Malin Andersson: ”Ridsport för alla – eller?”

Bilden som målas upp av en ensam ridlärare ansvarig för att när som helst fysiskt rädda sina elever är inte heller särskilt attraktiv som arbetsplats för fysiskt friska, svensktalande heller (och inte heller ett hållbart yrke eftersom vi alla blir äldre)

Det här tänkte jag också på. Hur säkert är det att vara ensam ansvarig ridlärare, i ett ridhus med kanske 8-10 elever precis i början på sin ridkarriär? Som jag ser det handlar det inte så mycket om fysiska funktionshinder, som ett större bristande säkerhetstänk. Jag anser nog att det alltid bör finnas i alla fall någon som vid behov kan rycka in i sådana situationer, oavsett rullstol eller ej. Mycket kan hända på en ridlektion som blir svårt för en ensam ridlärare att hantera.

Inte så att det behöver vara flera utbildade ridlärare, men ridlärare (för större grupper) bör inte vara ett arbete som utförs helt ensam, i min mening.

Det är ju också vanligt i många stall att effektivisera stallarbetet för att spara på stallpersonalens kroppar. En hel del sådant kan naturligtvis även vara till hjälp för rörelsehindrade ridlärare som arbetar en del av tiden i stallet.

Problemet är att ridsporten har fått för sig att den är så inkluderande och att ALLA kan rida och arbeta med hästar.

Denna krönika är bara ett exempel.

Paralympics ses som ett ”bevis” på ridsportens inkludering.

Det som ”glöms bort” är att det är någon annan som har utbildat hästen, någon annan som sköter om hästen och någon annan som sköter om allt runtomkring.

Detta kostar pengar, massor av pengar.

Även jag hade kunnat ha egen häst under de förutsättningarna….

Även jag hade kunnat tävla i Paralympics.

Det lilla, lilla, problemet är att jag inte har råd att köpa en välutbildad häst. Jag har inte råd att anställa någon för att sköta om den och göra iordning den för att jag ska komma och rida.

Att arbeta med hästar är nog svårt för många, av olika anledningar. Att rida, däremot, är det nog försvinnande få som inte skulle kunna göra, med rätt förutsättningar.

Jag vill dock säga emot påståendet att pararyttare har någon annan som utbildar hästen, sköter om hästen, och sköter allt runt omkring. Eller menar du att det ser ut så just på Paralympics-nivå? Det är ju i sådant fall inget märkvärdigt, eftersom det ser precis likadant ut (förmodligen i ännu större utsträckning) bland de ryttare som tävlar i OS. De flesta (alla?) som tävlar på den nivån har hästskötare, stallpersonal, beridare, chaufförer o. s. v.

Förutsatt att vi pratar om "vanliga" pararyttare, så vill jag säga att verkligheten inte alls ser ut så. Många pararyttare runt om i landet sköter om sina egna hästar, tränar och utbildar själv, och sköter allt runt omkring. Jag tror att de flesta pararyttare - nu pratar jag om här i Sverige - som har egen häst, gör det mesta själva (eller med hjälp av föräldrar, precis som för många andra barn och ungdomar).

Inom travsporten finns en ung kvinna som har licens, tränar hästar, driver travskola, har egna hästar o. s. v. som är amputerad och rullstolsburen. Jag har svårt att se att det skulle vara så mycket lättare inom travet, än inom ridsporten.

Ja, men vi kan konstatera att persongalleriet i svensk ridsport inte avspeglar hur befolkningen ser ut. Människor med annan etnisk härkomst än svensk (dvs mer än en tredjedel av befolkningen räknat utrikesfödda och födda i landet med två utrikesfödda föräldrar) lyser med sin frånvaro. Och många av dem kan svenska, men de är ändå sällsynta i stallen.
Visst, men det problemet löser man inte genom att ordna ridundervisning på ett annat språk än svenska så där generellt. Vi har för många språk att ta hänsyn till. Det hindrar inte att man har andra aktiviteter riktade till icke etniska svenskar. Att rikta in sig på just de som inte kan svenska låter direkt jobbigt men kan säkert funka i enstaka fall om man har rätt matchning.

Och i utlandet intresserar sig utlänningar för hästar, men inte här? :confused:
Nu förstår jag inte vad du syftar på alls, det måste vara ett missförstånd.

Och om det nu är en sådan säkerhetsrisk med hästar att det rättfärdigar att stänga människor ute - hur rättfärdigar vi då att vi använder delar av våra och deras skattepengar till att utsätta samhället för dessa fruktansvärda bestar? Borde vi inte förbjuda kommunerna från att lägga några pengar på ridskolor och kräva att alla som hanterar hästar har privata sjuk- och olycksfallsförsäkringar?

Säkerheten måste gå först. Om man erbjuder ridundervisning på flera språk, i synnerhet gör mindre barn, behöver man i min värld ha personal under öppettider som kan kan barnens språk också. Det funkar inte att ha någon enstaka kurs och sen lämna barnen åt sitt öde.

Och om språket är så viktigt för säkerheten - varför arbetar inte ridsportförbundet aktivt för att rekrytera några av alla dessa polygoter som faktiskt finns så att fler barn (som då kanske inte har svenska som modersmål) kan vistas säkert i stallmiljö och bli del av de gräsrötter som gör svensk ridsport i sin nuvarande form möjlig?
Ingen aning. Jag antar det blir väldigt dyrt att anpassa verksamheten efter alla språk som talas i Sverige. Det är inget direkt orimligt krav att barn lär sig svenska när de bor i Sverige. Det tar väl från någon månade upp upp till ett år innan de flesta kan tillräckligt. Jag tycker det är en felsastning om man försöker anpassa hela Sverige så att invandrare ska kunna klara sig på sitt hemspråk istället för att lära sig svenska.

Och om nu svenska hästar är en del av en internationell industri - varför jaga bort folk som kan språk och andra kulturer?
Var har jag skrivit att man ska jaga bort folk? Oavsett anledning? Det känns som om du övertolkar det jag skriver.

Vi har nått en punkt (i Sverige då) med tre gånger så många organiserade golfare som ryttare.
Och det har man genoföt genom att erbjuda golfkurser på en massa olika språk? Om inte så förstår jag inte sammanhanget

Och även när det gäller funktionshindrade - varför hela tiden hitta skäl till att de inte ska vara i stallet (möjligen åka lite häst om de inte har pengar och lite mer häst om de har) och istället försöka vända på kuttingen: hur ska hästarna bli mer tillgängliga? Vilka säkerhetsrisker är värda att ta och vilka kan vi förebygga?

Bilden som målas upp av en ensam ridlärare ansvarig för att när som helst fysiskt rädda sina elever är inte heller särskilt attraktiv som arbetsplats för fysiskt friska, svensktalande heller (och inte heller ett hållbart yrke eftersom vi alla blir äldre)

Men alltså, alla yrken är inte lämpliga för alla. Svårare än så är det inte. Gissningsvis kan man inte bli brandman om man sitter i rullstol heller. Eller Polis. Helt enkelt för att de yrkena kräver en viss fysisk förmåga.

Och även när det gäller funktionshindrade - varför hela tiden hitta skäl till att de inte ska vara i stallet (möjligen åka lite häst om de inte har pengar och lite mer häst om de har) och istället försöka vända på kuttingen: hur ska hästarna bli mer tillgängliga? Vilka säkerhetsrisker är värda att ta och vilka kan vi förebygga?

Du generalisera en del här. Bara för att det är svårt att fungera i vissa yrken när man är rullstolsburen så innebär det inte att det inte är rimligt att ha tillgång till aktiviteten eller miljön. Jag förstår inte varför rullstolsburna inte kan rida eller vistas i ett stall, rida lektioner på sin individuella nivå bara för att ridskolor inte prioritera att anställa ridlärare som inte har fysiska möjligheter att utföra de uppgifter som ingår i tjänsten. Det har inget att göra med andra problem som kan finnas på arbetsplatsen.

Det finns helt enkelt yrken som inte fungerar för rullstolsburna, det är tråkigt om man drömmer om att bli murare, ridlärare, danslärare eller brandman. Ridlärare är i och för sig inte helt omöjligt, är man en skicklig tränare och instruktör kan det säker fungera (tänk Jens Frediksson i rullstol) , men inte de vanliga ridlärartjänsterna på en ridskola.

Det finns helt enkelt yrken som inte fungerar för rullstolsburna, det är tråkigt om man drömmer om att bli murare, ridlärare, danslärare eller brandman. Ridlärare är i och för sig inte helt omöjligt, är man en skicklig tränare och instruktör kan det säker fungera (tänk Jens Frediksson i rullstol) , men inte de vanliga ridlärartjänsterna på en ridskola.
Fast nä, jag kan tänka på alla mina ridlektioner och tränare och jag ser absolut ingenting som hade hindrat min utbildning om personen hade haft ett fysiskt funktionshinder. Så himla sorgligt att folk med funktionshinder ska behöva nå någon slags extra dundernivå a la Jens för att kunna räknas som en bra lärare.

Fast nä, jag kan tänka på alla mina ridlektioner och tränare och jag ser absolut ingenting som hade hindrat min utbildning om personen hade haft ett fysiskt funktionshinder. Så himla sorgligt att folk med funktionshinder ska behöva nå någon slags extra dundernivå a la Jens för att kunna räknas som en bra lärare.
Som jag skrivit i ett tidigare inlägg så finns det inget hinder att ha lektioner med vana ryttare. Hindret ligger i att få en anställning som ridinsruktör på en ridskola då dessa vanligen även gör mycket annatb än håller dressyrlektioner. Det är att lägga upp bommar/bygga hinder, sitta upp och visa, hjälpa små elever upp på ryggen, rida till hästar, släppa ut hästar, fodra sopa stallgången mm som är ett bekymmer. En instruktör som har en grupplektion bör dessutom stå mitt på ridbanan vilket inte är optimalt med en rullstol.

Att en kändisryttare kan fixa det är för att man redan är ett namn i branschen och folk är intresserad av just den personens erfarenhet och kunskap, inte att det praktiska arbetet.

Som jag skrivit i ett tidigare inlägg så finns det inget hinder att ha lektioner med vana ryttare. Hindret ligger i att få en anställning som ridinsruktör på en ridskola då dessa vanligen även gör mycket annatb än håller dressyrlektioner. Det är att lägga upp bommar/bygga hinder, sitta upp och visa, hjälpa små elever upp på ryggen, rida till hästar, släppa ut hästar, fodra sopa stallgången mm som är ett bekymmer. En instruktör som har en grupplektion bör dessutom stå mitt på ridbanan vilket inte är optimalt med en rullstol.

Att en kändisryttare kan fixa det är för att man redan är ett namn i branschen och folk är intresserad av just den personens erfarenhet och kunskap, inte att det praktiska arbetet.
Men det är ju inte ett krav på att alla dessa saker görs av ridläraren? Och det finns ju olika sorters funktionshinder som kräver olika anpassningar.

Vi har nått en punkt (i Sverige då) med tre gånger så många organiserade golfare som ryttare

Sporter går i vågor. Se på padelhysterien. Sen är ju golf väldigt lätt att utöva och har blivit lite av en folksport av någon konstig anledning (jag förstår det verkligen inte).

Med vår ridskola är ridningen betydligt mer tillgänglig i Sverige än de flesta andra länder, men det ÄR en dyr sport och en sport som kräver ganska mycket tid.

Sporter går i vågor. Se på padelhysterien. Sen är ju golf väldigt lätt att utöva och har blivit lite av en folksport av någon konstig anledning (jag förstår det verkligen inte).

Med vår ridskola är ridningen betydligt mer tillgänglig i Sverige än de flesta andra länder, men det ÄR en dyr sport och en sport som kräver ganska mycket tid.

Hur menar du att golf är lätt att utöva?

Det håller jag fullständigt med om.
Alla behöver inte kunna rida in unghästar, alla behöver inte kunna sitta upp utan pall.

Utbildningen behöver säkerligen ses över. Att befintliga kunskaper värdesätts och en helhetssyn att alla inte behöver kunna allt.
Det är kanske så att alla som fysiskt skulle kunna klara att rida in unghästar eller sitta upp utan pall måste kunna göra det. Men att de borde kunna göra undantag för personer som har fysiska problem med det men kan förklara och visa för en annan person hur det skulle göras och har kunnat göra det.

kn: Tänker att borde ju inte vara något problem att ha en ridlärare som inte kan göra allting, men som vet hur allting ska göras. Dvs sitter tex i rullstol men har ridit tidigare.

"Varför måste man till exempel kunna hoppa en 1-meters bana för att bli ridlärare level 1? "

Jag tycker det är ganska logiskt att man någon gång måste ha gjort någonting som man ska undervisa i, i alla fall näraliggande, och i alla fall ha gjort någonting väldigt närliggande när man ska döma någonting. (om man är livrädd för att hoppa och så ska man stötta sin ridgrupp att hoppa.)

Man ska ju inkännande, didaktiskt, pedagogiskt, förklara för en elev hur eleven ska använda sina händer och ben, vader, fötter, för att interagera och prata med ett djur, kanske en unghäst, i en viss situation tex hoppa en bana på 1 meter. Om man aldrig någonsin gjort det så måste det bli svårare att förklara hur man ska göra det? Eller känna med inför problemen som uppstår. Så att det de säger inte bara är tomma ord.

Tex nu vet jag väldigt lite om andra idrotter. Men hur vanligt är det att någon undervisar i bågskytte som har en arm och aldrig skjutit pilbåge, någonsin. (en person som sköt pilbåge tidigare men inte längre är en helt annan sak). Eller att någon undervisar i slalom och bara använt slalomstol. Aldrig känt kraften när man trycker ifrån med knät och låret.

Senast ändrad:
Hur menar du att golf är lätt att utöva?

Smidigt är kanske ett bättre ord. Du kan styra när du gör det ganska fritt verkar det som och du behöver inte åka dit innan för en massa förarbete, utan du lastar in klubborna och kör till banan. Det känns betydligt lättare att klämma in i folks överbelamrade vardagar och helger än en häst eller en ridlektion.

Men det är ju inte ett krav på att alla dessa saker görs av ridläraren? Och det finns ju olika sorters funktionshinder som kräver olika anpassningar.
Nej inget krav, men det är heller inget krav på arbetsgivaren att skapa tjänster som enbart går ut på att undervisa dressyrlektioner för erfarna utan stalltjänst eller att anställa en assistent som fixare det mesta av det praktiska.

Smidigt är kanske ett bättre ord. Du kan styra när du gör det ganska fritt verkar det som och du behöver inte åka dit innan för en massa förarbete, utan du lastar in klubborna och kör till banan. Det känns betydligt lättare att klämma in i folks överbelamrade vardagar och helger än en häst eller en ridlektion.

Om du ska spela på en populär bana/tid så behöver du boka tid i förväg.
Ska man bara stå på driving range eller putta lite så kan du förstås köra dit och hoppas att det finns plats.
Jag är dock inte så säker på att jag hade kategoriserat det som lätt. Gym, löpning eller simning hade jag kategoriserat som lätt.

Fast det finns ju ett problem med att prov och examina inom ridsporten är rätt stelbenta och gammaldags. Jag vet flera alldeles utmärkta tränare som inte kunnat gå tränarutbildning eftersom de har svårt att klara momentet att sitta upp utan pall, som krävs för hästskötarexamen. Jag är övertygad om att förmågan att undervisa inte är kopplad till det momentet, men dispenser ges inte. En bättre helhetssyn hade inte skadat.
Är det för att de har ett fysiskt problem eller är korta, eller äldre, eller liknande?
Tänker att de ju kunde anpassa momentet så att man får en lagom stor häst för sin längd, ca 10 cm lägre än man själv är lång och om man har problem med vänsterknäet kan man göra från höger osv. Men jag kan absolut förstå att om man inte har några fysiska hinder, att de tycker att man kan ha med det som moment. Det är ju en logisk sak att kunna om man inte har fysiska hinder.

Om du ska spela på en populär bana/tid så behöver du boka tid i förväg.
Ska man bara stå på driving range eller putta lite så kan du förstås köra dit och hoppas att det finns plats.
Jag är dock inte så säker på att jag hade kategoriserat det som lätt. Gym, löpning eller simning hade jag kategoriserat som lätt.

Jag tror ändå tillgängligheten/lättheten är betydligt större för golf än när det gäller ridning. Det passar också fler åldersgrupper och kroppstyper. Sen blir ju få saker så lätt som t.ex löpning, du behöver ju i princip ett par skor.

Är det för att de har ett fysiskt problem eller är korta, eller äldre, eller liknande?
Tänker att de ju kunde anpassa momentet så att man får en lagom stor häst för sin längd, ca 10 cm lägre än man själv är lång och om man har problem med vänsterknäet kan man göra från höger osv. Men jag kan absolut förstå att om man inte har några fysiska hinder, att de tycker att man kan ha med det som moment. Det är ju en logisk sak att kunna om man inte har fysiska hinder.
Det handlar om fysiska begränsningar av olika slag. Och det ges inte någon typ av dispenser, allt ska ske exakt by the book och inte heller hästens storlek anpassas. Jag tycker faktiskt inte heller att det är en logisk sak för en tränare att absolut kunna. Inte heller att knoppa en häst av den storlek du blir tilldelad utan pall. Däremot får de gärna testa t ex pedagogisk förmåga, förmågan att förstå olika sammanhang, att förstå biomekanik och sånt som faktiskt har inverkan på om du blir en bra tränare eller inte. Jag tror ridsporten i all sin traditionella fyrkantighet faktiskt missar en hel del talanger genom att sortera på fel saker och sätta upp fel sorts trösklar.

Det här tänkte jag också på. Hur säkert är det att vara ensam ansvarig ridlärare, i ett ridhus med kanske 8-10 elever precis i början på sin ridkarriär? Som jag ser det handlar det inte så mycket om fysiska funktionshinder, som ett större bristande säkerhetstänk. Jag anser nog att det alltid bör finnas i alla fall någon som vid behov kan rycka in i sådana situationer, oavsett rullstol eller ej. Mycket kan hända på en ridlektion som blir svårt för en ensam ridlärare att hantera.

Inte så att det behöver vara flera utbildade ridlärare, men ridlärare (för större grupper) bör inte vara ett arbete som utförs helt ensam, i min mening.

Det är ju också vanligt i många stall att effektivisera stallarbetet för att spara på stallpersonalens kroppar. En hel del sådant kan naturligtvis även vara till hjälp för rörelsehindrade ridlärare som arbetar en del av tiden i stallet.
Men om man ska ha två avlönade personer varje lektion så kommer man att utesluta ännu fler elever rent ekonomiskt.

Nybörjarlektioner har ju däremot ofta redan extra personer närvarande.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Förra sommaren fick Malin Hansson i Linköping en hjärnskakning när hon ramlade av en häst, vilket gjorde att hennes vardag förändrades...
Svar
0
· Visningar
186
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Med färgkoder och den senaste forskningen tar ridläraren Maria Falck ridsporten till nya nivåer. – Det är otroligt viktigt. Något håller...
Svar
0
· Visningar
138
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tillsammans med Statens Veterinärmedicinska Anstalt (SVA) genomför Svenska Ridsportförbundet under 2024 ett pilotprojekt där nyinkomna...
Svar
0
· Visningar
87
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tillsammans med Statens Veterinärmedicinska Anstalt (SVA) genomför Svenska Ridsportförbundet under 2024 ett pilotprojekt där nyinkomna...
Svar
0
· Visningar
156
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama