Malin Andersson: ”Ridsport för alla – eller?”

Grejen är inte att golf är populärare än ridning - grejen är att ridningen tappar mark.

Andra sporter som numera är populärare än ridning är handboll, motorsport, ishockey, skytte, simning, innebandy (nära dubbelt så stor trots att det är organiserad idrott som räknas), gymnastik, friidrott och naturligtvis fotboll. Den organiserade fotbollen är nästan fyra gånger så stor som ridsporten.

När har vi tappat så mycket att vi inte längre är intressanta för sponsorer? Innan kommuner slutar stödja vår verksamhet? Innan all hänsyn vid t.ex. stadsplanering försvinner? Politiker står där och ska välja pengar till ett ridhus eller att uppgradera gymnastikhallen/ishallen

Varför lyckas vi inte förmedla den rena lyckan av hästar till fler?

Men står ridskolor verkligen med tomma platser i grupperna? "Min" ridskola har iaf inte annonserat om att det finns lediga platser speciellt ofta.

Inte generellt se till att ridläraren har färdigheter så de klarar att leda en grupp på en uteritt ?

Plockar ut en mening då jag anser att det här är något helt annat än att kunna sitta upp från marken oavsett hästens mankhöjd.

När du blandar samman helt olika resonemang och argument blir det ganska svårt att föra en diskussion. Att inte kunna sitta upp från marken på en stor häst är ju inte på något sätt synonymt med att inte klara att leda en grupp på en uteritt, det hoppas jag väl ändå att vi alla kan enas om?

Jaha, jag har då aldrig påstått att just golf är specifikt varken krånglig eller okrånglig, däremot är det lite krångligare med ridsport enligt min mening. Ska vi tala om krånglig på riktigt så kanske fallskärmshoppning, offpiståkning i orörd snö, begsklättring och kappsegling i en större båt ligger rätt högt.

Definitivt. De är dock klart ovanligare än både ridsport och golf.

Det finns massor av folk som arbetar i stall och på anläggningar som har olika funktionshinder och som ridskolor etc är väldigt nöjda med. Problemet verkar mer vara att de inte har råd att anställa dessa till vad det verkligen kostar att ha folk anställda utan det är introduktionsjobb och lönebidrag, arbetsträning och daglig verksamhet och allt vad det heter. Jag skulle tippa på, av det jag sett när jag gått igenom sådana ärenden, att hästbranschen ligger i topp med att ta emot folk som har lönebidrag på grund av olika hinder och väldigt många ridskolor får dessutom hjälp av Samhall där villkoren är att det finns minst ett funktionshinder som påverkar arbetsförmågan negativt. Då duger dessa människor och de allra flesta gör ett bra jobb så jag tror att med anpassningar skulle många kunna arbeta med hästar och göra det bra. Men jag kan väl säga så enkelt att på ridskolorna här omkring så ingår inte stallarbete överlag i en ridlärares uppgifter, utan det har man folk från till exempel Samhall som sköter. Och det verkar väldigt vanligt över hela landet att döma på antal ärenden som finns om lönebidrag och liknande via AF.

Det funkar också utmärkt, uppenbarligen, inom travet där vi har Matilda som sitter i rullstol men ändå jobbat hos både proffstränare och dessutom har egen travskola som @MML redan varit inne på. Det är verkligen inte lättare att jobba hos proffstränare än vad det skulle vara att jobba på en ridskola om nu någon tror det, särskilt inte ur säkerhetssynpunkt, allt handlar väl om viljan hos arbetsgivare och omvärldens attityd och att ridsporten och dess anhängare är fruktansvärt stelbenta där, det vet vi ju redan. Det ser man ju om inte annat i sådana här trådar och i trådar om till exempel hijab, det finns inte mycket tolerans där inte.
Om Samhall, så som det var på min ridskola för länge sedan, handlade det i viss mån om att Samhall gärna sökte platser att arbetsträna på och att stallet gärna hittade uppgifter som kanske annars var lågprioriterade/de skulle inte anställt någon för att göra. Tex någon i styrelsen sladdade banan, men det kunde någon från Samhall göra. Men man skulle aldrig anställt någon för uppgiften.

Grejen är inte att golf är populärare än ridning - grejen är att ridningen tappar mark.

Andra sporter som numera är populärare än ridning är handboll, motorsport, ishockey, skytte, simning, innebandy (nära dubbelt så stor trots att det är organiserad idrott som räknas), gymnastik, friidrott och naturligtvis fotboll. Den organiserade fotbollen är nästan fyra gånger så stor som ridsporten.

När har vi tappat så mycket att vi inte längre är intressanta för sponsorer? Innan kommuner slutar stödja vår verksamhet? Innan all hänsyn vid t.ex. stadsplanering försvinner? Politiker står där och ska välja pengar till ett ridhus eller att uppgradera gymnastikhallen/ishallen

Varför lyckas vi inte förmedla den rena lyckan av hästar till fler?
Jag tror helt enkelt att vi 1. inte marknadsför 2. i den mån det marknadsförs marknadsför fel sak (dvs inte själva ridningen) 3. är väldigt fokuserade på en viss sorts flickor "ridtjejen" i kommunikation utåt om ridskola (dvs vanlig mediekommunikation.)

Sedan, så många rider på egen häst numera och det finns en viss syn på ridskola från populationen med egen häst som gör att de lite "antimarknadsför" ridskolan också.

Så om man känner någon med egen häst är det väl viss risk att man får en extra hög tröskel till att gå till ridskolan med sina barn.

Även på bukefalos. Så om de som inte rider tycker det verkar tråkigt eller falrligt, så är det samtidigt många som rider -antalet hästar växer väl samtidigt som antalet barn på ridskola krymper. Som baserar hela sin syn på ridskola från tre år de red 9-12 och är fast övertygade om att ridskolehästar är trista, tråkiga, sega, dumma, sura, bittra och ridlärare lär barn 9-12 att rida, knappt, och det räcker med knappt. Medan många som rider på ridskola egentligen är 20-80 år gamla och hästarna är fantastiska, mjuka, hörsamma och lyxiga att rida jämfört med tex medryttarhästar (och specialdressyrkurshästar på lyxställe) man provat och vänliga och goa när man lärt känna dem.

(vidare är det nog många fler numera som rider två gånger i veckan eller mer och får de som rider en gång i veckan att känna press för det. Men samtidigt är det ju härligt att många satsar mer.)

Senast ändrad:
Men står ridskolor verkligen med tomma platser i grupperna? "Min" ridskola har iaf inte annonserat om att det finns lediga platser speciellt ofta.
Ja men då så. Du är nöjd och din ridskola har inga lediga platser. Då är allt frid och fröjd.

En marknad (och detta är en marknad) fungerar inte så. Det räcker inte med att titta på en enstaka ridskola. Det handlar inte bara om en enskild ort utan om sportens roll i ett större sammanhang.

Jag tror vår är full. Men kanske rider flera fler gånger i veckan så det är färre individer.

Det talar för att enskilda ridskolor inte kan ta ansvaret för marknadsföringen utan det måste vara centralförbundet.

Men ute i landet verkar ridskolor larma om krympande underlag.

Och det är ju onekligen en väldigt smal population som rider.

Fotbollen har tvingats rikta sin marknadsföring mot tjejer och olika grupper och sluta lufta sina fördomar. vilket har visat sig vara helt strålande bra för dem.

Tydligt verkar vara att tvång att avstå från att diskriminera kan vara super för en sport.
Men ingen tvingar ridsporten till det tyvärr, vilket nog är dåligt för den. Visar också på hur politiker betraktar den.

Senast ändrad:
Okej, det var dock inte alls vad jag skrev. Jag har heller inte skrivit att det inte "behövs en ridlärare".

Jag fortsätter att hävda att det är lämpligt att en ridlärare både kan rida och sitta upp utan hjälpmedel för att kunna hantera uteritter, inte på en häst på 180 när man är 145 själv men på en i rimlig storlek. Uteritter som förekommer på många ridskolor och i ridlärares närvaro, jag anser att man behöver undervisning även i uteritt på en ridskola och att det då är önskvärt att riläraren faktiskt kan ta sig upp på hästen om denne trillar av eller sitter av medvetet. Därmed bör i mina ögon ridlärarutbildningen innehålla det momentet. Nybörjare behöver dessutom lära sig sitta upp.

Vad du anser förstår jag inte mer än att du anser att ridlärare varken behöver kunna rida eller sitta upp utan pall och nu att det behövs ridlärare vid uteritt (men tidigare att det gick bra utan). Jag är ledsen men för mig går det verkligen inte ihop.

Jag håller inte med. Inom t. ex. gymnastik och dans, kanske främst balett, är det långt i från alla tränare (ens på hög nivå) som själva kan göra det de lär ut. Jag har som sagt heller aldrig sett det ske under en ridlektion, så jag har svårt att se att det skulle vara nödvändigt.
Nödvändigt och nödvändigt. Vem som helst kan hålla en ridlektion, frågan är vad kvaliteten blir, jag skulle då inte betalt en krona för en ridlektion från någon som inte har stora kunskaper och eller erfarenhet när det gäller ridning och jag skulle avråda alla andra från det. Jag tror erfarenhet av grenen är ett stort plus i alla grenar men inte alltid lika nödvändigt. Jag tror skillnaden med ridsport är redskapet. Spakar du på en boll reagerar den på mycket förutsebart vis, gör du det samma med en häst så finns det oändligt antal reaktioner. Det krävs många timmars erfarenhet av olika hästar både på marken och hästryggen för att bygga upp en karta i huvudet som gör att du kan förutse reaktioner på alla möjliga hjälper på alla möjliga hästar. Jag har svårt att tänka mig att det finns många som lyckas med att bygga upp den erfarenheten utan att rida. Alla reaktioner är inte ens synliga för ögat

En bra (eller ens skaplig) ridinstruktör behöver naturligtvis inte själv sitta upp för att "checka av att hästen är okej att hoppa hindret". Det kan sen något så när kompetenta ridinstruktören avgöra ändå.
Oj vad jag råkat ut för usla instruktörer genom åren både under kliniks, ridlektioner på ridskolor och privata tränare, en del riktigt namnkunniga dessutom. När jag ridit för privattränare på islandshäst så tror jag typ alla är underkända enligt dig, de flesta vill sitta upp på hästen en stund då och då för att få en känsla för hästen och ibland för att kolla varför det blev som det blev. Om vi nu tar aktuell diskussion med lektion på ridskola. Tänk dig situationen att hästen hoppade av fel vid ett hinder, hela ekipaget går omkull, eleven blir rädd och hästen blir tveksam att hoppa. Eleven försöker gång på gång allt mer tveksam, hindrat sänks men förtroendet finns inte där och hästen fortsätter att vägra. Ridläraren sitter upp, hoppar hindret ett par gånger tills hästen hoppar utan tvekan. Därefter sitter eleven upp och kan efter några hopp på det lägre hindret fortsätta lektionen som inget hänt. Det handlar alltså inte alltid om att kunna se problemet utan att inse att eleven inte kan lösa det själv utan behöver lite assistans.

Jag tycker att det blir lite svårt att hänga med i resonemanget. Å ena sidan - en blivande ridlärare behöver kunna sitta upp från marken på en stor häst eftersom hen vi eventuellt, möjligtvis, kommer behöva göra det i ett framtida jobb om hen behöver visa eller känna på en häst. Hen behöver dock inte vara liten nog för att rida alla ridskolehästar, för hen behöver inte kunna visa eller känna på alla, eller...?
Jag har aldrig skrivit eventuellt möjligtvis, det är dina ord. Skippa att lägga in vad du själv anser i det jag tycker. Du skrev att det var en icke nödvändig kunskap, jag påtalade att det är en högst rimlig kunskap vid lektioner i uteritt. Det är högst sannolikt att det då och då sker incidenter, någon åker av - utrustning behöver justeras, någon häst tappar en strykkappa mm.

Om det är så viktigt att ridlärare kan sitta upp från marken på en stor häst, så bör det rimligtvis vara (minst) lika viktigt att de kan rida små ponnyer. Eller?

Varför då? Småponnyer är lite problematiskt att utbilda och rida in/rida till men inget man räknar med att vuxna kan göra det, funkar det är det ett plus givetvis.

Ja men då så. Du är nöjd och din ridskola har inga lediga platser. Då är allt frid och fröjd.

En marknad (och detta är en marknad) fungerar inte så. Det räcker inte med att titta på en enstaka ridskola. Det handlar inte bara om en enskild ort utan om sportens roll i ett större sammanhang.
Vad jag förstår är det dock mer regel än undantag att det snarare är köer till att rida än överkapacitet.

Plockar ut en mening då jag anser att det här är något helt annat än att kunna sitta upp från marken oavsett hästens mankhöjd.
Jag har tvärt om flera gånger påpekat att jag tycker det är ett onödigt krav att kunna ta sig upp oavsett manköjd. Jag tror jag nämnde 1.65 vid ett tillfälle exempelvis och ett annat rimlig mankhöjd.

När du blandar samman helt olika resonemang och argument blir det ganska svårt att föra en diskussion. Att inte kunna sitta upp från marken på en stor häst är ju inte på något sätt synonymt med att inte klara att leda en grupp på en uteritt, det hoppas jag väl ändå att vi alla kan enas om?
Ledsen, vi kan faktiskt inte enas om det. Det är enligt mig olämpligt att leda en uteritt om man inte kan sitta av och på sin häst obehindrat om man nu inte har någon med sig som kan fixa det. Undantaget är om det finns gott om ställe att utnyttja för att kravla sig upp. Du kanske tycker det är okej att traska halva vägen för att man inte kan ta sig upp men jag är inte av den åsikten.

Om Samhall, så som det var på min ridskola för länge sedan, handlade det i viss mån om att Samhall gärna sökte platser att arbetsträna på och att stallet gärna hittade uppgifter som kanske annars var lågprioriterade/de skulle inte anställt någon för att göra. Tex någon i styrelsen sladdade banan, men det kunde någon från Samhall göra. Men man skulle aldrig anställt någon för uppgiften.
På de fyra ridskolor jag har i min närhet är det Samhalls personal som tar hand om förmiddagsstallarbetet. Det vill säga släppa fodra - släppa ut - mocka - luncha - ta in inför ridskolestart. Grupperna packar höet och gör kvällsarbetet i stallet. Ridlärarna har ridlektioner och det administrativa. Inget annat. Självklart finns det en ledare för samhalls arbete. Varför den inte skulle kunna sitta i rullstol (det gör den på en av ridskolorna dock) förstår jag inte? Av de tre ridlärarna som är anställda på ena ridskolan är det bara två som rider till hästarna som ska ridas till, den tredje sköter det administrativa. På en annan av dessa ridskolor är det två ridlärare som har heltidstjänst, de har varannan lektion under kvällen, varannan lektion som de inte har har de arbetsledning i stallet eller administration. Ingen av dessa rider hästar eller fixar stallarbetet, det gör Samhall på förmiddagen och elever på helger alternativt praktikanter eller de kontraktsryttare som tävlar på helgerna. De andra två ridskolorna har olika upplägg. Det som för samman dessa fyra är att ingen ridlärare har stallgöromål som ansvar (dock arbetsledaransvar) eller ridning i första hand i sin tjänst. Varför man inte ska kunna ha någon rullstolsbunden förstår jag inte?

Tittar jag på ansökningarna för både samhall och enskilda ansökningar för lönebidrag är det både stallarbete och verksamhetsarbete som berörs så uppenbarligen klarar massa människor av människor av det trots olika hinder (för att få lönebidrag måste man ha ett funktionshinder), det är ju lite tråkigt att säga att man inte skulle ha anställt någon för det för hur det än är måste ju någon mocka och det är inte ridlärarna på de flesta ridskolor som gör det. Att ha folk som har arbetsledaransvar som är med och som har hinder är inte heller helt ovanligt, så det finns ju tydligen möjlighet till det, därför är det väldigt konstigt att det enligt många minsann inte går. För uppenbart gör det ju det.

• Gilla
Reactions: MML
Vad du anser förstår jag inte mer än att du anser att ridlärare varken behöver kunna rida eller sitta upp utan pall och nu att det behövs ridlärare vid uteritt (men tidigare att det gick bra utan).

Nej du, det där stämmer inte alls. Självklart behöver en ridlärare ha kunskap i det hen ska lära ut, vilket jag också skrivit. Det är dock inte synonymt med att hen behöver vara en aktiv ryttare nu, eller ens att hen kan ta sig upp på en häst från marken. Jag har inte över huvud taget kommenterat huruvida en ridlärare "behövs" vid uteritt, så det vet jag inte vad du fått i från.

Oj vad jag råkat ut för usla instruktörer genom åren både under kliniks, ridlektioner på ridskolor och privata tränare, en del riktigt namnkunniga dessutom. När jag ridit för privattränare på islandshäst så tror jag typ alla är underkända enligt dig, de flesta vill sitta upp på hästen en stund då och då för att få en känsla för hästen och ibland för att kolla varför det blev som det blev.

Nu är du inte speciellt saklig. Du vet givetvis inget om vad jag skulle tycka om dina tränare, och att rida på egen häst för en privattränare är naturligtvis en helt annan situation än ridlektioner på en ridskola, som är vad vi pratat om här.

Ridläraren på ridskolan känner sina häst-kollegor.

Om vi nu tar aktuell diskussion med lektion på ridskola. Tänk dig situationen att hästen hoppade av fel vid ett hinder, hela ekipaget går omkull, eleven blir rädd och hästen blir tveksam att hoppa. Eleven försöker gång på gång allt mer tveksam, hindrat sänks men förtroendet finns inte där och hästen fortsätter att vägra. Ridläraren sitter upp, hoppar hindret ett par gånger tills hästen hoppar utan tvekan. Därefter sitter eleven upp och kan efter några hopp på det lägre hindret fortsätta lektionen som inget hänt. Det handlar alltså inte alltid om att kunna se problemet utan att inse att eleven inte kan lösa det själv utan behöver lite assistans.

Det exemplet skulle jag tycka borde hanteras på ett helt annat sätt. Om ett ridskoleekipage går omkull för att se kommit fel på ett hinder, och både elev och häst blivit rädda, ser jag inte att fortsätta lektionen som om inget hänt nödvändigtvis är det bästa. Något har ju de facto hänt - ekipaget gick omkull!

Du skrev att det var en icke nödvändig kunskap, jag påtalade att det är en högst rimlig kunskap vid lektioner i uteritt. Det är högst sannolikt att det då och då sker incidenter, någon åker av - utrustning behöver justeras, någon häst tappar en strykkappa mm.

Det är inte nödvändigt att alla ridlärare kan sitta upp från marken under en uteritt, nej, eftersom långt i från alla ridlärare rider ut i sitt arbete. Det står jag fast vid.

Varför då? Småponnyer är lite problematiskt att utbilda och rida in/rida till men inget man räknar med att vuxna kan göra det, funkar det är det ett plus givetvis.

Du har ju själv nämnt att du anser att ridlärare "behöver" sitta upp för att visa hur man ska göra, känna på hästen o. s. v. Hur skulle det annars gå till, om ridläraren inte kan rida ponnyerna?

Jag har tvärt om flera gånger påpekat att jag tycker det är ett onödigt krav att kunna ta sig upp oavsett manköjd. Jag tror jag nämnde 1.65 vid ett tillfälle exempelvis och ett annat rimlig mankhöjd.

Ledsen, vi kan faktiskt inte enas om det. Det är enligt mig olämpligt att leda en uteritt om man inte kan sitta av och på sin häst obehindrat om man nu inte har någon med sig som kan fixa det. Undantaget är om det finns gott om ställe att utnyttja för att kravla sig upp. Du kanske tycker det är okej att traska halva vägen för att man inte kan ta sig upp men jag är inte av den åsikten.

Men nu är inte kraven att du ska kunna sitta upp på en häst i "rimlig storlek", eller ens 165.

Nu skriver du undantag då det trots allt kan vara okej att den som leder uteritten inte kan sitta upp obehindrat från marken. Således är det inte en nödvändig kunskap, om man på det ena eller andra sättet kan lösa en eventuell av- och uppsittning?

Om du tar en titt till så ser du dessutom att jag inte ens skrev att det inte är lämpligt att ridläraren kan sitta upp på sin häst obehindrat. Jag skrev att vi väl kan enas om att inte kunna sitta upp på en stor häst från marken inte är synonymt med att inte kunna leda en grupp på uteritt.

En examen i något är ju på det stora hela bara ett bevis på att personen har en viss uppsättning förmågor och kunskaper. Om man inte behöver ha dessa förmågor försvinner ju själva poängen med en examen.

