Målbilder för trubbnosar.

Nu har Mopsordern skapat en namninsamling för de som inte gillar SKKs målbilder... Gissar på att bilderna inte kommer påverka aveln i Sverige speciellt mycket :cautious:
Och frontar det stolt med en bild på en hund som uppvisar åtminstone fyra välkända och allvarliga hälsorisker vilka förklaras i målbilden. De där människorna borde inte få gå i närheten av någon avel.

Helt ärligt så ser jag ingen förlust i om de blir så upprörda att de bryter sig ur SKK. Kennelklubben i stort förlorar i anseende från vanligt folk genom att behöva representera mopsordens djurplågerifasoner. Åker de värsta galningarna ut kanske mer förändringsbenägna mopsentusiaster tar över. (Även om jag tycker att mopsen kan få dö ut).

Nu har Mopsordern skapat en namninsamling för de som inte gillar SKKs målbilder... Gissar på att bilderna inte kommer påverka aveln i Sverige speciellt mycket :cautious:
Finns ingen chans att de går med på någonting. Folk som kommenterar deras inlägg med positiv inställning till målbilden, folk som haft mops (!) och känner att rasen måste bli sundare, får svar om att de har fel. Konsensus verkar vara ”Mopsar är faktiskt VÄLDIGT friska, du måste haft gjort fel”.

T.ex. någon som sa att hon är orolig för att sin hund ska få värmeslag och blev tillsagd att banta sin feta problemmops, för resten kan minnsann springa runt i solen utan problem… :meh:

Finns ingen chans att de går med på någonting. Folk som kommenterar deras inlägg med positiv inställning till målbilden, folk som haft mops (!) och känner att rasen måste bli sundare, får svar om att de har fel. Konsensus verkar vara ”Mopsar är faktiskt VÄLDIGT friska, du måste haft gjort fel”.

T.ex. någon som sa att hon är orolig för att sin hund ska få värmeslag och blev tillsagd att banta sin feta problemmops, för resten kan minnsann springa runt i solen utan problem… :meh:

Det jag har märkt inom dessa raser, ägare som har problem med sin får alltid en massa ursäkt vad som "egentligen" är fel. "Din hund är inte så jättebra uppfödd", "måste bantas", "måndagsexemplar" eller t.om folk som blir arga när någon låter sin hund få en BOAS-operation. Sån här attityd snarare stjälper än hjälper rasen.

Angående ämnet i övrigt så ja, plattnosägare fäster sig väldigt starkt på plattnosbiten. Det är en stor del av varför dom tycker om rasen, alltså har ingen nos.

Det jag har märkt inom dessa raser, ägare som har problem med sin får alltid en massa ursäkt vad som "egentligen" är fel. "Din hund är inte så jättebra uppfödd", "måste bantas", "måndagsexemplar" eller t.om folk som blir arga när någon låter sin hund få en BOAS-operation. Sån här attityd snarare stjälper än hjälper rasen.

Angående ämnet i övrigt så ja, plattnosägare fäster sig väldigt starkt på plattnosbiten. Det är en stor del av varför dom tycker om rasen, alltså har ingen nos.
Dom som blir arga för boas op är troligen uppfödare för det blir en plump i protokollet för dom, synd bara att Boas testen är ett skämt,annars kunde den nog hjälp en liten del av aveln.

Alltså herregud, nog för att jag "visste" att trubbnosarna har problem, men att mopsar ser ut så här illa visste hag inte 😱 den har ju inte ens en näsa? (skärmdump från ett foto i ovan nämnda grupp)
Screenshot_2024-10-27-23-17-25-871_com.facebook.katana-edit.webp

Och alla är ju för fasiken riktigt tjocka? Bilden jag kraftigt beskurit hade människor som höll i rosetter, så uppenbarligen har fetma premieras, trots att "målbild för hull" också fanns i gruppen... Visa bifogad fil 155782
Brukar inte tjocka labbar också gå bra på utställning? Har sett folk skriva att de ska banta hunden efter utställning, helt medveten om att den är överviktig.

Tycker det ser så sjukt ut när de saknar nos. Finns ju nån (några?) kattraser som är så också och första gången jag såg bild på en sån frågade jag vad som hänt... Nä den skulle se ut så 😯.

Brukar inte tjocka labbar också gå bra på utställning? Har sett folk skriva att de ska banta hunden efter utställning, helt medveten om att den är överviktig.

Tycker det ser så sjukt ut när de saknar nos. Finns ju nån (några?) kattraser som är så också och första gången jag såg bild på en sån frågade jag vad som hänt... Nä den skulle se ut så 😯.
Ja, jag har nog hört nått sånt också, men jag har ingen erfarenhet av utställningar själv.
Håller med, ser fruktansvärt ut! Hur kan folk vara så hemmablinda att de inte ser dessa problem och bara skyller på puppy mills från utlandet.

Tråkigt att du väljer att fultolka.
Bison skrev att mopsen var smått unik för den var clownig lättsam glad och kunde följa med på promenader och träning och jag gav då exempel på andra raser som bortsett från pälsen stämmer in på den beskrivningen.
Men kanske har mopsar något alldeles extra som jag inte förstått att dom har för jag tycker inte dom är särskilt unika :)

Och med terrierexemplet menade jag såklart inte tysk jakterrier utan snarare kanske en aussie :)

Ursäkta mig men jag har inte skrivit att Mopsen är smått unik och jag har inte nämnt clownigheten öht 😅

Exotic och Perser, lika mycket djurplågeri där som när det gäller mops, fralla, engelsk bulldog etc. Lider av BOAS, ögonproblem och ofta mag-tarmproblem.

En exotic:
close-up-of-exotic-shorthair-cat-kitten-honey-brown-eyes-animal-and-pet-concept-persian-cat.jpg

Liknande trådar

Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 710
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 541
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama