Det finns massor av folk som arbetar i stall och på anläggningar som har olika funktionshinder och som ridskolor etc är väldigt nöjda med. Problemet verkar mer vara att de inte har råd att anställa dessa till vad det verkligen kostar att ha folk anställda utan det är introduktionsjobb och lönebidrag, arbetsträning och daglig verksamhet och allt vad det heter. Jag skulle tippa på, av det jag sett när jag gått igenom sådana ärenden, att hästbranschen ligger i topp med att ta emot folk som har lönebidrag på grund av olika hinder och väldigt många ridskolor får dessutom hjälp av Samhall där villkoren är att det finns minst ett funktionshinder som påverkar arbetsförmågan negativt. Då duger dessa människor och de allra flesta gör ett bra jobb så jag tror att med anpassningar skulle många kunna arbeta med hästar och göra det bra. Men jag kan väl säga så enkelt att på ridskolorna här omkring så ingår inte stallarbete överlag i en ridlärares uppgifter, utan det har man folk från till exempel Samhall som sköter. Och det verkar väldigt vanligt över hela landet att döma på antal ärenden som finns om lönebidrag och liknande via AF.
Det funkar också utmärkt, uppenbarligen, inom travet där vi har Matilda som sitter i rullstol men ändå jobbat hos både proffstränare och dessutom har egen travskola som
@MML redan varit inne på. Det är verkligen inte lättare att jobba hos proffstränare än vad det skulle vara att jobba på en ridskola om nu någon tror det, särskilt inte ur säkerhetssynpunkt, allt handlar väl om viljan hos arbetsgivare och omvärldens attityd och att ridsporten och dess anhängare är fruktansvärt stelbenta där, det vet vi ju redan. Det ser man ju om inte annat i sådana här trådar och i trådar om till exempel hijab, det finns inte mycket tolerans där inte.