Malin Andersson: ”Ridsport för alla – eller?”

Det har blivit dyrt att spela hockey och det är medelklassfamiljer med bil och intresserade föräldrar som är redo att satsa vars barn börjar spela hockey
Det är faktiskt inte så dyrt att börja längre.
"Tre kronors hockeyskola" för de yngsta kostar några hundringar per säsong. Oftast går det att låna utrustning de första åren också.

"Tre kronors hockeyskola" för de yngsta kostar några hundringar per säsong. Oftast går det att låna utrustning de första åren också.

I Stockholm är det dyrt och kräver föräldrar som kan köra till ishallar långt hemifrån. Det kanske är billigare på mindre orter. Det värsta är att lag börjar 'toppa' tidigare och tidigare. Och det numera är vanligt med diverse läger.

I Stockholm är det dyrt och kräver föräldrar som kan köra till ishallar långt hemifrån. Det kanske är billigare på mindre orter. Det värsta är att lag börjar 'toppa' tidigare och tidigare. Och det numera är vanligt med diverse läger.
Sverige är stort 😅
Hockeyförbundet har satsat på det där, lägre insteg i sporten. Vet inte vad du tänker är mindre orter men vanliga, svenska städer skulle jag säga. Alla klubbar i mitt närområde är anslutna.

Det kan tyckas självklart för många av oss, men bevisligen är det inte så antagningskraven ser ut. Jag läste nyligen en facebookdiskussion om just det momentet, där flertalet kortare personer berättade hur de på antagningsprovet fick länga stiglädren flera hål, för att sedan "hänga och klänga" för att komma upp. Sådant har jag oerhört svårt att se egenvärdet i.

Jag har lätt i att se egenvärdet i att kunna sitta upp på en häst utan pall, det finns inte alltid tillgängligt. Alternativet då är att gå till man hittar ett lämpligt ställa att sitta upp. Det funkar inte riktigt för ridlärare som leder en uteritt.

Vad det gäller att hoppa en bana på en meter så är det förstås nödvändigt om en ska undervisa på den nivån. Men på en "vanlig ridskola", är det egentligen nödvändigt då?
Ridläraren ska klara mer än eleverna och det finns många vanliga ridskolor där eleverna hoppar uppemot en meter, sällan mer i och för sig. Många ridskolor har en viss tävlingsverksamhet för sina elever.

Jag tycker också att det är synd om det är ett krav att klara det vid antagningen (men jag är inte säker på om det är så, eller om det kan "räcka" att visa att man gjort det tidigare). Jag tänker att det annars kan vara en väg in för personer med egen erfarenhet, som av olika anledningar inte längre kan t. ex. hoppa.

Det finns möjligheter att utbilda sig till dressyrtränare i så fall, åtminstone om man har egna meriter. Jag tycker inte man ska urholka ridlärarutbildningen och ta bort kraven på kunskaper i hoppning. 1 meter är väl lätt C, det är liksom inte skyhöga hinder.

Som förälder får man titta på lite längre än knatteåldern, det är rätt grymt att låta barnet börja med hockey (eller någon annan sport) där man medvetet sänkt ingångskostnaden men den snabbt ökar. Barnet kanske verkligen börjar älska sporten och har man inte råd då blir det jobbigt. Jag skulle kollat på vad det kostar termin fem och sex också exempelvis.

Som förälder får man titta på lite längre än knatteåldern, det är rätt grymt att låta barnet börja med hockey (eller någon annan sport) där man medvetet sänkt ingångskostnaden men den snabbt ökar. Barnet kanske verkligen börjar älska sporten och har man inte råd då blir det jobbigt. Jag skulle kollat på vad det kostar termin fem och sex också exempelvis.
Det är din åsikt.

Mitt svar var gällande att en annan, dyr sport, gjort det enklare att börja. Dvs ökat tillgängligheten av sporten. De har även satsat på fler tjejer vilket är något förbundet stöttar.

Alla sporter blir dyra tids nog.

Jag ser ingen som argumenterar för att någon som aldrig suttit på en häst ska kunna utbilda sig till ridlärare. Däremot att antagningskraven är stelbenta och, i vissa fall, ganska mossiga, vilket utesluter en hel del helt i onödan.

Självklart bör man ha relevant erfarenhet inom den idrott man vill undervisa i. Men likväl som att någon som undervisar en barngrupp i simning inte själv behöver ha tävlingssimmat, så känns en del av kraven på blivande ridlärare inte alltid nödvändiga, eller ens hjälpsamma.

Ett exempel är det här med uppsittning. Där görs inga undantag, du ska sitta upp från marken om du så är 150 cm lång och blir tilldelad en häst på 180. Det gör att en väldigt kompetent tränare som jag är bekant med, inte skulle kunna utbilda sig till ridlärare om hen ville. Trots mångårig erfarenhet, bred och gedigen kunskap, pedagogisk och uppskattad av både barn och vuxna som tränar för hen. Hen kan dock inte sitta upp från marken på grund av en misslyckad knäoperation för massor av år sedan.

Jag är 159. Kan utan problem rida en häst på över 170, men definitivt varken sitta upp eller knoppa utan pall. Vad jag däremot kan (som varit uppskattat på de ridskolor jag ridit) är att rida rätt små ponnyer utan att det blir allt för tokigt.

Ärligt talat är det ju ofta de mindre som behöver ridas av personal då och då, de större hästarna brukar få vettig ridning flera dagar i veckan om man har lite fördelning på sina grupper. Ridskolorna jag varit på har haft grupper på LB-LA-nivån flera kvällar i veckan. (Inte helt ovanligt att det är rena dressyrgrupper för övrigt, som hellre har de fördelar en dressyrtränare kan erbjuda än någon vars konkurrensfördel i sammanhanget skulle vara att kunna ta sig runt en meter.)

På alla de år jag ridit har det hänt att ridläraren suttit upp på en häst en handfull gånger. En gång var det för att känna på en häst som var ovanligt stel, det hade egentligen inte behövt göras av just den personen och under lektionstid. Några gånger har de suttit till häst (oftast sin egen) på terrängbanan eller på uteritt. I de flesta fall har det annars varit ridledare eller annan personal som varit med på uteritterna. Det har i regel varit en eller två av 4-5 ridlärare som även haft andra arbetsuppgifter i stallet, i de flesta fall har de varit ridskolechef+stallpersonal som skött allt annat.

En av mina allra bästa ridlärare hade inte ridit "på riktigt" på många år när jag hade hen som ridlärare. Väldigt meriterad, men för väldigt länge sen. Fantastiskt bra på att bryta ner vad ridning verkligen går ut på och hur man "hittar rätt" och hjälper hästen man sitter på.

Jo men den biten har jag ju redan svarat på vad jag tycker. Att det är knäppt. Självklart måste man väl i så fall kunna visa att man kan sitta upp på en häst av rätt höjd (visa att man kan det mekaniska) om man har alla lemmar i behåll. Man kan inte ha någon slags höjddiskriminering för ridlärare, att de ska vara 170+ långa eller vara kroppsligt perfekta exemplar. När folk satt upp från marken regelbundet var 180 hästar mycket mer sällsynta.

Men det andra från artikeln var, hoppa en bana på en meter. Det är ju ren kunskap i ridning, för en person som ska undervisa elever i just hoppning. Varför är det ett för hårt eller konstigt krav?Det borde ju inte ta jättelång tid för en skicklig ridlärare från Iran att lära sig heller om det nu inte hoppat tidigare.

Det allra märkligaste är ju att kravet på uppsittning mm även gäller för att kunna gå tränarutbildning. En tränare är inte en ridlärare, utan är någon man valt pga dennes specialkunskaper i den egna grenen eller vad det nu är man vill ha hjälp med. Där känns det på riktigt diskriminerande om man inte kan få den kvalitetssäkringen på tränare inom sporten pga helt irrelevanta uppgifter för jobbet? :confused:

Ja. Men vem som helst, även den som bara sett häst på bild, kan börja på ridskola eller för den delen boka in sig på turridning.
Det jag vänder mig emot är att kalla golf för lätt. Vad är då löpning eller gym?
Vi kanske menar samma sak, men för mig är det en flytande skala. Jag tycker allt att det krävs mer planering för att få till ridning än golf generellt. Man kan gå ut på banan självständigt och är inte beroende av utvilade hästar och tillgängliga ledare bara att få en starttid. Lättast är väl att köra ett valfritt pass i vardagsrummet eller bakgården, då behöver man inte ens skor eller gå av en hållplats tidigare och gå sista biten.

Det är din åsikt.

Mitt svar var gällande att en annan, dyr sport, gjort det enklare att börja. Dvs ökat tillgängligheten av sporten. De har även satsat på fler tjejer vilket är något förbundet stöttar.

Alla sporter blir dyra tids nog.
Nja det är inte en åsikt att man faktiskt behöver betala även när lockpriset går ut.

Ridsportens problem är inte direkt att fylla upp lektionerna, på många håll är det lång kö.

Nja det är inte en åsikt att man faktiskt behöver betala även när lockpriset går ut.

Ridsportens problem är inte direkt att fylla upp lektionerna, på många håll är det lång kö.
Det är din åsikt att det är lockpriser.

Men va? Diskussionen har ju handlat om tillgänglighet. Ekonomi, att det är få killar och unga med utländsk bakgrund har kommit upp.
Jag gav exempel på en annan sport där man satsat på sånt - enklare att börja, riktade insatser mot det underrepresenterade könet. Jag tror man satsat i invandrartäta områden också :idea:

Men har vi inga problem i ridsporten är det ju jättebra 🤷🏻‍♀️

Vi kanske menar samma sak, men för mig är det en flytande skala. Jag tycker allt att det krävs mer planering för att få till ridning än golf generellt. Man kan gå ut på banan självständigt och är inte beroende av utvilade hästar och tillgängliga ledare bara att få en starttid. Lättast är väl att köra ett valfritt pass i vardagsrummet eller bakgården, då behöver man inte ens skor eller gå av en hållplats tidigare och gå sista biten.

Givetvis är det en flytande skala men jag hade kommit på ganska många andra sporter framför golf.

Givetvis är det en flytande skala men jag hade kommit på ganska många andra sporter framför golf.
Jaha, jag har då aldrig påstått att just golf är specifikt varken krånglig eller okrånglig, däremot är det lite krångligare med ridsport enligt min mening. Ska vi tala om krånglig på riktigt så kanske fallskärmshoppning, offpiståkning i orörd snö, begsklättring och kappsegling i en större båt ligger rätt högt.

Sammantaget skulle jag se att det finns så mycket utmaningar och anpassningar som behöver göras för att anställa en rullstolsburen ridlärare vid en verksamhet även om personen klarar av många moment. Jag tror få ridskolor är beredda på det, i vart fall inte för en nyanställning. Däremot kan det funka med praktikanter med lönebidrag. Då kan de hjälpa till med det som fungerar i egen takt och för vissa kan det säkert kunna bli aktuellt med anställning så småningom.

Jo, det är väl just det som gör att ridsporten inte alltid är så tillgänglig - den där oviljan att tänka utanför ramarna, alltså.

Det tycks gå utmärkt att hantera och träna travare i full tävlings kondition som rullstolsburen, i alla fall, och även att vara utbildningsansvarig i travskola. Varför skulle "vi", ridsporten, vara sämre än travet på den punkten?

Jag har lätt i att se egenvärdet i att kunna sitta upp på en häst utan pall, det finns inte alltid tillgängligt. Alternativet då är att gå till man hittar ett lämpligt ställa att sitta upp. Det funkar inte riktigt för ridlärare som leder en uteritt.