Naturligtvis kan man vara jätteduktig och jobba med häst även om man inte har alla tänkbara förmågor och kompetenser - men det blir märkligt om man kan få ut kompetensbevis på kompetenser man faktiskt inte har. Det är ju fullt möjligt att t.ex. jobba med att lära knattar rida lätt och styra utan att någonsin komma till skolor, sidvärtsrörelser eller formgivning. Eller enbart jobba med vuxna elever och då inte behöva hantera barn. Eller enbart hålla på med dressyr och markbommar och då inte behöva kunna hoppa. Eller ha annan personal som får ta ansvaret för att utbilda och hantera de hästar som är stökiga, för stora, för små, uteritter och stallarbete.

Sen kan man såklart fundera på vilka kompetenser en ridlärarexamen ska garantera. Jag tycker det är rimligt att den går i god för att personen kan utföra de flesta normalt förekommande uppgifter på en ridskola, och själv har ridkunskaper i hoppning och dressyr.

På de fyra ridskolor jag har i min närhet är det Samhalls personal som tar hand om förmiddagsstallarbetet. Det vill säga släppa fodra - släppa ut - mocka - luncha - ta in inför ridskolestart. Grupperna packar höet och gör kvällsarbetet i stallet. Ridlärarna har ridlektioner och det administrativa. Inget annat. Självklart finns det en ledare för samhalls arbete. Varför den inte skulle kunna sitta i rullstol (det gör den på en av ridskolorna dock) förstår jag inte? Av de tre ridlärarna som är anställda på ena ridskolan är det bara två som rider till hästarna som ska ridas till, den tredje sköter det administrativa. På en annan av dessa ridskolor är det två ridlärare som har heltidstjänst, de har varannan lektion under kvällen, varannan lektion som de inte har har de arbetsledning i stallet eller administration. Ingen av dessa rider hästar eller fixar stallarbetet, det gör Samhall på förmiddagen och elever på helger alternativt praktikanter eller de kontraktsryttare som tävlar på helgerna. De andra två ridskolorna har olika upplägg. Det som för samman dessa fyra är att ingen ridlärare har stallgöromål som ansvar (dock arbetsledaransvar) eller ridning i första hand i sin tjänst. Varför man inte ska kunna ha någon rullstolsbunden förstår jag inte?

Tittar jag på ansökningarna för både samhall och enskilda ansökningar för lönebidrag är det både stallarbete och verksamhetsarbete som berörs så uppenbarligen klarar massa människor av människor av det trots olika hinder (för att få lönebidrag måste man ha ett funktionshinder), det är ju lite tråkigt att säga att man inte skulle ha anställt någon för det för hur det än är måste ju någon mocka och det är inte ridlärarna på de flesta ridskolor som gör det. Att ha folk som har arbetsledaransvar som är med och som har hinder är inte heller helt ovanligt, så det finns ju tydligen möjlighet till det, därför är det väldigt konstigt att det enligt många minsann inte går. För uppenbart gör det ju det.
Jag tror inte vår har det upplägget. Jag tror vi har ridskoleelever och personal till mycket av det och alla elever i vissa grupper har stalltjänst. Ridlärarna har lite olika saker i sina tjänster. Det är ofta aktiviteter och lektioner under dagen också.

Jag har inte sagt att en ridlärare inte kan vara rullstolsburen.

Vad jag förstår är det dock mer regel än undantag att det snarare är köer till att rida än överkapacitet.
Vi får ju signaler från nyheter om stor brist på behöriga ridlärare och ridskolor som behöver lägga ned, och att ridsporten snabbt minskar som sport.

Så någonting händer ju.

Tänker att befolkningen ökat snarare än minskat sedan 80-talet, så antalet ridskolor borde ökat i samma takt snarare än minska.

Jag tror inte vår har det upplägget. Jag tror vi har ridskoleelever och personal till mycket av det och alla elever i vissa grupper har stalltjänst. Ridlärarna har lite olika saker i sina tjänster. Det är ofta aktiviteter och lektioner under dagen också.

Jag har inte sagt att en ridlärare inte kan vara rullstolsburen.
Nä, men poängen med mitt inlägg var nog menat till de som hävdar att det är till exempel säkerhetsrisker med funktionshinder i stall och på anläggning. Det finns enormt mycket stall och hästanläggningar inom alla typer av hästföretag som har folk anställda (även lönebidrag räknas som anställning) som har just funktionshinder och att ridlärarnas huvudarbete idag inte handlar om att utbilda hästar från ryggen eller mockning. Om en arbetsgivare bara vill - då går det utmärkt att anpassa en anställning. Tycker man inte att någon på lönebidrag är en riktig arbetare (det är det dock juridiskt sett) så är till exempel Matilda som jobbat många år inom travet ett utmärkt exempel. Bland ganska många andra.

En examen i något är ju på det stora hela bara ett bevis på att personen har en viss uppsättning förmågor och kunskaper. Om man inte behöver ha dessa förmågor försvinner ju själva poängen med en examen.

Naturligtvis kan man vara jätteduktig och jobba med häst även om man inte har alla tänkbara förmågor och kompetenser - men det blir märkligt om man kan få ut kompetensbevis på kompetenser man faktiskt inte har. Det är ju fullt möjligt att t.ex. jobba med att lära knattar rida lätt och styra utan att någonsin komma till skolor, sidvärtsrörelser eller formgivning. Eller enbart jobba med vuxna elever och då inte behöva hantera barn. Eller enbart hålla på med dressyr och markbommar och då inte behöva kunna hoppa. Eller ha annan personal som får ta ansvaret för att utbilda och hantera de hästar som är stökiga, för stora, för små, uteritter och stallarbete.

Sen kan man såklart fundera på vilka kompetenser en ridlärarexamen ska garantera. Jag tycker det är rimligt att den går i god för att personen kan utföra de flesta normalt förekommande uppgifter på en ridskola, och själv har ridkunskaper i hoppning och dressyr.
Och ridskolor kan ju välja att anstäla en kompetent person utan examen också, som en gammal militär i rullstol eller en skicklig tidigare dressyrryttare. Eller -i många förekommande fall, en entusiastisk och glad person som kör knatteridningen. Det finns väl ingen lag på att de måste ha en ridskoleexamen?

Nä, men poängen med mitt inlägg var nog menat till de som hävdar att det är till exempel säkerhetsrisker med funktionshinder i stall och på anläggning. Det finns enormt mycket stall och hästanläggningar inom alla typer av hästföretag som har folk anställda (även lönebidrag räknas som anställning) som har just funktionshinder och att ridlärarnas huvudarbete idag inte handlar om att utbilda hästar från ryggen eller mockning. Om en arbetsgivare bara vill - då går det utmärkt att anpassa en anställning. Tycker man inte att någon på lönebidrag är en riktig arbetare (det är det dock juridiskt sett) så är till exempel Matilda som jobbat många år inom travet ett utmärkt exempel. Bland ganska många andra.
Ok, vill bara markera att jag inte skrivit att jag tycker det är ett problem att behöva hjälpmedel. Bara att sänka kraven på kunskaper för ridlärarutbildningen för alla :)

Självklart är det väl olika vilket jobb man gör på lönebidrag.

Ja om det är så bandyn och fotbollen gör?
Vet att de hade skolskjuts till bandyn härifrån. Dock är det ju då såklart fler barn.

Terminaavgiften för fotboll och bandy är jättelåg i jämförelse med ridning, och träningslokalerna vanligtvis mer centralt eller till och med inom gångavstånd.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Förra sommaren fick Malin Hansson i Linköping en hjärnskakning när hon ramlade av en häst, vilket gjorde att hennes vardag förändrades...
Svar
0
· Visningar
183
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Med färgkoder och den senaste forskningen tar ridläraren Maria Falck ridsporten till nya nivåer. – Det är otroligt viktigt. Något håller...
Svar
0
· Visningar
135
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tillsammans med Statens Veterinärmedicinska Anstalt (SVA) genomför Svenska Ridsportförbundet under 2024 ett pilotprojekt där nyinkomna...
Svar
0
· Visningar
84
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tillsammans med Statens Veterinärmedicinska Anstalt (SVA) genomför Svenska Ridsportförbundet under 2024 ett pilotprojekt där nyinkomna...
Svar
0
· Visningar
154
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama