Det finns väl massor av olika svar på den frågan. Antingen så är ridläraren med och leder lektionen från marken, precis som vanligt. Eller så håller hen i en annan grupps ridlektion, om man t. ex. har det upplägget att den andra gruppens ridlärare är den som leder uteritterna. Eller också sköter ridläraren administrativt arbete just den timmen, arbetar i stallet, eller något annat.
Så ridskolan behöver kunna trumma upp någon som kan sitta upp från marken vid behov som då kan leda uteritter med grupper över nivå ponny 3 eller liknande. Då är det ju utmärkt att det finns en ridlärarutbildning som kan ge indikation på att en person är just den som kan rida ut med grupp?
Eftersom de övriga ridlärarna är äldre kanske och inte kan.
Jag tänker att när ridskolan kanske anställer en tidigare skicklig ryttare som inte längre rider så kräver de inte alltid en ridlärarexamen. De gör kanske det mer ofta om det är en okänd person med okänd kunskap, kanske ung, som inte har några tävlingsmeriter eller liknande.
Ni diskuterar ju tidigare tävlingsryttare, kanske tränare, som också vill bli ridlärare och komplettera sina kunskaper. Men tex har ett dåligt knä och inte kan sitta upp.
Jag tänker mig ju att jag ska riskera få en ung 23 årig ridlärare som startat hästgymnasium för att hen vill lära sig rida och sedan vill bli ridlärare och utbildar sig till det. Och kanske ridit ganska lite. Då ska hen inte kunna sitta upp från marken, inte kunna hoppa en bana över 70 cm (när väl 70 cm är gränsen kanske det känns mycket, eftersom kunskapsnivån sjunkit, då kanske 40 cm bana känns lämpligt?). Och hur skiljer man mellan en person som använt skänklar och ridit alla typer av hästar när hen ridit och någon som bara ridit en speciell ponny och aldrig använt skänklar. (Jag har ju haft det någon termin nu och då, men inte med ridlärarutbildning (utan ridledar el liknande) och man blir så ledsen när de lägger tex fel avstånd och hästarna snubblar, igen och igen, kanske speciellt en ung häst, vilket hen ser beror på avståndet, och blir mer och mer osäkra, men hen inte lyssnar eftersom -auktoritet)
Jag tänker, undantag absolut, men undantag från kunskap, nej jag tror inte det blir bra för någon.
(jag tror nästan ni övertygat mig nu om att ridlärarutbildningen måste vara som den är. Men att ridskolorna kan göra undantagen och anställa kunniga personer även utan ridlärarutbildningen.* (trots att ingen kan få mig att begripa folks fascination vid manknoppning.)