Det är ju långt ifrån alla ridlärare som leder uteritter dock, så det är väl egentligen enbart ett problem i de tjänster där uteritter är en nödvändig del av ridlärarens arbetsuppgifter.

Ridläraren ska klara mer än eleverna och det finns många vanliga ridskolor där eleverna hoppar uppemot en meter, sällan mer i och för sig. Många ridskolor har en viss tävlingsverksamhet för sina elever.

Det finns också många ridskolor där eleverna inte alls hoppar så högt, och väldigt många ridskolor där det endast är de mest avancerade grupperna som hoppar på den höjden, i regel hoppinriktade träningsgrupper som rider för en hopptränare eller ridskolans mest "hoppinriktade" instruktör.

Det finns möjligheter att utbilda sig till dressyrtränare i så fall, åtminstone om man har egna meriter. Jag tycker inte man ska urholka ridlärarutbildningen och ta bort kraven på kunskaper i hoppning. 1 meter är väl lätt C, det är liksom inte skyhöga hinder.

Visst, men om det t. ex. är en person med egna meriter inom hoppning på hög nivå, som av någon orsak inte kan hoppa längre, så känns det för mig ganska orimligt om hen inte kan utbilda sig till ridlärare för att hen inte kan det längre.

Det är din åsikt att det är lockpriser.

Men va? Diskussionen har ju handlat om tillgänglighet. Ekonomi, att det är få killar och unga med utländsk bakgrund har kommit upp.
Jag gav exempel på en annan sport där man satsat på sånt - enklare att börja, riktade insatser mot det underrepresenterade könet. Jag tror man satsat i invandrartäta områden också :idea:

Men har vi inga problem i ridsporten är det ju jättebra 🤷🏻‍♀️

Men vad menar du med riktade insatser?

Reklam i Roblox? Skolskjuts till ridskolan?

Det är ju långt ifrån alla ridlärare som leder uteritter dock, så det är väl egentligen enbart ett problem i de tjänster där uteritter är en nödvändig del av ridlärarens arbetsuppgifter.
Är det?:confused:

Har man slutat att rida ut på stora bruna? Vi red ur en hel del och då var det i Malmö? Inte långritter, vi red ut en del med ridläraren till häst, lärde oss klättra, red dressyr ute osv. Alla hästarna reds även till betet. Även på Stockhomsridskolan red vi ut 1-2 gånger per termin. Jag trodde det hörde till utbildningen att kunna rida ute. Sen har jag varit på flera olika ridläger med uteritt var dag. Sen tycker jag det är onödigt att behöva visa det på en häst på 180, men sitta upp på en normalstor häst är inte orimligt.

Det finns också många ridskolor där eleverna inte alls hoppar så högt, och väldigt många ridskolor där det endast är de mest avancerade grupperna som hoppar på den höjden, i regel hoppinriktade träningsgrupper som rider för en hopptränare eller ridskolans mest "hoppinriktade" instruktör.
Utbildningen behöver vara generell och inte inrikta sig på ridskolor med mindre avancerade grupper. En meter är verkligen inte höga krav. Det är lättklass och knappast den svåraste.

Visst, men om det t. ex. är en person med egna meriter inom hoppning på hög nivå, som av någon orsak inte kan hoppa längre, så känns det för mig ganska orimligt om hen inte kan utbilda sig till ridlärare för att hen inte kan det längre.
En person som har meriter inom hopning på hög nivå kan undervisa ändå utifrån sina meriter och kanske komplettera med exempelvis pedagogik, men visst tycker jag att man kan överväga dispens. Det blir dock svårt att följa utbildningen om man inte kan hänga med på lektionerna, det ingår hoppning på schemat så det blir ganska konstigt. Och hur ska en ridlärare demonstrera hur man ska rida genom en bana eller kombination om denne inte kan hoppa alls? Det ingår också i en ridlärares jobb. Eller sitta upp och ta en häst igenom en svårighet när det gått snett?

Senast ändrad:
Istället för att ändra existerande utbildning kanske man borde komplettera och ta fram en ny utbildning. Jag tänker att det dels finna en del elever med olika funktionsnedsättningar som kan ha fördel att ha en lärare som bättre förstår deras situation. Sen tror jag det är många andra som kanske har andra situationer som gör att man behöver en instruktör som är villig att hitta lösningar. Jag hoppas kunna börja rida så småningom och jag har värk, dålig balans, stelhet och kan inte använda kroppen som nånga andra kan. Så skulle jag börja rida igen skulle jag leta efter ett ställe där man inte är så stelbenta. Och jag tror att tex många av oss skulle kunna dra nytta av kunskap som tex pararyttare har eller de som är kunniga inom det området.

Jag känner till ridinstrukrörer som sitter i rullstol. Dock är det vad jag vet ingen av dem som har stalltjänst utan dessa håller bara lektioner. Jag minns att jag för många år sedan såg en domare i rullstol. Det var många år sen men det verkade funka.

Men vad menar du med riktade insatser?

Reklam i Roblox? Skolskjuts till ridskolan?
Jag vet inte HUR insatserna skulle riktas, men fanns iaf ett annat förbund med en "dyr" och "otillgänglig" sport som gjort riktade insatser för att minska det.

Där får väl ridsportförbundet analysera och se vad de kommer fram till, om de är intresserade av att öka tillgängligheten.

Och ja, skjuts till ridskolan kunde säkert vara en sån sak? (Även om det väl ofta finns kommunala busslinjer eller som hos oss, iaf en cykelväg ut).

Är det?:confused:

Har man slutat att rida ut på stora bruna? Vi red ur en hel del och då var det i Malmö? Inte långritter, vi red ut en del med ridläraren till häst, lärde oss klättra, red dressyr ute osv. Alla hästarna reds även till betet. Även på Stockhomsridskolan red vi ut 1-2 gånger per termin. Jag trodde det hörde till utbildningen att kunna rida ute. Sen har jag varit på flera olika ridläger med uteritt var dag. Sen tycker jag det är onödigt att behöva visa det på en häst på 180, men sitta upp på en normalstor häst är inte orimligt.

Du får ursäkta, men nu hänger jag inte med. Jag har inte skrivit något alls om att man har slutat att rida ut?

Att alla ridlärare inte själva rider ut med sina elever betyder naturligtvis inte att eleverna inte får rida ut.

Och hur ska en ridlärare demonstrera hur man ska rida genom en bana eller kombination om denne inte kan hoppa alls? Det ingår också i en ridlärares jobb. Eller sitta upp och ta en häst igenom en svårighet när det gått snett?

Demonstrera? Jag kan inte dra mig till minnes att jag någonsin sett en ridlärare demonstrera hur en övning ska ridas. Inte heller att sitta upp och ta en häst genom en svårighet. Det argumentet faller dessutom på det orimliga att det i sådant fall endast skulle vara korta ridlärare som kan undervisa ponnygrupper - om de behöver kunna "sitta upp och ta en häst genom en svårighet".

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Förra sommaren fick Malin Hansson i Linköping en hjärnskakning när hon ramlade av en häst, vilket gjorde att hennes vardag förändrades...
Svar
0
· Visningar
183
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Med färgkoder och den senaste forskningen tar ridläraren Maria Falck ridsporten till nya nivåer. – Det är otroligt viktigt. Något håller...
Svar
0
· Visningar
135
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tillsammans med Statens Veterinärmedicinska Anstalt (SVA) genomför Svenska Ridsportförbundet under 2024 ett pilotprojekt där nyinkomna...
Svar
0
· Visningar
84
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tillsammans med Statens Veterinärmedicinska Anstalt (SVA) genomför Svenska Ridsportförbundet under 2024 ett pilotprojekt där nyinkomna...
Svar
0
· Visningar
154
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama