
Fast absolut inte tänker jag, när jag red på ridskola så var det viktigt med ridläraren. Vi i gruppen var inte så glada i när det var vikarier osv då den inte kände till eleverna. Ridläraren är en viktig person för eleverna också, inte bara någon som står och lär ut, en del av det roliga med ridskolor är ju också faktiskt att träffa sin ridlärare också.

Jag håller inte alls med dig där faktiskt. Så fungerar det inte på någon ridskola häromkring. Ridläraren har ansvar för sin grupp oavsett vad dom gör när det är deras lektion. Kanske det är annorlunda där du har ridit men så är det verkligen tack och lov inte på dom flesta ridskolor.

Senast ändrad:
Så ridskolan behöver kunna trumma upp någon som kan sitta upp från marken vid behov som då kan leda uteritter med grupper över nivå ponny 3 eller liknande. Då är det ju utmärkt att det finns en ridlärarutbildning som kan ge indikation på att en person är just den som kan rida ut med grupp?

Eftersom de övriga ridlärarna är äldre kanske och inte kan.

Jag tänker att när ridskolan kanske anställer en tidigare skicklig ryttare som inte längre rider så kräver de inte alltid en ridlärarexamen. De gör kanske det mer ofta om det är en okänd person med okänd kunskap, kanske ung, som inte har några tävlingsmeriter eller liknande.

Ni diskuterar ju tidigare tävlingsryttare, kanske tränare, som också vill bli ridlärare och komplettera sina kunskaper. Men tex har ett dåligt knä och inte kan sitta upp.

Jag tänker mig ju att jag ska riskera få en ung 23 årig ridlärare som startat hästgymnasium för att hen vill lära sig rida och sedan vill bli ridlärare och utbildar sig till det. Och kanske ridit ganska lite. Då ska hen inte kunna sitta upp från marken, inte kunna hoppa en bana över 70 cm (när väl 70 cm är gränsen kanske det känns mycket, eftersom kunskapsnivån sjunkit, då kanske 40 cm bana känns lämpligt?). Och hur skiljer man mellan en person som använt skänklar och ridit alla typer av hästar när hen ridit och någon som bara ridit en speciell ponny och aldrig använt skänklar. (Jag har ju haft det någon termin nu och då, men inte med ridlärarutbildning (utan ridledar el liknande) och man blir så ledsen när de lägger tex fel avstånd och hästarna snubblar, igen och igen, kanske speciellt en ung häst, vilket hen ser beror på avståndet, och blir mer och mer osäkra, men hen inte lyssnar eftersom -auktoritet)

Jag tänker, undantag absolut, men undantag från kunskap, nej jag tror inte det blir bra för någon.

(jag tror nästan ni övertygat mig nu om att ridlärarutbildningen måste vara som den är. Men att ridskolorna kan göra undantagen och anställa kunniga personer även utan ridlärarutbildningen.* (trots att ingen kan få mig att begripa folks fascination vid manknoppning.)

Senast ändrad:
Fast absolut inte tänker jag, när jag red på ridskola så var det viktigt med ridläraren. Vi i gruppen var inte så glada i när det var vikarier osv då den inte kände till eleverna. Ridläraren är en viktig person för eleverna också, inte bara någon som står och lär ut, en del av det roliga med ridskolor är ju också faktiskt att träffa sin ridlärare.

Jag har aldrig varit med om att någon annan än ridläraren som har ansvar för sin grupp inte ridit ut med gruppen. Jag håller inte alls med dig där faktiskt.

Nej, då fungerade det inte så på din ridskola. Jag säger ju inte heller att det fungerar som jag skrivit på alla ridskolor. Att din erfarenhet och min erfarenhet skiljer sig åt betyder väl inte att det är något att "inte hålla med om"?

Nej, då fungerade det inte så på din ridskola. Jag säger ju inte heller att det fungerar som jag skrivit på alla ridskolor. Att din erfarenhet och min erfarenhet skiljer sig åt betyder väl inte att det är något att "inte hålla med om"?
På dig låter det som att det är så vanligt eller ens okej att ridläraren dumpar sin grupp när det är uteritt. Det är det inte tack och lov, skulle nog påstå att det är extremt ovanligt att det är så. Jag tycker det låter helt galet. Uteritt är ju också en lektion dessutom. Varför skulle uteritter vara mindre viktiga att vara med på för ridläraren än när det är vanlig lektion?

Det håller jag med om.

Jag vet inte ens om jag kan komma upp på min häst (ponny) från marken, eftersom jag inte kan dra mig till minnes att jag någonsin testat. Förmodligen kan jag det, men jag vet inte.
Men du har väl suttit upp från marken någon gång i livet?

På dig låter det som att det är så vanligt eller ens okej att ridläraren dumpar sin grupp när det är uteritt. Det är det inte tack och lov, skulle nog påstå att det är extremt ovanligt att det är så. Jag tycker det låter helt galet. Uteritt är ju också en lektion dessutom. Varför skulle uteritter vara mindre viktiga att vara med på för ridläraren än när det är vanlig lektion?

Och jag påstår att det inte är särskilt ovanligt att ridläraren inte rider ut med gruppen. Jag ser det inte som konstigare än att ridläraren som har mest kunskaper inom WE kanske har WE-lektioner, eller att ridläraren som är duktig på att tömköra har en lektion i tömkörning, eller vad det än må vara.

Ridlärare kan dessutom bli sjuka de också, och då finns förhoppningsvis någon annan ridlärare som kan hoppa in som vikarie i den gruppen. Anser du att det också är helt galet?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsporten har skakats av en rad skandaler gällande hästvälfärden. Svenska landslagsveteranen Malin Baryard-Johnsson är en av de som...
Svar
0
· Visningar
251
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Förra sommaren fick Malin Hansson i Linköping en hjärnskakning när hon ramlade av en häst, vilket gjorde att hennes vardag förändrades...
Svar
0
· Visningar
235
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Med färgkoder och den senaste forskningen tar ridläraren Maria Falck ridsporten till nya nivåer. – Det är otroligt viktigt. Något håller...
Svar
0
· Visningar
153
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tillsammans med Statens Veterinärmedicinska Anstalt (SVA) genomför Svenska Ridsportförbundet under 2024 ett pilotprojekt där nyinkomna...
Svar
0
· Visningar
111
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka